Puhaltimesta ei tule lämmintä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja reynolds, 29.1.2014.

  1. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Mikähän vois olla syynä,kun moottori lämpiää normaaliin lämpötilaan,mutta lämmityslaitteesta ei tule kunnolla lämmintä...Tulee vaan haaleaa...Molemmat,kennoon menevä/tuleva letku ovat molemmat kuitenkin kuumia....Auton syylärin edessä on pahvi laitettu,mutta ei auta...Niin tämä ongelmatapaus on Toyota Hiace 2,4D -84 mallinen?...Onkos jollain joku hyvä konsti,jolla saatais Hiacen kapiiniin tulemaan lämmintä? :wink:
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joku vois sanoa sieltä ikinä tuu lämmintä mutta mites se portti siinä kennon edessä? Jos ei vaan aukee tieltä pois eikä lämpö kulje?


    Kuuluuko pauketta jos kuumaan suuntaan vääntää vipua? (eli tuntuuko että portti liikkuis)
     
  3. reynolds

    reynolds 3rd gear


    Onkos se portti jossain siellä kojelaudan alla,vai missä?...Kuumaan suuntaan kääntäessä ei kuulu mitään ääntä,mutta se kuumansäätövipu ei liikuta muuta kuin lämppärin hanaa...Ja lämppärin hana liikkuu kyllä ääriasennosta toiseen (kokeiltu on)...Kuumansäätövipua käännettäessä ääriasenosta toiseen (kuumalta---kylmälle)Huomaa sen verran ilmaritilöistä tulevan ilman lämmön muuttuvan,että kuumalla alueella tulee haaleaa,ja kylmällä alueella tulee kylmää,ihan niinkuin kuuluukin.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tjaa... en nyt hiacen mekaniikasta niin tiiä kun moottorikin perseen alla mutta jos kerta kennon letkut ovat kuumia niin pitäs se vesi kennossakin sillon olla kuumaa.

    Sillon just haiskahtais että joku siinä estää sitä ja yleensä siellä on portti siinä edessä ettei se kuumaa paukuta sisään koko aikaa.



    Yhtäkkiäkös tää ilmeni?
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Iso kasa lehtiä ja muuta moskaa kennon edessä/päällä?
     
  6. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Mutta,kun kääntää lämmönsäätövivun siniselle alueelle,niin ritilöistä tulee jääkylmää,ihan niinkuin kuuluukin,ja lämppärinhana tosiaan toimii ok,eli liikkuu oikein,kun lämmönsäätövipua kääntelee...Lämppärinhanallahan tässä ohjataan sitä nesteenkiertoa,joko kennon läpi..Tai ei ollenkaan kennolle (Kylmä asento vivusta)...Tämä on nyt vähitellen alkanut oireilemaan...Eli ei ole yhtäkkiä tämä lämmönpuute tullut :-? ...Puhallus on todella tehokas...Eli en usko,että kennon päällä on roinaa,koska puhallus toimii niinkuin pitääkin.
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    2000-alkupuolen Fiat/Pösö/Citikka pakettiautoissa ainakin lämppärin kennon sisäiset kanavat ryyty umpeen ja lämmön tulo haaleni vuosi vuodelta, uusi kenno ja taas tuli lämmintä. Tosin aika neekeri homma vaihtaa kun joutui purkamaan koko kojetaulun pois tieltä.

    Yks konsti ois tietysti kokeilla sitruunahappoa/konetiskiainetta/putkimiestä jäähdytin nesteen sekaan, ajella päivän verran ja huudella koko jäähdytys järjestelmä hyvin vedellä.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mut olisko molemmat letkut yhtä kuumia jos vesi kiertäis huonosti kennossa?

    Tai sitten kaivat vaan kennon esiin ja kokeilet vaikka kädellä ensin mitä siellä on ja onko lämmin.
     
  9. Qjet

    Qjet 1st gear

    Saattaa vielä tuon ikäisessä Hiacessa olla sellainen kenno ja motti, että noillakin aineilla voi kokeilla saamatta aikaan suurtakaan vahinkoa. Kannattaisi ehkä ensin kokeilla ihan vaan ottamalla lämppärin letkut irti ja kuumaa vettä ilman hillitöntä painetta kierron vastasuuntaan. Tulos saaviin ja tutkien minkälaista mujua on irronnut. Oma epäilys vastaavasta projektista oli ex-omistajan syylärin paikkausyritys jollakin jäähdytinnesteeseen sotkettavalla aineella. Ei tukkinut syylärin reikiä, mutta lämppärin kennon varsin hyvin.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    Voi olla jos rinnakkaisista huiluista osa on tukossa,
    veden kokonaisvirtaus pienenee huomattavasti, mutta paluun lämpötila ei.
     
  11. JariV

    JariV 2nd gear

    Konetiskiaine ja vastahuuhtelu toimii. Sitruunahappo ja kodinputkimies on tehokkaampia mutta kennoista tulee nopeesti reikäjuustoa jos niita pitää liian kauan sisällä. Konetiskiainetta oon itse pitänyt noin 2 tuntia jatkuvaa ajoa ja huuhtelu. Putkarin kanssa 15-20 min saattaa olla jo liikaa jos kennot on vanhat.
     
  12. FoCoMo

    FoCoMo 1st gear

    Vanha kikka on kääntää letkut joksikin aikaa niin että nesteen virtaussuunta kääntyy toisinpäin, tämä ilmeisesti sitten huuhtoo kennoa...joskus letkut on tosin eri kokoisia halkaisijaltaan...
     
  13. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Hiacessa on samankokoiset nämä letkut keskenään,eli sen puolesta on mahdollista vaihtaa niiden paikkoja...Ovat myös termostaattikotelon kohdilla vierekkäin,ja täten myös ylettävät eri paikoille. Kannattaakos tuonne laittaa tässä kohtaa jotain puhdistusainetta,vai kokeilu ensin pelkästään letkunpaikkoja vaihtamalla?
     
  14. jariha

    jariha Double Gearhead

    ^ elä ainakaan kodinputkimiestä/reiskaa laita jos on alumiinikennoja? meinaan että 5min riitti yhen kia:n syyläriin :eek: hyvin porisi ja sen jälkeen vuosi :rotfl:
     
  15. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Jos jotain laitan,niin hommaan ihan jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta...Ja laitan sitä sinne :-? ....Netistä kun lukee,niin saa puhdistusaineista helposti sen käsityksen,että kaikki puhdistusaineet käyvät jäähdytysjärjestelmienkin puhdistukseen :odroll: . Sitä en tiedä,että onko -84 mallisessa Toyota Hiacessa alumiinikenno,vai minkälainen :odroll: ?.
     
  16. JariV

    JariV 2nd gear

    Putkaria käytettiin aikoinaan yhteen vanhaan messinkisyylariin. Kuumaan systeemiin lisättiin litra ja annettiin käydä 15min flekti päällä. Kattilakivet irtos kyllä mutta vuotamaan alkoi. Se oli tosin kyllä vanha lousku se syylari muttei vuotanut ennen tota. Oli Fordin 302:n tolloin kyseessä ja siinä oli ollut lämpöongelmia useesti. Tilalle tuli sitten toinen syylari.
     
  17. parsju

    parsju Gearhead

    Karpov todennäköisesti osui jo oikeaan, mutta toinen vipu ilmeisesti ohjailee tuota läppää VENT-SEMI-HEAT-DEF tai jotakin sinnepäin siinä vipusessa voisi lukea.
     
  18. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Tutkin tänää sitä,että miten kojelaudan vivut ohjaa/toimii...Ja lämmönsäätövipu ohjaa tosiaan myös sitä läppää (Vaikka eilen sanoin,että ohjais pelkästään lämppärinhanaa)...Ja läpät+hana toimii ihan oikein...Totesin tänää kun ajelin Hiacella,että kun pitää puhalluksen pienellä teholla,niin tulee lämpöisempää (Ei siis mitään oikein kuumaa kuitenkaan)...Ja kun laittaa puhaltimeen lisää nopeutta,niin aivan selvästi tuntee kädellä,kuinka ritilästä tuleva ilma "jäähtyy" :-? ...Täytyy kaiketi yrittää saada kenno puhdistettua...Tai hommata kokonaan uusi kenno :odroll:
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo kyllä se sitten siihen viittais kun noin tekee.
     
  20. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Onnistuukohan sen kennon "puhdistus" jos vaihdan niiden kennolle menevien letkujen paikat keskenään...Eli virtaus suunta muuttuis,ja ajatus siitä,että se irroittais sieltä kennon sisältä mahdollisia tukkeutumia?...Tuo kenno kun ei Hiacessa ole missään mukavassa paikassa...
     

Kerro tästä muillekin!