Ruoste peltien liitoskohdissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Pas(i)kiainen, 30.12.2013.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    BINGO ;) :lol:
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    No sanoo ne mullekin käyttöruoskiensa kanssa, että elä uutta siitä tee, emmä sen puoleen teekään,
    mutta vaihdan kaiken rikkeen siltä alueelta ja vähän ennakoidenkin takana olevia rakenteita, ettei samaa aluetta tarttís enää uudestaan tehdä, heti mätivät ratsupaikat saa teettää jossain mualla.

    Viime talvena viiskasipuikkiin tein kaaret, sisälokkarit, tolppien alapäät ja helmakotelot kokonaan uudet,

    lattia oli kans vähän rapea, mutta sai kunnolla vielä kiinni koteloihin,
    tuumattiin että pidetään vähintään ajokauden mittainen tauko, matto ja listat paikoilleen ja eikun on the road, nyt koppa on taas oikean muotoinen ja ovet istuu ja kulkee niinku kuuluukin.
    ja sitten joskus jos ja kun lattian tekee niin onhan se mukava aloittaakin kun tietää, että on kehykset joitten väliin alkaa askarrella.
     
  3. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Samoilla linjoilla ^^.
    Tänään tallilla projektiauton takaluukun reunan (sisä)saumojen pienten pintaruosteiden teräsharjausta porakoneella, eli:

    -teräsharjalaikalla puhtaaksi
    -Bilteman ruosteenpoistoainetta ja rätillä pyyhkäisy
    -kevyt teräsharjaus (jos tarvetta)
    -Glasuritin happoväri päälle
    -takaluukun maalaus kaikkine vaiheineen

    En aio laittaa mitään korikittejä "eristeeksi", alkaa sauma alla muhimaan. Lopuksi kotelosuoja-ainetta ja that´s it.
     
  4. Jamppa

    Jamppa Gearhead

    hiekkapuhallus on aika hyvä keino. Mulla on käytössä semmonen säiliö, olisiko joku 20-30 litr. vetoinen. Sillä hyvin nopea putsata tuommoinen ruoste pois. Juuri viimeviikolla otin viton oven alareunan puhtaaksi tuolla. Jos sauma alkanut turvota auki, niin sitten olen kääntänyt saumat ja puhdistanut myös alta. Mutta en muussa tapauksessa
     
  5. Charger-73

    Charger-73 3rd gear

    Tuommoiset liitospeltien saumat itse käsitellyt Dinitrol ML litkulla siten, että kävin apteekista ostamassa ison ruiskun ja neuloja (Joutuu vähän selitteleen mihin käyttöön ne tulee). Sitten maalauksen jälkeen esim. autonpohjassa oleviin saumoihin aloin ruiskutella tuota litkua. Kun sitä sinne aikansa ruutasi, alkoi sitä tulla sieltä täältä ulos peltien väleistä ja monesti huomasi myös, että se nousi kapillaarisesti ylös päin peltien välissä. Tietty myös koteloiden sisään ruiskutella tuota litkua.

    Enkä säästellyt tuota litkua. Aina kun jostakin alkoi tippasemaan ulos tuli tukittua se reikä ja katsoin mistä seuraavaksi alkoi tippasemaan. Ulkoapäin tietysti pyrkinyt puhdistamaan niin, ettei näkyvää ruostetta ole.

    Kokemuksia kuinka hyvin tämä toimii en voi kertoa, koska auto on vasta työnalla. =)
     
  6. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Olen korjaamassa takalokasuojaa toisesta palalla keskeltä leikaten putsaten ja koriliimalla.
    Liimana 3m 8115 200ml 2-komponenttipatruuna uusi.
    Ongelma on ettei ole kaksikomponenttisen pistoolia ja se ruoja maksaa 60€.
    Saako tuon liiman jollain vippaskonstilla patruunoista puristettua käyttökohteeseen?
    En kokeile kun ei tuo liimakaan ilmaista ole.
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ei onnistu. On kokeiltu. :rotfl: Se liima on suht hätäistä kuivumaan ja kun sen tuubin puukottaa auki, niin niitä komponenetteja ei oikein saa siististi sotkettua ja levitettyä siihen saumaan. Se liima on toisesta päästä kuivaa, ennen kuin ehdit sovittaa pellin paikoilleen.
     
  8. Quest

    Quest Gearhead

    Halpiskaupoista löytyy adapteri jolla tuubin saa normi silikonipuristimeen. Sekoittava suutin on hyvä olla silti. Netistä halvin 2k ruutta 27 €
     
  9. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kyllä tuo koriliima ottaa 24h kuivuakseen.Tietty lämpö nopeuttaa mutta normiolosuhteet niin.. Näin jokusen tuubin ampuneena.Kannattaa muistaa että kun uunittaa loksua niin liimattu pala voi saada mielenkiintoisia elämisiä aikaseksi.Tämäkin on tullut koettua.
     
  10. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Loksu menee keskellä olavaa vaakapokkausta myöten alapuolelta uusiksi. Meinasin liimausta hitsaamista paremmaksi ruostumisen kannalta verrattuna pistehitsattuun saumaan. Suht pitkä 80cm sauma sileässä pellissä voi vedellä hitsatessa. Auto pitää vielä maalata joten olenko oikeaa menettelyä käyttämässä?
     
  11. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ehkä kuitenkin vähän heppailisin kiinni.Tosiaan liimasauma elää kun kammiossa lyödään lämpöä niin hieman omaa elämää.Tietty lämpöä vähän tai aikaa vähemmän ,meitin kaapit lämpiää 70c asteeseen ja 45 min oli aika. Tosin pelti oli mazdan mx-5 etulokarien rumien vilkun reikien paikkaus.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Miten onkos kukaan koskaan harkinnut pokatun sauman puolittamista siitä toisen päälle menevästä osasta ja kokonaan koriliimalla nippuun ilman sitä pokkausta?











    Tuttu yritti muutaman kerran saada pieniä neuloja ja isoa ruiskua vaijerien voiteluun ja aina oli nurinaa et mihin käyttöön ja saarna huumeiden vaarallisuudesta.
    Sitten oli ollut tatuoidun h-d kuskin kanssa puhetta niin oli käskenyt pyytää neuloja ja ruiskua kinkun suolaukseen, oli saanut ilman mulkoilua ja saarnaa

    Ite yritin saada nuorelta apteekkari tyttöseltä ohuita neuloja ja pikku ruiskuja niin vähän epäluuloisesti katteli kun kaasarin puhdistukseen niitä kyselin
     
  13. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Itsekin korjaisin ton lokarin hitsaamalla. Joko tigillä puskuun kokonaan kiinni tai migillä tehden pokkauksen, 1" välein hepaten ja tinalla loput. Pokkaus niin et alempi osa menee ylemmän alle jotta saa valutettua limin täyteen ruostesuoja-ainetta.

    Opetellut ton tigillä hitsaamisen pintapelteihin ja kyl on kätevää. Pieni lämmöntuonti ja pieni, lähes olematon tiivissauma. Tarvittaesaa vähän vasaraa ja suora tuli. Eikä tartte tinailla..
     
  14. passerby

    passerby Gearhead

    no ihmekös tuo... :soosoo: :rotfl:

    mutta itse topicciin: jos jotain peltiä autoon ollaan laittamassa niin päittäissauma hitsaamalla olis mun valinta eikä mitään liimoja :D ensin heftaamalla kiinni ja sit pitkää saumaa. tai en sit tiedä vääntyykö se silti lämmön takia vaikka ois heftattukin?
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    Vääntyy ja vitusti vääntyykin,

    se yhtenäinen sauma pitäis hitsata ihan älyttömän nopeesti, siihen kykenee korkeintaan jossain Kirmolassa reenaantunut hytinjatkohitsari, joka vetää milliseen peltiin kiinteetä saumaa 10cm sekunnissa.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Noh noh ei ollut niin silmän myötäinen, että kysellyt sitä olisin
     
  17. passerby

    passerby Gearhead

    njahh, no hyvä pitää mielessä.
     
  18. passerby

    passerby Gearhead

    mikä olikaan lopullinen tuomio noitten pistehiekkapuhaltimien osalta? :D biilteman versiota suunnittelen muttakun pas(i)kiainen sanoo että se on tehoton ja motonetin samaten ja joku muu sanoi että ne metallisäiliöllä varustetut tarvii pirusti painetta...

    mites ne ilman metallisäiliötä olevat - laitetaaks se hiekka sinne valkoseen pussiin vai miten homma toimii?
     
  19. speedy

    speedy Double Gearhead

    Mulla on tollanen piliteeman pölypussi, kyllä sillä pöhältää ihan kohtuullisesti, mutta vaatii lievän tehottomuuren takia kärsivällisuuttä :D
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    Itellä on kokemusta vain tosta motonetissakin myytävästä Yaman pistepuhaltimesta johon hiekka tosiaankin laitetaan sinne pussiin (puhallussuuttimesta kaadetaan sisään kourallinen kaks riippuen kouran koosta) ja hyvin pelaa 0 - 0,6mm hiekalla, paljon karkeampaa ei kannata edes koittaa.

    painetta saa ja pitääkin olla ihan reilusti,
    toki pienikin kompura riittää yksittäisten ruostekukkasten poistoon, kun puhaltaa "töhäyttelemällä" pari sekuntia kerrallaan,
    etukäteen vähän raavittu sentin kanttiinsa ruostekukkanen sillä jo puhdistuukin,
    kilikalihappopohjaa perään ja jotain sinkkiurtsia tahi -epoksia hapon päälle, sit kittaus jos tarvitsee.

    pussi kannattaa tyhjentää aika ajoin vaikka hiekka tuntuisi jopa lisääntyvän ja pemuttaa pussistakin kuluneen hiekan muodostama puuteri irti, että laite toimii kunnolla.

    suositeltavaa alumiinioksidia en vekottimeen koskaan ole edes koittanut joten enpäs tiedä kuinka hyvä se sillä olisikaan.
     

Kerro tästä muillekin!