Trafilta pikku ylläri, onko yleistä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Mudracer, 3.1.2014.

  1. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ootko laittanut useemman kerran seisontaan ja takas liikenteeseen?
    Tulee aina uusi rekisteriote.
     
  2. HV

    HV Gearhead

    Tarkka summa Helsingin hallinto-oikeuden päätöksessä vuodelta 2011, kun kaverilla oli autoliikkeen auto koeajossa ja se oli liikennekäytöstä poistettu. Ajoneuvovero 10 € ja lisäveroa 1049,40 €. Kannattaa sopia tarkkaan myyjän kanssa, että auto on liikenteessä.
     
  3. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Joskus 90-luvulla sattu vastaavanlainen tapaus itellekin.Ostin projektin ja unohtui tuo omistajanvaihdosilmoitus+vakuutusjuttu muitten kiireiden keskellä.Liikennevakuutuskeskukselta tuli sit jonkinmoinen lasku.Nooh,todistajien allekirjoittama lappu siitä että kamppeella ei ole ajettu/ei ole pystynyt ajamaan ja muutama puhelinsoitto niin homma järjestyi ja maksettavaa ei juuri tullut.Sen jälkeen tämänkin asian varmaan muistaa lopun ikänsä.
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    "Ajoneuvoverovelvollisilta ajoneuvoilta maksuunpannaan liikenteeseen käyttöajalta ajoneuvovero jälkiverotuksena sekä rangaistusluonteinen ajoneuvoveron lisävero. Lisäveron määrä on 12 kuukauden vero viisinkertaisena, kuitenkin aina vähintään 1 000 euroa. Lisävero on ajoneuvokohtainen ja maksamaton lisävero estää ajoneuvon käytön liikenteessä"

    Kuski saa sakon ja auto eli auton omistajalle lankeaa reilun tonnin maksut? Äkkiä autoliikkeisiin huristelemaan käytöstäpoistetuilla autoilla :D
     
  5. hot rod man

    hot rod man 3rd gear

    asiaan enempää puuttumatta.. mulla hukku yhet paperit, auto oli vuoden mulla edellisen omistajan nimissä, mut liikenne käytöstä poistossa.. ku laitoin omiin nimiin(liikennekäytöstä poisto jatkuu) tuli vakuutus yhtiöltä lasku 1625€, soitin vakuutus yhtiöön ja ne sano, et revi se lasku.. jos liikenne käytöstä poisto jatkuu ei tarvi maksaa...
     
  6. HV

    HV Gearhead

    Kuskille tulee maksut.
    Tuossa päätös: http://aijaa.com/itJxk2
     
  7. M

    M Gearhead

    Tätä ketjua kun lukee niin ei taida od:n porukalle uskaltaa autoa myydä jos perusasiat omiin nimiin rekisteröinnissä on noin hukassa. On varmaan mutua, mutta kyllä mä oon tota seittemän päivän sääntöä koko pienen ikäni noudattanut..
     
  8. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Kyllähän sitä itekkii noudattanut tuota 7 päivän hommaa,yhden kerran vaan sattu unohtumaan kun noita härveleitä oli useita värkkäämisen kohteina yhtäaikaa.Mutta siihen yhteen kertaan se unohdus sitten jäikin.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No mitäs haittaa myyjälle on tässä tapauksessa tullut?

    Ei kenelläkään ollu mitään teoriaa tohon trafin lähettämään veroplappuun? Eikös tän pitäny olla se sensaatiomainen vero jolla rankaistaan vain käytöstä, ei omistamisesta :rotfl: . Ja niinkuin jo todettiin niin pelkkä myynti ei poista liikennekäytöstäpoistamista eli jos nyt sillä voisin ajaa niin tulis taas lisää maksettavaa :soosoo: . Joku stanan byrokraatti lukee tätäkin muna pystyssä ja tumputtaa.
     
  10. GULF

    GULF Gearhead

    Teoria:

    Olet ostanut käytöstä poistetun ajoneuvon josta johtuen omistajanvaihdos
    on suoritettava katsastuskonttorilla vaikkakin ajoneuvo käytönaikaisessa
    poistossa...

    Myyjä tehnyt autosta myynti-ilmoituksen koska et ole ottanut autoa nimillesi...

    Vakuutuskeskus lähettänee korotetun maksulapun ja Trafi ajoneuvoveron
    koska et ole ilmoittanut että ajoneuvo edelleen käytön aikaisessa poistossa...

    Juu ja ei seiso enkä tumputa, empä silti ole bykokraattikaan :rotfl:
     
  11. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Luovari on pelastanu kerran kun myin yhen. Tuli varikolta ilmotus että hae autos pois 3 kk myynnin jälkeen. Hinauksia ja säilytysmaksua ehdotettiin maksettavaksi. Sittemmin oon käyny aina konttorilla luovarin kanssa kun oon myynyt auton. Pääsee helpommalla niin.
     
  12. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    kannattaa ostajalta pyytää aina henkkarit kun täyttää luovarit,jossei nyt tuttu satu oleen.yks kauppa jääny tekemättä kun ei papruja löytyny ostajalta.mistään liikkeestäkään ei saa autoa ulos ilman henkkareita vaik
    ois kummonen pino rahhaa.yhden myyny vahingossa fiktiiviselle henkilölle.
    luovarin ja 2 todistajan kanssa saa kyllä omitussuhteen poikki,vaikka ostaja olis keksitty nimi.paljon ylimäärästä harmia kuiteski.
     
  13. pptalo

    pptalo Gearhead

    Tarkkana saa olla eikä sekään aina auta. Pari vuotta sitten oatin Buick regalin sellainen etuveto paska ABS jarru vika ja leima kylmä. (Lemiltä). Tarkistin 16400 verot ei mitään rästissä Omistajana autoliike. Sälli joka auton mulle myi ei ollut ottanut autoa nimilleen, luovarit kuitenkin löytyi. Kaupat tehtiin ja korjasin jarrut ja katsastin. Akelta tuli muutaman kympin verolappu ja kaikki OK. Vaihdoin Buikin seuraavaan romuun tutun kanssa ja kun tämä meni tekemään papereita Buikkiin oli ilmestynyt lähes 700 euroa maksamattomia veroja. Lähetin uudestaan viestin 16400 siellä Buikki oli puhtosilla pepereilla edelleen ja juuri katsastettuna. Pitkin hampain minä verot sitten maksoin koska tutulle myin ja edellinen kelmi niitä tuskin koskaan olisi maksanut, ei ainankaan puhelimeen vastannut.
     
  14. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Äitimuori ajeli vanhemmalla iällä kortin ja autoin jossain vaiheessa järkkäämään autoliikkeestä käytettyä pikku-kinneriä ajopeliksi. Itse en päässyt osallistumaan varsinaiseen kauppa-tapahtumaan, vaikka kaikki muuten olinkin järkkäillyt valmiiksi - liikkeessä oli mukava myyjä maksun jälkeen ilmootellut, kun äitee oli kysellyt että "oliko tää tässä?", että "ei tartte tehdä mitään, asiat kunnossa, kovaa ajoa vaan".

    Äitimuori otti kinnerin käyttöön ja ajeli reilun puoli vuotta. Jossain vaiheessa kyselin mielenkiinnosta, että minkä verran kiulusta menee veroa ja millaiset vakuutusmaksut tupsahti. Äitee siinä totesi vaan, että ei tiiä, kun ei oo lappuja koskaan tullut mistään - että hää vaan ajelee, ku myyjäsetä sanoi, että niin voi tehdä.

    Karsea aavistus ja kun tsekkasin auton tiedot, niin hupsistaheijaa - auto edelleen liikkeen nimissä eli verot ja vakuutukset juoksee jossain ihan muualla. Samantien nappasin muorin mukaan ja vanteet soikeina painoin lähimmälle konttorille, jossa rekisteröinti ja liikennevakuutus saatiin kohdalleen. Tässä tapauksessa taisi pelastaa noilta "sakkomaksuilta" se, että ilmeisesti pienempi autoliikekkään ei koskaan huomannut, että pirssi oli heidän nimissään reilu puoli vuotta ylimääräistä ... muuten olisi saattanut paukahtaa muhkeita summia maksuun, jos oisivat luovarein ilmoitelleet just vaikka ½ vuotta myöhemmin, että auto on siirtynyt uudelle omistajalle jo aika päiviä sitten.

    -JJ-
     
  15. jrasi

    jrasi Gearhead

    Kyllä luovari tehdään aina kaksin kappalein, kun auto myydään, vaikka kaverillekin. Siinä on ostajallekin jonkinmoinen turva, jos tulee jotain epäselvyyksiä konttorilla omiin nimiin laitettaessa. Kerran teki kynä tepposen, kun ilmoitusosaan rustasin myyntipäivää, jouduin yhden numeron piirtämään uudestaan vanhan jäljen päälle, näkyi kyllä selvästi ja oli mahdotonta sekoittaa muuhun numeroon. Ei kuitenkaan kelvannut katsastamon konttoristille, joten jouduttiin rustaamaan kaverille luovari ilmoitusosan jatkeeksi.
     
  16. Porvoonlankku

    Porvoonlankku 3rd gear

    Trafi yllättää osa 1:
    Ostin auton muutama vuosi sitten ja tsekkasin tekstarilla, että veroja ei ole pystyssä ja rekisteröin sen oitis nimiini.
    Kuukautta myöhemmin tuli verolasku jossa luki ylimpänä punaisella, että ajoneuvo on käyttökiellossa. Laskun mukaan edellinen omistaja oli jättänyt maksamatta 12 euroa veroa.
    Koska velka trafin mukaan oli ex-omistajan niin sitä ei voinut edes noin vain maksaa oman laskuni yhteydessä vaan piti selvitellä sille 12 eurolle omat maksutiedot.

    Trafi yllättää osa 2:
    Pari vuotta sitten ostelin taas auton joka tällä kertaa oli liikennekäytöstä poistettu. Myyjä otti sen netissä liikenteeseen kaupantekopäivänä ja lähetti postissa otteen luovutusosan sen saatuaan ja rekisteröin fiuden heti nimiini.
    Omistajanvaihdospäiväksi merkitsin liikenteesenottopäivän.
    Taas tuli trafilta lasku jossa mainittiin edellisen omistajan verovelasta luokkaa 10 euroa.

    Nuo summat ei talouttani kaada mutta kummassakaan tapauksessa ex-omistaja ei ollut tietoinen verovelastaan enkä minä senkään vertaa. Hauskuus piilee siinä, että tapaus 1 oli ajokiellossa eli ratsiaan sattuessani olisi lähtenyt kilvet ja rapsahtanut tonnin lasku perään. Verovelasta jota ei oltu edes yritetty periä keltään millään tavalla.

    Trafi yllättää osa 3:
    Kaverini myi lämpöiseen maahan toyotansa ja teetti luovarin ostajalla. Tarkisti passista henkilötiedot mutta luovariin unohtui merkitä ostajan postiosoite siellä ambomaalla.
    Sillä luovarilla ei sitten saanutkaan tohatsua pois nimiltään ja kinneriä ei pystynyt edes poistamaan liikenteestä koska virkailija oli nähnyt puutteelisen luovarin ja jotenkin oitis raportoinut trafille.
    Seurasi uskomaton kädenvääntö jonka aikana tohatsussa rullasi vakuutus- ja veromaksut.
    Homma oikeni vasta parin todistajan allekirjoittamalla kirjallisella selvityksellä trafille mutta selvityksen aikana kertyneet verot piti maksaa autosta joka siis oli 6000km päässä.
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei..
    Tapaus yhdestä ei tule tonnin laskua, laput menevät konttorille ja verot tulevat maksuun.
    Liikennekäytöstä poistetun auton käytöstä tulee se tonnin lappu. Ei käyttökiellosta.

    Ellei tämäkin ole muuttunut nyt parin vuoden sisään.
     
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Niin ja nämä kympin lipasut johtuu siitä, että Trafin pienin laskutettava käyttömaksu (+ mahdollinen käyttövoimavero) on 10€.
    Eli jos myyjä ottaa sen auton liikenteeseen koeajoa ja kauppoja varten. (vaikkakin kaikki muu olisi ok, siis katsastus ja vanhat verot) Niin sille tulee vähintään se yksi päivä maksettavaa = 10€ ja se velka muodostuu Trafin systeemissä siis vähintään vuorokauden myöhässä.
    Tämä on normaalia.
    Tietysti voi olla tilanne että myyjällä on "hyvää" piikissä Trafilla ja Trafi ottaa niistä. Mutta voi olla että edelliset on maksettu tasan ja piikki on nollilla. Silloin tulee sse 10€.
     
  19. Porvoonlankku

    Porvoonlankku 3rd gear

    Noissa omissa tapauksissani ei siis vituta ne summat vaan se, että ajoneuvo voi olla käyttökiellossa sekä myyjän, että ostajan tietämättä.
    Sekä se, että en voi maksaa sitä velkaa oman käyttömaksuni yhteydessä vaan pitää selvitellä samalle ajoneuvolle trafista 10-12 euron laskulle erilliset maksutiedot.
     
  20. smuige

    smuige Gearhead

    Eihän auto mene käyttökieltoon ennen kuin laskun eräpäivä menee umpeen, eli myyjä on saanut kympin laskun. Se miksi myyjä sitten jättää maksamatta on toinen asia. Ihme asenteita ostajilla kun ajatellaan että ketä se nyt haittaa jos jättää romut roikkumaan muitten nimille, varsinkin jollei ole tajuttu tehdä luovareita. Joku maksaa aina maksut vaikka auto roikkuu omistajien välissä. Jos kuukausikaupalla lykkää vakuutusmaksuja, veroja, sakkoja ja siirtopyyntöjä romun myymisen jälkeen niin melko varmasti lähtee seuraava romu suoraan stenalle eikä rakkareille. Perinteistä omiin muroihin kusemista pitkällä aikavälillä. Vai eikö kukaan muu ole huomannut että kaikissa romutuskampanjoissa mainostetaan että maksut loppu heti ja siihen paikkaan kun virallisesti romutetaan.
     

Kerro tästä muillekin!