Maalareilta kysymystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Pas(i)kiainen, 8.1.2014.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Niin, mulla on carsystemin lakka käytössä, hitaalla kovettejalla. Onko hyötyä ohentaa? Voiko ohentaa akryyliohenteella vai onko lakalle omansa?

    Ja sit, kun sekotan sitä lakkaa, niin haittaako et siihen tulee ilmakuplia? Kun sitä sekoittaa, se menee semmoseks kunnon piimäksi. Olisko ennen maalausta syytä odotella et se kirkastuu vai voiko sen viskata ruiskuun, onko eroa lopputuloksella?

    Ja sitten, saako jostain liimalaikkoja vielä epäkeskokoneeseen? Motonetissä on 320:een asti, mutta muuten en oo löytänyt. Joo, tiedän että liimalaikalle sopivat koneet on aika kasaria mutta helpottaisi jos sais hienommatkin paperit kiinni...
     
  2. lapiosarvi

    lapiosarvi Gearhead

    Sitä carin lakkaa on pakko ohentaa,se on hirveetä paskaa muuten. Oon ohentanu 20 pinnaakin,sitten alkaa saamaan jälkeä. Toki maalikauppias kertoo ettei näitä nykyään ohentaa tartte. Ei Haittaa kuplat.
     
  3. lapiosarvi

    lapiosarvi Gearhead

    akryyliohenne on ok
     
  4. Jape105

    Jape105 Gearhead

    1. Ohenna jos on tönkköä, mediumilla tai slow ohenteella.
    2. siihen kuuluu tulla ilmakuplia, mitkä rupee nousemaan pikkuhiljaa pintaan, jos niin ei tapahdu en itse viitsisi käyttää ko. tuotetta.
    3 mirkalta saa ainakin p80-p500 karkeudet.
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No perkele, onkohan mul sit ollu apralipinta piköös en oo ohentanut. Aikamoista tönkköä tosin on. Emmä tiiä mikä ohenne mulla on, slow medium?? En oo kuullutkaan semmosesta ohenteesta. Akryyliohenteena noi on mulle myyty.

    Mirkaa tuo moponettikin myy, auttais jo paljon jos löytäisin jostain 400 ja 500 paperi. Vähenis käsihommat.
     
  6. lapiosarvi

    lapiosarvi Gearhead

    hitaat ohentimet on monesti häivytysohentiminakin käytetty. Käytän ite töissäni duponti 3800s lakkaa,jota ohennnan myös noin kymppiä. Tuo car lakka on ihan ok halppislakaksi,mut sitä on pakko ohentaa kovalla kädellä pieniinkin töihin. muuten on pinta sellasta kuivaa paskaa.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Okei kiitokset vinkeistä. Sit ku sitä ohentaa paljon nii seuraavakshan se sit valahtaa eikö vaan :)

    Mutta siis akryyliohenne on jees?
     
  8. lapiosarvi

    lapiosarvi Gearhead

    Onon.Se on sitten kokemus mikä opettaa pitämään lakat pois lattialta. Mitää ei opi jos ei tee.Onnea lakkauksille
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mites vielä lakkakysymys. 1 harso et tulee kunnon liimapinta seuraavalle kerralle, sit yks märäks? Vai vedetäänkö kahesti märäks?

    Ja kiitoksia vinkeistä.
     
  10. Ford F 350 duall

    Ford F 350 duall 1st gear

    joo se menetelmä riippuu käytetystä kovettimesta, ms/ ls/ hs menetelmä.

    elikkä kun en tiedä "tuota ko." lakkaa sen tarkemmin,
    vois sanoa että nyrkkisääntönä: 1:1 ja 1:2 lakat ja maalit kunnon harso odotus ja märäksi!(ammattikäyttö)
    1:3 ja loput harso ja pari märkää reissua.(yleensä harraste)
    (siis kovete/lakkasuhde)
    mutta joka ruiskutuksella huonoissa tiloissa tulee tietysti lisää roskia.

    yleensä ottaen liian "paksu" lakka/maali valuu helpommin kuin ohut varsinkin jos yrittää "peilipintaa"
    jos alue on pieni niin mahdollisimman nopea ohenne, jos taas suuri niin maun mukaan. poikkeuksena tietysti jos esim ylilakkauksessa joku luukku puuttuu esim konepelti. eikä tarvi lopettaa "alun viereen" vaan esim. suojaukeen niin voi käyttää surutta nopeeta.....
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Se on 2:1 lakkaa ja standardi kovettajalla.
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    kyl mä muistaakseni oon opastanut ja näyttänytkin, että reilusti vaan oharia carsystemsiinkin...
    ite ohennan yleensä melkolailla kuseksi.

    luukkujen sisäpintoja maalailet?
    eli periaattees pieniä ja helppoja pintoja kun laadun ei tarvi olla ihan sata,
    eli nopeella tinsulla ohentaa, niin 30% ei mun makuuni ole yhtään liikaa carsystemsiin, häivytykseen jopa 50 pinnaa.



    harso ja pari märkää, haihdutusvälit noin parikyt minsaa +20 asteessa, jos jännittää niin vaikka tunti,
    mut kerrokset ei sit enää tasi toisiaan niin hyvin, että edelliseen varviin tullut aplari tahtoo näkyä seuraavassakin varvissa,
    tekemällä oppii.
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Viittitkö DX vastata yyveeseen?
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Laitanpa tännekin kysymyksen.

    Onko epoksista hyötyä maalipinnassa, ainakaan semmosissa paikoissa missei joudu kovalle rasitukselle?

    Meinasin, et jos siirtyisi maalaamaan: Happo+hiontaväri+vesiväri+lakka. Tällä hetkellä oon maalannut peltipinnoille happo+epoksi+hiontaväri+vesiväri ja lakka.
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    Juu viittin.

    Ooon samoilla linjoilla, toi sun tähän asti käyttämäs epoksi on tohon projektin tekemisolosuhteet huomioiden vähän sellanen turhamaali kun ei se oo säänkestävä eikä hirmu täyttäväkään.

    Ite oon nyt kallistumassa kombomaalien kannalle, eli korroosionestolitkut sisältävä mutta myös pintamaaliksi kelpaava.

    sun tapauksessas se tarkoittais sitä, että hapon päälle sinkkifosfaatilla ryyditetty -vaikkapa temadur-20-, joka antaa täyden kulutus- ja sääsuojan ja on niin täyttävää, että toimii myös ihan käypäsenä hinkkarinakin kunhan vaan ruiskii ne hiontavarat, aika halpaakin se on.
    maalatessa eka varvi roikahtaa aika herkästi kun matalahko pigmenttipeittoisuus yllyttää ruiskimaan heti liikaa,
    mutta haihdutusvälit on minimaaliset joten kalvopaksuutta saa helposti
     
  16. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Teollisuusmaalien levitykseen käytetään tietenkin korkeapaineruiskua sehän lukee purkin kyljessäkin. Pelkkää hajotusilmaruiskua käyttävälle hieman opettelemista tietty alkuun. Sama opettelu toki myös toiste päin. Tätä olenkin pitkään ihmetellyt miksei automaalarit maalaa pohjia korkeapaineruiskulla varustettuna Airmix-laitteella, eli hajotusilma-avusteinen korkeapaineruisku. Menee maalit läpi maaleina ilman turhaa ohennusta. Ohennus on rahan haaskuuta.
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    tavallista paini-ilmaruutalla on helppo säätää määrää ja viuhkaa lennosta muotojen vaatimusten mukaisesti ja pohjiakin joutuu usein häivyttelemään ja sit tietty rutinoitunnut kaavoihin kangistuminen vähentää innovaatiohalukkuutta.


    mahtaako korkkarin pesuun kulua se ohari jonka maalatessa säästi?
     
  18. vesagee

    vesagee 1st gear

    Lainaan tätä samaa otsikkoa.

    Onko 3M:n päivävalolle jotain köyhänmiehen versiota?
    Hyvähän se kuulemma on, mutta yli 600€ tuntuu aika kalliilta "taskulampusta"
     
  19. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Mulla on päivävaloloisteputket autotallissa. Käsivalaisinta ei ole. Tulee mieleen joku "koululaisvalaisin", johon hommaa päivävaloputken. Mutta senkin liikuteltavuus on mitä on.

    Jostain kun keksisi mitä polttimoa/valolähdettä tuossa 3M:n taskulampussa on käytetty, niin eihän se muuta tarvitsisi.

    Olen itse tyytynyt siihen, että valoa on riittävästi, oli se sitten mitä kelviniä hyvänsä. Sävyeron kyllä huomaa kun on riittävän valoisaa. Koska jos tallissa/maalaustilassa on muuten täysi valaistus päällä "mitäsattuusävyllä", niin ne valaisimet mielestäni sotkee tuolla taskulampullakin tarkasteltavaa aluetta yhtälailla.

    Jos haluaisin "varmistaa" kahden sävyn eron, niin ottaisin digikameralla kuvan. Säätää valkotasapainon kohdalleen ja räpsäisee parit kuvat. Tällöin on valojen sävykkyys eliminoitu.

    Ledivalaisimistakin saattaa löytyä nykyään jo päivävalosävyisiä sovelluksia, mutta niistä mulla ei ole parempaa tietoa.
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Hullu idea, mutta toimisiko autojen xenon jälkiasennussarja, niitähän saa eri kelvineillä varustettuna.
     

Kerro tästä muillekin!