mitä kittiä pienten kolhujen paikkaukseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja WBBC, 28.12.2013.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Metallivärisen mussen pelleissä on pari pientä "häiritsevää" osumaa.
    Mulla on oikeansävyistä maalia spray-purkissa.

    Saisinko korjauksen lyhyen oppimäärän täältä foorumin osaajilta?
    Laitan ensin oman työsuunnitelman, jota saa kommentoida.

    Ensin pyyhin rasvan/silikoninpoistoaineella maalipinnan.
    Sen jälkeen hion 400 paperilla kohdat karheaksi.
    Levitän pakkelia korjattaviin kohtiin, ja kuivumisen jälkeen hion 400-600 paperilla.

    Sen jälkeen maalia päälle, kuivuttua kevyt hionta ja lakka. Lopuksi muutaman päivän jälkeen 1200 paperilla ja hiomavahalla yritän saada korjatun kohdan matsaamaan ympäristöön.

    Huom! käytössäni ei ole maalausvehkeitä, vaan Decoväristä saatavilla spraypurkki-tuotteilla on elettävä.

    En ole koskaan vastaavaa meikkausta tehnyt, eli neuvot olisivat tarpeen.
    kolhut ovat todella pieniä, eli pakkelin tarve on ehkä ruokalusikallisen luokkaa.

    Mistä saa noin pieniä määriä. Ei huvittaisi maksaa 100€ kilon purkista, joka jää sitten pilaantumaan.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Melkein veikkaan ettei lopputulos ole parempi kuin nykyinen hetki.
    Oletko koittanut oikaista kolhuja?

    JJos pystyt, rajaa maali johonkin pokkaukseen.

    Pakkeli maksaa 10-20€ ja sitä saa sieltä samasta firmasta kuin värinkin.
     
  3. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

  4. Rovari

    Rovari 1st gear

    Kannattanee käydä näyttämässä autoa "tikkumiehelle" eli jos ne saa pdr menetelmällä oikastua maalaamatta,saat parhaan vastineen rahallesi ja työnjälki ainakin meidän firman tikkumiehen jäljiltä loistava.
    Pohdit vasta sen jälkeen muita keinoja jos sitä ei saa maalaamatta oikastua.
     
  5. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kannattaa huomata että mustangin pelti hieman paksumpaa kuin nykykieseissä..
    Joilloin tikkuhomma vaikeampaa.
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ei saa kuoppia oikaistua, kun kyseessä on konepellille pudonnut jokin terävä esine ja ovessa on parkkihallissa tullut oveniskemä. myös muutama naarmu pitäisi fiksata

    Ei tässä nyt täydellisyyttä tavoitella, mutta yritän paikata kolhut mahdollisimman näkymättömäksi.

    Edit: Niin, siis tosiaan tuollainen vanha harrasteaauto on kyseessä. Maalattu kuulemma 10 vuotta sitten Los Angelesissa?.... :odroll:

    [​IMG]
     
  7. Rovari

    Rovari 1st gear

    Eipä tuo pintapeltien paksuus tuossa tikkuhommassa ole juurikaan työn luonnetta muuttanut,ja kun ko. tapaus on uudelleen maalattukin,niin oikaisujäljet jäävät vielä helpommin näkymättömiin.
    Maalausta tarvitseva tuohan vaikuttaisi olevan,vaikka ei sitä 10:ä tavoittelisikaan,varsinkin jos naarmut ovat liian syvät että kiillottamalla ei homma tokene.
    Ja saa ne terävätkin lommot oikastua vaikka´kotelorakenne olisikin,
    jos lommo konepellissä sitä vaatii.
     
  8. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Täytyy kompata Mikkistä ja Villeä: Mussessa näyttäisi olevan metallihohtoväri, paukkupullokorjaus on aika mahdoton tehtävä edes välttävää tulosta haluavalle. Lommojen korjaus pakkelilla on homma, jonka oppii ainoastaan harjoittelemalla. Pitkä talla, oikaisu karkealla paperilla, uusi kerros pintaan, hionta tarpeeksi laajalta alueelta, pohjaväri, tumma kiiltävä testiväri rajojen peilauksien etsimiseksi, jne...
    Jos tuon kaiken saa onnistumaan, ei lopputulosta kannata pilata paukkupullosta roiskaistulla pinnalla.

    Jollei nykyinen pinta ole halkeillut tai muuten rikki, kannattaisi naarmut ja himmentymät korjata esim Autoglym renovatorilla ja myllyttämällä. Värivahaa pintaan ja palataan asiaan, kun on harjoiteltu helpommilla kohteilla. Huonosti tehty pakkelikorjaus on paljon rivomman (ja halvan) näköinen kuin muutama kuhmu.
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ok. Kiitos neuvoista. Taidan kuitenkin kokeilla perinteistä pakkeli- ja maalikorjausta
    Niinkuin sanottu, "tekemällä oppii" ja "harjoitus tekee mestarin"

    Laitan vaikka raporttia kuvien kanssa kunhan saan jotakin aikaiseksi.
    Silloin muutkin näkevät miten hommaa ei pitäisi tehdä, tai jos onnistun niin voin kertoa että näin helppoa se on.
     
  10. voihanrontti

    voihanrontti 2nd gear

    Elä tee sitä.
     
  11. WBBC

    WBBC Double Gearhead


    Älä nyt. Itseasiassa kun muistelen, niin onhan mulla kokemusta.
    15 vuotta sitten kaverin metallivärisen Rellun konepeittoa korjasin. Etureuna oli täynnä ruostepilkkua.

    Rasvanpoisto, hionta ja spraypullomaalaus.

    Tarkkuutta vaativin homma oli lakan kuivuttua saada korjattu alue matsaamaan ympäristöön.
    1200 vesihiomapaperilla ja Fareclalla saatiin aikaan kelvollinen lopputulos.
    Ja lopuksi autovaha.

    Muistaakseni jälki olli niin hyvä, ettei ainakaan ulkopuolinen huomannut että alue oli korjattu ihan kotipihalla iltapäiväpuhteena.
     
  12. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    En tiedä oletko itse tehnyt hommia mutta ko.kurssin käyneenä väitän että pellin paksuudella on väliä. Nykyauton 0.7mm pelti on eriasia kuin tuollainen vanha jenkkipelti jossa voi olla hieman kittiä,tinaa yms..Pellin paksuus on vähän kuin myös järeämmät työkalut.Ohkaseen riittää ohuempi tikku mutta saa niissäkin voimaa käyttää jo... Ja kyllä kotelorakenteeseen pääsee kun tekee reiän jotta pääsee pellin taakse. :lol: Ne liimanuppi hommat ei oikea täysin siistiksi.
     
  13. Rovari

    Rovari 1st gear

    Olen kyllä joskus nähnyt kun peltitöitä tehdään...
    Nyt alkaa olla 29v.täynnä kun ammatikseni olen kolarikorjauksia tehty... ja kursseja käyty...ja jenkkipeltiä :) harrastettu.
    Vielä kun topikin aloittajalle osattais antaa oikea vastaus,niin se olis sitä haluttua.
     
  14. avolav

    avolav 3rd gear

    No ku paikkakuntaa ei tiedä...mutta eteläsuomenalueella esim..

    http://www.autocraft.fi/etusivu.html

    Kannattaa kysyä jos firman repareejaaja on tulossa jossain vaiheessa autoliikkeisiin sinnepäin, saa matkakulut huitkettuun.

    Itsellä ok. kokemukset. Isot p-paikkakolhut pois satasella.
     
  15. GS

    GS Gearhead

    Ei, tällä "tekemisellä ei opi", eikä tekemään oikein, ainoastaan pilaamaan. Se oikein tekeminen vaatii vuosien treenaamisen ja oikeat ammattivälineet+materiaalit.
    Eli nyt puhutaan häivytyskorjauksesta joista moni ammattimieheksikään itseään tituuleeraava ei onnistu ainakaan täysin.
    Missään tapauksessa tässä kohtaa harjoittelemalla ei tehdä mestareita, vaan ainoastaan kasvatetaan lopullisen korjauslaskun suuruutta.
     
  16. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Ite olen muutaman kerran yrittänyt käyttää Fareclan hiontatahnoja, enkä ole saanut niillä kiiltävää pintaa aikaiseksi. Sitten kokeiin Autoglymin vastaavia ja alkoi onnistua. Hionta 1000 paperilla, sitten myllytys Autoglym 03B aineella vaahtomuovilaikalla. Lopputulos oli todella hyvä, vaikka tuo on vasta keskikarkea hiontatahna.
     
  17. avolav

    avolav 3rd gear

    Hellsinkihän siellä oli paikkakuntana...puusilmä kun olen.

    ÄLÄ ala hiomaan/kittaamaan/spreiaileen kysymättä oikaisufirmoilta.

    Voi lopputuloksesta tulla parempi mieli, kuin itsetehdystä.

    Kannattaa katsoa noiden oikaisijoiden tarjoukset.
    Itse en edes käyttikseen ajattele muuta.
     
  18. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Jos haluaa itse tehdä, niin silloin se tehdään itse.
     
  19. vesagee

    vesagee 1st gear

    Jos haluat tehdä itse, niin neuvona vielä että sopivan kokoinen hiomatalla, ei kämmenellä. ja sen hioma-alueen joutuu aina kasvattamaan aika isoksi eli siis myös maalaus alueen. kittiä voit aluksi hioa 180 ja lopuksi esim 320 ja sitten hiontamaali kittialueen päälle jonka jälkeen vielä hiotaan 400-600 tai vesihiontana 800 ja villalla vielä koko lakattava alue. väriä ruiskitaan monta ohutta kerrosta joiden välissä haihdutus taukoja. Lakka päälle kun väri on kuivunut ja lakan rajakohdat pitäisi suihkauttaa häivytysohenteella.

    Koska kyseessä on aika haasteellinen sävy niin ennen kuin aloitat tekemään mitään voit vielä kokeilla sitä kilikalia suoraan kiiltävälle maalipinnalle niin näet osuuko sävy tarpeeksi lähelle ja huomaat samalla että MAALIN sumurajakohdat tulevat näkymään ikävästi, eikä siihen fareclat auta. Saat pestyä ne kokeilu maalaukset helposti tinnerillä pois.

    Kohdat taitaa olla sellaisia ettei niitä oikein voi hyvin häivytellä. Minä kieltäytyisin tekemästä vaikka olen harjoitellut melkein 15 vuotta lähes päivittäin, tulisi todennäköisesti näkymään paikkaukset enemmän kuin naarmut nyt.

    Edittinä vielä alkuperäiseen kysymykseen eli automaaliliikkeistä saa hyvää kittiä 2kg n. 20-25€. Pienenpiä purkkeja jostain marketeista, joista Dinitrolin Supersoft kohtuullista hiottavaa.
     
  20. avolav

    avolav 3rd gear

    Edelleen...ostamatta mitään... retainershcitpulverhiomatahnasprayconditionpakettia +300€ + työt + äärimmäinen vitxxus saavutuksesta..pliis.. kysy oikeasti jostain oikaisufirmasta....jos kumminkin parinsadan hinta kuitilla ja hyvä mieli loistavasta lopputuloksesta painaa enemmän kuin oman hien ja veren luovuttaminen pasxxxxta lopputuloksesta arvoautossa.
     

Kerro tästä muillekin!