Maalareilta kysymystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Pas(i)kiainen, 8.1.2014.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Eiku mulla on paineensäädin ruutan päässä. Semmonen pikkunen devilbiissi.

    Mut okei, massaan oharia, akryyliohenne kelvannee siihenkin? Ja ruutan päähän 3 baaria tai enempi. Massaan 10 oharia vai loraus vaan? Vai vähemmän/enemmän?

    Kokeillaan sit näillä eväillä taas vähän parempaa. Eihän tuota maalaustakaan opi ku maalaamalla.
     
  2. pinola

    pinola Gearhead

    Niihin massoihin on oma ohenne. Usein niissä on 2:1 suhteella ohennus. Minkä merkkistä maalia sulla on?
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Dupontin liukkarivärimassa. Automaaliliikkeestä kun kysyin ohentamisesta niin sanoivat ettei tarvi niin erehdyin uskomaan :D siitä on kyllä aikaa kun kysyin...
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    niin edes se 10% massaan, 30% on hyvä, mutta ehkä paljon ottaen huomioon ettei takalyljissä käytetty lainkaan lisäoharia,
    meinaan, että ohennetun massan hippu asettuu hieman eri tavalla,
    josko sillä on keuheesti merkitystä koska joka maalarin "kädenjälkikin" on erilainen.

    Se millä massan ohentaa, ei itsessään ole kauheesti merkitystä, mutta oharin laatukin vaikuttaa hiukan sävyyn, joten tulis sit käyttää joka kerta samaa ainakin samalla puolen autoa.


    kun aakeeta laakeeta maalaa niin mieluummin vähän ylimääräistä painetta, jälki ei kärsi, pöllyää vaan enempi,
    liian vähänllä paineella ei mistään tule mitään, airgunsassa on suhteellisen pienet ilmasuuttimet, tarvitsee reilun paineen että massavirtaus on ok ja siten mm. hajotus toimii,
    maalin viskositeettikin vaikuttaa hajotukseen melko paljon,

    eli lisää painetta ja oharia (vaikka kymmenen myyjää sanois ettei välttämättä tarvi),
    ihan niinkus tässä on koitettu porukalla yllyttää.
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo, eiköhän se maalarin käden jälki ole tässä pienin ongelma, kuhan saan pinnan tasaseks :D

    Mutta akryyliohenne siis rokkaa?

    Joo, kyllä mä nyt uskon että ohennetaan ja painetta lisää :)
     
  6. speedy

    speedy Double Gearhead

    Rohkeasti vaan kokeilla niin aika nopeesti pääsee jyvälle, ittekkin opettelin ja opettelen kantapäänkautta, ja nyt ainakin perus akryylillä tulee tasainen ja hyvä pinta.
     
  7. 528

    528 Gearhead

    Ostin Spies Heckerin maalia ja 50% killolla. Maalasin yhden kerran ja tuli ihan oikein puolikiiltävä. Nyt sitten maalasin toisen kerran ja pinnasta tulikin melko kiiltävä. Sekoitin maalin huolellisesti ja ruiskutin ihan normaalisti. Pinta on kyllä hyvä ja kaikkea, mutta liikaa kiiltoa. Mistähän tuo johtuu?
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Siis 2k-akryyli? Kovetehan tuo kiiltoa, jos seossuhteet pikkasen vaihdelleet?
     
  9. lapiosarvi

    lapiosarvi Gearhead

    noin paljo ne ei heittele kuitenkaan
     
  10. 528

    528 Gearhead

    Paljon on tullut maalattua ja myyjä sanoi, että ihan normaalisti vetää yhden märän kerroksen. 5:1 suhteella tein sekoituskupilla ja ohennin 15%. Sehän tässä outoa onkin, kun ekalla kerralla tuli ihan oikein pinta. Joo, 2K akryyli kyseessä.
     
  11. lapiosarvi

    lapiosarvi Gearhead

    Oisko ite maalin sideaine ollu jotenkin paskaa/tarpeeksi. Oliko samasta purkista maali molemmilla kerroilla. Ihmiset noita maalikaupassa sekoottaa ja joskus tuotteissa on maanantaipurkkejakin.
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Okei, heitin vaan tämmösen ajatuksen ilmoille kun oon ite huomannut että tuo seossuhde vaikuttaa oleellisesti tohon maalin kiiltoon :) Piti itekkin takakontin sisus maalata kahteen kertaan kun siitähän tuli ihan liian kiiltävä ekalla kertaa :rotfl:
     
  13. 528

    528 Gearhead

    Olisikohan minulla mennyt sekoituksessa jokin väärin... Katsoin kyllä, että 5:1 tein ja tein vielä kaksi kertaa eri kuppiin, kun loppui kesken välillä maali. Silti joka osassa sama pinta. Sekoitin kyllä maalin, kun joskus kalustelakassa oli niin, että mattausaine painui pohjalle. Tuon maalipurkin pohjalla ei kyllä tuntunut mitään jähmeänpää. Menikö sulla seis suhde väärin vai mitä se teki kun kontista tuli liian kiiltävä?
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Laitoin ekalla kertaa 4:1 seoksella ja sit tuli kiiltävä, menin sit maalikauppaa ostaa et tarttee enemmän mattaa nii myyjä sano että juu 5:1 on hyvä noi mattavärit tehä ettei kovettaja tuo liikaa kiiltoo.

    Tokalla kertaa siit tulikin hyvä.
     
  15. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Ekalla kertaa olet ehkä sekoittanut huolellisemmin itse maaliosan ja tokalla kertaa kun maalia vähemmän jääneet matta-aineet pohjalle.
     
  16. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Kun toi dupontti on paksuudeltaan sellaista "verta" niin hyvä. Piimä on jo liian paksua.
     
  17. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Kuvan mukainen ruisku, Devilbiss GTI Pro Base (tai Clear, en nyt muista kumpiko oli nyt murheenkryyninä, sama ruisku kuitenkin käytännössä).

    [​IMG]

    Ongelma on seuraava: perusteellisen puhdistuksen (purku atomeiksi, liotus tinnerissä ja harjoilla puhdistus) jälkeen ilmaa vaan tulee ja tulee. Loppuu toki kun kahvasta pyöräyttää ilmasäätimen kiinni. Ilma tulee siis läpi ilmahajottimesta. Ei täyttä painetta, mutta vähän fuskaa kuitenkin. Liipaisinta painaessa antaa pihalle sen mitä pitääkin. Myös liipaisimessa tuntuu ylimääräinen kynnys, ennen kuin venttiili aukeaa. Äsken taas pyörittelin ruiskua ja irroittelin/kiinnittelin osia paikoilleen, enkä tullut sen viisaammaksi. Ainoa mikä nyt voisi järjellä kuvitella menneen rikki / tullut tunnit täyteen, on ilmaventtiilin takana oleva tiiviste, joka on suht napakasti kahvassa kiinni. Kuvassa osa nro. 26, johon liitetty myös tuo irroitus-/asennustyökalu.

    [​IMG]

    Onko tietäjillä parempia ideoita? Toinenkin samanlainen ruisku siis löytyy, mutta nyt on pieni pelko persiissä, että kohta mulla on kaksi vammaista ruiskua käsissä :D
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    Mulla oli ihan samanlaisella kuvauksella olevaa onkelmaa yhessä satansjetin kopiossa,
    aikani ihmeteltyäni vaiva korjaantui ilmaventaalin työntötangon se ihan ulommainen o-rengas vaihtamalla,
    se oli kai jotenkin turvonnut / tahmaantunut keturalleen ja jousi ei jaksanut työntää tappia aivan ulos asti,
    se pykälän tunne tuli kai sitten siitä kun o-rengas tarrasi tappiin ja kiertyi vähäsen mukana ennenku hellitti otteensa.

    taisin eineen venuttaa palautusjoustakin mut se hieman huononsi maalisyötön sormituntumaa
     
  19. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Tässä yksilössä ei ole o-rengasta (räjäytyskuvassakaan), joten se ei liene syyllinen. Arvelin vaan notta josko tuo valkoinen holkki ei kunnolla tiivisty tuonne kahvan pohjassa olevaan tiivisteeseen. Muuta en oikein keksi.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Testasin toista GTI-ruiskua (ei pro), löysäsin hieman liipaisinta rungosta ja sain saman efektin aikaiseksi. Eli melko selkeä vika. Täytyy nyt vaan tutkailla mistä halvimmalla varaosat.
     

Kerro tästä muillekin!