Ruoste peltien liitoskohdissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Pas(i)kiainen, 30.12.2013.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Nono pojat, eikai tää nyt niin överiksi oo mennyt. Kumminkin auto muuten täysin kasassa paitsi kontti irrallaan :) Tarkoitus saada kumminkin ruostereiättömäksi ja maaliin kevääksi :)
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    juu sori jos tuli väärinkäsitystä, ei ollut sinuunpäin suunnattu, enhän tunne ollenkaan sun projektia tai sen vakavuusastetta, edes mikä auto on kyseessä tai mikä kohta tuo tarkalleen ottaen on (kosmeettiset seikat, onko kohta mikä ruostuu helposti enemmänkin).
    Senpä takia en ottanut kantaa mitä sille tekisin.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Juu sorry, en kans kohdistanut kehenkään, vaan yleisesti.

    Pas(k)iaisen touhu on mun mielestäni hyvinkin handussa, just niinkun luukkujen saumat on hyvinkin hyvä tsekata vähä pintaa syvemmältä ennen pintamaalauksia,
    sehän sitten keljuttaa jos uusi maali pussahtaa vuoden parin päästä vaan siks ettei vähäsen viittinyt.

    --------------------

    jaa oli bilteman hiekkapyssy niin paska, no hö,

    toi yaman keräävä pistepuhallin ottaa kyl aika hyvin syvätkin kuopat puhtaaksi kunhan isommat kaarnat on eka naputellut pois ja pistehitsien yms. pintaruoste lähtee suunnilleen heti kunhan vaan vaihtelee 0 - 0,6 (pykälän karkeempi ei pelaa, kannulla en ole kokeillut) raekoon hiekkaa riittävän usein,
    huono puoli on tosiaan se, että ylöspäin puhaltaessa liipasimen venttiiliin eksyy tosi helposti hiekkaa ja sitten se juuttuu auki,
    sen toki putsaa parissa minuutissa, mutta vähän ärsyttävää on se jos puolet ajasta menee työkalun putsaamiseen kun olis tarkoitus saada jotain aikaiseksi.
     
  4. markoyt

    markoyt 3rd gear


    Niin tätä kutsutaan myös harrastamiseksi tätä perfektionismiä...ja mitä kukanenkin arvostaa... karakteeriä ja alkuperäisiä ruostuneita limisaumoja?Jotku vaan yksinkertaisesti tykkää noista koritöistäki....(oman tämänhetkisen projektin peltityöt vienyt n 1000 tuntia)on paljon suomessa noita "huippukuntoisia",sieltä täältä vähän fiksailtuja yksilöitä...joista näkee kuinka iso kynnys on alkaa laittaa autoa perusteellisesti...eli purkaa kaikki pois ja alkaa toteuttaa projektia ja vieläpä oikeassa järjestyksessä eikä sieltä täältä (välillä hiotaan pellille ulkoapäin ja välilä hitsaillaan koteloita)...sitte pukataan pihalle kun rahat/mielenkiinto loppuu...enemmin ehkä vähän paikkaillaan ja ajellaan menemään.25 vuotta näitä paskoja laitelleena oon kuitenkin sitä mieltä että suomessa on huomattavasti enemmän hyvännäköisiä kuin HYVIÄ autoja.Tokihan on yksilöllistä mitä mihinkin kannattaa tehdä koska autojahan on monen hintaisia ja kuntoisia :D .Myös täysin läpikäydyn auton kohdalla totuus on toisaalta myös se että lähtökohdan tulisi olla mahdollisimman hyvä...huippu lopputuloksen saavuttamiseksi...(laittoahan löytyy potenssiin 10 mitä päällepäin on aloitusvaiheessa nähtävillä)...kaikki projektit ei kuitenkaan jää kesken ja tästä todisteena löytyy todella hienosti laitettuja kamppeita myös Suomenmaalta.Ja vielä----jokainen "harrastaja" tietää kuinka vittumaista on vahailla ja laitella autoaan kun itse muistaa ne TURVONNEET oven pohjien limisaumat...nekään ei lähde maalilla...ainoa oikea vaihtoehto on oven pintapellin vaihto kokonaan ja tarvittaessa myös oven pohja eikä pelkän alareunan vaihto ja pakkelointi....toinen vaihtoehto on helpompi eli unohtaa ne ja jatkaa vahailua :eek:.
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mistä semmosen yaman pistehiekkapuhaltimen saa? On toi biltemankin versio keräävä mutta vaikka pidin sitä kiinni pellissä pistooli pohjassa niin todella tehottoman tuntuinen.

    Hmm. vähän kooklailin niin kyllä sitä oli joku kehunut. Onkohan mulla tarpeeksi painetta. Hiekkaa ostin puhallushiekkaa biltemasta. Oliviinihiekkaa tai jottain. Luulis olevan käypästä. Pitääpä ottaa joutilas pätkä paineletkusta pois jos sillä on jotain väliä. :odroll:

    http://motonet.fi/fi/tuote/751019/Hiekkapuhallinruisku

    Se on tuommonen paitsi bilteeman sininen :poff:
     
  6. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tääläpäin niitä on ainakin autovaraosaliikkeissä ja kärkkäisellä.
     
  7. niclas

    niclas Gearhead

    Itse ostin pari vuotta sitten Motonetistä Yaman pistehiekkapuhaltimen... IKH:lta pitäisi löytyä myös...
     
  8. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Tuommosella kannuruutalla tuntu että painetta saa olla 8+ bar että on jonkunlaista tehoa ruosteeseen ainakin jos vähänkään paksummin on. Samoin ilmankulutus tuntuu aika reilulta tuossa omassa ruutassa joten tolkuttoman pitkä letkukin saattaa ahdistaa. Tuo omani ei kyllä ole virallinen hiekkaruutta vaan massaruutasta modattu värkki.
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    Niinpä, minäkin pidän koritöistä, enkä muuten harrastusta duunikseni olisi ottanut, nyt just alottelemassa -viis vuotta sitten osittain puretun- viiskasi HT letukan toista elämää.

    Sinä puhut lähinnä omasta puolestasi ja aloittaessasi tiedät mihin ryhdyt, sulle se kopan uudistaminen on harrastamisen parhautta,
    vaan 90% autonsa atomeiksi purkaneista ei tiedä kuinka pitkäpiimäistä se homma on jos siitä ei nauti,

    haastelin just siltä kantilta, vihjasin, että ehkei kannata väkisin pyrkiä 100% tulokseen, koska ruostuu ne kumminkin jos vähänkin enempi ajella meinaa ja haluaa ajella eikä ekaa viittä vuotta hitsailla,
    talliruusun kohdalla piiloruosteilla taas ei ole säilymisen kannalta niin väliä koska se ei enää pahene (viittaan aspeniesimerkkiin).

    Mullekin tarjotaan vähän väliä puoliksi hitsattuja tyhjiä hylsyjä loppuun saatettavaksi koska mielenkiinto on loppu, osa on tehty helvetin hyvin siihen vaiheeseen asti,
    vaan se mielenkiinto on loppu.

    Sitkun lakataan kehumasta aihion hyvyyttä ja kahtellaan millä kaikilla tavoilla koppa on potkurilla ja lontolla, sekä pläjäytetään pohjamuta-arvio hytin kokoamisvalmiiksi saattamisesta,
    eli tunkkailusta, lopuista hitsailuista, luukkujen sovituksista, pohjista ja maalauksesta,
    on se aivan liian kallista,

    ikuisuusprojektia ei oikeastaan voi myöskään myydä koska oman työn hinta kumminkin arvioidaan niin arvokkaaksi, että myyntihinta ei kata mitään.


    Sen mitä minä olen näitä käynyt katsomassa -ostomielessäkin kun on tyrkytetty-, jää päällimmäiseksi vaikutelmaksi, ettei niinkään se aloittamisen vaikeus, vaan loppuunsaattamisen vaikeus.

    Aika monet harrastevehkeet on jo kerran tai pari purettu ja unohdettu suulin perälle ja jossain vaiheessa pantu kiertoon mettän reunasta "kaikki osat tallessa",
    paikkailtu ja koottu takas ajoon,
    tietynlaiset puuttuvat osat kielivät.
     
  10. niclas

    niclas Gearhead

  11. DX

    DX Double Gearhead

    ^just toi, varmaan parempiakin on?
    mutta hyllystä minäkin sen nappasin vertailutta,
    tuo kykenee siihen mihin se on tarkoitettu, kompuran tuotto sit määrää tahdin,
    että mennäänkö hissuksiin sentin läntti kerrallaan vai voiko vekotinta liu´uttaa pintaa pitkin.
     
  12. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Olen myös paininut noiden saumaruosteiden kanssa useamman auton kanssa, pääasiassa oven alareunoja on ropailtu aina kesäisin. Oikeastaan vasta viime kesänä totesin parhaaksi seuraavan marssijärjestyksen:

    - Ensin näkyvät ruosteet pois teräsharjalaikalla niin hyvin kuin pystyy

    - Annitrolin joukkoon tapettiliisteriä, tämä puuro muhimaan jäljelle jääneiden ruosteiden päälle niin pitkäksi aikaa, että viimeisistäkin kuopista ruoste lähtenyt

    -Pinnan pesu puhtaaksi, kunnollinen kuivatus ja vielä teräsharjalaikalla pinta puhtaaksi.

    -Maalaus


    -Vedenpoistoreiät teipillä umpeen, ja oven sisään litran verran ohutta öljyä muhimaan. Jos sauma ei ole "tukossa" esim runsaan kotelomassan, liimojen tms. takia, öljy hikoilee sauman läpi. Öljyt pois koteloista ja valmista on.

    Ei varmaan kelpaa kaikille, mutta itse olen tällä mielenrauhan saanut. Pintaruoste on poissa kuoppia myöten ja sauman sisällä oleva ruoste on toivottavasti pysäytetty.
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Okei eli Yaman ostoon... Kaipa se on parempi kuin tuo perkeleen biiilteman värkki.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Riittäähän sun kompurassa tuotto? Eli ei ala kolkuttamaan heti muutaman sekunnin puhalluksen jälkeen? Entä paine?
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Vähän yli 8 baaria on täysipaine. Kyllä se muutaman minuutin välein rupee jytisee...

    Perkele onko se tos hiekassa vai missä, tuo yama ei tunnu tekevän sitäkään vähää mitä toi bilteman koje. Hiekka on aika suurtaraekooltaan... Biiltemasta olivinhiekkaa gl80
     
  16. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    omasta mielestä alumiinioksidi toimii paremmin tuossa pistepuhaltimessa ja ellen väärin muista,niin paketissakin myös sitä suositeltiin.
     
  17. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Motonetistä saa lasikuulaa..
    JA noista projekteista,ei kannata ostaa jos ei pysty tekeen ja elään homman kanssa. Itsellä ainakin kun homma alkoi paisuun niin turha ressi pois ja auto valmistuu joskus.Hommaa piisaa ja jotain on saatu aikaiseksi.Ei tässä rahaakaan ole kun perhe ja asuminen ottaa osansa.Jonain päivänä sitten ajellaan,sitä odotelellessa voi vaikka auttaa muidenkin projekteissa. ;) Ja kyllä täälläkin näistä auton peltihommista elellään. Sepä varmaan onkin välillä hidasteena että ei vaan aina huvita mennä talliin. Kun päivät pitkät näita peltejä tuijottelee,välillä liiankin tarkkaan.
     
  18. speedy

    speedy Double Gearhead

    Minä niin tykkään porrista! Irtopaskat ja rasvat pois,koneellaa tai puhaltaen, sitten rasvattomalla sormella sauma tms. tiiviiksi, sama puhalletulle pinnalle jos oikein kovasti rypyläkuoppaa jää,pakkelilastalla saa nätisti täyttävän pinnan. Paripäivää kuivaa,kevyt karhennus ja epoksia päälle + lopullinen maalaus. Ihan vitun hyvä omasta mielestä, ja se riittää :)

    [​IMG]
     
  19. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Hyvä jos riittää,itsellä taas se vika että jokainen kuprunen leikataan veke. Niin lähti katto,niin lähti lattiatkin.. Jotta pääsi tekeen kaiken. Mutta eipä ole auto myyntiin tulossakaan,tuli liian kallis. ;)
     
  20. passerby

    passerby Gearhead

    SPEEDY kirjoitti:
    "Minä niin tykkään porrista! Irtopaskat ja rasvat pois,koneellaa tai puhaltaen, sitten rasvattomalla sormella sauma tms. tiiviiksi, sama puhalletulle pinnalle jos oikein kovasti rypyläkuoppaa jää,pakkelilastalla saa nätisti täyttävän pinnan. Paripäivää kuivaa,kevyt karhennus ja epoksia päälle + lopullinen maalaus. Ihan vitun hyvä omasta mielestä, ja se riittää :) "
    __________________________________________________

    mielenkiintoinen tuote. heti halusin tietää mitä ainetta se on, ja heidän omalta sivustoltaan por15.com löysin tiedon jonka mukaan se on polyuretaania (polyurethane).

    sieltä myös ymmärsin että se on kuivuttuaan kivikova, mutta samalla myös joustava eikä halkeile. miten mahdollista? :D

    saako tuota tököttiä suomesta vai joutuuko tilata ulukoisilta mailta?
     

Kerro tästä muillekin!