"Oikea" tapa käyttää vaihteita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja melendir, 17.8.2004.

  1. melendir

    melendir 1st gear

    Tuli sellainen kysymys mieleen kun olen saanut vähän ristiinmeneviä neuvoja.....itse kun olen vielä aika tumpelo noiden vaihteistojen suhteen...


    Eli autoni on 1983 Chevrolet Caprice, V8 305, bensa, automaatti...
    Vaihteistosta löytyy P, R, N, D, 3, 2, 1 eli ei PalloDeetä, lisäksi niiden alla on teksti "Automatic Overdrive".....

    Jos pidän vaihteistoa esim. 3:lla niin auto käyttää vain 3 ensimmäistä vaihdetta ja moottori jarruttaa kun löysää kaasun.

    Jos taas pidän vaihteistoa D:llä niin auto käyttää kaikkia vaihteita ja kaasua löysätessä liukuu ikäänkuin kytkin pohjassa vapaasti.

    Eli osa sanoo, että käyttää 3:sta ja vasta kovissa nopeuksissa D:tä.
    Osa taas sanoo, että suoraan vaan D:lle ja menoksi.

    Mikä olisi oikea tapa käyttää vaihteita, jotta laatikko kestäisi mahdollisimman hyvin?
    Ja voiko joku antaa selityksen tuohon Automatic Overdrive toimintaan?
    Voiko tuon perusteella päätellä, että laatikko on TH700? ainakin minulle niin väitettiin.
     
  2. JR

    JR Gearhead

    Tästä samasta asiasta on ollut aikas pirun paljon keskustelua aikaisemminkin, ja sanoisin että käytä "3":sta kaupungissa (nopeus alle 80 km/h) ja sitä "D":tä maantiellä. Toinen vaihtoehto on käyttää aina sitä "D":tä, ja jos tuntuu siltä että se laatikko heittää ylivaihteen liian aikaisin päälle, niin siirry käyttään sitä "3":sta. Se on katsos vähän makuasia. Eiköhän tuo ohje taida sopia kaikille...?
     
  3. SV-1

    SV-1 1st gear

    Tästä aiheesta on ollut juttua useasti aiemminkin...eli taajamapyörittelyssä, mäkisillä ja mutkaisilla teillä, nopeuden ollessa alle 80km/h käyttäisin pelkkää D:tä. Motarilla tai muuten vaan maantiellä heitän kepin OverDrive asentoon. Voin jo tätä kirjoittaessani kuulla mielessäni päättäväisten vastalauseiden ryöpyn ja sen kuinka GM autojen käyttöohjekirja neuvoo käyttämään Od:tä kaikissa normaaliajon tilanteissa.

    Syy omaan käytäntööni on se, että näin toimien estän laatikon jatkuvan vaihtelun ylivaihteen ja kolmosvaihteen välillä. Olen kuullut st-1:n kahviossa, että tietyt ylivaihdeautomaatit (th200r4 ja th700r4) eivät pidä käytöstä, jossa ylivaihde kytkeytyy vähän väliä päälle ja pois. Korjatkaa jos tuli väärää infoa...
     
  4. SV-1

    SV-1 1st gear

    Aika tarkka ajoitus JR....you win, I lose...
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vedättämällä _voi_ saada lootan rikki, pallodee vasta yli 80km/h nopeuksissa päälle ilman kärryä, kärryn kanssa ei koskaan ylivaihteella. Muuten ajan pikkudeellä tai jopa taajamissa ajelen pakkokakkosella kun on niin harva perä.
     
  6. melendir

    melendir 1st gear

    Minulla ei ole palloDeetä, unohdin mainita sen. Lukee ainoastaan vaihteistomittarin alla "Automatic Overdrive" ?!?

    Kiitoksia vastauksista, vielä lisää infoa jos löytyy... :)
     
  7. SV-1

    SV-1 1st gear

    Ai niin se olikin Caprise. Siinä 3:n on asento ilman ylivaihdetta ja D on asento, jossa ylivaihde kytkeytyy automaattisesti.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo eli

    2 alle 50km/h vauhdissa
    3 alle 80km/h vauhdissa
    D yli 80km/h vauhdissa jos ei kärryä, muutoin 3

    Ja voi sillä 3:llakin ajaa maantiellä jos tuntuu että lukko sahaa koko ajan pois päältä ja päälle esim. ylämäessä, ei se silti tosiaankaan huuda kovilla kierroksilla. Vedättämällä pienillä kierroksilla noi lootat saa paskaksi jos ne jollakin saa. Ei ne ikuisia silti ole, mutta 500000km voi pystyä ajaan kun vaihtelee lootaöljyt 5000-10000km välein.
     
  9. Chrome

    Chrome 1st gear

    ja jos vedät kärryä älä käytä ylivaihdetta lainkaan... näin ovat isotpojat sanoneet seksijuttujensa lomassa. :rotfl:
     
  10. melendir

    melendir 1st gear


    Kiitoksia kaikille vastauksista :D
     

Kerro tästä muillekin!