Neon -97 ei käynnisty !?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja NeonKnight, 5.4.2014.

  1. NeonKnight

    NeonKnight 1st gear

    Vaihdoin akun, minkä jälkeen auto ei lähtenyt enää käyntiin.
    Akku on ehjä, mutta silti se viimeinen avaimen kääntöliike ei tuota inahdustakaan. "Vikakoodi" 12 55.
    Voisikohan ajonesto olla lukkiutunut jostain syystä?
    Startin hajoaminen lienee myös vaihtoehto..?

    Onko kellään ehdotuksia mistä muista syistä vika saattaisi johtua ennen pajakeikkaa? Autokeskukseen se menee vasta yli kuolleen immon..
     
  2. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Oletko selvittänyt,että mitä tuo vikakoodi tarkoittaa?...Se kannattaa selvittää ensin...
     
  3. Bruno59

    Bruno59 3rd gear

    12 Direct battery input to PCM was disconnected within the last 50 key-on cycles

    55 End of error messages (If you get this only, no errors were found)
     
  4. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Tarkista että akun kaapelikengät ovat puhtaat ja kunnolla kiinni,kuulostaa kosketusvialta.
     
  5. NeonKnight

    NeonKnight 1st gear

    Keskuslukko pelittää. Samoin valot ym. sähkövehkeet.
    Virta-avainta kääntäessä kaikki muu sujuu normisti paitsi ettei startti hyrähdä pyörimään.
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Manuaali, onko kytkinpoljin pohjassa?? Automaatti, kokeilitko myös startata N-asennolla??

    Ajonesto ei estä starttaamista, sallii koneen käynnistyä ja sitten sammuttaa koneen 2 sekunnin kuluttua käynnistymisestä....
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Miten jos kokeilee kaukolla lukita ovet ja sitten kahdesti auki? muistaakseni renuissa ainakin auttaa.

    Ohjekirja varmasti osaa lie neuvoa, et miten akun vaihdon kanssa ja kattoo kans, ettei ole kolari katkaisija lauennut.
     
  8. NeonKnight

    NeonKnight 1st gear

    "Ajonesto ei estä starttaamista, sallii koneen käynnistyä ja sitten sammuttaa koneen 2 sekunnin kuluttua käynnistymisestä...."

    "Ohjekirja varmasti osaa lie neuvoa, et miten akun vaihdon kanssa ja kattoo kans, ettei ole kolarikatkaisija lauennut."

    Muilla palstoilla kirjoittelevat että ajonesto estää kokonaan moottorin käynnistymisen (?)
    Missäpä mahtaa tuo kolarikatkaisija sijaita ja voisiko se todella olla ratkaisu kuvaamiini ropleemiin?
    Ovia on lonksuteltu myös, njet auta.
     
  9. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Varmista startin herätepiuhasta tuleeko startatessa sähköä sinne,edelleen huono kosketus akun navassa antaa sähköä valoille+muille laitteille,mutta starttimoottorin ottama virta on niin suuri ettei jaksa pyörittää.
    Napsahtaako solenoidi?
     
  10. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Ajonesto on muistaakseni noissa vielä jälkiasenteinen. Tosin rajoilla ollaan, että onko tehtaan vai jälkiasenteinen.

    Perustuu täysin muistikuvaan mutta ajonesto tosiaan antaa pyörittää ja joko ei käynnistynyt tai sitten kävi sen kaksi sekunttia. Joku nyt estää starttia pyörimästä.

    Mitä itse tekisin? Avain ON-asentoon ja jos mahdollista niin startille virtaa. Virtalukko/virtalukon pohja saattaa olla mennyt rikki. Jos ei tosiaan edes naksahda startatessa niin itse miettisin virtalukon pohjaa.

    Just my two cents.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oletko kokeillut käynnistää punaisella avaimella??

    Koodi 12 kertoo, et akku on käytetty irti, ei muuta ja sammuu kuulemma kun renkkaa avainta yli 50 kertaa päälle ja pois. Mutta ei kuulemma vaikuta käynnistymiseen.
     
  12. NeonKnight

    NeonKnight 1st gear

    Punainen avain..??
    Aprillipäivähän meni jo.. :)

    On myös ränklätty 50 kertaa käyntiin mutta koodi pysyy eikä siis lähde käyntiin.
    Kyseessähän on muuten malli jonka virta-avaimessa ei ole sirua.
    Eikä tietty ole uskon asia mutta vaikea on uskoa että virtalukko olisi vioittunut?

    Riittääkö normi kuulo solenoidin napsauksen erottamiseen?
    Ovi ja konepelti auki ei kyllä kuskin paikalle kuulu hiiskaustakaan. Täysin mykkä.

    Lahden suunnalla ohittavat ajoneston kunhan lähettää boksin sinne. 217 euron kustannus on edukas verrattuna paskaAutokeskuksen 640 euroon!!
    Olettaen siis että ajonesto on lukkiutunut.

    Piru kun ois tietotaitoo mitata tuo virta solenoidin navasta.
    Tietäisi sitten onko startti mennyt.
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Sinne startille tulee vain kaksi johtoa, mittari jännitealueelle, vaikka 20 V kohdalle ja punainen johto siihen ohuempaan startin johdon liittimeen ja musta johto startin kylkeen ja sitten huutaa kuskin paikalla istuvalle kaverille: STARTTAA!!! Jos mittari näyttää yli kymmenen volttia, siihen asti toimii kaikki, vika on startissa... Jos ei näytä yli 2 volttii, on vikaa muuallla kuin startissa...
     
  14. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Ja CCOF:n foorumille heitin vastauksen samasta aiheesta kuvitetun linkin kera.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Muistelen, et porukoiden neoni tartti käynnistää eri värisellä avaimella aina kun akun pihalle tyhjäsi, oli 2 normaalia harmaata? ja sit selvästi värillinen avain.
    Tosin koko auton näin 2 kertaa ennen omistajan vaihtumista
    Kaverilla oli neon jossa oli niin ihmeellisiä sähkövikoja kuin vaan voi olla muistelisin, et kuulemma muutaman kerran veti kaikki sulakkeet irti virrat päällä, et oli töihin päässyt, tätä en tosin suosittele kokeilemaan!

    Punaisen tempaisin "korvasta" ihan sillä, et fiat, ford, ja muut missä tullut vastaan värillistä ilmeisesti vikatila avainta se on ollut punainen.
    90-99% se avain kyllä jää ensimmäiselle myyjälle tai sit lentää roskiin :odroll:
     
  16. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Chryslerit tuohon aikaan harmaalla avaimen päällä olivat tehtaan ajonestolla varustettuja.

    Harmaa avain = tehtaan ajonesto ja piiri avaimessa
    Musta avain = jälkiasenteinen ajonesto (jos on)

    Itse mittaisin startin ja sen jälkeen toimenpiteet. Älä nyt ainakaan ala irroittelemaan ajonestoa ennen kuin vika on oikeasti paikallistettu. Saattaa olla, että menee tuo parisen sataa euroa ja vika pysyy.
     
  17. NeonKnight

    NeonKnight 1st gear

    No nyt tuli se kaivattu rautalankaversio.
    Pitääkin muistaa huudattaa lujaa että kuuluu solenoidin paukkeen yli :D

    RIMMED762: Avaimet ovat mustia. Startti toki ensin linkin kuvien ja JAMANTin ohjeistuksen mukaan.
    Mennee kyllä ensiviikkoon eli naatitaan siihen saakka julkisen liikenteen vähäpäästöisemmistä työmatkoista.. :)
     
  18. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Mustassa avaimessa ei ole piiriä joten ajonesto on vissiin se Rockwelli.

    Linkki tuohon sivuun mistä näkee aika hyvin kuvista, että mihin kytketään mikäkin ja miten testataan. Laitoin CCOF:n puolella YV:tä ajonestosta.
     
  19. NeonKnight

    NeonKnight 1st gear

    Eli punainen mittarinjohto startin vastaavaan (myös punainen) ja musta kiinni startin kylkeen. Nuapurin eukko tupakalla ja vääntämään avainta.
    Mittarissa ei tapahtumia. Mittailin vielä akkua startatessa mutta jännite pysyi täsmälleen samana.
    Hyvin ujo napsaus kuului etuikkunan lähistöltä kun virta-avain kääntyi.

    Kyllä tässä jo kiinnostais yrittää vesilintua sillä Rockwellin boksilla...

    Eikö todella ole ketään kuka osaisi "uudelleen piuhoittaa" tuon ajonestolaitteen..?
     
  20. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei oo starttivikaa sitten!!
     

Kerro tästä muillekin!