Mitkä kannet clevelandiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mr.muscle, 17.12.2013.

  1. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    Tuli sit noi aussikannet tohon.pitäis vielä poruuttaa lohko ja oikasuttaa kansitasot....
     
  2. kalle39

    kalle39 1st gear

    Mistäs löysit aussit? Oliko ihan alkuperäiset rautakannet vai "uustuotanto" alu-kannet? Kehtaako hintaa kysellä?
     
  3. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    Rautakansiin piti tyytyä....oiskait noiki aussi alut tohon saanu mut hinta ois menny hiukka pitkäksi.Ihan tosta Trade partsilta löyty hyllystä täys kunnostetut kannet. olihan noillaki toki karvan yli tonni hintaa....
     
  4. XVD

    XVD Gearhead

    ihan mielenkiinnosta kysysin että onkohan kukaan laittanu nuihin 2veihin 4 veen venttiileitä?? olisko toiminu miten..tietysti pitää porttailla jonku verran, mut ku eihän nuitten kanava malli oo huono kuitenkaan. nii mitehän lie ?? kannattaako kokeilla?? olis kohta nimittäin ylimääräset 4vee venttiilit jouten..;) ja 2vee kannet tuossa kanssa nököttää ihan joutilaan näkösenä niin että olishan se mukava vähä risteytellä nuita vehkeitä, ihan vaan mielen kiinnosta...:) eikös ne nuo aussit oo ninku yhistetyt 2 ja 4 veet. palotila olis sitte vaan erilainen, mut kuka sitä huomaa ;)
     
  5. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    Jossaki oli keskustelua aiheesta ja ilmeisesti 2v kansien virtaukset saapi paremmaksi noilla 4v venoilla....on vissiin vakiot aavistuksen köykäset 2v:ssä. Noihin mun ausseihin oli ympätty 1.73" pako ja 2.13" imu rosteri venat.taitanee vastata noita 4v venoja.siistiltä kyl näytti ku oli vähän pirraa näytetty noille taskuille...
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    4v imuvenat on 2.19", eikä niitä kannata ihan huvikseen ympätä 2v kansiin joissa on jo vakiona oikein hyvän kokoiset 2.04" venttiilit. Vaatii ainakin huolellista työstöä sekä kanavan että palotilan puolella että tulee edes yhtään hyötyä.

    Jos 2v kansissa on remontin paikka ja sattuu olemaan joutavat 4v venttiilit niin voihan niitä tietysti vähän pienentää niin tulee parempi kuin noilla valtavilla isolohko-kokoa olevilla läpysköillä.
    Pitää muistaa että se virtaus joutuu aina kiertämään sen venttiililautasen...
     
  7. XVD

    XVD Gearhead

    oliko niitä herra muskelin kansia virtautettu? että mitähän lie lukemat milläkin nostolla?
     
  8. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    Eikait....enpä noita kyselly.jos ei yli 30% oo vakiosta virtaukset tippunu ni eikös se sillon oo hyvä.
     
  9. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mitä mahtaa tarkoittaa 4V clevelandin yhteydessä puhuttaessa käyttäjäystävällisyydestä? Olen ajellut 4v Clevelandilla kymmeniä vuosia enkä ole huomannut moottorissa eroa käyttäjäystävällisyydessä tai käyttäjäepäystävällisyydessä. 351C 4V on hyvä luotettava moottori joka kiekaisee hienosti ohitustilanteessa ja kiertää aina 55oorpm vakiona.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En ole kuullut yhdenkään 4V Clevelandin omistajan itse moittivan konettaan tai sen luotettavuutta, joten siinä suhteessahan ne on varmaan ihan käyttäjäysävällisiä. Epäystävällinenhän on tavallaan synonyymi vihaiselle joten ei kai sekään ominaisuus pahasta olisi...

    4V-koneen arvosteluhan kohdistuu valtavan kokoisiin venttiileihin ja kanaviin. Jos isompi olisi aina parempi ja huimat virtausarvot autuaaksi tekevä asia niin 4V:t olisivat kokoluokassaan ylivoimaisesti tehokkain kone mitä on koskaan tehty. Näinhän asia ei kuitenkaan ole.

    Itsellä ei ole ollut clevelandia kymmeniä vuosia, mutta aika monella 4V:llä ajanut ja jonkun rakentanutkin. Ajokokemuksien perusteella koneet on olleet huonoimmillaan tasaisen pulskeita puurtajia joissa ei mitään mainittavaa tapahdu millään kierroksilla. Parhaimmillaan taas pirteitä ja hieman moottoripyörämaisia, yläkierroksilla innostuvia moottoreita.

    Takavuosilta muistuu mieleen kokemus joka viimeistään teki meikäläisestä "pienten puolustajan". Tutulla oli manuaali-Mustangi jossa vakio ja ihan terveen oloinen 4V-Cleveland, itselläni taas Ranchero jossa vakio-alakerralla oleva 351W jota oli "kesytetty" pienillä 302 kansilla joissa imukanavan koko luokkaa 130cc! Rancherossa oli myös 302:n 2-kurkkuinen kaasari ja pakosarjat.
    Näillä laitteilla kun sitten otettiin kiihdytyskilpailut niin nepä olivatkin aivan tasavertaiset!!!

    Näistä tarinoista ja arvosteluista ei 4V-miesten kannata kuitenkaan provosoitua, olkaa ylpeitä legendaarisista moottoreistanne, niitä ei enää saa uutena.
     
  11. XVD

    XVD Gearhead

    mulla ainaki tuo mustangi vetää todella maukkaasti:) ei tosin ole kylän nopein mutta ei tarvi ollakkaan. mutkasella tiellä meinaa rueta melekeen naurattaan ku laskettelee menemään. itse olen ollut tyytyväinen koneeseen. joka on 4v closed kansilla. 300hv ollut uutena. saa sitte nähä meneekö ihan pilalle ku vaihan vähä äkäsemmän nokan...?)
     
  12. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    Mulle eräs Clevelandeja rakennellut sanoi että 4V-kannet menee hukkaan vakiokoneessa. Tarttis ottaa se 400-500 heppaa, jotta isoista kanavista alkaa olla hyötyä. Väitti myös että ripeään katuvehkeeseen ei kaupasta saa parempia. Omaani on laitettu 750cfm vakuumi-holley ja putkisto peltisarjoineen. Musta tuntuu että polleja on karannut tai säädöt aivan metsässä. Onhan siinä voimaa kohtuullisesti, mutta ei se mun mielestä kierrosherkkä ole. Käy ja kukkuu moitteetta, mutta akuutti tehonpuute vaivaa.
     
  13. pantera

    pantera Double Gearhead

    Taisin syyllistyä tuohon käyttäjäystävällisyys sanan käyttöön :( Tarkoitin sitä että 4V kannet on isot, alavääntö on aika vaatimaton joka tekee esim panteralla kaupungissa ajamisen aika ikäväksi. 4V Cleve tykkää kierroksista ,CHI kannet antaa paljon laajemman powerbandin kuin orkkis 4v kannet ja siksi on katuautoilijalle käyttäjäystävällisemmät.
    Itse pitäydyn orkkis 4v kansissa, jos johkin vaihtuvat niin ne on sitten yatesit.
     
  14. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    Laitetaanpa tämä kyssäri tänne samaan osioon.....eli rutuista ois kyse. tossa laskeskelin puristuksia noilla uusilla kansilla+männillä niin näyttäis tulevan minimi tasojen oikaisulla ~10.97:1 puristukset. onko jo liikaa tohon koneeseen vai pyyhkäsenkö suosiolla männistä 0.5-1mm pois ni oltas lähellä kympin ruttuja.....
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Reippaastihan noita tulee jos sulla oli vielä aika lyhytajoituksinen nokka.

    Männän sorvaaminen koko laen alueelta ei ole kuitenkaan hyvä idea koska mäntä/kansi välys (quench alue) kasvaa turhan suureksi ja siitä saatava hyöty katoaa.
    Parempi olisi jos mäntään jyrsitään kuppi vain siihen palotilan kohdalle.

    Saattaishan noilla 11 rutuillakin pärjätä, säätöjen kanssa sit vähän tarkempana.
     
  16. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    no niin minäki sitä vähän arvelinki et tulikohan taas hassuteltua noitten mäntien kanssa....no saa nähä.nokka valikoima on vielä avoin ku eipä oo tullu vielä osia hirveesti hankittua.voishan siihen jonku compin magnum 270/280h tms nokanki nakata mut mitenkähän mahtaa toiminta olla harvahkon perän ja suht vakion ~2000 stalin turbiinin kanssa.....pitää vähän pähkäillä miten tässä etenis.
     
  17. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    Laitetaanpa tänne kansi hommaan lisä kysymys. Eli sopiiko rullavipat olemaan vakio venakoppien alla?vai tartteeko korkeempaa koppaa? Ja minkälaisia vippoja porukka käyttäny? Noi mun kannet on muokattu säädettäville keinuille.
     
  18. XVD

    XVD Gearhead

    Mulle tuli lunati 10320702 mutta en tiijä vielä toiminnasta ku ei oo päässy kokeileen.
    Alakerran osat seikkailee jossaki päin atlanttia ni viivästyy tämä remontti.
    Tuleeko sulla studeilla ne keinut? Minkä kokonen pultti? Laita compin full rollerit. Mulle taitaa jäähä vielä nuo peltiset.....varojenpuutteessa. :-(
     
  19. mr.muscle

    mr.muscle 3rd gear

    joo itellä vähän sama homma.....ois osat pitäny jo tulla mut eipä oo kuulunu....toisaalta lohko ollu jo kolme viikkoo koneistajalla....saa nähä millon saa takas.studeilla tulee ja 7/16 jengat oli kansissa valmiina.
     
  20. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Melko varmasti mahtuu vakiokoppien alle melkein minkän merkkiset rullavipat vaan. Mulla oli joskus -90 luvulla Cranen Golden race rockerit ja nostoa lähes ,600" eikä ollut lähelläkään. Mutta jos haluaa mitoiltaan pienemmät, niin kannattaa ostaa rst-vipat.

    Mutta alkuperäiseen aiheeseen palaten eli mitkä kannet, niin mun mielestä ei hirveesti kannata enää nykypäivänä vanhojen rautakansien kanssa jumpata. Vanhojen rautakansien remppaaminen ja porttaaminen on kuitenkin melko arvokasta hommaa.
    Cleven kannet oli pirun hyviä vielä reilu 20 vuotta sitten ja ennen sitä, mutta alsakannet ja aika on menneet ohi niistä ajoista. Clevelandin kannet on isot ja painavat, eikä ole virtausominaisuuksiltaan ja palotiloiltaan nykyaikaisiin alsakansiin verrattuna mitenkään erikoisen hyviä. Cleven 4V kannet virtaa imupuolellla ja suurella nostolla hyvin, mutta pienillä nostoilla ja kierroksilla suuri kanavakoko on huonohko. Pakopuoli ei näissä ihmeellinen ollut silloisenkaan mittapuun mukaan, niihin on tehty kaikenlaisia täyttö ja lippaviritelmiä, niin että pakokanavasta on tullut D-portin muotoinen.
    Just nyt MYYDÄÄN osiossa joku kauppaa Edelbrockin RPM kansia, mikäli asia on vielä ajankohtainen.
     

Kerro tästä muillekin!