Moparin laatikon vaihtopisteiden säätö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja xarper, 7.3.2014.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Mites noi mopsien laatikot toimii, onko se pelkästään tolla kickdownilla millä se sitä vaihtoa kontrolloi kun vaihtaa mielestäni niin perhanana aikaseen isompaa ja urku auki vaihtaa isompaa jo ~3500rpm kun vetoja ois pitemmällekin.

    Kickdowni olevinaan menee pohjaan asti, ainaskin konehuoneesta tuntuu sille, ei ole vielä tullu auton alla ryömittyä ja katottua meneekö se sielläkin pohjaan.

    Eli kuinka saada vaihtoa pitemmäksi?
    Tyhmänä ole edes vielä varmistanut mikä loota siellä on mut varmaan se 727?

    Nää moparit vielä sen verta utopiaa itelle.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Moparin 904 ja 727 toosissa on ihan samat venakoneistot. Tietenkin ne on tehtaalla modattu koneeseen ja hylsyyn soiviksi vaihtohetkien osalta. Paras kikka on laittaa hyvänlaatuinen shift kit jossa kikkarivenaan vaikuttava jousi tulee mukana. Sen jälkeen niitä hyviä vaihtohetkiä säädetään sillä kikkarivivustolla.
     
  3. ari2004

    ari2004 Gearhead

  4. jukka63

    jukka63 1st gear

    Manuaalikoneisto.Ei vaihda ennen kuin nykäsee kepistä 8)
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    "governorin jousesta kierros poikki"
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ite vääntelin kikkarivipuja vuosia, ennenkuin tajusin tuon shift- kit homman, ja auto muuttui täysin, varsinkin kun oli pitkä perävälitys, alle kolmen, ja c- koppa.

    Hantta
     
  7. ari2004

    ari2004 Gearhead

    On ehkä hyvä lukea myös tämä artikkeli sekaannusten välttämiseksi, vaihteisto on kuitenkin sen verran hinnakas komponentti, että kannattanee tukeutua ammattimaisiin ohjeisiin ja työselosteisiin, eikä lähteä oppimaan erehdysten kautta: http://www.moparmusclemagazine.com/tech ... valvebody/
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sitä vaihtokohtaa voi nostaa kahta kautta, lootan painetta lisäämällä kuten huonoimmat shift kitit. Lootan paineen nosto vaan on myös melkoinen tehonsyöjä ja "väärä" tapa parantaa laatikon toimintaa. Toi shift governor on lootan ulosmenoakselissa oleva hässäkkä jossa on jousikuormitettu venttiili jota keskihakuvoiman heittämä paino avaa ja sitä kautta ohjaa vaihtamistapahtumaa. Ei se mitään rakettitiedettä ole eikä edes vaarallista, jos ei haluu tota jousinapsausta tehdä niin voi tietty hommata erilaisia jousia ja testailla niillä.
     
  9. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Mikä tämän toimenpiteen vaikutus kuvernööriin on, kun vaihtohetken nostamiseksi käytetään jäykempää jousta -ainakin tuon linkittämäni artikkelin mukaan?
     
  10. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Kiinnostaa muakin. Painoja kevensin jo enkä huomannut mitään kovin järisyttävää muutosta.
     
  11. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Jousta kun lyhentää se jäykkenee (joustava materiaali vähenee)
     
  12. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Ei avaudu mulle. Eikös jousesta tule liian lyhyt kun sen katkaisee?
    Ihan kuin yrittäisi selostaa että jos haluat yltää ylemmäs tikapuilla, sahaa ne puolesta välistä poikki. Voisiko joku vääntää rautalangasta miten tuo lyhennetyn jousen teoria toimii kuvernöörissä. Koetin tätäkin http://fi.wikipedia.org/wiki/Jousivakio kautta selvittää asiaa -ei auennut, tai sitten katkaisuteoria on väärä(?)
     
  13. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Kierre jousi on vaan mutkalle väännetty vääntösauva jos vääntösauvaa lyhentää sen jäykkyys kasvaa kun joustavaa materiaalia ei ole niin paljon. Se kyl samalla lyhenee ja jäykkenee kun ottaa kirroksen pois
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos jättää sen viimeisen kierroksen niin taatusti jäykistyy.
     
  15. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Kun sitä kovernöörin jousta ei sovi lyhentää, ainoastaan jäykistää. Näin ollen tuo napsautus käsitykseni mukaan pilaa jousen...-vai taasko olen väärässä.
     
  16. wallu64

    wallu64 3rd gear

    Keventelin painoja seuraavasti: Pienemmän painon reiän porasin 10 mm terällä noin 3mm vaille läpi. Isommasta puntista rälläköin päältä tavaraa sillei että ei ihn puhki menny. Päihin jäi noin 3mm koskematonta pintaa. Jouseen en kajonnu. Tällä säädöllä vaihdot nous kuuden tonnin kohille.
     
  17. timppa50

    timppa50 3rd gear

    Lueskelin sattumalta Power Magazinea no:1 vuodelta 1991.
    Ruottalaiset kirjoitti tarinassa : Shif -Kit itse tehtynä 727:n ilman kustannuksia!!(ainakin kun tietää mitä tekee), seuraavaa:

    -5mm poranterällä 5 kpl reikiä venttiilikoneiston erotin levyyn,
    (KUVAAN oli merkattu oikeat kohdat) "hålen i separator-plattan borras upp till 5mm".
    -Kick-down mäntää lyhennetään 5mm (kick-down kolven kortades till 5mm)
    -painesäätimen jousi säädetään mittaan: 32mm (1 9/32 tuumaa)
    venttiilikoneiston pinnasta. (KUVASSA: throttle stop:n
    välissä metalli poran-terä "poikittain" mittauksen aikana) "tryckregulatorns fjäder vrids ner till höjd av 32mm från
    ventilhuset"
    -lisäksi porattiin venttiilikoneiston kanavaan yksi kohta auki
    "slutligen borras av aluminiumgodset bort pä ett ställe i ventilhuset"
    (kuva aika huono lehden sivulla)..

    -ELI samaa tietoa mitä oli "ari2004":n linkissä,

    -laitan yv;n jälkeen sp:na sivun, jos jotakin kiinostaa..
    -lisänä oli: th-400,th-350 ja c-6

    yt:t-50 8) (laatikko remontti kait tulossa)
     

Kerro tästä muillekin!