Takarenkaitten laakerit!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja juokale82, 20.2.2014.

  1. juokale82

    juokale82 1st gear

    Vaihon tuossa sprotside vm-90 takarenkaan laakerin ja uusi laakeriki lonkkas vähän.

    Akselissa en hoksannu mtn kulumaa vai hoksaako niitä silmämääräisesti tai onko niissä yleensä pykälää kun sormella kokeilee.
     
  2. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Olikos tää se korinvaihto auto? Mikä akseli siellä on alla, 10 vai 12 pulttinen? Noissahan ei ole sisäkoolia, vaan rullat kulkee vetarin pintaa pitkin, ja siitä kyllä näkee onko se kulunut.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Juu, rakenne on toi mikä yllä kerrottu. Klapin määrään sanoisin että uutta vastaavilla vetareilla oli 0,06mm pystysuuntaan välystä, ja jos tuon tuplaa niin melkein sanoisin että ei tule menestymään.
    Vetari on sit siitä laakerin kohilta kulunut(ja sen tosiaan huomaa silmälläkin) jos joku tossa hommassa mättää.

    Päittäisvälystähän noissa on aina, joskus enenmpi joskus vähempi, riippuen siitä kuinka C-klipsin ura ja itse klipsi on kulunut, vetarin pään kuluminenkin vaikuttaa joissain tapauksissa. Sitä päittäistä saa kyllä olla, se ei ole vakavaa, vaikka olis useempikin milli....

    Vähän erikoinen keksintö on kieltämättä toi laakerin rullat suoraan vetariin, mutta pelaa kyllä satoja tuhansia kilometrejä kunhan akselissa on tarpeeksi öljyä.
     
  4. juokale82

    juokale82 1st gear


    Juu on tai moottori vaihettu sportsideen. Mistä tiiän onko se 10 vai 12 pulttinen?

    Perän sisältäkö laskea ne pultit?
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Perän takalevyä kun katsot, se on kiinni joko 10 tai 12 pultilla. Eli ulkoapäin sen näkee.
     
  6. juokale82

    juokale82 1st gear

    Jep kävin kattoon 12-pulttinen näytti olevan.

    Mietin et onko tuossa eri vetarit!

    Auta ku purkaa vielä ja mitata vetarin halkasija.

    Ei maha olla nyt pari ulkokoolin ja sisäkoolin halkaisija. :/
     
  7. juokale82

    juokale82 1st gear

    Juu se on tuo akseli 41mm Ja laakeri on sisä 41.2

    Eikä löydy 41/64.3 laakeria :/



    30 uranen akselin pooritus
     
  8. peltsi

    peltsi Gearhead

    onko se vetari yhtään paksumpi jos mittaat lähempää laippaa siitä kohtaa johon se laakeri ei ylety.
    Niihin saa meinaan korjauslaakeria joka tulee vähän eri kohtaan ku se alkuperänen.
     
  9. juokale82

    juokale82 1st gear

    Juu jos vetarin työntää ilman ristitappia sisään niin ei lonkkase mut näyttää et se pikkasen kartioituu vetarin laippaa kohen.

    Korjauslaakeri korjais kaiken mut ulkolaakeri ei mahu sit taka-akselin putkeen. Se on 1.1mm paksumpi. Ja vielä paljon leveempi ku alkuperänen eli pitäs työstää sitä perää jota vasten ulkolaakeri tulee jollain tavalla isommaksi.
     
  10. juokale82

    juokale82 1st gear

    Mistähän tuo perä vois olla?

    Vois katella löytyskö Oikeita laakereita.

    64.3mm / 41mm
     
  11. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Nuo laakerit on tuumamitoilla, ja esimerkiksi Us-Partsista saa.

    Tollanen laakeri on 10/12-pulttisessa akselissa vetarilla:

    [​IMG]
     
  12. juokale82

    juokale82 1st gear

    Niin on. Löytäs vaan oikean kokosen.
     
  13. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    SKF R1559 sisä 1.618" = 41.09mm, ulko 2.5778" = 65.47mm, leveys 1.303" = 33.09mm,

    Centric 413.68000 sisä 1.622" = 41.2mm, ulko 2.531" = 64.3mm, leveys 0.823" = 20.9mm

    Centriciin SKF:n sisämitta niin sitten toimis?
     
  14. juokale82

    juokale82 1st gear


    Juurikin näin. Mut ei taida olla olemassakaan tommosta laakeria :/
     
  15. Chevypu83

    Chevypu83 1st gear

    Mahtaisikohan jollain olla hajonnutta perää josta jäänyt ehjä vetoakseli tai mitä maksais uusi?
     
  16. juokale82

    juokale82 1st gear

    Niin onko noita 41.2 vetareita 30 uraisena.
     
  17. juokale82

    juokale82 1st gear

  18. juokale82

    juokale82 1st gear

  19. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Vedä teräsharjalaikalla ruosteet pois tousta vetarin juuresta niin kyllähän siihen korjauslaakeri menee ja stefakin varmaan pitää, eihän toi niin pahasti täplällä ole.
     
  20. juokale82

    juokale82 1st gear


    Pitäs vain jollain tapaa saada 1.1mm taka-akselin laakeripesästä pois että korjauslakerin ulkokooli mahtuu sinne :/
     

Kerro tästä muillekin!