Slant six käyntihäiriön metsästys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Dodge_Dart, 16.3.2014.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Slantin jakaja pyörii myötäpäivään. Alipaine-ennakko löytyy melkein kaikista autonmoottori-slanttien jakajista ja se lisää ennakkoa "ported vacuum" ohjaamana, eli läpän yläpuolelta saadulla signaalilla. Kaikki jakajat, kärjillä ja elektroniikalla ovat aikalailla samanlaisia, jopa osia voi sotkea keskenään eri vuosikymmenten välillä. Pieniä eroja siinä miten ne tekee ennakkoa kierrosluvun mukaan ja alipaine-ennakoissa sama. Ainoa auton moottorin poikkeustapaus on Lean Burn saastekauden kone, jossa on ihan omanlaisiansa osia, jopa kaksi anturia jakajassa, mutta se ei taida olla tässä tapauksessa kyseessä.

    Teollisuusmoottorien/venemoottorien jakajista alipaine-ennakot saattavat puuttua kokonaan.

    Mut niin kuin aiemmin totesin, kone käy ja kulkee melko samalla tavoin, vaikkei tuota ennakkoa olisi mukana lainkaan.

    Mikäs se onkaan päivän tilanne käyntihäiriöiden suhteen? Osia on kuitenkin jo vaihdeltu sitten ketjun aloituksen.
     
  2. Dodge_Dart

    Dodge_Dart 1st gear

    Mun silmään ei oikeen samanlaiseksi sovi ykskään nuista kuvan kaasuttimista, mulla on Holley 1945 nyt kiinni, vanha oli 1920. Joo mää sen bensapumpun pistin tilaukseen, jos se ens viikolla tulis niin poissuljetaan se bensansaantikin. Onneksi tähän on halvat osat niin voi vähän kokeilemallakin hakea vikaa :D Minä vuosina tuota "Lean Burn" saastemoottoria on ollu? EX-omistaja sanoi että tässä on ollu joku saastemoottori joka on vaihdettu 90-luvulla vanhempaan, mutta jakaja vois ihan hyvin olla alkuperäsestä moottorista kun on kärjetön. Tosiaan nyt auto pelaa jollaki lailla, pystyy ajamaan mutta kaasuun vastaa vähän huonosti, ei kestä kerralla painaa reilusti kun alkaa nykimään. Tahtoo myös sammua kun laittaa vaihteen päälle ja koittaa lähteä liikkeelle, pitää tosi varovasti lähtä.
     
  3. Dodge_Dart

    Dodge_Dart 1st gear

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tästä vois nyt arpoa näitä letkunlähtöjä. Tuosta kaasuläpän alta tosiaan nyt menee jakajalle ja sille PVC venttiilille. Joo ja siistitään sittenku saa pelaamaan :)

    Tarkennetaan vähän vielä, eli tuo lähtö nro:7 on T-haara tuossa ryypyn kelloon menevässä letkussa, ei oikeen kuvasta näe.
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Bensapulalle tuo tosiaan kuullostaa... Toimiiko kiihdytyspumppu oikein/kunnolla, pitää ruikata kunnolinen yhtenäinen kaari heti läpän liikkeen alusta asti.

    LeanBurnia ei taida kuutosen yhteydessä olla ollenkaan. Ainakaan Aspenissa ei ole ollut koko elinkaaren aikana kutosen yhteydessä.

    Mites tyhjäkäynti, onko ohjearvossa? Ja ennakko, pikkasen voi laittaa lisää ohjeeseen verrattuna ja toimiihan keskipakosäätö?
     
  5. Dodge_Dart

    Dodge_Dart 1st gear

    Kyllä se pruikkaa, tietenki hankala sanoa että onko määrä oikea. Tuolle kiihdytyspumpun käyttövivulle on kaasuläppäakselissa kaksi paikkaa, 1 ja 2. Nyt on paikassa 2. Mun mielestä toimi entistä huonommin paikassa 1.
     
  6. Dodge_Dart

    Dodge_Dart 1st gear

    Ennakon tarkasta arvosta ei tietoa, ei jotenki oikeen täsmänny ne ajotusmerkit ku lampulla kattelin. Korvakuulolta säädetty että käy "kevyesti". Uskosin että myös keskipakosäädin toimii, kun kuitenki korkeammilla kierroksilla pelaa hyvin ja rykimättä kunhan saa sinne kiihdytettyä. Paljonko kuuluu olla tyhjäkäynnin? Kyllä se aika matala on, ei kiekkamittaria mutta veikkaus n.700rpm.
     
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    Onko kaikki imuvuodot varmasti poissuljettu? Kannattaa kokeilla se keskipakosäätökin, ettei vaan oo takertunut kiinni. Lean burn on tullut joskus 80-luvulla, Aspen-aikakauden jälkeen. Semmosta jakajaa saa tarjota mulle jos sattuu löytymään :)
     
  8. Dodge_Dart

    Dodge_Dart 1st gear

    Ei ainakaan käynti muutu vaikka pilottia suhuuttelin imusarjan ja kaasarin tiivisteisiin. Jarrutehostin on myös poistettu pelistä, laitan takasi käyttöön sitte vasta kun on kunnossa muuten. Oispa toinen varmasti ehyt jakaja niin koittais vielä sillä. Jos jollakin on ihan uusi jakaja ylimääränen niin voisin ostaa.
     
  9. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Koitappa avata seosruuvia hieman. Kun pienillä kierroksilla valtaosa bensasta menee tyhjäkäyntipiirin kautta, niin voi olla et soppa ei riitä.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    Kuva on sen takia ylösalaisin, että PHOTOBUCKET kääntää sen. Latasinpa sen sinne miten päin tahansa, niin aina on tuo tuloksena.

    Kirjassani täytyy olla kuvateksti väärin (Chilton auto repair manual 1972-79), sillä kuvassa ei ole Holley 1920 vaan kysyjän Holley 1945. Kuvasta selviää letkulähtöjen kohteet. Niin kuin näkyy, tuossa ei edes ole "ported vacuum" lähtöä jakakalle perinteiseen tapaan alipainesäätöön vaan joku OSAC, jonka toiminta mulle on tuntematon.

    Valokuvissa kysyjällä oli aika paljon tulpattuja letkuja. Mielestäni kohokammion tuuletusta "Bowl vent tube" ei pidä tulpata vaan sen pitää olla uloshengittävä. Muutoin kohokammiossa vaikuttaa paine johonkin suuntaan ja se ei ole hyvä. Sama juttu "Vapor canister purge port" lähdön kanssa. Se on alunperin aktiivihiilipöntölle, joka keräsi hajut (jonne tuo "Bowl vent tube" myös johti. Noiden väärä kytkentä voi vetäistä kohokammioon alipaineen eikä bensa tule venturista siten kuin pitäisi.
     
  11. Dodge_Dart

    Dodge_Dart 1st gear

    No niin, tuohan selittäis bensan saannin ongelmia. Huomenna kokeillaan. Oletuksena oli itellä että kaikki ylimääräset tulpataan. Pitää vaan joku suodatinsysteemi keksiä nuihin ettei mene roskia sitä kautta kaasariin. Vaihdan kuitenki sen bensapumpun vielä kun tuli se tilattua, pitäs olla kyllä huolettomia kilometrejä ainaki yhden kesän kun nyt on kaikki kulutusosat läpikäytyjä. Hoksasin muuten kun vaihdoin sen vanhan sytkämoduulin takasin, että uudessa oli 1 napa vähemmän kuin vanhassa, vaikuttaakohan johonkin?
     
  12. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Toi jakajan alipaineletkun paikkahan ei riipu kaasarista, vaan jakajasta, kuten oli jo aiemmin kirjoiteltu.

    Koitappa tulppailla tilapäisesti tuo PCV:n lähtö ja sen alla oleva pieni. Ja jakajalle siitä mistä tulee imua kierroksilla. Koita sormella, kuten isot pojat sanoo.

    Eihän tuo ryypyn alipainekalvo oo puhki? Jos se ois puhki, niin vetäis ilmaa ja ois pitäny seoksella korvata. Vois buuata sen takia. Kaukaa haettu, mut ei lähellä ollu. Vois koittaa rautalanka kikalla poistaa tuon ryypynkin käytöstä väliaikasesti.

    Osa kerrallaan eliminointi on yllättävän tehokas tapa.
     
  13. Dodge_Dart

    Dodge_Dart 1st gear

    Pitää huomenna kokeilla nämä kaikki. Tuo ryypyn kello näyttää ihan uudelta, uskosin että sitä se myös on peruskorjatussa kaasarissa.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sytkämoduleita on ollut 4- ja 5-pinnisiä. Mututuntumalla sanon, että ovat keskenään vaihtokelpoisia.
     
  15. lordC

    lordC Gearhead

    Mulla ei kanssa omassa slantissa täsmänny ajotusmerkit tyhjäkäynnillä, kun oli niin väljä jakopää, vasta kierroksilla rauhoittui. Vois siis ennakko olla pahastikki pielessä? Omassa sain säädettyä hyvin sitten uudella jakopäällä. Vanhalla ei tosiaan osunu lampulla ollenkaan. :eek:
     
  16. L.P.

    L.P. Gearhead

    Vanhemman mallin 5-napaisen sytkäboksin paikalle käy uudempi 4-napainen, muttei toisinpäin. Vaihtui ehkä vuoden 79 tienoilla. Syynä on se, että 5-napaisessa on ulkoinen ballast resistor rajoittamassa boksin käyttöjännitettä (tulipellissä 4-napainen keraaminen ballasti, jossa samassa paketissa puolan etuvastus). Revisioidussa sytytysboksissa käyttöjännitteen etuvastus on sisäänrakennettu ja tulipellissä vain 2-napainen ballasti puolan etuvastuksena, kuten kärjellisessä sytytyksessä.

    OSAC = Orifice Spark Advance Control. Ilmaputsarin kyljessä oleva boksi, joka on kaasuttimen ja alipainesäätimen välissä. Hidastaa alipaine-ennakon toimintaa kiihdytyksissä vähentäen typpioksidipäästöjä. Yleensä tämä on jätetty pois välistä ja vaikutus lienee ollut lähinnä käyntiä parantava. OSAC-liitin = alipaine-ennakon liitin
     
  17. Jveij

    Jveij 1st gear

    Kirjoitanpa itekin vielä tänne. Eli minulla itselläni on vuoden 66 dartti 225 slanttikoneella. Autoon tuli myös käyntihäiriöitä. Alkoi ampumaan putkessa ja röpötti ja pätki kaasua antaessa. Oireet viittasivat lukkopohjaan , mutta syyksi varmistui puolanvastus. Ilmeisesti alkoi pätkimään kun vastus alkoi vetämään viimeisiään. Kysyn täälläkin, mikä on hyvä ennakko slantille ja minkälaiset hyvät välykset kärjille
     
  18. Dodge_Dart

    Dodge_Dart 1st gear

    Nyt ois taas muutaman päivän luovan tauon jälkeen koitettu Darttia saaha pelaamaan, vaihtoin uuden bensapumpun ja kokeilin nuita letkuja laitella eri lähtöihin. Läpän yläpuolisella ennakolla toimii huomattavasti paremmin ja käy kevyemmin. Pelaa paremmin nyt ja pystyy edelleen ajamaan, mutta kaasua ei kestä edelleenkään painaa paljoa kerrallaan. Nyt huomasin, että kun auton sammuttaa lämpimällä koneella ja n. vartin seisomisen jälkeen lähtee ajamaan niin pelaa 1-2km ajon täysin oikeen ja kestää vaikka heti lähtiessä juntata kaasun lattiaan ja auto lähtee kakomatta liikkeelle. Sitten loppuun vielä todella tyhmä kysymys, onko haittaa jos tuo bensansuodatin on melko tyhjänä käydessä? Entisellä bensapumpulla se oli koko ajan täynnä. Kohta loppuu jo mielenkiinto tähän vehkeeseen ja nostan koko patin pois keulilta :D
     
  19. Dodge_Dart

    Dodge_Dart 1st gear

    Päivitetään tilannetta, vaihdoin vanhan kaasarin kokeilumielessä ja nyt pelaa auto kuin unelma. Olisko nyt niin että tässä uudessa kaasarissa on liian pienet suuttimet tms häikkää, kun sillä vaivasi bensanpuute. Jos joku osaa hatusta heittää alkuperäiset suuttimen koot niin voisin tarkastaa asian. Huomenna töistä suoraan konttorille ja (toivottavasti) märkä leima otteessa kotiin :)
     
  20. jariha

    jariha Double Gearhead

    kuten jo sivulla kaksi kirjotin väljä läppä-akseli teki mulla samaa hyytymisongelmaa, edelleen olisin sen kannalla?
     

Kerro tästä muillekin!