Olds öljynpaineet poralla....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja markoyt, 28.2.2014.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Tuossa 302 ei myöskään ilmennyt moista ongelmaa kun ARP pultit sinne tunki alakertaan, pesät mitattiin koneistamolla ja kaikki oli niinkun pitikin.
     
  2. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ja sbm mittasit ne myöskin ennen pulttien asennusta? Nimittäin jos kanki olis niin pehmeetä ainetta että nöyrtyy pulttia puristaessa,herää 2 kysymystä: Miten sinne voi upota pultti joka on niin paksu että venyttää,ja toinen,miten se kanki kestää ylipäätään siellä koneessa jos se on niin pehmee? No nyt eksyttiin vähän aiheesta,mutta yleensäkkin käyttää joskus jiukan maalaisjärkee eikä usko kaikkia markkinakoneiston luomia juttuja. Toki jos on mitattu ennen ja jälkeen niin uskon,olettaen että on tuettu niin suoraan että vääntö ei ole tullu väärästä asennuksesta.
     
  3. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ja täytyy esittää pahoittelut aiheen alottajalle,tarkotus ei ollu rönsyillä vaan tuoda esiin tuota jenkeissä jylläävä you scratch my back,i;ll scratch yours-ideologiaa ja siihen liittyviä "ohjeita". Mä oon melko paljon lueskellu noita jenkkisivuja ja kyllähän siellä hyvää asiaa on,mutta en olis kovin yllättyny jos muutamat sällit on ihan osamyyjien/koneistajien asialla,haiskahtaapi aika vahvasti siltä.
     
  4. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Eiköhän öljynsuodattimen "anti-drainback valve" pidä ainakin osan öljystä poissa öljypohjasta?

    [​IMG]

    Tuossa vielä Mellingin näkemys, asennusöljyn valumisesta öljypohjaan: http://www.mellingselectperformance.com ... ngines.pdf

    Öljynpaineen etukäteen noston ideana, on minimoida koneen "kuivana pyöritys" aika.
     
  5. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Toi drain valve on merkityksetön autoissa joissa suodatin on pystyssä,eli henkilömalleissa.Niissä ei siis ole tuota.Siis suodatinhan pysyy aina täynnä,toi valve on niitä autoja varten joissa suodatin on vaikkapa kyljessä. Ja sitä kuivana pyöritysaikaa ei ole olemassakaan,asennettaessa käytettävä öljy jaksaa sen 0,jotain sekuntia millä viiveellä pumppu työntää.Sitä tulee oikeesti niin s..tanan lujaa että ei kerkiä auto käynnistyä kun ekat öljyt on jo tulossa takasin kiertoon.
     
  6. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ohi aiheenhan tää menee mutta ei niitä mitenkään mittailtu eikä siinä pyöreys kärsinytkään vaan ne uudet arpin pultit kohdisti kangen puoliskon pahasti sivuun eli tuli rappua selvästi luokkaa 0.2-0.4 mm muutamaan veiviin. Tätä ongelmaa ei tietenkään ole holkeilla kohdistetussa veivissä

    Lisäksi ymmärrän kyllä hyvinkin mitä ajat takaa
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jep,ei siinä mitään.Tohon öljyhommaan yhteenvetona että rattaat märäks ja suodattimen esitäyttö,sillä porakoneella voi sitten harrastella jotain ihan muuta.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Samma här mieltä että ei se porakoneella veivaaminen tuo koneeseen yhtään ylimääräistä kilsaa, mutta senverran siitä on hyötyä että huomaa jos joku öölikanavan tulppa on unohtunu pois. Siis jos on kokemusta siitä että jotain on joskus puuttunut. Kolme porakonettakin on kuulemma rikottu ja ihmetelty että pakko olla jotain vikaa kun sauhut tuli pihalle eikä silti paineet kadonnu.
     
  9. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Juuri näin.Ja just jos hinkkaa epäkeskolla akselilla niin ainoo hyoty mitä saat on rikkoontunu hela pumpun ja akselin välillä,ja ei muuta kun nostat konetta ylös ja öljypohja pois....Tossa olis kyllä muutenkin kiva että siinä syvässä päässä ois irrallinen levy ku kone on niin lähellä poikkitukee...sais tarpeen vaatiessa päästyä pumppuun käsiks ilman pohjan aukomista. Kerkes tulla viesti väliin,tää oli tohon mr:n jatkoks...
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    OT jatkuu, mites noitten ARP pulttien kiristysmomentti, onko se sama kuin vakioilla?
    Jos ne vedetään isompaan momenttiin, saattaa se reiän muoto muuttua.

    Vaikka niitä mitataan tuhat silmää, kaikki on ok, seuraavassa tuhannessa voikin olla 2 vituillaan olevaa, jotka sen moottorin rikkoo.
    Stressihoonauskin on varmaan ihan turhaa touhua?
     
  12. sbm396

    sbm396 Gearhead

    ei oo kuitenkaa mitään haittaakaan jos porakoneella pyörittää ensin varsinki jos pitkät linjat suodattimelle ja jäähdyttimille
     
  13. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Antakaa poran soida vaan jos se nyt siitä kiinni on. Mutta pitkät linjat suodattimelle ja jäähdyttimelle hidastaa paineen muodostumista jokatapauksessa koko auton elinkaaren ajan. Ei sen nimittäin tarvitse kauan sammuksissa olla kun linjat on yhtä vajaat kuin jonkun rempan jälkeen.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    itellä ollut tapana rempan jäliltä tartata öljyt lakruille iliman tulppia, samalla saa kaasariinkin pumpattua sopat ja kiihtyspumpulla lipotettua hörpyn imariin ja katottua sytkänkin lampulla valmiiks sinneppäi,
    sit patti syttyykin samointein kun ruuvaa tulupat kiinni.
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    On tainnu mennä pari laakerikantta sekaisin....ei pultin vaihto voi vaikuttaa 0.2-0,4mm silmukan muotoon...sillä se pultti ei vaikuta siihen vaan reikä...ja reiänhän ei pitänyt muuttua.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyvähän se on öljynpaineet pyöräyttää etukäteen, voitelu toimii heti sit startista. Jos kokee ettei tunne tarpeelliseksi niin ei sit.

    Tuollanen paineilma-aparaatti tuli tehtyä mikä Mellingin videossakin näkyi sellasia koneita varten jossa pumpun pyörittäminen ei ole mahdollista, ja sillä sit 1bar paineella saa saman asian hoidettua. Esim. Cumminsissa jos ei jollain konstilla saa pumppua täyteen niin paineita ei saa startilla pyörittämällä nousemaan, ja kuka sit uskaltaa laittaa sellasen käymään jossa ei paineita vielä ole ollut? Tuossahan on pumppu jakopäässä...

    Offtopiccina vois sanoo sen että sellasessa koneessa jossa kiertokankien pultit ohjaavat kangen alapuoliskon yläpuoliskoon niin sellaset parin kympin heitot on ihan todennäköisiä pulttien vaihdon jälkeen, kokemusta on.
    En aikoinaan uskonut kun koneistamo niin sanoi ja teinkin itte jigin vakioveiveille jossa prässissä painoin uudet pultit paikoilleen, ja kas, pari kymppiä oli liki kaikki alapuoliskot rapulla yläpuoliskoon nähden. Koneistamoon tuli siis asiaa ja hoonaus oli teettettävä....
    Jigi jolla noi uudet pultit painettiin niin oli parin satkun sisään prässin männänvarteen eli asiaan ihan oikeesti panostin, ja ennen pulttien vaihtoa pesissä ei ollut mitään vikaa, olivat täysin pyöreät kun mittasin.
    Niissä joissa pultti ei osallistu ohjaustehtävään niin asia saattaa olla eri, mutta niissäkin yleisesti vaihdetaan kovemmat pultit jolloin momentti kasvaa ja sekin jo aiheuttaa pesän hoonauksen tarpeen.

    Ei noita yleisesti tehtyjä toimenpiteitä vaan ihmisten yksinkertisuutta tehdä, kyllä niihin monesti ihan syy löytyy. Kukin tekee silti just niinkuin itse haluaa, ja tinkii sieltä mistä haluaa.
     
  17. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ei menny sekaisin kun ne numeroitiin ennen purkua
     

Kerro tästä muillekin!