Neon -97 ei käynnisty !?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja NeonKnight, 5.4.2014.

  1. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Luitko linkin takana olevan ohjeen? Sieltä löytyy vähän lisäohjeita mittaamiseen ja on vielä asiallisen yksinkertainen ohje.

    Ja katsoitko YV:n CCOF:n puolelta? Sieltä voisi löytyä vastaus tuohon ajoneston ohittamiseen.

    Ajonesto kuitenkin antaa käsittääkseni pyörittää.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Tarttiko siinä painaa kytkintä ja jos tiesikö se rouva sen?

    Melkein vois kokeilla ohittaa sen turvakatkaisijan jos kytkimessä sellainen on.


    Voishan sen startin vielä kokeilla pyöriikö loikka johdolla, jos on helpossa paikassa ja näkee kunnolla niin ruuvari tai kiintoavain ison ja pienen navan väliin niin starttaa jos akusta virtaa tulee.

    Silloin on ehdotonta, et on vapaalla ja käsi jarru päällä tai vetävät pyörät tukevasti ilmassa
     
  3. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Mitkä valot palaa kojarissa kun on virrat päällä, luettele kaikki.
     
  4. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Lainaus toiselta foorumilta ja koskee samanikäistä Voyageria.
    "...auto starttasi ja käynnistyi ja sammui piipittäen alarm settiä. "

    Ja tuossa oli vika ajonestossa. Käsitykseni ja muistikuvieni mukaan Neonin ajonesto toimii myös samalla tavalla.

    Nikuzailla oli hyviä pointteja. Startin voi pyöräyttää myös tuolla linkistä löytyvällä ohjeella.

    EDIT: Jos olet varma, että kyseessä on ajonesto niin ei muuta kuin järjestelemään ohitusleikkausta. Vinkit mitä on annettu ja linkattu on kokeiltavissa hyvin pienellä panostuksella ja ainakin itse uskon, että niissä on lääke ongelman etsintään.
     
  5. NeonKnight

    NeonKnight 1st gear

    Nikuzai: Kyseessä automaatti. Ruuvari ja kiintoavainsetti menee maallikolle liian hankalax.
    Jos akku antaa virtaa startille miksei se näy mittarissa jännitteen putoamisena, edes pienenä?

    Rimmed762: Luin kyllä YV:si mutten rupea keltään ohjeita kerjäämällä kerjäämään.
    Mahtaako olla eroa onko ajonesto jälkiasennettu vai ei?
    Ohjeita satelee suuntaan ja toiseen. "Käynnistyy kyllä 2 sekunniksi, mutta sitten sammuu". "Ei pyöritä starttia jos ajonesto päällä" jne.

    RooZe: Voin kurkata vielä nuo valot mutta kuten aiemmin olen naputellut kaikki on normaalia ennen virta-avaimen viimeistä kääntöliikettä jonka pitäisi käynnistää startti. Ei kuulu napsauksia, ei niin mitään.
    Ja kaikki tämä VAIN akunvaihdon jälkeen. Akku on ehjä..
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Katoitko kuitenkin vielä ne johdot ja kaikki sulakkeet?


    Jos solenoidi on sopivasti hajalla syystä/toisesta tai herätteelle ei tule virtaan niin solenoidi ei vedä jolloin starttikaan ei ota virtaa sen enempää kun ei ole kulutusta.

    Käsittääkseni pääset näkemään startin koska olet mittarin sinne kiinni saanut, kokeilitko sitä pikku johtoa tuleeko sille virtaa kun avaimesta kääntää?
    Se on heräte johto joka "käynnistää" starttaamisen virroittamalla solenoidin
    joka vetää, jolloin solenoidin sisällä olevat navat kytkeytyy ja startin pyöritin moottori virroittuu ja startti alkaa pyöriä.

    Millainen pieni johto sinne startin pienempään motikkaan tulee, pitäsi tulla iso ja pieni.
    Jos sulla on siihen pienen johdon napaan sopiva liitin ja tarpeeksi pitkä johto voit kokeilla startin kytkemällä sen erillisen johdon akun plus napaan.
    Ja laittaa virrat päälle kun kokeilee ja jos auto jää käyntiin normaalisti niin sitten etsimään vikaa siitä katkaisijasta joka estää vaihteella starttaamisen.


    Saatko otettua kuvaa startista niin olis helpompi neuvoa mitä tehdä, kun ei oikeen onnistu kattomaan tulla :(
     
  7. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    En tiedä seuraako kyseinen henkilö kuinka aktiivisesti foorumeita. Tiedän vain, että on ohittanut ajoneston ja sanoi hommaa helpoksi. Se, että onko se kerjäämällä kerjäämistä, en ota kantaa. Harva pahastuu asiallisesta viestistä. Ja auttaahan tässä yritetään.

    Yleensä noista ajonestoista menee kaukosäädin, ei itse boksi. Mahdotontahan se, että boksi menee ei ole.Ajonestoa ei ollut vakiona tehtaalta lähtiessä käsittääkseni tuon ikäisissä Neoneissa mutta Eurooppaan rahdattuihin se asennettiin täyttämään paikallisia vaatimuksia. Nuo jälkiasenteiset valmisti Rockwell.

    En ole näissä törmännyt ajonestoihin mitkä eivät antaisi pyörittää starttia. Siinä linkissä oli sivulla kaksi ohje jonka kanssa voisi testata. Eli irroita S-kaapelille tulevat johdot. Virrat päälle, vaihde vapaalle/parkille, plus navalta apukaapelilla virtaa siihen S-liittimeen. Pitäisi pyörähtää jos startti on ehjä. Ja jos antaa auton käydä niin ajonesto ei ole päällä. Varotoimina vielä käsijarru päälle.
     
  8. Kojootti Kustom

    Kojootti Kustom 1st gear


    -00 Neon käynnistyy mustalla avaimella(ei ole käynnistykseneston sirua sisällä), mutta ajonesto sammuttaa auton n.2 sekunnin jälkeen! Harmaalla avaimella jää käymään!
    Tehtaan ajonesto, kun on avaimissa siru!
     
  9. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Eiköhän tuo nyt liene vaan "unohtanut" avaimensa virtakatkoksen aikana,ja kaipaa nyt avaimien uudelleen koodauksen,siihen ohjeet saat varmasti vaikka maahantuojalta,jos ei muualta löydy.

    Aika kaukaa haettuja on noi teoriat starttiviasta ym. mekanisista vioista,jotka olis kuin ihmeen kaupalla ilmenny just akun irrotuksen jälkeen...

    Vastaava tilanne oli ittellä joskus,mutta kyseessä w 210 mersu,uudelleen koodaaminen onnistui ihan kotikonstein.
     
  10. B-66

    B-66 Gearhead

    Vaimon vm.2000 Neonista murtui linkissä oleva osa,virrat kytkeytyivät päälle,mutta kun virtalukon pohjaan menevästä tapista puuttui puolet
    niin liikerata ei riittänyt enää kääntämään starttiasentoon asti,onneksi hajosi kotipihalle. Kun käännät virta-avainta starttiasentoon,tuntuuko selvä jousivoima ja avain palautuu virta-asentoon? Oman tapin sai liimattua kasaan kun poisti keskellä olevan muovitapin ja korvasi sen terästapilla lisätueksi,sen jälkeen avainsummeri ei tosin toimi.

    http://www.steeringcolumnservices.com/d ... -shaft.php
     
  11. NeonKnight

    NeonKnight 1st gear

    En tiedä seuraako kyseinen henkilö kuinka aktiivisesti foorumeita. Tiedän vain, että on ohittanut ajoneston ja sanoi hommaa helpoksi. Se, että onko se kerjäämällä kerjäämistä, en ota kantaa. Harva pahastuu asiallisesta viestistä. Ja auttaahan tässä yritetään.

    Yleensä noista ajonestoista menee kaukosäädin, ei itse boksi. Mahdotontahan se, että boksi menee ei ole.Ajonestoa ei ollut vakiona tehtaalta lähtiessä käsittääkseni tuon ikäisissä Neoneissa mutta Eurooppaan rahdattuihin se asennettiin täyttämään paikallisia vaatimuksia. Nuo jälkiasenteiset valmisti Rockwell.

    En ole näissä törmännyt ajonestoihin mitkä eivät antaisi pyörittää starttia. Siinä linkissä oli sivulla kaksi ohje jonka kanssa voisi testata. Eli irroita S-kaapelille tulevat johdot. Virrat päälle, vaihde vapaalle/parkille, plus navalta apukaapelilla virtaa siihen S-liittimeen. Pitäisi pyörähtää jos startti on ehjä. Ja jos antaa auton käydä niin ajonesto ei ole päällä. Varotoimina vielä käsijarru päälle.[/quote]

    Nöyrin kiitos kaikista vihjeistä mitä olen tähän mennessä saanut.

    CCOF:n puolella avasin aiheen hieman, sanoisinko räväkämmin.
    Ihmettelin kovasti miksi ajonestonohitukseen liittyviä vihjeitä tunnutaan pitävän lähes rikollisena toimintana. Eräs viestittäjä kuitenkin kertoi että ajonesto tuli pakolliseksi v.-98, ja että autoni edellisellä omistajalla olisi ollut mahdollisuus jättää ajonesto asentamatta käyttöönottovuonna -97 (?)
    Mielestäni rikollisena tässä voidaan pitää erästä maahantuojaa jonka veloitus boksista on 640 € ja työstä 250 € !! Tähän vielä hinuri bonuksena.
    Pelkän boksin hinta on noussut alle vuodessa yli 400 €!
    Kyllä minä helposti olen valmis työstä maksamaan, kunhan pysytään kohtuudessa ja rosvoamatta, ja hoidetaan ne työt hyvin.

    Seuraavaksi koitan erään toisen YV:n lähettäjän kikkaa, kunhan ehdin.
    Jos sillä saan autoni käyntiin, julkaisen ohjeen hesarin etusivulla...lottoarvonnan jälkeen :)
     
  12. NeonKnight

    NeonKnight 1st gear

    /quotea ennen siis hra RIMMED762:n vastaus :D
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mulla on noita akseleita uutena hyllyssä!!
     
  14. virta

    virta Gearhead

    Yleensä chryslereissä ei ajonesto estä startin pyörimist..Mutta en tunne neonia hyvin,tunnustan.
    Ajoneston valmistaja Rockwell on ongelma firma kuopattu eikä osia saa.Jos ei omaa osaamista ole suosittelen maksamaan siitä jollekkin joka osaa homman.
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Käsittääkseni Rockwelliin saa (tilanne tosin muuttunut vuosien varrella moneen kertaan) korvaavia kalikoita, marmoritiskiltä.

    Työkaverilla oli myös -97 nööni ja siitä hajos ajonesto niin että auto lähti käyntiin ilman kalikan painallusta, satunnaisesti ei lähtenyt käymään edes kalikalla. Auto meni myyntiin ja mä pelastin kalikat omaan käyttöön.
     
  16. sipoonkeisari

    sipoonkeisari 3rd gear

    yhden neonin olen herättänyt henkiin 50cm piuhalla tekemällä ohitusleikkauksen.
    muistaakseni virtalukolta lähtevä piuha poikki ja yhdistämällä se ajonestolta lähtevään johtoon mikä menee
    startti releelle. ei pysty tarkemmin muistamaan vuosia vanhoja asioita.
     
  17. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Yritetään katsoa jos löytyisi jostain sähkökaaviot. Ei se ohitusleikkaus nyt kirurgiaa ole.

    Ymmärrettävää, että tietoa pantataan. Onhan 90-luvun Neonit niin kuumaa kamaa ja varkaat ovat jättäneet ne rauhaan ainoastaan Rockwellin ajoneston takia. :) Jos nyt julkaiset tiedot niin hirrrrveä Neon-varkauksien aalto pyyhkii Suomen lävitse. :)

    Oletko mistä päin Uuttamaata? Jos sattuisi ajelemaan ohi (siis ei Neon-varkauden merkeissä) mutta mulla on sellainen olo, että sen voisi saada käyntiin.

    EDIT: Ja jos päädyt/joudut viemään korjaamolle niin kannattaa tilata vian korjaus, ei ajoneston ohitusta. Se vika nimittäin saattaa olla muualla ja ajoneston ohitus vie vain turhaa rahaa.
     
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ohan noita jotkut mainostaneet että ohitus on onnistunut. Sama rokvelli on stratuksessakin alunperin, euromalleissa.

    Mä kysyin joskus ajoneston poistoa/ohitusta (omasta rättikattoratuksesta, olin sillon yhen kalikan varassa) nimeltä mainitsemattomasta merkkiliikkeestä (Autokeskus) Vastaus oli ettei onnistu koska ajonesto on osa sähköjä jnejne... Sillai olis onnistunut että vanhaa riivitään pois senverran että saadaan toisenmerkkinen tilalle. ARVIO työlle oli muistaakseni jotain 800€. En oo sen jälkeen sieltä juur mittää kyselly. ;)
     
  19. sipoonkeisari

    sipoonkeisari 3rd gear

    jos täysin mykkä kun laittaa virrat päälle(ei bensapumpun ääntä)niin silloin on varmaankin sulake mennyt
    jonka takana on starttirele ,bensapumppu ,neutral safety switch jne. ja syy sulakkeen palamiseen löytyy sylinterikannen kiertävästä johtonipusta.
    voin katsoa sen ohitusleikkauksen kaverin autosta ja ottaa kuvan piuhoista.
     
  20. NeonKnight

    NeonKnight 1st gear

    Eipähän tarvinnut runoilla Hesariin..ja joutua muuttamaan Snowdenin naapuriin.. :)
    Jospas se perkules ei olekaan tuo ajonesto, vaan joku todella typerä bugi mitä ei uuno ymmärrä.
    Toisaalta ei tuo ohituskaan haittaisi kun yksi toimiva kake on jäljellä.
    Soittelen maanantaina sille tutulle pajalle (oon niin tuttu kaveri että ottivat kahvioonsa myyntiin Chrysler-croissantin..) ja kysäsen josko tekisivät kotikäynnin kun kulmilla ovat.

    Rimmed762: Jos nyt satut ajelemaan lähistöllä laitan vielä Neonin osoitteen yksityisviestinä ettei tule parkkikselle ruuhkaa :)

    sipoonkeisari: Sulakkeet on tuolta osin kunnossa. Vain se viimeinen avaimen kääntöliike ei tuota haluttua tulosta..
     

Kerro tästä muillekin!