1984 Capricen perän kiristys?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja hevimies, 29.3.2014.

  1. hevimies

    hevimies Gearhead

    Elikkäs tuossa farmissa on aika roimasti tuota välystä pinionin ja diffin välillä. Kädellä pystyy liikuttamaan aikas paljon ennenkuin ottaa kiinni rattaaseen uudelleen. :-?
    Luin tuossa diffin siirtämisestä shimmilevyillä toisemmalle sivulle ja näin ollen kiristyksestä, pitääkö paikkaansa?

    Pitäis vaihtaa yoken stefa samalla, niin samallahan sen välyksenki poistais sieltä, jos se noinkin helppo ois pelata pois? :wink:

    Ja ilmeisesti tuossa oli se 1:2,79 välitys saako tuohon pientä parannusta paikalta lähtemiseen, esim vaihtamlla sen rataspaketin vaikka 1:3,0 välityksiin. Nyt ei meinaa shiftkitti oikeen toimia, eikä ole tarkoitus kuitenkaan vaihtaa sitä sellaseen malliin, että maantienopeus kärsisi liiemmälti.

    Tämä tosin on ehkä syksn asioita sitten. 8)
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Shimmeillähän siinä säätö tehdään, jos hommaat valmiiksi shimmisarjan niin sillä on helppo saada välykset kohdalleen.
    Paljon ajettua perää kun alkaa purkamaan niin sieltä voi sitten löytyä vikaa tasauspyörästöstä ja ristitapista jne...kannattaa asennoitua.

    Sen stefan vaihtoa varten ei muuten tarvi koko perää purkaa.

    Perävälityksen vaihto 2.79 > 3.0 ei paljon vaikuta. Jos sulla on siinä tuo th2004r, niin sen ylivaihde tais olla peräti 0.67 välityksellä joten voi huoleti tihentää perän jonnekin 3.4 - 3.7 eikä maantieajo vielä kärsi.
     
  3. hevimies

    hevimies Gearhead

    Noniin siitähän tuli varsinkattavaa tietopakettia hetimiten. ;)
    Ilmeisesti tuollasilla sitten säädellään se välys kohdalleen?
    http://www.uspartsperformance.fi/yukon- ... saatosarja

    Hyvä tietää noista välityksistä, jos sitä rupeais syksylle suunnittelemaan.

    Oliskos hyviä vippaskonsteja, jolla sais kotioloissa tuon yoken pultin auki?
    Vai odottaako sen stefan kanssa vielä syksylle, jos sen välityksenkin sais uusittua. Koskapa ei tuo tällähetkellä, kun vaan tiputtele sitä peräöljyä sen verran et pisara muodostuu banjon helmaan.
     
  4. HT

    HT Gearhead

    Itse vaihdoin 2,79 -> 3,7. Ajokokemuksia ei vielä ole kun auto muuten levällään. Samaa mieltä edellisen kanssa, että jos vaihdat vaihda samalla tiuhempaan kuin 3,0, eihän siinä suurta eroa ole. Ainakin 3,43 jos et 3,7 asti mene. Laskeskelin että 3,7 välityksellä 255/60-15 takarenkailla ja TH700R4 laatikolla on 100 km/h = 2000 rpm. 200R4 laatikossa on vielä hivenen pitempi od.
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Välys johtuu yleensä laakeriviasta.
     
  6. hevimies

    hevimies Gearhead

    nyt on koppa auki eikä ainkaan metallia löytyny sieltä pohjalta ja hampaatki näyttäs hyvinvoivilta.
    Elikkäs näköjään antanu se pinionin laakeri periks heiluu ku hullun mulkku siellä.

    Pitääkö noitten diffin pikkurattaiden olla kuinka väljiä. Niissä on havaittavissa pientä välystä myös?
     
  7. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    PIENI välys täytyy olla joka rattaan välissä, muuten rupee juriseen ja menee laakerit ainakin. Siel on voinu pikkurattaiden alus levyt hiukan kulua tai muuten saada siipeensä et on välys kasvanu. Osupa itelle kerran et oli joku jättäny toisen pois vallan. Mut niiden kuntohan selviää ku remontti on jotiedossa.
     
  8. hevimies

    hevimies Gearhead

    ei tehdä mitään niille pikkurattaille antaa palaa kunnes ne menee ja sitten vaihetaan. Nyt on uudet laakerit ja katotaan millon saadaan vaihdettua ne laakerit :)I
     
  9. hevimies

    hevimies Gearhead

    Ovatko nuo laakerit kovastikki kiinni siitä kiilarenkaasta vaiko ihan pikkunaputtelulla lähtevätten pois ilman mitään erikoistyökaluja. Onko kukaan irrotellut näitä yoken pultteja ihan kotiolotyökaluilla vai vienkö suosiolla koko perän jonnekkin aukaistavaksi?
     
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    Jos toi on perinteinen 10-pulttinen niin kyllä sen helposti auki saa mutta se kasaaminen onki sitten toinen juttu.
    Jos meinat shimmata casen ja pinionin, tarviit heittokellon ja väriaineen.
    Todennäköisesti myös prässin. Sitten lopuksi se pinioni vedetään krymppiholkin kanssa momenttiin joka tuo oikean kireyden laakerille.

    Tai sitten uudet laakerit paikalle, pinionin pultti helvetin piukkaan, ohuen shimmin siirto oikeelta puolelta vasemmalle ja sit toivotaan ettei ulise eikä kuumene.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos perä ei pidä ylimääräisiä ääniä, niin pinionin kiristäminen saattaa olla ihan ok. korjaus siihen pinionivälykseen ja Stefan vaihtamiseen jos et muuta tee.
    Kunnon pulttikone auttaa pinionipultin aukaisemiseen. Kerran aikoinaan tein silleen, että lukitsin yoken isoilla putkipihdeillä asfalttia vasten ja sitten jatkovartisella hylsyvääntimellä avasin ja kiristin yoken mutterin.
    Se mutterin säätö menee siten, että vähän kerrallaan kiristetään, niin kauan että välys loppuu. Sitten vielä aavistus kireämmälle. Sen välyksen tuntee kun oikein kunnon voimalla rynkyttää sitä yokea sivusuunnassa. Pinionoin yoken kuuluu olla senverran tiukassa että se tiukentaa aavistuksen pinionin vapaata pyörimistä, mutta se on vaikea päätellä jos perä on muuten koottuna (eli pyörittää tasauspyörästöä mukana).
    Se pinionin kiristäminen tapahtuu ensi alkuun laakereiden välistä rymppirengasta yoken mutterilla kokoon puristamalla, loppu kiristys lisäksi laakereiden keskinäistä välystä kiristämällä tuon lisäksi.

    Mutta ajetussa perässä se yoken mutterin kiristäminen niin pitkälle että välys loppuu mun kokemuksen mukaan riittää. Teoriassa, jos se mutteri kiristyy helposti niin pitkälle että laakerit alkaa tiukkenemaan toisiaan vasten, niin rymppirengas on painunut jostain syystä liian kasaan, mutta sitä ei kai oikein voi normikuluman takia tapahtua. Jos on uusi tai uudet laakerit, silloin pitää asentaa myös uusi rymppirengas. Ja sen kasaan painaminen vaatii isoa voimaa.
     
  12. hevimies

    hevimies Gearhead

    Noniin elikkäs tuo rymppirengas täytyy sitten vielä tilata muuten olis laakerit tontilla.
    Parempi näinollen viedä se ihan laitettavaksi, koska en usko et sitä kotioloissa saa voimaa laitettua sille pultille.
    Voisihan tuota nykyistä kokoonpanoa yrittää putkarin ja jatkon kanssa vähän tiukentaa jos tulis hätäapua sille välykselle.
     

Kerro tästä muillekin!