Chevrolet Trans Sport

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja jukkanum, 25.10.2006.

  1. transport01

    transport01 3rd gear

    Nyt on purettu tiivisteisiin saakka ja aika synkkä ilmestys oli. Ei tarvinne purkaa kansiin saakka. Niin selvät oli vauriot. Ja kaikissa jäähdytysnestekanavissa. Niin selkeästi kyseessä on prosessivika, että aloin kaivamaan selville mistä kaikki voi johtua. Metallivahvikkeet oli kyllä korjanneet sen ekassa tiivisteessä olleen ongelman, että muovi halkesi totaalisesti, mutta jäljelle jäi toinen yhtä paha ongelma. Nimittäin kumit irtoaa muovista ja sitten vuotaa. tutkailin kumin laatua varmistaakseni ettei korjaamon käyttämä silikoni tai punainen jäähdytysneste ole syyllinen. Ei mun tulkinnan mukaan ole, joten googlella kaivamaan lisäinfoa.

    Löysin uskottavn selityksen juurisyylle:
    http://troubleshootmyvehicle.com/gm/3.1 ... ke-gaskets
    Kuvassa näkyy täsmälleen samanlaiset vauriot ja tuhoutuminen tapahtuu lämpölaajenemisen seurauksena. Muovin ja metallin hyvin erilainen lämpölaajenemine tuhoaa kumit. Tämä selitää myös sen miksi ekoilla tiivisteilla pääsi kilometreissä niin paljon pidemmälle. Viimeisten 4 vuoden ajo on ollut enemmän pätkäajoa ja ajosykleja / viikko tullut paljon enemmän kuin auton alkuaikoina. Auto siis käytännössä korjattiin uutta vastaavaan kuntoon näiltä osin ja taas 4 vuoden päästä kone vainaa. Mun laskujen mukaan muovinen tiiviste kestää ajaa auton alle 4000 kertaa kylmästä kuumaksi ja tiiviste on loppu. Näin on ollut molempien muovitiivisteiden kohdalla mun osalta.

    Onneksi nyt on käsissä metalliset tiivisteet jotka luultavasti kestää sitten auton loppuelämän. Auto kun on pääsemässä muutekin osa-aika eläkkeelle, eli ajoa vain muutamia kertoja viikossa. Mutta tän tiedon jälkeen mua pistää entistä enemmän vihaksi se, että muovitiivisteita vielä myydään. Älkää ostako niitä, kuten tuolla linkissä sanottiin. Vaatikaa metallista, kun sitä kerran saa.

    Onneksi täältä sai vielä saatavuustiedotkin helposti tästä ketjusta kiitos niistä.
     
  2. ludwig

    ludwig 3rd gear

    Hienoa, että sait auton kuntoon, ja oikean tiivisteen!

    Niinpä, mitä moniosaisempi palikka ja kokonaisuus (muovi+metalli+kumi), sitä erilaisempi lämpökäyttäytyminen, selvä juttu tuo.
    ja muovi hapertuu tosi nopeasti, vaikka sitä myydään "ikuisena" - noh, kaatopaikallahan se säilyykin kauan.

    Kun asia on perusfysiikkaa, miksipä siis sotkea sitä muovia sinne metallilevyjen väliin (ne kannet siis) ollenkaan.
    Paitsi jos halutaan "myydä määrää", ja siis tehdä kaikesta "kulutustavaraa". :(

    Hyviä ajokelejä! :D
     
  3. heavy duty

    heavy duty 1st gear

    Itse hakkasin päätä seinään saman vian takia aikanaan viikkoja, kunnes vika selvisi. Vika johtuu sytytysyksiköstä, joka on puolien alla. Tekee juuri sellasia teräviä nykimisiä. Jos tarviit, mulla on yks ehjä yksikkö kaapissa ylimääräisenä
     
  4. Kylmä-Mika

    Kylmä-Mika 2nd gear

    Onko antaa jollain vihjeitä kun tuo oma pas... Transsi herjaa aina välillä airbaggiä. Onko jotain konstia millä tuon saa tutkittua?
     
  5. heavy duty

    heavy duty 1st gear

    Putsaa kuskinpenkin alta isot liittimet, wd-40:stä niihin niin loppuu herjaaminen
     
  6. Kylmä-Mika

    Kylmä-Mika 2nd gear

    Ok kiitos vinkistä
     
  7. tojota?

    tojota? 1st gear

    öh, kai siitä olis hyvä vikakooditkin kattoo...
    mulla työmaalla käytössä tollanen ja uusimman päivityksen jälkeen pääsee näistäkin koodit lukeen.
    http://www.aetools.us/cscan-lite.html
    yhen kaverin 02" herjaa oikeeta takaturvavyön kiristintä.
    en oo kylä viä ehtiny yhtään enempää tutkiin, onko siinä edes moisia :D
     
  8. Kylmä-Mika

    Kylmä-Mika 2nd gear

    Vikakoodit luettu ja löytyihän sieltä vaikka minkälaista, nyt ei ainakaan enää herjaa... Pitää käydä koeajamassa ja testaamassa.
     
  9. Jooppis76

    Jooppis76 1st gear

    Huono tyhjäkäynti

    Heissulivei ja huomenta!

    Trans sportissani vm-03. on ilmennyt aika-ajoin ongelmaa tyhjäkäynnin kanssa kylmänä. Tuntuu kuin auto ei kävisi kaikilla pytyillä. hetken kuitenkin lämmettyä kaikki herää. Voisiko johtua tulpista, vai jostain muusta? Vikakoodeja ei näytä mitään.
    Entä ilmastointi? Jos on erillisillä säädöillä (etu/taka) varustettu, niin pitäisikö etuilmastoinnin ja kompuran yleensäkin pyöriä, vaikka takailmastoinnin putki vuotaa, vai tyhjeneekö koko järjestelmä?
     
  10. tojota?

    tojota? 1st gear

    toi tyhmäkäynti ny voi johtua monestakin asiasta...
    jos taka ilmastoinnilta putki poikki koko järjestelmä lakkaa toimimasta.
    joku on niihin putkia teettäny jossain.

    onko muilla menny herne nenään joka vuotisen hitsaamisen kanssa?
    nyt on viimenen kerta ku hitsaan tota 97" rotteloo leimaa varten, seuraavaks saa paali tuomion :mad:
     
  11. WTF

    WTF Gearhead

  12. PAPH

    PAPH Gearhead

    Alkaisi olla kannentiivisteiden vaihto ajankohtaista. Onko hyviä vinkkejä/linkkejä homman suorittamiseen?
     
  13. tojota?

    tojota? 1st gear

    Joko oot kahlannu koko tän topicin läpi?
     
  14. PAPH

    PAPH Gearhead

    Olen, mutta noin viiden vuoden aikana... Jotain yritin haullakin kaivaa.
     
  15. Jooppis76

    Jooppis76 1st gear

    SOITTIMESTA! Eli miten noi alkup soittimen johdot oikein on? Eli mistä piuhasta saa herätteen soittimelle? Keltainen se ei ainakaan ole, koska se on kaiuttimen johto. Ja autohan on siis VM-03 ja delcon soitin. Muutama piuha sinne jää ylimääräiseksi. ja ainakin kaksi on rattinapeille, jos oikein olen ymmärtänyt, mut se heräte ei meinaa löytyä.
     
  16. 200kw

    200kw 1st gear

    Missä jengi on vaihtanut halvimmillaan tuulilasin tälläseen kotteroon Hki-Tku akselilla?
     
  17. RapajalakA

    RapajalakA 1st gear

    Ei sinne tule herätettä erikseen. Väylä ohjattu laitos taitanee olla. Omaan, kun laittelin Pioneerin 2-DIN soittimen vetelin herätevirran auton lisävaruste puolelta repsikan jalkatilasta.
     
  18. transport01

    transport01 3rd gear

    Hyvistä en tiedä, mutta annetaan nyt jotain kuitenkin:

    Alkuun istuisin sohvalle ja opsikelisin hiukan asiaa. Helpoiten se käy, kun katselee vähän videoita aiheesta:
    tästä voi aloittaa:
    https://www.youtube.com/results?search_ ... ead+gasket
    https://www.youtube.com/results?search_ ... e+manifold
    https://www.youtube.com/results?search_ ... eplacement
    https://www.youtube.com/results?search_ ... eplacement

    Sitten lukaisee vähän ohjeita:
    http://d-tips.com/general/articles/article.aspx?id=2
    http://www.gaownersclub.com/forum/showt ... hp?t=74080

    Hakukoneet autta lisää, hakuja tehdessä kannattaa muistaa, että autoa on tehty monella nimella transport, venture, montana, Silhouette

    Ja sitten muutama oma havainto:
    Purkaessa kannattaa edetä järjestelmällisesti ja laittaa osat järjestykseen, siteen että ne on helppo poimia taas kasatessa. Itse tein rempan taivasalla, joten tuo vaati pientä kekseliäisyyttä, mutta sopivissa erissä osia muovilaatikoihin toimi hyvin. Digikamera on näppärä apuvaline, kannattaa otta kuvia paljon, koska ne ei maksa mitään, mutta jos kasatessa menee ihmetyksen sormi hämmästyksen suuhun, niin kuvista on todella helppo tarkistaa miten joku paikka oli.

    Momenttiavain, joka menee tarpeeksi pieniin momentteihin on syytä olla myös. Ahtaisiin apikkoihin soveltuvia työkaluja, Osassa videoita näkee aika hyvin mitä kannattaa olla. räikkälenkit (Lyhkäset) ja pienikokoisia nivellettyjä ja niveltämättömiä raikkä lyhyillä ja pitkillä hylsyillä pitkiä kärkipihtejä taivutetuilla kärjillä jne. Autta paljon ja vähentää tuskaa. Itse mokasin polttoaineputkian kanssa ja oli aika turhauttavaa purkaa autoa tunti uudestaan, että sai vaihdettua asennuksessa katkenneen O-renkaan. Fiksumpi olisi paineistanut ja testannut polttoainejärjestelmän tiiviyden ennen kuin kasaa pidemmälle. Koko hommaan (välikannen tiiviste) meni yksin monena päivänä tehden n. 12 tuntia, josta 3 tuntia purkuun 1 puhdistukseen ja paikkojen kasaus kuntoon laittoon, 5 kasaukseen ja loput sähläykseen.

    Omassani oli useammankin johtosarjan kuoret siinä hapessa, että uutta muoviputkea olisi tarvittu. Sen puutteessa teippasin hyvälaatuisella sähköteipillä sarjat suojaan. En tiedä oliko edelliset remontintekijät vetäneet sarjoja väärästä (liian kuumasta) paikasta, vai oliko suojat muuten vain tiensä päässä.

    Autolla on nyt ajettu jo tovi, vedelty kärryä jne. Kaikin puolin käy ja kukkuu, vaikuttaisi olevan kunnossa :)

    Kyllä se siitä kunhan pitää huolen perusjutuista, huolellisuutta, puhtautta, rauhallisuutta. Kansirempan ollessa kyseessä kansien koneistus voi olla paikallaan. Ei maksa kuitenkaan älyttömästi ja remppa onnistuu varmasti.
     
  19. ludwig

    ludwig 3rd gear

    hyvää tekstiä;
    hyvät vaihto-osat, ei niitä "halvimpia".
    LIM tiiviste siis kokometallinen, levein kumijurmutiivistepinnoin, ei minkäänlaista muovilätkää.

    tulpat + johdot, termostaatti yms. "oheistavaraa" samalla asennustyöllä vaihtoon.
     
  20. ISOisä

    ISOisä 1st gear

    Minkälaista mottiöljyä tällaiseen 300 000 ajettuun trsporttiin kannattaa laittaa ja mistä sitä kannattaa hakea?

    Mahdollisimman jäykkää olettaisin, koska venttiilit hakkaa oikein iloisesti kun laittaa kylmänä käyntiin. Rauhoittuu ne vajaan minuutin tyhjäkäynnin jälkeen niin olen uskaltanut ajella. (ei noita välyksiäkään varmaan voi säädellä)


    Ja jos joltain löytyy ajotietokoneen näyttö tuohon kattoon niin olen kiinnostunut ostamaan. Saisi joskus ne vikakooditkin selville ja voisi seurata kulutusta jne.
    Liittimen toisessa reunassa oli selvää oikosen aiheuttamaa vaalentumaa yhden johdon kohdalla, joten saattaa se vaihtovärkkikin olla vainaa heti kun virtaa saa, eli älä tarjoa kallista.

    Olen ajanut yksilöllä reilu 3000 km, eikä ole venttiilien rallatusta kummempaa ollut havaittavissa. Pari kertaa laatikko luistanut nopeassa mutkassa, mutta ajellaan hissukseen.
     

Kerro tästä muillekin!