Olds öljynpaineet poralla....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja markoyt, 28.2.2014.

  1. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Tossahan jakaja pyörii vastapäivään nii eikö tota öljypumppuakin pyöritetä vastapäivään kun nostetaan porakoneella jakajan reiästä öljynpaineet konerempan jälkeen......onko vinkkejä mitä tulis tietää ennnen ko hommaan ryhtymistä.....öljynä aattelin käytttää semisynteettistä Mobil 2000 10w 40. Onko ok sisään ajo öljy kun koneessa kaikki uutta mm molyrenkaat uusi laahurinokka,laakerit jne Noihan vaihdetaan suodattimen kans miltei heti ensikäyttöjen jälkeen...?
     
  2. mika.p

    mika.p Gearhead

    Jep vastapäivään pyörittelee niin pitäisi alkaa öljyn liikkua.
    En muista mitä öljyä omassani käytin mutta semisynteettistä taisi olla ja aika pian ne tuli vaihdettua nokan sisäänajon jälkeen.
     
  3. niclas

    niclas Gearhead

    Taitaa nuo semi- ja täyssynteettiset olla liian liukkaita tuohon sisäänajoon. Itse ajanut koneet sisään aina mineraali litkuilla mihin lisätty sinkkiä lisäsuojaksi.
     
  4. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Pyörittele startilla vaan, ei se siitä rikki mene.
     
  5. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Niin,ylipäätään kunhan ne rattaat on märät niin öljy juoksee sen luokan vauhdilla ettei kerkiä auto käynnistyä kun öljy on jo perillä.Sen aikaa jaksaa kyllä mennä ihan asennusöljyillä..Sinänsä huuhaata koko poralla pyörittely muuten paitsi kannattaahan se varmistaa ainakin uutta pumppua laittaessa että lähtee pääkanavasta tulvimaan.
     
  6. SauliK

    SauliK Gearhead

    eihän se nyt ihan huuhaata ole, venakopat irti kun pyörittelee senaikaa että tulee kaikkien tikkujen päästä öljyä niin ei tarvi mietiskellä että liikkuuko öljy varmasti jokapaikkaan. pieni vaiva ja kannattaa tehdä

    vastapäivään tosiaan ja öljy varmasti on riittävän hyvä, itse pyörittelin käsin räikällä semmoista 30psi painetta pari minuuttia niin alkoi yläkertaankin öljy tulemaan
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    No joo se tietenkin jos ei ole konetta kokonaan purettu niin saa kai siitä jonkun mielenrauhan,mutta jos lohko on ollu paljaana niin onhan ne kanavat puhallettu paineilmalla ja varmistuttu että ilmaa tulee joka rööristä. Mut jos tosiaan sitä voitelua ylipäänsä tolla ajatellaan niin mitenkäs ne tilanteet kun ajat vaikka offia maasturilla metässä hiukan pahempaan paikkaan ja pumppu höräsee ilmat,jätetäänkö siihen ja lähetään ettimään porakonetta? Tai jos pumpun pick-up putki on irti ja jarrutuksessa ottaa ilmat,jätetäänkö siihen..tai normaali öljynvaihto..tai ne autot joissa tuo poralla pyörittely ei ole edes mahdollista..
     
  8. kuula

    kuula Gearhead

  9. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Mitäs jos moottorissa on vaikka parin metrin kuulerilinjat joissa on litra tilavuutta ja sen perästä 40cm mostokorkeutta rutikuivalle turbolle? Kuiva, ehjä ja uusi ö-pumppu saattaa pyöriä minuuttikaupalla tyhjää jossei sinne kaada siemenöljyä. Siks niitä porataan.
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ensinnäkin mä kyllä mainitsin tuolla aiemmin että rattaat pitää olla märät,toisekseen ei taidettu turboista puhua..Luetaan ensin aiemmat viestit,kommentoidaan sitten.
     
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ja muuten tuohon kysyjän sisäänajohommaan,kaikennäköisiä vinkkejä on olemassa,osa alkaa jo muistuttaa suorastaan voodoo-rituaaleja,kaikista yhteenveto ja selkein ohje on tuo haynesin suosittelema joka meni suurinpiirtein niin että vaihtelevia jotain 1500-3000 kierroksia niinkauan että kone on lämmin,tarkistus,baanalle jossa kiihdytellään 50-80kmh kiihdytyksiä ja aina kaasulta jalka ylös,kymmenisen kertaa.Tämä toimenpide on tietysti manuaalilootaisessa vielä tehokkaampi mut kuitennii,öljynvaihto oli tosin melko pitkä,tonni ekoilla öljyillä,sitä vois vähän lyhentää.Ja eikä se sisäänajo voi ihan sitä 2000 mailia kestää,pitäähän se auto saada dynoonkin aiemmin...Tässä ei siis ole otettu huomioon laahuria,vaan rullanokalliselle nämä ohjeet.Eikä oo muuten hullumpi konsti leikata vanhasta jakajankannesta kyljet auki niin että jää pari tolppaa jolla pysyy kasassa,nätti kattoa sytkä riittävän kohdalleen ensimmäistä sessioo varten.
     
  12. SS-454

    SS-454 Gearhead

    Hyvä Kuula :wink:
     
  13. JP-350

    JP-350 Gearhead

    itäsuomessa on vissiin tapana kommunikoida jollain hymiöillä ku teinitytöt,täällä pohjanmaalla meillä on tapana käyttää sanoja jos on jotain asiaa.
     
  14. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  15. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Siis voi v:::u miten typerää puhetta,"on todennäkösesti seissy niin pitkään että öljy on valunu pohjaan"..No totta helvetissä se on valunu,ihan sama homma käy joka kerta kun auton sammuttaa ja jättää yöks seisomaan,ei voi käsittää.. Mä testasin uutta pumppua asentaessa kuin lujaa se sieltä tulee,ei ollu keskitetty jokajan onkaloon joten piti pyörittää vielä hiton hiljasilla kierroksilla ettei se muovihela halkee epätasapainon takia,samantien syöksyy kanavasta,ja korostan että todella hiljasilla kierroksilla.Pumppuun tietysti kaadettu kasteluöljy.
     
  16. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kannattaa muistaa mistä noi ohjeet tulee ja minkä takia,lakisyytteiden luvatusta maasta,ja maasta jossa korjaamot ja osavalmistajat pelaa oikein hyvin yhteen..Eli kun laitat tän osan,sun pitää koneistaa sitä ja sitä,se taas vaatii ostamaan sitä ja sitä...Noi ohjeet on sitä varten että jos jotain menee rikki,osavalmistaja voi vedota siihen että teitkö ohjeiden mukaan? ai et,no ei korvata. Suomessa koneistajat ja osamyyjät ei ole tolla tavalla liittoutunu kun jenkeissä,kokemusta ja esimerkkejä on. Ja tosta pumpusta vielä se että näissä on sentään uppopumppu,esim.slanttari vetää kaukaa ylhäältä ja sekään ei tarvi kun kastelun niin öljyä ruuttaa samantien.
     
  17. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Toimittavat koneet, ilman öljyä.

    "There is no oil in the crankcase when the engine is shipped, and the customer will need to decide which side the dipstick will be installed."

    http://www.automedia.com/Engine_in_a_Bo ... 101101ce/1
     
  18. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kone on aina sammutuksen jälkeen ilman öljyä.Rautalangasta vielä kerran,siis rattaat pitää olla märkiä,ja uppopumpussa ne on väkisinkin.Sä kaadat koneeseen 4 litraa öljyä,ajat ja sammutat...se koko 4 litraa löytyy tasan öljypohjasta.Aivan sama puretaanko sitä sillä välin,seisooko 2 tuntia vai 2 vuotta..No kiinni olevien venojen nostajiin jää vähän mutta ei muualle,ja sillä määrällä ei ole mitään merkitystä koska nostajatkin pitää asentaa tyhjänä,ei pumpattuna.
     
  19. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Oulussa on vähintäänkin asiantunteva koneistamopäällikkö jonka kanssa juteltiin yleensäkkin noista "ohjeista",esim.se kangenpesien muuttuminen vahvempia pultteja asentaessa oli hänen mielestään täysmyytti,ja kyllähän ne kokeiltiin,ainut mitä piti korjata oli se että jenkkipoika oli koneistanu 2 pesää liian ahtaaks..Siis symmetrisesti,eli ei johtunu pulteista. Toikin on semmonen asia että jos niitä heittoja on löytyny,ne on todennäkösesti ollu siellä jo ennestään koska harva mittaa niitä ennen ja jälkeen..Mutta jätäppä mittaamatta ja tulee laakerivaurio,niin siihen tartutaan jossei sitä oo tehty,tämä pätee just noihin "all by the books" ohjeisiin.Ja just jos mietitään vaikka männänrenkaiden sisäänajoa,kuka sen on keksiny että männänrengas olis jotenkin muistinvarainen?siis jos mietitään tuota kaasutus/jarrutus hommaa,niin ensinnäkään se ei automaattilootalla aja samaa asiaa kun manuaalilla,ja toisekseen miksei se rengas oppis sitä myöhemminkin kun ekalla lenkillä? Tämmösissä viritystapauksissa ja kun auto on saatava dynoon niin tietysti se nopeuttaa sitä prosessia,vakioautolle veikkaisin että aivan sama kuinka ton sisäänajonkin tekee,kunhan vaihtaa ölpät ajoissa ja ne ekat kiekat että öljy roiskuu kunnolla. Uudet autot pannaan samantien baanalle,eikä muuten ole öljyt sen kummemmat mitä käytetään muutenkin.
     
  20. sbm396

    sbm396 Gearhead

    No ei se pelkkää myyttiä kyllä oo jos on sellaset vakioveivit missä alasilmän kohdistus tapahtuu pulteilla esim moparissa arpin pulttien vaihtaminen aiheutti niin suurta heittoa että muutamat veivit olis leiponu välittömästi kii jos ei oltaisi pesiä hoonattu uudelleen
     

Kerro tästä muillekin!