31 rihlaisten teräsvetareiden kestävyys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja ZxKimmo, 22.2.2014.

  1. ZxKimmo

    ZxKimmo Gearhead

    Minkähänlaista selkäsaunaa tuollaiset ysituumaisen 31 rihlaiset teräsvetarit mahtaa kestää?

    Jos olisi esim kuljettajan kanssa noin 1650kg painoinen auto breikillä, nelilinkeillä ja 11.5 leveillä ET Drageilla ja 4.11 välityksellä varustettuna. Moottorina olisi isolohko stroukkeri 900nm/750hp ja kaasuilla 1200nm/1000hp.

    Breikkiä ei tietenkään voi hyödyntää kuin kunnolla prepatulla radalla ja kaasut esim. kakkosella 150 ja kolmosella 300. Oletetaan että alusta olisi suurin piirtein kohdallaan. Onko toivoa pärjätä kolmeykkösillä vetareilla vai pitääkö hanuria päivitellä?
     
  2. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    kaverin ahdettu isolohko jolla ennen ajettiin pelkästään kisoja, muistaakseni moserin teräsakselit ja hyvin kesti vuosikausia.
    autollahan ei enää ajeta ainakaan toistaiseksi. mutta akselit edelleen ehjät painoa varmaan vähemmmän mutta rengaskokoa paljon enemmän.
    uskoisin että akselit kestää mutta kuoret voi alkaa vääntymään ilman jäykistettä.
     
  3. ZxKimmo

    ZxKimmo Gearhead

    Eli luulisi siis kestävän. Muutenhan tuota voisi itsekin kokeilla, mutta ajatuksena oli hommata tuon 4.11 spooli murikan lisäksi esim 3.5 välityksellä oleva lukollinen murikka touring käyttöön.

    Kuoreen tossa on jo laitettu vahvistuspalkki. Onhan tolla kuulemma ameriikan aikoina ajettu 10.5" slickseillä samalla tekniikalla, eikä vetareiden boorit ainakaan vielä ollut yhtään nyrjähtänyt.
     
  4. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Itseänikin kiinnostava aihe. Ohessa jotain juttua:

    http://forums.corral.net/forums/drag-ra ... andle.html

    Not all 31 spline axles are the same, the steel used to make the axle plays a big part..

    the tensile strength (psi) in the steel for typical axles are..

    1040 (oem) - 120,000
    4140 - 160,000
    1541H - 181,000
    4340 - 228,000

    So a 28 spline 4140 axle is stronger then a 31 spline 1040 oem axle
     
  5. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    kyllä mä ajelisin noilla akseleilla. tuo spooli on sitten se mikä ei tee hyvää akseleille jos joutuu mutkissa ajelemaan.
     
  6. Futurage

    Futurage Gearhead

    Lähde Kimmo vaan kokeilemaan noilla 31:sillä.Sanoisin kyllä että jos ovat vakio 1040-ainetta niin kovilla voivat olla kaasujen kanssa..tosin niitähän et käytä ykkösellä.
    Suojasen Timppa muuten ajaa sen -65 katumussella 9 sekan puolelle 8" perällä jossa 28 vetarit, ihan vaan aihetta sivuten.
     
  7. Fordvessa

    Fordvessa Gearhead

    Mulla oli 28 rihlaset vetarit rancherossa ja ne lähti kiertymään kun pitoa alkoi vähän olemaan. Motissa oli about 650 hp ja 60 jalkaiset ilman breikkiä 1.6-1.7 s.
     
  8. ZxKimmo

    ZxKimmo Gearhead

    Ranchero taisi olla sata kiloa painavampi ja noi 28 rihlaset oli varmaan jo teräsvetarit? Onko sulla nyt kolmevitoset?
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Kovaahan noilla 31 rihlasillakin on ajeltu...
    Onko jopa kasin puolelle?
     
  10. Fordvessa

    Fordvessa Gearhead

    Ihan alkuperäiset noi 28 rihlaiset oli ja detroit locker, nyt moserin 35:t ja spool. Ja painoa 1700 kg
     
  11. DS 325

    DS 325 Double Gearhead


    Joo. Kolin Kari ainakin ajoi Camarollaan 8sin puolelle 31sillä kuten saman auton muutama aikaisempikin omistaja. Tosin ne vetarit oli Strangen valmistamat eikä vakiot.
     

Kerro tästä muillekin!