Pitkään seisoneen auton henkiinherätys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Aamupaisti, 31.1.2014.

  1. Aamupaisti

    Aamupaisti 3rd gear

    Iltaa vaan arvon herrat ja rouvat.

    Mistähän tämän tarinoinnin nyt alottaisi. Noh.. Pihaan siis saapui pitkään ajamatta ollut oldsmobile delta 88 -80 350 bensakasilla, auto koriltaan on melkoisen huonokuntoinen, mutta tekniikka oli tässä lähinnä se juju minkä takia tuommoinen tuossa nyt seisoo. Nyt se ei sitten tietenkään lähde käyntiin.

    Perusjutuilla aloittelin herättelyä: huikka kaasuttimeen ja uudesta akusta virtaa. Kone pyörii kyllä, mutta ei oikein lupaile käyntiin. Yleensä jos kaataa kurkkuihin huikan saattaa kerran hörähtää, muttei kummempaa.

    Kaasuttimelta otin letkun irti ja pulloon kyllä "sylkee" bensaa startatessa. Kaasutin on perusmallin rochester ilman sähköälyjä. Ryyppy vaijerikäyttöinen.

    Kipinä tarkistettu tulpalta ja melko kirkkaankin kipunan tarjoaa.

    Nyt sitten mietinkin onko lähdettävä jakajan ja kaasuttimen säätöihin kajoamaan (sekoittamaan pakka lopullisesti?) tai miten yleensä on helpoin särkemättä mitään tyhjentää tankki jotta saisi tuoretta bensaa tilalle? Ohessa vielä kuva kauhistuksesta:

    [​IMG]
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    En mä säätöihin koskisi vielä. Tuskin ne itsestään on muuttunut.

    Lapolla vanhat bensat tankista ja uutta tilalle. Sen jälkeen vielä kohokammion tuuletusputkesta imet vanhat pois ja kaadat sinnekkin uutta. Kyllä sen pitäisi lähteä. Onko auto kylmässä? Silloin varsinkin vaatii ryyppyä.
    Ja jos sulla on starttipilottisprayta, niin sillä voi antaa vähän lisämaustetta kurkkuihin samalla kun joku vääntää avaimesta.

    Tulpat voit myös katsoa että näyttävät hyvältä.
     
  3. golden rocket

    golden rocket Gearhead

    sullahan on jokin parempi moottorikin tuossa löytyy kymmenen pulttia kopista vanhempaa kaliperia rocket joku.ton vuosimallin alitehosissa 350 sissä on 5 pultilla per koppa.öljyn täyttö korkin pitäs olla huohottava on mallia 307.viisaammat selvin päin korjaa virheet.
     
  4. Johnny V4

    Johnny V4 2nd gear

    Mä en tiedä Oldseista mitään, mutta eiks tossa ole sytytysjärjestys väärin. Google kertoi, että sytytysjärjestys on sama kuin Chevyn pikkulohkossa, mutta jakaja pyörii eri suuntaan, eli näin: http://www.crankshaftcoalition.com/wiki/File:Olds_firing_order.jpg

    EDIT: Eli johdot näyttäis olevan kaksi pykälää liikaa myötäpäivään. Vai puhunko päissäni ihan joutavia?
     
  5. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Sytkäosat kantsii tsekata läpi ja pistä uutta bensaa vaikka kanisterista pumpulle. Tankin voi tyhjentää vaik siitä liittimestä/letkusta missä on lähtö polttoainelinjaan. Ja kaasariin kans vaihtaa noi bensat. Jos ei toimi vieläkää ni ainaki kaasari käyttää ekana auki ja kattoo onko tukoksia.
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    No ei nyt ihan ekana kannata Q-Jettiä avata. On nimittäin hieman isompi puuha kuin Holley.
    Tässävaiheessa riittää että kiihdytyspumpusta suihuaa bensaa.
     
  7. Aamupaisti

    Aamupaisti 3rd gear

    Täytyy katsoa huomenna kun ryömin auton luokse takaisin. Tarkkanäköisyydestä paljon kiitoksia ja tuopillisen jäin velkaa mikäli olet oikeassa.
     
  8. Aamupaisti

    Aamupaisti 3rd gear

    Onpas tarkkasilmäistä porukkaa tosissaan. eli siitä öljyntäyttöputken "juuresta" lohkolta löytyi 380008 numerosarja. Viittaisi käsittääkseni -70 luvun 350 pikkulohkoon?
     
  9. golden rocket

    golden rocket Gearhead

    eikun näyttää sytytys järjestyskin olevan kohillaan noista muutamasta johdosta katsottuna
     
  10. Pedro81

    Pedro81 1st gear

    Tuanoinniin. MIkäli itselleni tulisi pihaan ajoneuvo, mikä todellakin on kauan seissyt (ei käytetty) aloittaisin moottorin elvyttämisen seuraavasti. Ensin tulpat pois, (merkataan jokainen tulpanjohto) ja jokaiseen syliteriin jotain TODELLA HYVIN voitelevaa ainetta riittävästi (wd40 tai mitä kukin pitää voitelevana) ja antaa yön yli levätä vanhuksen rauhassa. Tällä pyritään varmistamaan kiinnijuuttuneiden männänrenkaiden irtoaminen. Samalla tankin imuletku irti bensalinjasta. Seuraavana aamuna lasketaan vanhat öljyt ulos. (saadaan läpi tullut wd40 tjsp pois koneesta) Suodatin vaihtoon ja uutta öljyä tilalle. Meniskö viitisen litraa kyseiseen koneeseen. Tämän jälkeen startilla pyörittämään. Mikäli pyörii korvakuulolla muutaman kerran hyvin, jatketaan pyörittämistä niin kauan että öljynpainevalo sammuu. (virrat päällä tässä vaiheessa) Jos valo sammuu, laitetaan uudet tulpat koneeseen kiinni. Tässä vaiheessa viimeistään sytytysosien silmämääräinen tarkistus hapettumien varalta. Tulppien jälkeen (sytytysjärjestys tarkistettu) imuletku bensakanisteriin jossa tuoretta bensaa ja starttaus. Näillä eväillä luulis koneen ainakin hörähtävän. Selvinpäin olevat korjatkoon :D
     
  11. onre

    onre 3rd gear

    Minä oon noudattanu Pedron reseptiä ja kyllähän se vaan toimii. Joskus on pitäny liottaa aika kauan että jumissa oleva moottori on lähtenyt itsekseen pyörimään.
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    onkohan toi sama ihan siisti, mutta lahovaivainen nelisatasella toosalla ja jonka kävin katsomassa kun se oli kaverilla -08,
    se oli ostanut sen olevinaan purkuun,
    mut tais kumminkin myydä kokonaisena,
    patti kävi nätisti ja vastas hyvin kaasuun, mitä nyt mätä peltisarja tai downpipe tais vähän supsuttaa, lootakin kuulemma pelasi,
    mutta olin jo ehtinyt hankkia koneen niin jäi kaupat tekemättä,
    kannet sillä hetkellä eniten kiinnosti,
    mutta en halunnut koko pattia vaivoikseni kun oli varastotilasta paha puute, jälkikäteen tietty vähän harmitti.
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    En jaksanut sen ihmeemmin lukea muiden viestejä...

    Mutta uudet sytkäosat, kynttilät, pyörijä, kansi, katkoja sekä konkka.
    Tankilta pumpulle tuleva letku tukkoon, jos on epäilys vanhasta bensasta, oma 16 vuotta seisonut oli onneksi tankki tyhjä.
    Kaasarille tuleva letku polttoaine kannuun ja jo luulis starttaavan huikkabensalla.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tais heti ekassa, WBBC:n vastauksessa tulla tilanteeseen sopiva resepti. Sen verran saattaisn itse soveltaa että ensin bensaletku tuoreeseen tonkkaan ja starttipilotilla konetta käyntiin. Jos kone käy niin tietää jo että sytkäkamat sun muut on ok, ja sillä kun aikansa käyttää niin jää käymään jo ominkin voimin. Kaasarin ja tankin putsaus voi olla edessä mutta niitä on kivempi tehdä kun tietää että kone on periaatteessa käyntikunnossa.
     
  15. kippis

    kippis Gearhead

    uusi bensapumppu ja nauti gm:n letkeästä kyydistä...

    (mulla ainakin näytti risa bensapumppu siltä kun olisi ehjä mutta eipä vaan pumpannu riittävästi gasoo, lopuks rupes vielä vuotaa. osa meni öljyn joukkoon osa maahan. moparissa siis näin.)
    mutta kunnon iso filtteri linjaan ja jos tulee täyteen bensaa niin sitten on hyvä jos ei niin uutta vaan kehiin.
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Bensapumppu kannattaa myös vaihtaa, voi olla kalvo kuivunut ja käyttötunnit loppu.
     
  17. Aamupaisti

    Aamupaisti 3rd gear

    Juuh, ilkeessä paikassa vaan tuo bensapumppu, täytyy varmaan laturi irrotella tieltä pois jotta pääsee käsiks tuohon pumppuun ja saa laitettua sen kanisterivirityksen.

    Laturin remmi oli tullut tiensä päähän niin otin kokonaan irti. Kipinä nyt tarkasteltu ja kaikki tulpat ihan hyvää kipinää päästää, eli kyllä tuolla pitäisi syttyä, mikäli ajoitus olisi sielläpäinkään.
     
  18. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kerroit että bensaa tuli kaasariin kun konetta pyöritti.
    Eli bensaa tulee. Bensapumppu ei ole syyllinen.

    Siis tarkista sytytysjärjestys ja toimi aikaisemmin mainittujen ohjeiden mukaan.

    Sytytysajoitus voi myös olla metsässä, mutta pitäisi kyllä startata, ellei ole liian paljon myöhässä.
    Toki voi kääntää sytkää aavistuksen aikaisemmalle varmuuden vuoksi, ja katsoa mitä tapahtuu.

    Kyllä tuo vielä käyntiin saadaan, näin internetin ihmeellisessä maailmassa…. :wink:
     
  19. Aamupaisti

    Aamupaisti 3rd gear

    Joo, bensaa lirppas pulloon, kun otin kaasarille menevän letkun ja testasin startata "ruikkas" pulloon tällöin. Laturin irroittelin. että pääsen pumpun linjaan käsiksi ja että olisi tarjota mahd. tuoretta polttoainetta kanisterista.

    Sillävälin tietysti lunta taivaan täydeltä ja kun olin saanut kanisterivirityksen värkättyä poltti virrat päälle käännettäessä ilmeisesti pääsulakkeen koska koko auton sähköt meni mykäksi?

    Tarkistin sytkäjärjestyksen ja järjestys on OK. Myöskin kipinä syttyy joka tulpalle

    Edittiä: sen verran, että virtavika olikin vain huonossa maassa.
     

Kerro tästä muillekin!