Rengasliikkeissä ei osata vaihtaa renkaita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja d-lowrider, 10.4.2012.

  1. pas2

    pas2 Gearhead

    Öh, sehän on siis se vanha ei-järjestelmän mukainen yksikkö niinkuin naulakin. Miksi ei voisi mieluummin pyytää kaksi pilkku kaksi baria?
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    No jos oikein hifistellään, niin kai sitten kuuluisi sanoa se paine vielä kilopascaleissa. Ja kirjakielellä :wink:
    Kakspilkkukaks kiloa kuulostaa ihan tarpeeksi selvältä.
     
  3. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Vien Jeepin rengashotelliin ja menen respaan maksamaan. :wink:
    En enää rupea kärvistelemään renkaiden vaihtojen kanssa, raihnanen ukko... :oops:
     
  4. fcpveza

    fcpveza 1st gear

    en nyt tiedä tarkasti miten on mennyt, mutta on oikeassa että ei ole hyvä koska se reunakohouma joka pitää renkaan paikallaan puuttuu ja jos rengas on rättirengas niin painetta ei saa laittaa niin korkealle että varmasti pysyy paikallaan koska vaatii pienemmät paineet(oikean kulumisen takia) ja voi mutkissa niistä ilmat pihalle tämän takia, mutta Tubeless renkaisiinkaan ei saa laittaa sisärengasta koska sisäpuolen ns. rihlaus hinkkaa sisärenkaan puhki.

    mutta jos on normi nyky rengas ja vaikka 15" niin 2,7bar ainakin voi laittaa niin kyllä pysyy vanteella tai renkaan kyljessä on ilmoitettu maksimi paine jota voi käyttää joka on yleensä noin 2,7-3,5 nykyrenkaissa. :)

    toisaalta kyllä mietityttää tuo että jos autossa on ollut tubeless renkaat uudesta asti, mutta silloin kyllä on jäänyt tubeless vanteet laittamatta tehtaan pojilta tubeless renkaathan tuli autoihin 1955 patentti taidettiin laittaa vetämään jo 1940 luvun lopulla, joka meni sitten myöhemmin läpi ja tuotanto vanteina ja renkaina aloitettiin tuolloin 1955. mutta silti on uudempiakin vanteita jotka on silti tube type jostain syystä. :lol:
     
  5. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Tulee hyvin mieleen oman käyttikseni rengassekoilu kun auto mulle tuli. Bf:n all terrainit oli irrotettu american racingin kromivanteilta ja piti ne saada takaisin. Kotikylän rengasliikkeessä eka kommentti oli vanteista v...u että nää painaa. Melkein tunnin ähräämisen jälkeen ukko tuli sanomaan, että ei näihin saa ilmaa pysymään, pitää olla kuulemma sisärenkaat, ihmettelin hiukan, että onhan nuo nyt ennen olleet ilman sisäkumeja, annoin luvan kuitenkin sisärenkaat laittaa (vanteillelaitto ja sisärenkaat muuten makso 120!). Kuukauden ehkä ajelin, renkaat karseessa epätasapainossa, sitten toiseen rengasliikkeeseen minkä pihalle tyhjeni muuten yksi rengas, kun oli sisäkumi hierautunu puhki. Äijät hekotteli partaansa, et eihän sisältä näin karkeisiin renkaisiin saa sisäkumia laittaa, eikä näitä renkaita oo saatu alkuunkaan tasapainoon. Lopulta kaikki sisäkumit otettiin pois ja tasapainotettiin renkaat renkaita vanteella kiertäen, hyvät tuli. Tän jälkeen on tullut herkällä korvalla kuunneltua juttuja eri liikkeiden ammattitaidosta ja "ammattitaidosta".
     
  6. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mulla on 18*30set joita kävin paikallisessa Wikanorissa tarjoomassa vaihdettavaksi ja piti onnistuu, meni tunti ja kaveri soitti että ei mahu konneeseen, ihime juttu tommoset pikkunakit!!
     
  7. fcpveza

    fcpveza 1st gear


    vw vanteissa on yleensä pallokartio ja opelissa suorakartio niin meneehän siinä aikansa kun vanteet tai pultit muovautuu uudestaan :rotfl:
     
  8. fcpveza

    fcpveza 1st gear

    täytyy tuon ammatinharjoittajana todeta että nykyään hävettää kun joutuu kuuntelemaan tämmöistä. :mad:
    en oikeen tiedä mihin ammattitaito on kadonnut tänäpäivänä... :oops:
    itse oon alottanu kyllä kans ilman koulutusta ja pienellä opetuksella rengashommat mutta siitä tuli sitten Ammatti sekä harrastus ja asiat oppi ilman mitään isoja kömmähdyksiä, muutamia kyllä oli :soosoo:
    mutta asiasta kuin asiasta täytyy olla kiinnostunut että sujuu, hälläväliä fiiliksellä ei tuu hyvää. :argue:

    kyllä muuten racingin SUV vanteet painaa :D
    ja smoothietkin yllättävän paljon itellä on semmoiset.
    mutta niin painaa monet pienemmät kiinatinat enemmänkin :lol:
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Omien kokemusten perusteella pultit on "vähän" tiukemmassa korjaamon kuin rengasliikkeen jäljiltä. Mutta korjaamotpa ei muistuttelekaan jälkikiristyksestä niinkuin rengasliikkeet.

    Noista yksiköistä vielä, yli kaiken ärsyttää tkm mittarilukemaa ilmoitettaessa, se kun ei ole minkään järjestelmän yksikkö. Siis tonnikilometri! Jos 1,5 tonnin massan omaavalla autolla ajaa 100 km, onko sillä sitten ajettu 150 tkm? Oikea yksikkö olisi Mm jos km:lla tulee liian isoja lukuja.
     
  10. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    Mä kyllä ilmoitan jos ajan polkupyörällä 100 000km et oon ajanu 100tkm enkä lisäile massoja mukaan.
     
  11. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Nostokohdan valinta on myös yksi asia jonka jään kyllä nykyään seuraamaan ,sattuneesta syystä.
     
  12. stinkish

    stinkish 1st gear

    tämäkin tarina tapahtunut rengasliikkeessä...
    kävin vaihdatuttamassa malibun takakumit. ensimmäinen ongelma olivat jonkun joskus asentamat lukkopultit. niihin minulta löytyi avain, mutta kun sen heitti pulttipyssyyn kiinni niin arvaatte varmaan miten kävi...
    seuraavaksi näppärä asentaja päätti hitsata lukkomutteriin kiinni jonkun lattialta löytyneen mutterin. silloin lähti kyllä irti, mutta sen jälkeen hän totesi että ei heiltä kyllä uutta löydy. lisäksi vanteeseen jäi kiva hitsausjälki. seuraavaksi siirryttiin rengaspenkkiin.. metrisellä rengasraudalla kaveri väänsi kumia vanteelle rikkoen samalla kumista huulen.. puoli tuntia hän koitti vääntää rengasta vanteelle, ennen kuin totesi ettei vaurioitunutta rengasta saa vanteelle ilman sisäkumia..
    loppukesän kumit olivat alla, ja tilasin uudet pultit lukkopulttien tilalle. nyt kun kävin tallilla asentamassa ne, huomasin edellä mainitussa renkaassa komian kudosvaurion joka melko varmasti johtuu rengasraudalla murjomisesta... varmaan ymmärrätte että moinen vituttaa jälkeenpäin ihan helvetisti mutta mitä tällekkin tekisi...
    eipä tarvi enää käydä siinä liikkeessä...
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Pulteilla tarkoitit varmaan muttereita?
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Juurihan lisäsit, t;n eli tonnin.
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Tonnikilometriä käytetään yksikkönä ainakin yksityisteiden maksuperusteita arvioitaessa. Eli tien osakkaat kinastelevat keskenään miten paljon massaa ja miten pitkän matkan kukin tietä pitkin kuljettaa.

    Väärä yksikkö siis auton ajomäärän ilmoittamiseen.
     
  16. Rantala

    Rantala 3rd gear

    En arvaile mitä "Viestistinkish " tarkoitti, mutta sinulle SamiL tiedoksi, että pyörän kiinnityspultteja kutsutaan ihan yleisesti ympäri maailmaa pulteiksi ja muttereita muttereiksi.
    http://www.alloywheels.com/McGard_Locki ... ccessories
     
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    SamiL on varmaankin sen verran pyöritellyt pyöränpultteja ja -muttereita, että hän tietää että Malibusta pyörät irtoavat mutterit avaamalla.
     
  18. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Taitaakin olla juuri näin.

    Tietoa enempi kuin laki sallii tuolla henkilöllä.
     
  19. stinkish

    stinkish 1st gear

    kyllä kyllä... pultit pultteina, ja mutterit muttereina...
    pahoittelen kirotusvirhettä...
     
  20. jarona

    jarona Gearhead

    "Osataan" sitä täälläkin pohjoisessa.. Kaveri laitatti aikoinaan
    olssiin takarenkaat paikallisessa kumikorjaamossa, kylille
    ajaessa ihmetteli perän vatkausta ja tarkistettuaan huoltoasemalla
    renkaat niin ei yhtään ilmaa..
    Samassa puljussa myöhemmin setäni asennutti uudet talvirattaat
    chevyyn, myöhemmin huomattiin että yhdessä renkaassa 16" sisärengas
    15" renkaan sisällä..
    Vielä yks.. Tojotakauppa antoi uuteen corollaan yhden 14"
    talvirenkaan kolmen muun 13" renkaan kaveriksi, ajattelin
    talvella ajaessani että ovatpa vitun liukkaat nämä bridgestonet
    kun perä meinaa tulla vierelle jatkuvasti.. Niinpä suuntasin
    rengasliikkeeseen jossa tämä renkaiden epäsuhde selvisi..
    Itse vien nykyään irtorenkaat vaihdettavaksi ja väännän
    kotona alle ja momenttiin.
     

Kerro tästä muillekin!