440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tehtan blueprint specsithän noille kansille viahtelee vuodesta toiseen jonkinverran, mut todellisuus on yleensä jotain ihan muuta. Ite en oo yhteenkään mottiin lykännyt girdleä, enkä lykkää. Eka muutos joka tulee ajankohtaseks jossain 500 hepan paremmalla puolella on laittaa vakio runkopulttien tilalle runkostudit. Pukit alkaa kävelemään siellä 600 hepan paremmalla puolen, mut toistaseks siitä ei oo tullut komplikaatioita meillä. Siit sitte kun mennään ylemmäs, niin billet alsapukit, ja niillä präjääkin sit jo sen verran mitä vakiolohkolla on ylipäätään edes puoliks viisasta ulos ottaa.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onkos noissa 452 pipoissa varaa höylätä klosettikampperisiksi? Ja saa heittää myös vinkkiä että mitkä männät tulee dekin tasalle höyläämättömässä lohkossa kun oma "arkisto" on hukassa, olikos se 2.0?? CD.

    Tossa on peltipaffit http://www.ebay.com/itm/Mopar-NOS-Cyl-H ... 0600891872
     
  3. Mutku

    Mutku Gearhead

    Joo. Mun #452 kannet oli oikastu mun teettämänä kerran. Juuri noita kansia ei oltu varsinaisesti laskettu/höylätty, mutta pieneneehän kai se palotila tuossa oikasussakin ainaski vähän. Oliko ne kannet oikastu jo kuinka monta kertaa tuota ennen? En tiedä. Ei ne näyttäny lasketuilta, kun kunnolla höylättyjä noita vakioita vanhoja rautakansia (just #452 ja #906) on tullu vastaan parit parit. Palotilan sitä tasasta "quench/paljerakoaluetta" ja sen syvyyttä eli etäisyyttä kannen tiivistepintaan oon kattonu niinku osviittaa antamaan, että onko kantta höylätty kuin kovasti.

    Jossain liikku kyllä tieto, että kandeis mitata vaikka työntömitalla sieltä pakosarjan puoleisesta kannenpulttien rivistä "kannenpultin prikkapinnasta" mitan kansitasoon. Joku tiesi jostain raamatusta sanoa noitten koneistettujen pintojen alkuperäsen etäisyyden (oli muuten tasan tuuma toi mitta). Joka mitta (25,4mm) siis aina pienenee kun kansia oikastaan/höylätään/lasketaan.

    Sitte mun noissa "83cc" #452-kansissa oli uudet venat ja venttiilityöt, mutta EI asennettu seettirenkaita eikä ylikokovenoja, joten voisin kuvitella, että mun venat ei kovasti voine olla koholla palotilassa (eli palotilamittauksessa palotilan cc ois pienentyny tuon takia).

    No, jos se mun 83cc on liian pieni luku, niin sitten taisi vaikka kuu olla väärässä asennossa. Itse kuitennii uskon suurinpiirtein tuohon 83cc lukuun noitten omien kansien tapauksessa, kun sen mittatuloksen kerran itse omin pikku kätösin sain aikaiseksi.
     
  4. Mutku

    Mutku Gearhead

    On varaa: kaverilla on just tommoset 440:sessä ja on ajanu tuolla koneella / noilla kansilla noin 15 kesää. Sinänsä kivan näköset "open chamber" orkkiskannet, kun niissä on niinku #915 "closed chamber" palotilat nyt.

    MUTTA en todellakaan suosittele. Moparin raamatuissakin pelataan varman päälle ja ne sanoo, jotta 0.060" (~1,5mm) ois maximi mitä vakiokansia sais laskea. Oman kokemuksen mukaan enemmän höyläämällä (yli 2mm) se kansi alkaa käydä ohueksi muualtakin kun palotilan puolelta / kansitasosta. Täh? No meinaan, että Moparin ohjeitten mukaan aina kun noita kansia madalletaan esim. 0.010", niin imusarjan tiivistepinnasta pitäs ottaa enemmän, eli 0.0123". No noista tarkoista numeroista ja teorioista viis, mutta sitä yritän tässä mutkutella, että jos kansia nyt lasketaan vaikka 2mm (~0.08") niin imusarjanpuoleisesta tiivistepinnasta pitäs raamatun mukaan silpasta jo melkein 2.5mm. No toisaalta milli sinne tai tänne, mutta jos niitä kansia höylää siitä imusarjan pinnasta noin paljon, niin venakopan tiivistepinta menee jo niiiin ohueksi, että ei hyvä.

    Ja jatkuu, seuraavana vuorossa KIINAN MUURI :poff: Oikeasti: viisaammat neuvovat, että vaikka kansia ja imusarjan puoleista tiivistyspintaa on nyt höyläilty ne 0.010" ja 0.0123" luvut, niin se ei ihan vielä riitä, vaan moottorinlohkon etu- ja takapäästä niitä kaukalotiivisteseen osuvia tiivistekannaksia ("engine block lifter valley china wall gasket rail" :poff: :poff: ) pitää ottaa 0.017" jokaista kansista laskettua 0.010" mittaa kohti. Rasittavaa, vai erittäin rasittavaa? Vähemmästäkin alkaa käsi hakea pulloa...

    Niin, ja työntötangotkin on nyt noin 2mm liian pitkät... gulps gulps...

    Lyhyestä virsi kaunis: minun mielestä vakioita kansia ei pahemmin kannata höylätä. Viritysraamattujen mukaan tehden saa höyläyttää niin monesta kohtaa ja niin paljon, että normaaali lompakko ei tykkää hyvää. Saavutettuun hyötyyn nähden ei tuo savotta ehkä kuitenkaan olisi vaivan arvoista, vaikka omistaisi koneistamon ja höyläisi itse.

    Entä jos vaan laskee ne kannet ja antaa noiden muiden teoriahörpötysten olla? Onhan noita Moparin kansia laskettu aina, eihän se voi olla noin vaikeaa? Niin, toivon kovasti olevani väärässä. Mutkumutku...: pikku oikasut voi ihan hyvin vielä mennäkin ok, mutta millitolkulla höylätessä alkaa homma mennä hankalaksi jossei mene ohjeitten mukaan. Eli: imusarjaa paikalleen laittaessa ei kiinnityspulttien reijät ole sillä seinälläkään. Se peltinen kaukalotiiviste on perin hauska muljahdellessaan tuossa välissä, kun pultit ja reikänsä leikkivät kuurupiiloaan jne. tms. Tuosta ei helpolla selviä, kun herra Murphy tarjoilee kaupapäälle sen kiinan muurin, joka tuntuu yhtäkkiä kasvaneen korkeammaksi. Kaukalotiivistekään siis ei istu ei... missä se pullo, prkl...

    "Please don´t ask me how I know", niinkun kai ruotsalainen sanoisi tähän.
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mä mittasin omilla kätösillä neljäviiskakkosista kaikista 81-82cc.. Työkaluina injektioruisku ja lasilevy, ei pitäisi olla ainakaan kovin paljon pieleen mennyt.
     
  6. Mutku

    Mutku Gearhead


    Ou jees, tänks Jza. Tarjoon sulle vaikka kesäjuhlilla (Forssa) kaljat!

    Ja laskeudunpa alas täältä parvekkeen kaiteelta, nooin :wink:
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    No sit mä muistan väärin tai oon köpöilly mittauksissa :D

    Täytyski piruuttaa mitata; mullon nyt työnalla yhet tommoset 346 numerolla olevat kannet joista on milli veistetty. Open chamberit siis.
     
  8. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hyvä! Paa tuloksia tänne sitte, kitoos. Ja mittaa vaikka se mitta "sieltä pakosarjan puoleisesta kannenpulttien rivistä "kannenpultin prikkapinnasta" kansitasoon". Mä mittaan noi #906:t, ni katellaan.
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Onko viimeaikaista kokemusta mitä maksaa BB Moparin closed chamber kansien remppa koneistamoissa joita olette käyttäneet.
    Eli uudet ohjurit (millaisia heloja nyt mikin susteemi käyttää, taitaa olla erilaisia useampiakin), seetien hionta (ei laiteta mitään renkaita) ja tietysti tason tarkistus ja oikaisu tarvittaessa. Eli onko se ihan täys poka silloin. Mahdollisesti pako sorvataan suuremmasksi tai uusi pakovena pienemmäksi.
    Täällä itä-suomessa kun on monopoli niin kuulostaa nuo hinnat ihan järjettömiltä ja puskaradiokin kysyy "et kai sie niille uskalla antaa"
     
  10. Mutku

    Mutku Gearhead

    - jos noita kansia eli kanaviaan on portattu/putsailtu/vingutettu, niin suosittelen vesitilojen koepaineistusta. Itellä yhdet tuommoiset orkkikset rautakannet alkoi vuotaa pakokanavan haminoilta. Hermot meni sen "vesihöyrymoottorin" kanssa ennenku tuo vika paikallistu. Noita kansia EI oltu portattu kovinkaan paljon, kuhan siistitty lillasti.

    - Itä-Suomea lähellä voinee sijaita esim. Lahden Kansityö 03 7521933. Laatufirma, kokemusta on useasti. Eivät ole sukulaisia, tuttuja tai kalakavereita tms. Heh. Vaan mielestäni laatupaja, ei muuta.
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Mun henkilökohtainen mielipide on, että jos on jonkunlaista virittämistä mielessä, niin parempi säästää orkkiskannet ihan vaan entisöinti projekteihin.

    Silloin kun tarvike kansipari maksoi sen kolmen kuukauden nettopalkan verran, eikä työ ollut suhteessa ihan niin arvokasta ( koneistetut kannet vs uudet ) niin silloin niitä vanhoja höylättiin ja kairattiin kuka huonolla menestyksellä, kuka vielä huonommalla, kuten mutku tuossa esimerkillään toi esiin.

    Mut tottakai jokainen tekee omillaan mitä tykkää, mutta ennen hirveetä vaivan-näköä 40 - 50 vuotta vanhojen kansien kanssa kannattaa ainakin tarkistaa, että paljonko vesitiloista on vuosien varrella kadonnut ruosteeksi.
     
  12. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Mulla oli samalla menetelmällä mitaten noin 92cc 346 tai 452 kansissa (En muista kummat meni lopulta paikalle). Kansista höylättiin reilu kaks milliä pois jonka jälkeen palotila oli noin 81cc. Imupinnoista otin tuon ylemmällä mainitun "kaavan" verran pois jonka jälkeen palikat sopi paikoileen ilman ongelmia.
     
  13. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    mulla on täs vuoden '10 kansityön hinnasto. Ohjaimen holkitus 15e/kpl. Istukan koneistus 10e/kpl. Rengas 35e/kpl. Venttiilin koneistus 6e/kpl. Tasohionta 55-85e ?
     
  14. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Kyseleppä Konekorjaus Juha Heikkiseltä Sotkamosta,itellä ainakin hyvät kokemukset Rambler-moottorin koneistuksista hinnan ja laadun suhteen.
     
  15. 9000

    9000 Gearhead

    MAHBBM065350F08 Jäi n. 0,8mm kansitason alle -74 höyläämättömässä lohkossa.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noilla menee veivit vaihtoon. Manciniracingilta tuli viimex ja sieltä vissiin nytkin.
     
  17. 9000

    9000 Gearhead

    Molempia on saanu US-partsista suoraan hyllystä.
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noista kansista, ite vinguttelin pikasesti tos jotku uudemmat open chamberit ja käytin virtauspenkissä, eipä ne just stealtheja hävenneet. Et jos sellaset sattuu olemaan ja ne ei vaadi mitään nahdotonta remppaa, niin kyllä sellasetkin ihan suht kelvollisia ovat.
     
  19. elmeri

    elmeri 1st gear

    Oisko sulla pistää tähän paria kuvaa, miltä ne näyttää "pikaisen vinguttelun" jäljiltä?

    Kuika paljo tuolla viimeistelyllä ja kiillotuksella on merkitystä?

    Itekin tuossa talviloman iltoina nuo yhet kannet vinguttelin ja noin ekakertalaisena se sujui kyllä huomattavasti joutuisammin kuin arvasinkaan. Viimeistelyyn olin varannut kasan erinkokoisia "virsikirjoja" mutta ne ei kyllä oikein "istunut" syvemmälle kanavaan ja tiukkoihin kurveihin joten pinta on hiukan aaltoileva vingun terän jäljiltä. Onko parempia hiontavinkkejä?

    Ja vielä tuo imukanava, onko tarvetta lähteä suurentamaan koko matkalta, vai riittääkö sovitus imusarjaan? :odroll:
     
  20. Mutku

    Mutku Gearhead

    Aivan, ois tosi kiva nähdä noista C-bargen siivoamista kansista kuva. Niinku tiedonjakoa ja silleen.

    Tuossa mun linkin kuvassa on #906 kansien imukanava. Kaveri aikoinaan vingutteli nuo kannet rauhassa ja maltilla. Ajoi 440:sellä muistaakseni 12-sek/180+kmh ajan 1800kg yhdistelmällä lentokenttäradalla. Suht mieto yhdistelmä, hyvinkin vanhan koulukunnan ratkaisuja ja täysin katu-, reissu- ja ruisinkikelpoinen vehjes. Noissa linkin kuvan imukanavissa ei näy yhtään mitään mystistä ja siinä saattaakin olla taika, että ne pelaa kotitarpeiksi ihan ok. Eli laitoin nuo esimerkkinä toimivasta porttauksesta, noi ei yritäkään olla mitenkään parhaat tai mitalikannet tms. mutta ne vaan pelaa ja sysää ihan ok. Ei todellakaan virranne Stealthien veroisesti, mutta paremmin ku vakiot.

    Noissa orkkiskansissa miellyttää se imukanavien pieni tilavuus, eli mun ymmärryksen mukaan ne antaa alavääntöä sen vuoksi kivasti. Totta ne alkaa isoilla kiekoilla saatikka isoissa strokereissa ahdistaa, mutta niihin tarkotuksiin on aftermarket-kannet tietty sopivammat?

    http://www.restoredsportscars.com/tt/Ga ... 009108.jpg
     

Kerro tästä muillekin!