Männänrenkaan ura laajentunut?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jämä, 31.1.2014.

  1. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Purettiin eilen vuosikertaa '56 oleva Chevyn 265 osiksi, kun savutti ihan hulluna ja puristuspaineet oli kauttaaltaan matalat.
    Mäntiä kun katseltiin niin näyttivät siltä, että niillä ei ole kauheasti kilometrejä alla (tehtaan jäljet näkyivät vielä kunnolla). Öljyrenkaan ja keskimmäisen renkaan välykset olivat OK mutta ylimmässä renkaassa oli tolkuttomat välykset (siis uran ja renkaan välissä).
    Tehtaan speksien mukaan väliin olis pitänyt mennä liuska joka olis suunnilleen 5 ja 10 liuskan väliltä. Nyt kaikkiin meni heittämällä 30:n liuska :eek:
    No, tietysti aattelin, että on laitettu jotkut väärät liian ohkaset renkaat mutta ei, kyllä olivat ihan oikean paksuiset.
    Onhan se selvä homma, että vähän paineita valskaa tommosilla välyksillä mutta miten kummassa on voinut kasvaa tuo männänrenkaan ura noin?
    Tosiaan kun katsoi sylintereitä niin olivat hyvässä kunnossa, männät olivat hyvässä kunnossa ja laakeritkin olivat hyvässä kunnossa (kaikki std mitoissa). Kaikki siis näytti siltä, että koneella ei olis paljon ajeltu mutta sitten tämä männänregasmysteeri...

    Ajattelin kyllä niputtaa koneen uudestaan näillä männillä jos niihin löytyy paksummat ylimmät renkaat vaan jostain :odroll:

    Kertokaa ajatuksianne. Ite olen vähän ulalla tän koneen kanssa tällä hetkellä, että mitä tälle on käynyt.
     
  2. ML

    ML Gearhead

    Samanlainen juttu oli aikanaan käyttiksen nelos moottorisa. Männänrenkaat menevät lopulta poikki kun vatkaavat liian suuressa urassa. Eiköhän se järkevin juttu ole vaihtaa uudet männät.
     
  3. Jämä

    Jämä 3rd gear

    No juu....mutta kun tuohon 265:een on niin turkasen kallis mäntäsetti :/
    Ja kun ne muuten näyttivät tosiaan niin vähän ajetulta. Mystistä mulle, että mikä sen uran on saanut niin kasvamaan.
    Ehkä oon vaan kitupiikki ja pitää alkaa täyttämään säästöpossua..
     
  4. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Sellasta on joskus harrasteltu että sorvaa uran sen verran isommaksi että menee uuden renkaan alapuolelle vanha öljyrengas. Ovat jopa kestäneet.
     
  5. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ja ei kannata "viallisella" ajella; kantapään kautta opittua että pienellä säästöllä iso vahinko.
     
  6. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Näinhän se kyllä on... Aina mulla tuppaa kantapään kautta menemään. Nyt ei kyllä uusiksi viittis enää purkaa. Kai se on kytättävä edukkaita mäntiä jostain.
     
  7. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    voisko olla että siihen on laitettu männät jossa männänrenkaat on pikkusen eri korkeudessa tai erimalliset niin että on käyny joka iskulla sylinterissä olevassa kulumispykälässä? jos siihen on vaihdettu männänrenkaat jotka on tullu ylösalasin ja sylinteri vaan hoonattu?

    hondan cb350:ssä tuttu tilanne kun oli sylinteriryhmän alla tiiviste ohkasempi, ruttua tuli lisää mut männänrenkaat poikki, ja laitoin fiat 133:n renkaat jokkisukolla oli jääny ylimääräseks. kyllä se toimi tolla aiemmin mainitulla tuplarengastuksellakin
     
  8. Jämä

    Jämä 3rd gear

  9. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Ota tarvike valumäntä vaan,vakiomoottoriin aivan riittävä,uudet renkaat ja hoonaus niiden mukaan.
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ja kannattaa kysyy esim. US Partsista puhelimella/maililla, saattaa löytyy aika kivasti/nopeella toimitusajalla vaikka ei nettikaupassa tuotetta löytyisikään.
     
  11. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Tossa summit linkissä 265 V6 koneen mäntiä, ei vissiin sovi vanhaan 265 v8 koneeseen?
     
  12. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead



    Edit. olihan noita kasin mäntiä tuolla alempana.....
     
  13. Toope

    Toope 2nd gear

    Onkohan tuo 94-96 265cid mäntä sit miten käypänen vanhempaan 265:seen? Ettei nyt olis jo valmiiks sellaset siellä?
     
  14. Jämä

    Jämä 3rd gear

    En tiedä, joskus olen samaa miettinyt mutta en oikein vastausta löytänyt. Veikkaan, että 50-luvun versiossa oli erilaiset.
    265 V6 ei tullut edes mieleen. En tiennyt semmoisia olevankaan.

    Täytyy kysyä mikä on US-Partsilla tilanne noiden kans.
     
  15. Toope

    Toope 2nd gear

  16. FoCoMo

    FoCoMo 1st gear

    Niin en tiedä mutta ehkä kuitenkin kannattaisi tässäkin tapauksessa mitata ne sylinteri eikä vain silmä-määräisesti arvioida kulumaa, sama kaiketi pätee myös muihin paikkoihin....voin tietty olla väärässäkin (taas)....










    En edes lue yv. vuodatuksia.
     
  17. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Juu, kyllä niitä sylintereitä mitattiin muutenkin kuin silmällä :)
     

Kerro tästä muillekin!