Buick 3800 v6 vittuilee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Karpov, 9.2.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Rupes pari viikkoa sitten vikavaloa polttelemaan, 42 eli electronic spark timing.

    Saattoi silloin ehkä kerran kaksi tankillisen aikana sammua, yleensä aika pian käynnistymisen jälkeen.

    Nyt sitten tällä viikolla vaiva paheni ja lämpimällä koneella kun lähti vaikka kaupan pihasta niin 1-5km aikana sammui ihan suorilta ja risteykseen taikka ajossa, missä vaan. Eli kylmänä kun lähti aamusella pihasta niin sai ajaa mihin vaan eikä sammunut kunnes sen lämpimänä sammutit ja lähdit lyhyen ajan päästä uudelleen. Pari tuntia niin ei ongelmaa. Joka kerta sammumisen jälkeen auto lähti moitteitta käyntiin.


    Jenkkilän pojat ja moni sivu sanoi että se on kampiakselin asentotunnistin isolla todennäköisyydellä, icm kompuutteri voisi olla toinen mutta ei niin yleinen.


    Tänään sen sitten vaihdoin. Eikun testaamaan -> kone lämpeeksi ja sitten sammuksiin ja kävin kaupassa.


    Pari kilometriä kerkesin ajamaan niin rupes hyytymään. Ei siis sammunut enää suoraan kuten ennen vaan oireet enempi kuin bensan loppuessa.

    Vikavalokin syttyi mutta startatessa sammui, startilla sai sahata muutaman sekunnin ennenkuin käynnistyi eli ei kuten aiemmin.


    Sammui pian uudestaan tämän episodin jälkeen, polkasin vähän kaasua kun huomasin että lähtee hyytymään. Kone jäi käymään helvetin kitusasti ja sitten sammutin.


    Vikakoodeja ei tullut muistiin lainkaan, 12 vaan vilkuttelee.


    Mikähän helvetti tuohon nyt tuli?


    Uudella sensorilla parempi signaali eikä enää heti sammu?
     
  2. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Uus sensori ei pelitä lainkaan ja ajaa jollaoin limp moodilla konetta... ?
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Päivitetään vielä kun vitutti kun tää nykyään heittää uloskirjauksen kun stoori kirjotettu ja painaa lähetä. Auto siis 1990vm.


    En tiiä voisko olla noin, jonkun 20min sitä käyttelin pihassa kun siivoilin työkaluja ym ja ei sillon ainakaan vikavalo syttynyt. Luulis että se tajuais sen jos ei lainkaan pelitä?


    Haynesin ohjekirjassa puhutaan että asentotunnistimen säätö pitäisi jättää gm dealerille. Mikäs helvetin säätö siinä on? Vai pitääkö se ykk:n kautta jotenkin asetella? Yhteen asentoon se itse anturi vaan menee ja yhteen paikkaan.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Laita tohon yläreunaan täppä, pysy kirjautuneena... Ei pitäis pihalle heittää.

    Tai sitten kopioit tekstin aina varmuuden vuoksi ennen lähetystä.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Palaako latauksen merkkivalo startatessa? Se on muistaaakseni samassa ecm:n neljän toiminnon piirissä (quad cirquit module?) kuin sytytyksen ohjaus nokka- ja kampiakselitunnistimineen. Meidän käyttikessä oli polttimossa kosketushäiriö ja ko. Quad moduli meni vikatilaan. Muistaakseni se antoi just tota 42-vikakoodia. Toi systeemi nimittäin tsekkaa että merkkivalopolttimet toimii ja pahoittaa mielensä jos joku on pimeänä.
    Eli syttyykö latauksen merkkivalo kun kääntää avaimen bulb test asebtoon tai virran päälle.
    Se meidän auto ei kyllä sammuillut tosta johtuen mutta oli osittaisessa vikatilassa.
    Tää oli muistista kaiveltua, ei ehkä ihan täyttä tietoa mutta tsekkaa se merkkivalo.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei muuten pala! Oil ja temp vaan näistä moottoripuolen valoista.


    Nyt vaan ihmetyttää tosiaan kun koko vikakoodit loppui ja koko auton sammumiskäytäntö muuttui. Latausvalo ollut pimeä koko auton omistuksen ajan.

    Pitää nuo polttimot katsastellakkin heti huomenissa.

    Kokeilen myös nypätä asentotunnistimesta vallan töpselin irti ja katon reagoiko se siihen.
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tossa on sellainen kytkentä joka tunnistaa että kulkeeko esim. saastelaitteiden ja vaihteiston solenoidien sekä antureiden kautta virtaa, samoin merkkivalopolttimoiden. Jos joku on irti tai rikki, niin se antaa vikakoodia siitä ko. Quad modulista mutta ei osaa vikakoodilla enää erotella että mikä sen quad modulin takana on pimeänä. ObdII osaa sitten jo enemmän.
    Olishan se hienoa jos se olisi vaan polttimovika niinkuin meillä oli. Onnistuin paikantamaan sen ongelman kun oli tehtaan orkkis sähkömanuaali käytettävissä.
     
  8. Aamupaisti

    Aamupaisti 3rd gear

    koneesta mitään tietämättä itsellä saman ikäisessä GM valmisteisessa 4.3 ruiskukoneessa oli ihan samat oireet. Virranjakajan kansi oli pääsyyllinen. Samalla tietty tuli vaihdettua tulpat ja johdotkin.

    starttasi aina hyvin, mut yhtäkkiä saattoi sätkähtää mykäksi koko lulla.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Buick V6 Series-I poikkeaa 4.3:sta täysin. Buickin koneessa on mm. TPI- monipisteruisku, tasapainoakseli ja suorasytty.
    Nokka-akselin ja kampiakselin asentotunnistimet on tuossa kytketty suorasyttymodulille.
     
  10. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Mulla oli ex camarossani, tosi kummallisia pätkimis ongelmia, välillä toimi ok, sitten pätki ja kiukutteli. Läppärin diagnostiikka ohjelmalla lähdin ajelemaan, ja siten kun alkoi pätkimään, huomasin että moottorin lämpotila oli liikkui välillä ca -70 - + 260 astetta. Ja sitten huomasin että moottorin lämpotila anturi lähellä vesipumppua oli poikki, vaihdoin uuteen, ja käynti ongelmat oli ohi.
     
  11. GMies

    GMies Gearhead

    CODE 42
    Electronic spark timing (EST) circuit – open or shorted
    Direct ignition system (DIS) fault – bypass circuit open or shorted to ground during engine run
    Fuel cutoff relay circuit – open or shorted to ground

    Eli tuo asentotunnistin ilmeisesti ei ollut viallinen.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin mutta jotain sen vaihto teki kun oireet paheni ja muuttuikin jonkinverran.


    Tuo est sen signaalin ottaa ylläri ylläri sieltä asentotunnistimelta joten se oli periaatteessa luonnollinen aloitustapa.


    Tosin kovin tarkkoja koodeja tuo vehje ei osaa antaa.



    Tänään aukasin koelaudan päällisen ja otin mittarin esiin lamppujen tarkastusta varten. Latauksen merkkivalon kannassa oli joku diodi tai pötkylä -> erilainen kuin muut. Kyliltä ei noita lamppuja löytynyt sopurahaan niin hain kaupungilta ja huomenna jatkuu tuo savotta.


    Senverra kuitenkin autoa käytin että se lämpesi ja sammutin ja käynnistin uudelleen. Tyhjäkäynnillä sai käydä eikä sammunut. Toisaalta jos oikein kuvittelen tyhjäkäynti on ollut tunnistimen vaihdon jälkeen sisälle hyttiin vähän täristävämpää (dampperi on kyllä ok vaihdon jäljiltä) mutta ulos kuunneltuna ihan ok.



    Tuli vielä mieleen eiliseltä jotain mitä saatoin tehdä:

    En löytänyt bensapumpun sulaketta (tänään se löytyi un purki muoveja koelaudan alta) niin nyppäsin auton sulaketaulusta ecm ja fuel injectors sulakkeen irti joka esti käynnistymisen.


    Mutta eihän se varmasti ole voinut vahinkoa tehdä? Dampperin pultin nääs avasin startilla kun sensorin vaihdoin.



    Voishan tuon lämpötila-anturinkin katsella.
     
  13. impala67

    impala67 Double Gearhead

    heti kun saat sen jotenkin pärisemään vois maksaa vaivan käyttää auto kunnollisen vikakoodilukijan omaavalla puljulla ja säädättää kampura- anturi kohdalleen- jos teillä päin semmosta korjaamoa vaan on tiedossa.

    kun anturivioilla on paha taipumus poikia uusia vikoja jos vaan ajelee ja anturien vaihtelu arvaamismenetelmällä tulee äkkiä pirun kalliiksi. kerro heti kun saat selville missä vika piili.
     
  14. fennia

    fennia Gearhead

    Eri vehkeestä kyse, mutta viisastelen silti: Mulla -93 Käkkylä teki tota samaa. Herjasi nokan asentotunnistimen pulssista. Välillä ei koodeja ollenkaa. Sammuili miten sattuu lämpimänä. Kylmänä toimi. Vika löytyi sitten ICM:stä. Kannattaa johdot ja liittimet käydä läpi huolella ennen osien ostelua. Usein myös vika niissä. Noi anturithan pystyy myös mittailemaan ja toteamaan toiminnan. Löytyy varmaan netistä oheet ja arvot Buikulaankin. ICM:m pystyy mahdollisesti myös yleismittarilla testaamaan. Itsellä oli vittumainen ON/Off tyyppinen vika joka teki vianetsinnän vähän haasteellisemmaksi.
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Miten tuo säätö sitten tehdään kun anturilla on kiinteä jalka ja ainoa "säätö" on se että sitä vi sormella painaa vähän lähemmäksi dampperia tai ei mutta siinäkään ei ole mitään stopparia muutakun ääripäässä ettei koko anturi tipahda irti? Ja varmasti painamallakaan ei pysy siinä mihin sen jättää senverran herkästi se liikkuu.



    Käyn tänään myös johdot läpi ja yritän mittailla arvoja. Vähän huonot kokemukset kun kesällä camrysta puolia mittailin. Oli jopa sähkömies mukana kun en itse meinannut uskoa. Kolme puolaa jotka käytössä antoi kaikissa väärät arvot vaikka ne toimi. Se selvisi kuitenkin myöhemmin vasta.


    Tuollainen obd1 lukija ei varmasti olis huono sijotus muutenkaan kun kahessa autossa jo se systeemi on. Voipi suositella jotain hyvää?
     
  16. fennia

    fennia Gearhead

    Ainakaan H-D:n, eikä mun Käkkylän asentotunnistin kaipaa vaihdon jälkeen säätämistä. Asentotunnistinhan itseasiassa antaa vain pulssia, se ei varsinaisesti tiedä akselin asentoa, ainoastaan hetken milloin anturin vastakikkare ohittaa anturin. Sen toiminnan saa mitattua kone käynnissä yleismittarin vaihtovirtapuolella. Mutu tuntumalla sanoisin että mahdollinen säätäminen tehdään ICM/ECM:ään, mutta en usko että sun ongelmat on siitä kiinni. Buickiin mulla ei ole arvoja antaa, mutta varmaan joiltain sivulta löytyy. ICM:n mittailu voi olla vähän monimutkaisempi homma. Mitä itseltäni mittailin shop manualin ohjeiden mukaan, niin ICM oli OK, mutta meni tosiaan aina koneen lämmetessä pimeäksi.

    Mittaaa se asentotunnistin sieltä ICM:än päästä, niin tiedät samalla että johto ja liittimet pelaa. Jos arvot on OK, niin koittasin seuraavaksi uutta, tai toimivaksi tiedettyä ICM:ää.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo löyty intteernetistä hyvät ohjeet icm mittaukseen ja myös asentotunnistimen pulssin tarkistukseen.


    Nyt vaan tuli sellanen mukava probleemi:

    Vaihdoin tänään polttimot jokaseen kohtaan mitä mittaristosta löytyi poislukien valot. Nyt ei sitten pelaa kun vilkun valot ja pitkien merkkivalo.


    Muut puolet halvaantuivat.

    Koitin ottaa sieltä täältä kantoja pois ja välillä pelkkiä lamppuja. Ei mitään vaikutusta.


    Kontaktipinnat jo eilen puhdistin ja ne ovat suorat eikä katki. Purin koelaudan alaosastoa vielä niin että varmasti saan työnnettyä molemmat liittimet mittarin pohjaan. Ei auta.


    Eli temp ja oil ei pala eikä ses + nämä muut mitkä olleet pimeänä jo valmiiksi.

    Bensamittarikaan ei tunnu liikahtavan.


    Nyt on hyvät neuvot ilmaiset toivonmukaan?


    Olis nimittäin kiva saada tuo reilaan ennen muita mittauksia.
     
  18. fennia

    fennia Gearhead

    Noihan oli aika tarkkoja niistä volteista. Jos olet ottanut jostain Motonetistä vaan samalla kannalla olevia, niin on voinut ottaa nokkiinsa. En muista ulkoa mitä pitää olla, joku muu varmaan muistaa.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Muistelisin kanssa että perus w3w oli väärä tuohon mutta se enempi vain sulattelisi kuin pistäisi ihan sekaisin?


    Pitää kai ruuvata jokanen vanha takasin perkele.
     
  20. gmc_sierra

    gmc_sierra 1st gear

    Oletko jo kokeillu vittuilla takasin?
     

Kerro tästä muillekin!