6,2 diesel pumpusta ja tyhjäkäynnistä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Chevy-A, 29.1.2013.

  1. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Elikkä Moottori on 6,2 dieseli ja ongelmana on humputtava/ pätkivä tyhjäkäynti (puottaa yhtä taikka kahta pyttyä pois pelistä, mutta kierroksilla ei tuntuisi olevan ongelmaa eikä ihmeempiä savuutuksiakaan.

    Suuttimet näytti ainakin silmäilemällä ihan ok, mutta laitoin korjaamolle ne testattavaksi kuitenkin varulta...Ajattelin myös, et jos venttiilinjousi olisi menny poikki, mutta tuo pätkiminen ei ole tasaista, vaan pätkii ihan mitensattuu ym.

    Vaihdoin uuden suodattimen ja laitoin uudet kirkkaat letkut heti suodattimen jälkeen ja pumpun päältä lähtevän letkun tilalle mikä menee ilmeisesti takaisin paluukiertoon...

    Siinä syöttöpumpun päältä lähtevässä letkussa näkyy ilmakupla pyrähdyksiä, niin voisiko itse syöttöpumppu imeä ilmaa ym. että tuo tyhjäkäynti pätkisi??? :odroll:
     
  2. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Siirtopumpppu paskana, eikä jaksa antaa tavaraa tyhjäkäynnillä. Vaan syöttöpumpun oma lamellipumppu joutuu imemään naftaa nyt sellaisten osien kautta jotka normaalisti painepuolta siirtopumpun toimiessa. Eli voivat vuotaa negatiivisen paineen muodostuessa. :)
     
  3. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Jospa haen sitten uuden siirtopumpun lohkonkylkeen, niin onpahan ainakin varmistettu se puoli sitten...

    Tuo siirtopumppu kyllä nosti polttoaineen ihan hyvin mielestäni, kun vaihdoin tuon suotimen ym, mutta voiko ne mennä sitten senverran heikkotehoiseksi just, et tuollai ilmatessa ym. ei välttämättä sitä huomaisi..???
     
  4. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Näin tarkemmin kun muistelen, niin sen tyhjäkäynnin pätkimisen lisäksi muuten syöttöpumpusta kuului normaalia huomattavasti kovempi nakutus tyhjäkäynnillä/ pienillä kierroksilla ja pienellä rasituksella (esim. kun lähtee liikkeelle pieneen mäkeen taikka jarrulla pitää hieman vastaan liikkeelle lähtiessä). Kierroksilla nakutus loppui... Voisiko tuo kova ääninen nakutus kuulua, jos tuo syöttöpumppu saa ilmaa...?? :odroll:

    Nyt on uusi polttoaineen siirtopumppu paikallaan ja huomenna selviää noitten suuttimien kohtalo, et missä kunnossa ne on...
     
  5. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Juu suuttimet tarkistettu ja kaksi(2) hyvää (noin 130bar) ja kuusi(6) huonoa suutinta (50-100bar välille). :oops:

    Uudet käret tulee ensiviikolla noihin, niin jospa sitten alkaisi käymään... :)
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se vika ole kärjissä jos avautumispaineet on liian alhaiset. Uudet jouset tai paksumpaa säätöprikkaa vaan ja koittamaan.
     
  7. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Nyt uudelleen mietittyä, voisi olla että nuo kaksi suutinta jumittuu.. Itsellä meni joskus suutin jumiin ja tämän vuoksi paine ehti nousta älyttömästi ennen suuttimen aukeamista. Pumpusta kuului kyllä pieni nakutus tämän takia. :odroll:
     
  8. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    No niin tuo huoltoliike väitti, että noi kaksi pelaa niin kuin pitääkin ja noi loput alkoi heti vuotamaan eikä hiomallakaan saaneet niitä toimimaan ym...
     
  9. rakkari

    rakkari 3rd gear

    sori lainaan hiukan topikkiasi.. mulla kans kuus kakkosessa samaa vikaa tyhjäkäynnillä, humppaa kans ja ihankuin jättäis välillä tyhjäkäynnillä pyttyjä välistä, ja jotenkin tuntuu hiukan olevan vetokin poissa ja naftan kulutus on kans melko suuri minun mielestä,,? mutta putkista ei tule kyllä mitään savua eikä huolestuttavaa krääsää ja haisee ihan normi diisselin pakokaasulta ja muuten toimii täysin moitteetta..
     
  10. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Muutetaampa aijempi mielipiteeni väitteeksi tähän samaan kenttään niin ei suotta tule enempi pituutta tälle topicille .

    Tottakai pumppu ja suuttimet on 'pari'

    Jos vanhan väljistyneen pumpun kaveriksi laitetaan uudet suuttimet,
    niin ei ole varmaa että tulee hyvä. Ei se ensimäinen kerta ole jos pumpun paine laskee vanhemmiten alle uusien suuttimien avauspaineen. :mad:
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    140Bar olen suuttimet aina säätänyt. Eikä pumppu ja suuttimet ole mikään pari.
     
  12. Fargo

    Fargo Gearhead

    On sit tullu useampi ku muutama vain ja pickis mulle oireena pumppu/suuttimet/siirtopumppu ja vika on löytynyt polttoaineputkistosta ja/ tai tankkilaitteesta kun ovat aikain saatossa mätineet ja alkaneet vuotaa.

    140 on mullakin ollu säätöpaine suuttimille.
     
  13. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Itselläkin ollut muutema 6,2 dieseli ja niissä jos on ollut jotain vastaavaa häiriötä, niin viat on löytynyt ihan tankin ja suodattimen väliltä, mutta tällä kertaa tuntuisi kairaavan jostain muualta... No ensiviikolla näkee, että alkaako toimia noitten suodattimen, siirtopumpun ja suuttimien laitolla...

    Olen kanssa saanut sellaisen käsityksen, että pitäisi olla noin 125-140bar väliin...
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Suutin voi kusta vaikka avautumispaine olisikin alueella ja se aiheuttaa pikkaista ylimääräistä kolinaa joka voi olla välillä hiljasempaa ja välillä kovempaa. Välillä kuseva sutiin tai kax aiheuttaa myös aaltoilua tyhjäkäynnillä.
     
  15. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Ok. Noista minun suuttimista kusi kuullemma kuusi(6) ja ei tullut sumua, vaan sellainen ruiskaus...

    Sit noi avautumis paineet oli samaisissa kuudessa suuttimessa kanssa alhaiset nuo aikaisemmin mainitut (50-100bar väliin) ja lisäksi pari suutinta oli alkanut heti kusemaan, kun alkanut nostamaan painetta.

    Kahdessa suuttimessa oli hyvä suihku/ sumu ja avautumispaine noin 130bar...
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eiköhän se noilla lääkkeillä tule kuntoon.
     
  17. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    No toivottavasti tulisi... Ensiviikolla selviää...
     
  18. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    No nyt on uusi siirtopumppu ja huolletut suuttimet paikallaan, mutta asia ei muuttunut mihinkään... :mad:

    Siitä pumpun päällä olevasta letkusta (ilmeisesti joku ylijäämäputki) tulee vieläkin ilma pyrähdyksiä.

    Mistä tuo syöttöpumppu voisi saada sisäänsä ilmaa tyhjäkäynnillä/ pienillä kierroksilla? Suodattimelta ei tule, kun siinäkin on kirkas letkun pätkä mistä seurata... Mielestäni kovemmilla kierroksilla ei tulisi ilmaa ja nakutus häviää kanssa... Onkohan tuo syöttöpumppu tullu tiensäpäähän?? :odroll:
     
  19. BioFreak

    BioFreak 1st gear

    Ei viitsi uutta aihetta tehdä joten lainataanpa tätä. Autona Chevy 2500 fleetside 6.2 dieselillä. Mahtaisiko siirtopumpun oireilla seuraavanlaisesti? Lähtee hyvin käyntiin kylmänä, liikkeelle lähtiessä sitten kevyellä kaasulla muutaman kerran kone humppauttaa kierroksia ja sammuu, Lähtee sammumisen jälkeen käyntiin laakista tai sitten joutuu sahaa ja pumppaa kaasua. Tämän jälkeen kun on liikkeelle päästy, niin ei sammumista tapahdu muuten kuin pitämällä pitempää tyhjäkäynnillä parkissa. Tyhjäkänäyntiä hyrskyttelee eri nopeuksilla, mutta ei seilaa jatkuvasti. Saattaa silloin tällöin sammahtaa kun antataa hiema kenkää ja laskee kaasun kokonaan pois. Pienemmällä kaasulla lipuessa saattaa välillä vähän kierrokset humpata.
     
  20. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Biofreak. Hups juu.
    Letku/putket uusiks jos vähänki näyttää pahalta. Myös paluu puoli.
    Tankin yksikössä voi olla myös mätää.
    Sit vaa ruiskupumppua ja suuttimia kattelee. Suomesta saa laatua ja rockautosta halvalla. Ne ei kulje käsikädessä.

    Chevy-a jos sulla vielä on toi auto niin oletko varma et sulla on myös olemassa paluulinja suuttimilta ja ruiskupumpulta?
     

Kerro tästä muillekin!