Suburban jarruputkikysymys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja hankkija, 27.3.2014.

  1. hankkija

    hankkija 1st gear

    Tere.
    Rupes -96 k2500 4wd suburbanista takajarruille menevän putken takimmainen pätkä vuotamaan ruostuttuaan tarpeeksi.
    Arvelin vaan kysästä et muistaako kukaan millaset liittimet siinä on päissä ni sais putken teetätettyä valmiiksi ennen ku purkaa auton ajokelvottomaksi. Tai saaneeko noita valmiina tilattua jostain?
     
  2. Pedro81

    Pedro81 1st gear

    Ah niin tutun kuulosta onkelmaa. Nipoista en muista minkälaiset oli mutta putki on 6mm mikä tulee edestä taakse. En valitettavasti muista mittaa. Jarruputken tekee mikä hyvänsä autokorjaamo tai varaosaputka sulle vanhoihin nippoohin jos vain ne ehjänä irti lähtee. Yleensä ne nipat kyllä lähtee auki mutta putki kiertyy poikki avatessa, ellet sitte saa lämmitettyä sitä nippaa ensin. Ja mikäli vanhat merkit paikkaansa pitää ni takajarruja ilmatessa sulla menee ilmaruuvit sylintereistä poikku (ihan niinku mullaki) joten kannatta melkein varata uudet takajarrusylinterit valmiiks. Enkä halua pelotella tai maalata piruja seinille mutta sylintereillekkin menevät putket meni mulla uusiks sitte niitä sylintereitä vaihtaessa. Niille menevä putki on sitä karvan alle 5mm halkaisijaltaan. Sylinterit ei tainnu maksaa taakse ku vähäyli parikymppiä kappale. Enkä mä nyt oikein tiedä oliko tästä sepustuksesta edes apua. :D :poff:
     
  3. hankkija

    hankkija 1st gear

    Ai katos kiitti, olihan siitä sen verran apua et muistui mieleeni et voihan niitä vanhojaki nippoja käyttää. Kun tosiaan ongelma olikin juuri se et jos täältä meidän perähikiältä ei löydy jenkkiin sopivia nippoja ja pistän purkaessa sen putken kokonaan päreiksi ni auto on sit pukilla siihen asti kunnes ne nipat tulee postissa jostain isolta kirkolta.
     
  4. Pedro81

    Pedro81 1st gear

    Hyvä että edes vähän jelppiä oli. Ja putkihan on helppo tehdä itsekkin jos vaan omaa jarruputkityökalun (maksaa muutaman kympin)
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    putki on 1/4" eli 6.35mm. Juntturien kierremittoja en muista, tod.näk. prop. valvessa on sellainen juntturi ettei sitä saa kuin "erikoisosana". Samoin takajarruletkun liitoksessa.
    Käytä alkuperäisiä junttureita jos voit. Muuten jarruputket ovat 3/16" eli 4.76mm eli stanukokoja.
     
  6. Pedro81

    Pedro81 1st gear

    Prop.valve ei sano mulle mitään (lontoota :D ) mutta sen takajarruletkun liittimen juntturi oli kyl sama ku muissaki liitoskohdissa siinä edestä tulevassa putkessa. En ainakaan merkannu niitä erikseen mitenkään ku kasasin sen putken. Ja tosiaan nuo mun kertomat putkien halkaisijat on paskalla vanhalla tönärillä mitattuja. Niissä saattaa jotain kymppejä olla heittoa.
     
  7. hulajussi

    hulajussi 1st gear

    Voit katkoa putket ennen kiinnityskohtia ja tehdä jatkopaloilla sopivat, mikäli satuloiden päät ok. Ei tarvi tehdä mitään outoja päitä...
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mulla on noita prop. valven liittimiä, teetin niitä aikoinaan montakymmentä ja vielä näyttää riittävän....
     
  9. aesvi

    aesvi Gearhead

    Minulla oli sama homma -98 Vanissa. Laitoin samalla takajarrujen sylinterit, kun ilmausruuvit oli jumissa. Sylinterien putket oli 3/16" ja juntturit taisin ostaa Motonetistä. Edestä taakse tuleva putki on 1/4", mutta sain sopivan pätkän 6 mm putkea varaosaliikkeestä ja piti käyttää vanhoja junttureita, etenkin edessä ABS-yksikössä oli harvinaista kokoa.

    Vielä pitäis etuputket vaihtaa, hyvän sään aikana. :D

    Tuolla on aika hyvä:
    1. luettelo jarruputkiosista, PDF Catalog http://www.fedhillusa.com/webnuts/catalog.pdf
    2. liitoskartiot, Common Flares http://www.fedhillusa.com/webnuts/common flares6.pdf
     

Kerro tästä muillekin!