Lämmin talviauto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 13.12.2013.

  1. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kai tohon ladalla ajeluun täytyy olla joku muukin syy,mikälie kannanotto tai muuten urheilumieltä..Jos ihan puhtaasti käyttöä ajatellaan niin onhan toi ladojen ylistäminen jotenkin koomista kun ajattelee että samalla rahalla saa just jonkun -98 alkaen mondeon esimerkiks..ihan tosissaan,mondeo vs.lada?? Enää pariin vuoteen ei ole ollu itellä tarvista erilliselle talviautolle kun on 2 ympärivuotista harrasteen lisäks mutta jos multa kysytään mikä halvaks talviautoks niin aika selvästi eniten vastinetta rahalle tarjoo tommonen mondeo.
     
  2. Panze

    Panze 3rd gear

    Vanhassa duunissa ajoin uutena ostettua vm 2000 ducatoa 2.8 diesel koneella ja siinä oli ihan sama vika. Lämmintä alkoi tulla koppiin 20km ajon jälkeen. Kesällä se kylläkin oli ihan helvetin kuuma johtuen kaiketi isosta tuulilasista :) Lämpimin talvipirssi mikä itsellä on ollut oli tuo nykyisin kesäautona toimiva 1984 Camino.
     
  3. Lintzi

    Lintzi 3rd gear

    Mullakin tais olla nappisilmästä kiilattu halolla joku ikkuna kiinni...eikös niissä ikkunoissa ollu se mystinen vaijerisysteemi? Yhen muorin ladassa piti pakkasella köyttää takaovet keskenään, että ne pysy kiinni risteyksissä käännyttäessa... :rotfl: Mutta muistaakseni hyvin muuten tarkeni.
     
  4. ajw

    ajw Gearhead

    kyllä jenkit on lämpöisiä kun ovat kunnossa. toisekseen niissä on se oma "tuoksu" kun lämmityslaite lähtee puhkumaan ;-) kylmin vehe mitä on ajettu - onneksi vaan siirretty hallilta toiselle - oli aikanaan '67 kleinbussi junakeulalla.
    halpa ja hyvä talviauto on 80-90 luvun taitteen kanttigolfit. emännälle semmoinen - en muista monesko - hommattiin taas vuosi sitten syksyllä. maksettiin 150e ja oli mukana uudet nastarenkulatkin!
     
  5. Luokyio

    Luokyio 3rd gear

    Nyt kun on vähän aikaa pakkaskokemuksia tuosta -90 Lesabresta, niin pitää kyllä laittaa se ihan ykkössijalleni lämpiävyydessä. Letkulämppärillä lämmityksen jälkeen (!) alkaa tulla alle minuutin paikallaankäymisen jälkeen lämmintä, ja lämmittämättäkin puhutaan parista minuutista liikkeellelähdön jälkeen, kun tulee jo oikeasti lämmintä ilmaa sisään.
     
  6. challenger-70

    challenger-70 Gearhead

    Niin onkin mutta esim koska vain lada ennemmin kuin 98 mondeo, paremman näköinen ja sentään takaveto.tuollainen fordi ois kyllä pahin painajainen.
     
  7. juk1

    juk1 3rd gear

    Niin sillon kun mulla noita ladoja oli niin ei 98 mondeoo saanu samaan rahaan. Ja nyt jos jättäis fairlanen talliin talveksi niin kyllä mä ladaa lähtisin talveks ettimään. Kun en noista nyky himmeleistä niin välitä muutenkaan.
     
  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Eihän siinä mitään jos se ideologiaan perustuu että haluu mennä laaderilla tai vaikkapa 50-luvun starchieffillä talven yli,se on täysin ok ja tuo väriä autoilukulttuuriin. Mutta ihan turha niillä on lähtee käytännöllisyyskisaa käymään jonkun oikeasti näppärän ja käytännöllisen talviauton kanssa.Ja jos ladan ulkonäöstä joku ihan tosissaan pitää niin täytyyhän siinä voimakas ideologia olla taustalla.. Vaan eipä siinä mittään,antaa mennä vaan.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla kans kahtena talvena käynyt noin kun tehnyt ladaa mieli -> ei saatana mitä hintoja.

    Siihen aikaan alko 1000 eurosta ehyet takavedot, tuskin ne nytkään ihan ilmasia. 9000 turbosaabin sai samaan rahaan ykskin talvi. Eikä varmaan paljon ladalle hävinnyt missään :lol:


    Toki nyt kun on tullu mm nappisilmää ajettua niin ei niitten polkimien takia sellasta pysty omalle kropalle ikinä ostamaan.






    Niin ja se kylmä ducato oli kanssa 2.5 litran riisselillä (kulutus 10litraa+) eli luulis lämpöä tulevan.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niijuu ja nillitetään vielä lisää.

    Mitä nyt talvella taas kuunnellut ja seurannut kaverien autojen kulutuksia, takapotku volvoa, ladaa ym niin ei kyllä onneks tee itte mieli ajella kun ne tuntuu sen saman vievän kun nykynen exploreri.

    Jotenkin vaan tuntuu turhalta ja karulta että 240 2 litran koneella vie lähelle sen mitä maasturi 4 litrasella jne.


    Mutta onhan näitä.
     
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Lisään vielä tuohon edelliseen kommenttiini että ei kai se pelkkä tehokas lämppäri riitä tekemään autosta hyvää,sitä meinasin. Kai siinä muitakin ominaisuuksia tarvittais,mun mielestä esim.ajettavuus äärikeleillä on aika helvetin paljon tärkeämpää kun se että lämpeekö se pari minuuttia ennemmin vai myöhemmin,ja onko asteita sisällä 18 vai 25...
     
  12. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Minulla on nyt jo 3:s talvi menossa tuolla -97 mallisella 2104 1700i farmari Ladalla...lähinnä sen takia aikoinaan tuon ostin,kun oli viimeistä Suomeen tullutta vuosikertaa,ja on myös takavetoiseksi autoksi sopivan kokoinen=hyvä viedä luistossa :lol: ,ja käyntiin lähtö/auton lämpöominaisuudet kovillakin pakkasilla hyvät....Aiempina vuosina talvet meni -79 Toyota Starletilla (suht lämmin auto)...Sekä Opel Ascona B mallilla (Ei kovin lämmin auto talvella)....Minulle on yhtä tärkeä tuon talviauton lämpöasian kanssa se,mistä päästä auto vetää....Kun tuota sladissa menoa tulee harrastettua aina,kun autolla liikenteessä ollaan 8)...Eli itse henk.kohtasesti hyväksyn vain ja ainoastaan takavetoisen :-?
     
  13. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Toki taka tai neliveto noin yleisesti ottaen pitää olla mutta sillon kun oli erillinen tilapäis talvireuhka niin arvostin eniten sitä että mahdollisimman huoleton,helppo ja käytännöllinen. Jollain 1500 eurolla mitä aina laitto talviautoon niin eipä sillä kovin ihmeitä tietenkään saanu. Pikkuhiljaa sai sitten vakiintumaan autokuvion että ei niitä tilapäisvehkeitä tarvii pyöritellä. Kovasti olis aikomus tuo emännän autokin vaihtaa takapotkuun..
     
  14. rb

    rb Double Gearhead

    Makuasioita sano.

    Mä olen 100A dassella ajelut joskus aloittanut niin on tottunut siihen, että pikkukipot vetää edestä.

    Eikä se etuvetoisen sladiin saaminen niin kovin kummoinen temppu ole. Sopivasti vauhtia, pieni ohjausliike moottorijarrutuksella ja sitten rattia vääntämällä ja sopivasti kaasua annostelemalla pitää kulman haluttuna.

    Mut kuten sanottu;..

    Makuasioita.......

    Lisätään nyt vielä, että silti mulla on 72:sta Elcaminoa ikävä.

    Todella lämmin ja lämpeni vielä nopeasti, eteni hyvillä renkailla lumisohjossa lukottomasta perästä huolimatta todella rivakasti, mitä ei välttämättä auton ulkonäön perusteella uskoisi.
     
  15. Lintzi

    Lintzi 3rd gear

    Etuveto-mazdalla mäkin pari ekaa talvea ajelin, siis liikenteessä, kyllähän sitäkin pysty viemään ihan näyttävästi ilman jatkuvaa käpärin repimistä. Sehän etuvedossa oli hauskaa kun sen sai oikastua, vaikka menis takakulma edellä. Sai sen spinnaamaan reilun satasen vauhdistakin, eikä tarvinnu edes yrittää! :rotfl: Renkaat oli ehkä vähän laittomat, edessä hyvät nastat, takana ei nastoja ollenkaan... :oops: Mut nyt on menty pitkään takavetosilla, onhan se paljon mukavempaa... :wink:
     
  16. rb

    rb Double Gearhead

    Kässäri on kädettömiä varten :poff:
     
  17. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    1996 farkku e mersu bensana ei miusta oo mikään lämmin auto. keski suuttimista ei ees saa puhaltamaan lämmintä.
     
  18. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    pulla Escortti oli kyllä helvatin lämmin auto.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä imo talviauto voi olla nelivedon sijasta hyvinkin etuvetoinen. Ääritilanteissa paljon mukavampi kuin takaveto, etenee hyvin kun paino vetävillä pyörillä jne.

    Takavetosella kun et kovassa pöperössä voi kovasti runtua antaa tai on kahva edellä.
     
  20. captainpera

    captainpera 2nd gear

    Muutama talvi sitten silloisesta teedeeii-kolopallosta katkesi jakohihna ennen aikojaan ja eiku nastikset 1971-Chevy pickuppiin alle, kun tuolloin ei muutakaan toista autoa leimassa ollut. Ajattelin, että kuinkahan tuolla pärjää...

    Yllätys oli takavetopikkariksi todella hyvä etenemiskyky. Käyttäytyminen liukkaalla loogista ja rauhallista. "Nelipyöräohjausta" oli helppo käyttää. Lämmintä piisasi kabiinissa. Bensaa paloi viritetyllä 350:llä "jyrkästi," mutta tässä maassa on onneksi varsin kattava polttoaineenjakeluverkosto. Sittemmin en ole raskinnut tuolla hyvin säilyneellä helmellä talvella ajaa, vaikka kokemus oli mukava. Onhan tuo Made in Känädä, jossa myös kunnon talvet.
     

Kerro tästä muillekin!