mitä kittiä pienten kolhujen paikkaukseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja WBBC, 28.12.2013.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    120,240,400 ja 600 kuivapaperit plus harmaa villa on hiontakarkeudet jotka vähintään tarvitaan että kittauksen saa hiottua suoraksi ja ettei metallimassan häivytysalue jää naarmuisen näköiseksi valoa vasten.

    tarkoituksenmukainen ruutta, massa ja mielellään häivytysaineet yms. jotta häivytystä voi edes harjoitella,
    kilikalin kanssa se perustuu AINA tuuriin,
    sillä ei voi harjoitella hyväksi.

    jossain nurkissa ja reunoissa, kuten kaarissa voi kilikalillakin onnistua kun pääsee massat levittämään ohisumutusta ja sumutuskulmaa paremmin hyödyntäen,
    kun suihkii niinkus pölyjä pois huiskien, mutta keskellä pintaa, no can do,
    pieni painuma vaan vaihtuu isoksi laikuksi.
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead


    No, itseasiassa nuo korjattavat kohdat ovat reunoissa. Täytyy miettiä asiaa.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos ihan kulmassa, niin siihen jää yksi raja.
    Ei täysin mahdoton tehtävä saada säädyllinen, mutta vaikuttaa toi auton väri melkoisen haasteelliselta.

    Ota kuvat niistä kolhuista, niin saa selvyyden millainen kohde kyseessä.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    by the way, alkuperäiseen kyssäriin vastaten, normaalia polyesteripakkelia myydään vähimmillään 100g tuubeissa,
    mutta ei 500 - 1 000g purkkikaan kymppiä enempää maksa.

    PS: häivytys- ja sävytestin voi tehä maalaamalla hiomattoman päälle, siis ennen kuin on tehnyt mitään pesua kummempaa,
    ohut lakkauskin tarvitaan, siitä voi sit vähän arvioida kannattaako lainkaan sillä sävyllä alkaa.

    sit vaan putsii tinnerillä tuoreehkot testausmaalit veke ja hetken odottelun jälkeen kiillotustahnalla kevyesti hinkkaa harmaat rievunjäljetkin veke ja uus vaha päälle jos jättää sikseen,
    kandee toki eka testata auton "orkkis"maalin tinnerinsietokyky.
     
  5. Reijo Kosander

    Reijo Kosander 1st gear

    Vastaavia ongelmia metallihohtokrysyssä. Juuri nyt pienet terävät peilaavat lommokulmat ei vituta olennaisesti, koska ne "oikes" muutamalla terävällä ja parilla laimealla, mut selvinpäin noi vituttaa aina puhtaassa pinnassa... Ei kuitenkaan niin paljon, että pitäisi paklailemaan alkaa muuten tervettä koria.

    Suosittelen, että jätät ne kolhut rauhaan siihen asti, että vaihdat ton kauhean värin kokonaan johonkin miellyttävämpään. Mukavaa vuodenvaihdetta! t:RK
     
  6. Wanaja73

    Wanaja73 3rd gear

    Itte tein kilikalilla ja kitillä käyttikseen ko. korjauksen. Ruosteenalkua lokasuojassa. Hioin ruosteet pois, vedin sinkkisprayn ja sen päälle muovikitin (polyesterikitti ei käy). Hioin, vedin filler kitin, hioin lisää ja pohjamaalasin. Sitten alkuperäissävy (aika lähelle) kilikali kannusta ja lakkaa päälle. Muutaman vuorokauden kuluttua myllytin Mirkan kamoilla. Jälki kelpaa ihan hyvin käyttöautoon, ainakin mulle. Isohko ja hidas homma tosin. Näin säästyi taas pitkä penni asuntolainan lyhennykseen......
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jees. Tuki kokeiltua itse. Kittaus, hionta ja metallihohtomaali, jonka päälle lakka, ja lakan kuivuttua häivyttelyä 2000 paperilla ja Fareclalla.
    Onnistui melko hyvin. Mutta kun olin saanut työn tehtyä, siskon mies tuli käymään ja sanoi ostaneensa pojallensa kynäruiskun.

    Päättelin että sillähän tuon saisi tehtyä varmasti vielä paremmin. Täytyypä kokeilla sillä joskus.
    Maalattava kohta on kuitenkin vain 20x5 cm kokoinen.

    Oikea värisävy ei ollut kovin vaikea löytää pienen kokeilun jälkeen. Decoväri sekoitti maalia purkkiin kun vein scoopin kehyksen malliksi.

    Mielestäni ainoa ongelma tuossa paukkupullokorjauksessa on se, että maali tulee liian kovalla paineella purkista ja sitä tulee liikaa. Ja jos suihkuttaa kauempaa, niin maali leviää liian suurelle alueelle.
    Eli suihkuttamista on vaikea hallita, jotta saa tasaista "verhoa" pienelle alueelle.

    No, tuo oma korjaus oli helppo pyyhkiä tinnerillä pois.

    Ai, niin. Voikohan tuota paukkupullon maalia ja lakkaa suihkuttaa kynäruiskun säiliöön, vai pitääkö hakea uusi setti väriä lasipurkkiin?
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Voi siirtää ruiskun säiliöön, suihkuta spraymaalia vaikka pahvimukiin ja kaada ruutan säiliöön. Spraymaalin seassa voi tulla reilusti ponnekaasua joka aiheuttaa sen että maali voi kuohua voimakkaasti, lisäksi maali on pirun kylmää, eli voi olla että joudut seisottamaan maalia purkissa tunnin-pari ennen maalausta.
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ok. Thanks. Täytyy toki myös ensin tehdä pientä harjoitustyötä johonkin esineeseen, jotta saa paineen ja suihkun leveyden säädettyä sopivaksi.

    Maalasin viimeksi kynäruiskulla 15 vuotta sitten jääkiekkoveskarin maskini. Oli muistaakseni ihan helppoa ja hauskaa…..
     
  10. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    En osaa sen kummemmin perustella, mutta mitä olen pari hassua kertaa kokeillut kynäruiskulla paikata jotain virhettä isommalla ruiskulla maalatusta pinnasta, niin kyllä on erottunut. Eikä ihan vähänkään. Ja nimenomaan metallihohtomaalit.

    Kynäruiskulla maalia on toki helpompi hallita, paine on tasaisempi ja maalia tulee tasaisemmin ja viuhka on "tarkempi". Kynäruiskun suuttimen koosta riippuen kannattaa varautua ohentamaan maalia hieman. Mutta sekin selviää kokeilemalla.

    Mutta en kiellä tietenkään kokeilemasta, silloin sen tietää itsekin, miten siinä käy. Enkä varmaksi sano, etteikö siinä voisi käydä hyvinkin. Mutta se ei ole itsestäänselvyys, että kalliimmalla/paremmalla työkalulla tulee parempi jälki. Varsinkaan maalaushommissa.
     
  11. vesagee

    vesagee 1st gear

    Tuskin tarvitsee spraymaaleja enään ohentaa kun ovat aika litkua kamaa.

    Kynäruiskulla voi saada ehkä tarkemmin tehtyä, mutta ongelmaksi tulee helposti sitten liian jyrkkä häivytys maalilla, joka näkyy varsinkin vaaleissa metallihohto väreissä esim. hopea ja beige, ym. Tummissa metalliväreissä jos sävy kohdillaan niin voi onnistua paremmin.
     
  12. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Niin. Tarkoitatteko että kannattaisi kuitenkin viedä konepeitto vaikka jollekkin jolla on oikea automaalarin ruisku? Ehkä teen sitten sillätavalla.
     
  13. HCkivi&pyöritys

    HCkivi&pyöritys 1st gear

    Onko siinä jotain pokkauksia mihin maalauksen vois helposti rajata?
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    On siinä jonkinlainen pokkaus. Lommo oli siis ihan vasemmassa takakulmassa pari senttiä reunasta noin 20 cm matkalla muutama vekki. Ihan kun olisi peltiä joskus väännetty jollakin.
    Lommo on kitattu, enää siis maali päälle.

    Tuossa näkee millainen pokkaus on samanlaisessa konepellissä, ei siihen oikein voi rajata.
    [​IMG]
     
  15. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos intoa ja mielenkiintoa riittää, niin ite kannattaa opetella erinäisiä kädentaitoja. Mun periaate on, että lopputulos ratkaisee. Vaikka se maali ois teräsharjalla levitetty pintaan, niin jos näyttää hyvältä, ni ei mitään hätää.

    Eikä se siitä pilalle mene jos itse harjoittelee. Jos loppujen lopuksi viekin maalarille, ni kertoo mistä on ite korjattu, niin maalari osaa ottaa ne kohdat huomioon tarpeen vaatiessa.
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    No näin mäkin ajattelin. Ensimmäisen paukkupullomaalauksen ja lakkauksen jälkeen ei lommoja erottanut ollenkaan, vaikka kuinka yritin tarkastella. Mutta sen maalin rajauksen ja häivytyksen kanssa on vielä harjoiteltava jotta sen häivytyksen saa tarpeeksi pienelle matkalle mutta ei niin teräväksi että pakostakin metallimaalissa oleva lievä sävyero korostuu.
     
  17. HCkivi&pyöritys

    HCkivi&pyöritys 1st gear

    Sitä vaan tarkoitin että ne pokkaukset kun taittaa valoa milloin mitenkin riippuen mistä päin katsoo,niin eikö se häivytys kannattaisi siihen yrittää tähdätä?Silloin sen huomaa vain tietystä kulmasta katsottuna jos ollenkaan?
     
  18. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep. Kyllä tuo loiva pokkaus auttaa siihen valon taittumiseen, ja sen pokkauksen juureen pitää yrittää saada pehmeä rajaus. Poikittaissuunnassa ei sitten ole pokkausta, eli täytyy vain koittaa saada hieman pehmeämpi rajaus siinä suunnassa.

    Lakkauksen rajaus ei ole niin paha ongelma. Varsinkin kun ajattelin koko konepellin ja auton myllyttää korjauksen jälkeen. On jo sen verran patinaa ja himmentymää kymmenessä vuodessa tullut.

    Eikä tässä nyt täysin näkymätöntä korjausta saa. Riittää ettei muut huomaa että on paikkailtu….
     
  19. vesagee

    vesagee 1st gear

    Tietenkin jos on intoa harjoitella, niin siitä vaan.
    Mutta se ei välttämättä taidosta ole kiinni että onnistuuko, kun jotkut kohdat ovat vaan niin mahdottomia tehdä siististi paikkamaalaamalla. Se maali pitäisi häivyttää aika suurelle aluelle ja siinä ei oikein ole järkeä että joutuu vetää lakan konepellin puoleenväliin asti, paukkupullolla ei oikein edes mahdollista.

    Jos jossain vaiheessa tekee mieli luovuttaa niin voit käydä kysymässä paikalliselta maalarilta tarjousta irtopellin kulman suihkauttamisesta ja koko pellin lakkauksesta. Ei se välttämättä kauheita ole(riippuu röyhkeydestä) jos mattaat itse eikä suojauksia paljoa tarvita.
     
  20. jusku1

    jusku1 3rd gear

    ehkäpä tästä olisi apua:
    http://techinfo.glasurit.com/fi_FI/PKW/ ... _print.pdf
     

Kerro tästä muillekin!