Moottoriprojekti sbc 350-->383

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Naumasto, 30.8.2011.

  1. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kysytääs tässä kun ei viitti uutta aihetta avata,paljonko 2-pulttinen sbc-350 kestää tehoja omilla osillaan? Siis ihan perus männät,kanget,laakerit..Saahan se elinikä siitä lyhentyä vaikka puolella,sillähän ei harrasteessa ole väliä mutta onko jotain välitöntä vaaraa/mikä prakaa ensin jos koneessa on vaikka 350hv,kierrokset rajotettu kuuteentonniin?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onhan tehdas tehny ihan vakio osilla mm. 350 LT1 koneen, 302 Z28, L-79 327 jne. Noissa oli kyl 4-pulttinen lohko mutta pinnapulteilla ja vaikka girddle avuksi niin kyllä 2-bolt kestää.
    Huipputeho noissa ilmoitettu ~6donan jenkoilla. Ite olen pyörittäny vakioveiveillä 7donan paikkeille.
    Mulla on nyt tollanen hässäkkä ja kone pyörii pikkasen päälle 6tonnii kun on niin mieto nenu.
    [​IMG]
     
  3. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Joo siinä olis aika merkittävä ero rakennushinnassa jos ei tarviis mitään "ylimääräistä" laitella,cleviten p-laakerit nokkaa myöten ja jotku normimännät ei maksais paljo mitään,vaikka porauksen jälkeen männät on hiukka isommat niin tarvinneisko tuo edes tasapainotusta jos omilla veiveillä jatkaa...jos mäntien paino vastaa orkkispainoja?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noissa kaikissa tehtaan tehoversioissa on ollut takomännät ja yleensä takokampurakin, mutta silloin ei ollu vielä keksitty noita hyperspektaakkelisiä mukeja :rotfl: . Mulla on tollaset mukit ylimääräisinä :wink: .
    http://www.summitracing.com/parts/stl-h617cp
     
  5. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mullahan noi tulis venttiilikopan puolelle kurkistelemaan...
     
    Huuto-Olli tykkää tästä.
  6. Herje

    Herje Double Gearhead

    Joko se toimii? Vai joko on ajokausi lyöty pakettiin?
     
  7. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Kyllä se on kausi paketissa,ei oo kerenny hirveesti harrastella. :mad:
     
  8. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    No niin tarina jatkuu,muutaman voimamantran saattelemana murheenaiheuttaja saatiin kammettua ulos konetilasta.Ja asetettiin pukkiin tarkastelua varten.

    Huomenna jos jaksas purkaa ton,tässä vaiheessa on melko selvää että laakerit menee uusiks,aika jähmeesti pyörii ilman tulppiakin...toivottavasti ei kampura ois ottanu kipeetä.
    Tästedes kyllä lähtee sekä kone että laatikko kerralla,paljon vittumaisempi mun mielestä ottaa pelkkä kone.
    [​IMG]
     
  9. JPJP

    JPJP 1st gear

    Laakerit? Mikäs nyt uudet laakerit ois heti hajottanut?
     
  10. SauliK

    SauliK Gearhead

    Tiedän tunteen kun rahalla ja vaivalla rakennetun koneen saat kammeta takaisin pukkiin purkamista varten. Itsellä alko löytymään kupari purua filtteristä niin eihän siinä muukaan enää auttanut, ei kovin mieltä ylentävää mutta parempaan päin jo mennään.

    tsemppiä, kyllä Se siitä
     
  11. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Bensaa pääs aika reippaasti öljyjen sekaan,se luultavasti pesi öljykalvot niistä laakereista,tai sellanen teoria kävi mielessä.Jotain sen tapaista siellä on tapahtunut kun niin raskaasti pyörii.Ilman tulppia hyvä että dampperista vääntämällä käsin pyörii.
    Joo,se tunne ei oo miellyttävä...muutamaan kuukauteen ei oikein huvittanu edes tallilla käydä.Kävikö sulla pahasti ja miten???
    Mutta kohtapa se selviää tuokin mysteeri,kunhan tästä jaksaa tallille kammeta ittensä.

    Ja kiitos tsempistä 8)
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollaseks oli menny männät yhdestä pannusta jolla oli ajettu aabaut 150km rempan jälkeen bensaöölillä.
    [​IMG]
    Kaikki laakerit nokan lakruja myöten oli putsattu valkometallista. Joutu vaihtamaan männät mutta kampuraan riitti kiillotus.
     
  13. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Menikö pytyt vituiks noilla männillä???Ja varmaan nokka oli goners?!
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Pytyt vaan hoonattiin uudestaan eikä nokkakaan ihme kyllä ollut ottanu nokkiinsa kun oli ihan perusjouset.
     
  15. SauliK

    SauliK Gearhead

    kampiakselin päittäislaakeri oli kulunut epänormaalin paljon todella lyhyessä ajassa, tosiaan koneessa ei mitään muuta vikaa. todella hyvät puristukset, ei vuotoja eikä ylimääräisiä ääniä. toimi tosi hyvin kylmänä, kuumana ja ajossa, pitkään piti katella filtterin paperin kimallusta ennenkuin luovutin ja purin koneen ja vältin totaali tuhon.

    ja nyt sitten reilun parin kuukauden saikulla olon jälkeen konetta kasatessa kämmäsin männän lattialle ja eiköhän mennyt yksi rengas poikki. no onneksi ei muuta, niitähän saa uusia mutta toimitusaika vähintään 3 viikkoa joten tammikuussa taas jatkuu.

    kyllä tämä tästä vielä suruksi muuttuu :D
     
  16. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Joo,kivaa hommaahan tää on...käy vaan lompakon päälle :rotfl:

    Kiva läjä osiahan tuosta taas tuli :-?
    [​IMG]

    Laakerit on entiset,kampuran kaula onneks oli ok.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Muutamassa männässä oli pientä skraidua helmassa
    [​IMG]
    [​IMG]
    Yhden männän öljyrengas oli tullut ulos urasta ja vääntynyt,mutta ei ollut tehnyt damagee.Kaikki sylinterit näytti hyvältä,onneks.

    Mutta kysymys kuuluukin että mitä seuraavaksi,itse ajattelin että teen porahoonin,mittaan männät että ovat pyöreet.
    Ostan uudet laakerit,ja männänrenkaat varmaan.Mitä meinaa raati???
     
  17. country sedan

    country sedan Gearhead

    Älä sitten heitä niitä roskiin,kun mittauksissa selviää että ovat soikeat ja kartiot. :)
    Niin ne kuuluukin olla.

    Ennemmin kannattais siitä akselista mitata, että kaulat on vielä pyöreät.
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mikäs sen bensan on sitten päästänyt öljyn sekaan. Männänrenkaista?
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Renkaitten välistä se bensa hiipuu putsaen öölikalvon mennessään.
    Tossa kuvassa öölirengas näyttää melko pahalta olisko ne ollu liian pitkät?
    [​IMG]
    Pelkkä bensa öölissä ei kuluta laakereihin tollasia viiruja, jotain muuta paskaa on tainnu olla mukana tai sit akseli on huonosti hiottu.
     
  20. peltsi

    peltsi Gearhead

    Edellyttää varmaan kaasuttimen tulvimista tai kipinän totaalista puuttumista joistakin pytyistä, jotta bensaa pääsee merkittävän paljon öljyn sekaan.

    Tosin mulla ku oli kaasutin armottoman rikkaalla niin ei tulpat kauaa jaksanu sytytellä ku rupes jo tyhjänkäynnillä tulemaan bensaa raakana putkesta.

    Jos oiken muistan niin kaasutinta ja sytkää ei tässä mosassa koskaan säädetty mittareilla kohdalleen.

    Onko tuo mäntä ottanut siipeensä siitä ö-renkaan alta vai heijasteleeko kuva vaan muuten?
     

Kerro tästä muillekin!