Urheiluauton osto Jenkeistä 2013/2014: mallin valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja quarterhorse, 9.8.2013.

  1. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Voisin TeemuT:lle ja muillekin aiheesta kiinnostuneille tarjota vertaistukea - tuotatin melko tuoreen Challengerin tänne Arizonasta viime keväänä. Ihan normaalilla tavalla, ei siis mikään muuttoauto tms.

    Autoveroarpajaisiin osallistuminen ei ollut mikään miellyttävä kokemus, nykyään olen tästä aiheesta paljon viisaampi. Aktiivinen tai sanoisinpa ehkä jopa aggressiivinen verosuunnittelu kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa auton hankintaa. Nyt en puhu mistään veron kierrosta tai muusta harmaan alueen kikkailusta, vaan ihan faktoista ja menetelmistä joilla Tullia voi yrittää ohjata oikeaan verosummaan. Joko heti kerralla tai viimeistään valituksen myötä. Ihan kaikki käsiini osunut tieto tästä aiheesta ei ole julkisesti saatavilla, Tulli ei tietenkään näistä kauheasti mielellään itse avaudu.

    YV:llä voi kysellä lisätietoja. Nämä eivät siis ole mitään Challenger-spesifisiä vinkkejä, vaan käyvät yleisesti kaikkiin 2000-luvun vehkeisiin.

    [​IMG]
     
  2. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Mites tollanen SSR, varmaan suomistoalbaaniassa vielakin harvinaisempi kuin zalintseri

    [​IMG]
     
  3. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Ei ole kyllä ikinä lipposlovakiassa tullut minulla vastaan ssr:ää, mutta varmaan hyvä niin... :) no joo.
    kippo761:lle suuret kiitokset kaikesta avusta.
    Odottavan aika on pitkä täällä...
     
  4. ata

    ata Gearhead

    Kyllä noita SSR:iä muutama Suomessa on, yksi oli juomayhtiön mainosautona ja toinen punainen ihan siviilinä (näkynyt cruisingeissa) ja kolmas taitaa olla Powerparkissa.

    Jos olisi mahdollisuus verovapauteen, niin itse varmaan ostaisin Camaron, mutta puolen vuoden reissulla ei saa noin uutta tuoda... (tai saa jos maksaa täydet verot...) tai sitten arkikäyttöön soveltuvampi "4-ovinen Camaro" eli 2014 Chevy SS Sedan, joka on kyllä vähän Camaroa kalliimpi, mutta toisaalta siihen kuuluu kaikki optiot hintaan ja Camarosta tulee melkein saman hintainen tarpeeksi "loadattuna". Tekniikaltaan ja alustaltaan ovat aika vastaavia. SS jää lyhytaikaiseksi malliksi, kun -GM Holdenin Elizabethin tehdas Australiassa suljetaan muutaman vuoden päästä, missä nuo SS:t tällä hetkellä tehdään. Onhan se toki mahdollista, että sen tuotanto siirtyisi jonnekin muualle tietysti.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Nyt kannattaa näistä kiinnostuneen käydä lehtikioskilla ja ostaa uusin Hot Rod magazine (02/14), siinä on perusteellinen testivertailu Camaro ZL1 vs. Challenger SRT8 vs. Mustang GT500.
     
  6. deepsouthmopar

    deepsouthmopar 1st gear

    Olen tällä hetkellä töissä Floridassa ja tarkoituksena olisi tuoda 2009-2010 Challenger R/T muuttoautona ensi vuonna Suomeen. Luin tuosta että muuttoautoetu poistuu 2015, itseltäni viisumi menee umpeen syyskuussa 2014 joten varmaan on vielä aikaa tuoda tuo auto muuttoautoedulla Suomeen? Luin että joku oli vuonna 2010 tuonut 2009 R/T:n n. 17500euron veropäätöksellä. Paljonko voisi kuvitella tänä päivänä jää tuota veroa maksettavaksi? kiitokset etukäteen.
     
  7. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Taitaa riippua kuun asennosta enemmän kuin mistään muusta... Uuskoppasia Haaastajia on tuotu niin vähän, että on aikamoista arpapeliä. Itse katselen suurinpiirtein samanlaista kuin sinäkin. Olen asennoitunut niin, että jäisi verot alle 20 k €.
    Tuolta on helppo katsella, kun kirjoittaa vain Challenger. En tiedä, onko tuossa kaikki autot, jotka tuotu. Mutta ainakin paljon helpompi katsella kuin tullin kankeista pdf-taulukoista.
    http://www.belcar.fi/autovero.html
     
  8. deepsouthmopar

    deepsouthmopar 1st gear

    Eipä kyllä montaa ole Suomeen näemmä tuotu. Jää kyllä erittäin tullin mielivallan alle tuon auton hinnoittelu. Miten vuoden 2012 verouudistus vaikuttaa näiden verotukseen? Löytyykö muuten tuolle R/T:lle mitään rekisteröityjä päästötietoja? Meneekö verotus sitten painon mukaan jos kyseisiä tietoja ei löydy?
     
  9. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Painon mukaan.
     
  10. MudMax

    MudMax Gearhead

  11. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Vastaavuustodistuksen päästöjä ei ole pakko käyttää. Mutta jos siellä komeilee joku 210, niin aika hyvä. Voin olla väärässä, muttta näin mulle on sanottu.
     
  12. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Minun kärry on tuossa MudMaxin listassa alimpana... Voin valitettavasti vahvistaa että aika pitkälti arpajaisista on kyse (valitus vetämässä sekä verotusarvosta että veroprosentista)

    Sen verran kommentoisin noista päästöjutuista että tyypillisesti Amerikan tuonneista virallisia CO2-lukemiahan ei ole saatavilla (hyvä niin). Tällöin autoveroprosentti lasketaan painon mukaan. Jossain välissä tuontiprosessia rekisteriotteeseen kuitenkin jostain kiskaistaan "laskennallinen CO2" joka ei siis ole sama kuin autoverotaulukossa. Ja tämän lukeman mukaan suoritetaan sitten nämä tulevat vuosimaksut. Näin siis tapahtui ainakin minulla. Se mistä esim. tuo minun lukema (262) nyt sitten tuli jäi hieman epäselväksi, mutta siitä ei kuulemma kannata kauheasti valittaa...
     
  13. deepsouthmopar

    deepsouthmopar 1st gear

    Tuon taulukon mukaan nuo kyseiset R/T 5.7L koneella ovat olleet melkeinpä kuin uusia 5-7 tkm ajettuja. Eikö tämä vaikuta suuresti myös tuohon auton verotukseen? Esim. joku 50-80 tkm olisi verotusarvoltaan pienempi? Hämmentävää miten yksi tuoduista n. vuoden vanhana sai tuon 17500 euron päätöksen vuonna 2010. Vaikuttaako näihin päätöksiin se onko auto muuttoauto vai ei? Käsitykseni mukaan niihin ilmeisesti suhtaudutaan vähän eri tavalla kuin tuontiautoihin. Huomenna katsomaan 2010, 16 000 mailia ajettua Tor Red Challengeria.
     
  14. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Alat olla asian ytimessä. Eli riippuu kuun asennosta...

    Minulla on se käsitys, että muuttoautoihin suhtaudutaan ihan samalla tavalla. Se vero lasketaan sille normaalisti tullissa, mutta tietenkin sitten vähennetään se max n. 13500 eur verovähennys. Mitenkähän ne muuttoautot näkyy noissa tullin taulukoissa? Luulisin, että ne on niissä mukana tai ei ole; eli ei ainakaan vähennettynä sitä n. 13500 eur.
     
  15. Jordan

    Jordan Gearhead

    Tuo on oikeasti arpapeliä ja tuurista kiinni. Se 17500 oli 9tml ajetusta.
    Ei kannattanut valittaa :lol:
     
  16. Winnipeg

    Winnipeg 1st gear

  17. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Nyt kun rekisteriote on tässä kädessä niin korjaan vielä lausuntoani aavistuksen. Eli ne edellä mainitussa taulukossa näkyvät lukemat ovat juurikin ne autoverotuksessa käytetyt (eli minulla 2405kg = 262). Sitten on tämä mystisesti rekisteriotteeseen ilmestynyt "Yhdistettyä kulutusta vastaava CO2 päästö", joka siis on esim. minulla 316.
     
  18. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Noissa tullin tilastoissa on varmaankin ensimmäisen päätöksen verotiedot ? Onko valituksilla ja muutospyynnöillä saanut kuinka järkeä päätöksiin ?
     
  19. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Kyllä se Mopar-piru sen verran istuu tiukasti tuossa olkapäällä, että tilasin sitten yhden Challengerin lisää sulostuttamaan teitä tänne perslandiaan. Me likes.
     
  20. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

Kerro tästä muillekin!