Urheiluauton osto Jenkeistä 2013/2014: mallin valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja quarterhorse, 9.8.2013.

  1. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Eipä kestä. Tullin virkamiehiä on aina ilo auttaa... 8) Ja todettakoon nyt vielä, että eiväthän ne siis kaikki siellä ole luonnostaan "ilkeitä" ihmisiä, valitettavan kiireisiä ja osin turhan välinpitämättömiä vain.

    Seuraavaksi työn alla onkin tämän TeemuT:n uuden lemmikin arvon määritys. Me pidimme ihan omat kokoontumisajotkin tuossa viime viikolla:
    [​IMG]
    2009 R/T vs 2011 SRT - etsi 10 eroavaisuutta :)
     
  2. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

  3. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kettu58 kuittaa. Vette ja Viper on urheiluautoja. Musse, Camaro ja Challe eivät oleurheiluautoja ja vaan Muscle Cars eli muskeliautoja.
    Kun sulle Auto ei itse tärkein vaan tili niin pysy työntötanko Viperissä.
    Siinä ehkä suurin tili, mutta jos olet itsellesi Autoa ostamassa ja tuomassa niin se Porsche tai Jaguar.ja jos perse kestää niin Ferrari, Lambhorgini tai joku muu urheiluauto. Silloin jää voitto pienenmäksi, mutta jos olet tuomassa urheiluautoa itsellesi etkä nopeeta tiliä..
     
  4. Jordan

    Jordan Gearhead

    1. R/T- merkki maskissa
    2. Vanteet
    3. Hopeet viirut
    4. Tarrakilpi tuulilasissa
    5. Pässi konepellissä
    6. R/T vs SRT
    7. (emännän kommenntti) Noihan on eri värisetkin!
    8. Toisessa kalvot etusivulaseissa?
    9. HEMI-teksti konepellissä
    10. Rek.kilven paikka etupuskurin alla.

    Saanko kumiveneen vaikka ei tapaamiseen päässyt? :lol:
     
  5. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Kyllä ne ovat täysin samanväriset, black brilliant. Hommaan Jordanille kumiveneen, jos tulet seuraaviin kokoontumisajoihin...
     
  6. ata

    ata Gearhead

    Ja jenkit sanoo, että vanha GTO oli muskeliauto, mutta uusikoppainen GTO on GT-auto. Suomessa taas sanovat että se on muskeliauto iästä riippumatta, eikä missään nimessä GT-auto... Ja toisaalta ainakin vanhemmat Musset, Camarot ja Challet oli pony careja eikä muskeliautoja (kun samoilta valmistajilta muskeleita olivat enemmän Torino, Chevelle ja Charger... Mutta mikä nyt on mikäkin ei ole niin nuukaa...
     
  7. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Jos nyt vielä hieman off topic -linjalla jatketaan, niin tuossa hra Jordan mainitsi tämän eturekisterikilven. Kehunpa tässä nyt julkisesti firmaa nimeltä Skene Design, josta kyseisen kilven kiinnikkeet ovat peräisin.

    Minullahan oli tämä perinteinen ongelma, että auto on peräisin osavaltiosta jossa eturekisterikilpeä ei tarvita. Tämän vuoksi siinä ei tietystikään ollut mitään virallista luontevaa paikkaa mihin sellaista elegantisti laittaa. Enkä halunnut sitä ihan vaan tuohon keskelle etumaskia ruuvata kun siinä on ne raidoitukset ym.

    No jenkeillä on tietysti sama probleema käsissään kun auton omistajuus vaihtuu osavaltiosta toiseen, ja kaikenlaisia ratkaisujakin ne ovat toki kehittäneet. Niissä vain on suurimmassa osassa se ongelma että nämä kiinnikkeet on mitoitettu niiden kilpikokoon, ts. suomalainen rekisterikilpi ei sovi tai näyttää vähintäänkin hassulta. Mutta tällä Skene Designilla löytyy omasta mallistaan myös meidän mitoille sopiva minimalistinen kiinnitysteline.

    Tuolta löytyy lisäinfoa
    http://skenedesign.com/FPBracket/index.shtml
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Pikkuilmo paikallislehdessä


    [​IMG]
     
  9. arskazone

    arskazone Double Gearhead

  10. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Tykkään tuosta uudesta konepellistä, sopii paremmin kuin retroshakkeri. Sinänsä tuttua tekniikkaa, eikö tuossa ole Eatonin ruuvi joka on monessa aftermarket-sarjassa.
     
  11. kippo761

    kippo761 3rd gear

    USA:n automarkkinoilta kantautuu ihan positiivista signaalia...

    Ensimmäisen kvartaalin myynti kaikilla kolmella isolla oli vahvaa, ja erityisesti toukokuu oli erittäin hyvä. Mopar-miehiä ilahduttanee että parhaiten pärjäsi Chrysler (+16.7% viime vuoteen), seuraavana GM (+12.6%) ja sitten Ford (+3%).

    Analyysia yleisestä tilanteesta löytyy esim. täältä
    http://www.detroitnews.com/article/...30/Chrysler-sales-up-16-7-best-May-since-2007
    ja Chrysler-statistiikkaa niistä kiinnostuneille tarkemmin täältä
    http://www.allpar.com/news/index.php/2014/06/chrysler-reports-may-sales

    Eiköhän niitä mielenkiintoisiakin autoja vielä jonkun aikaa valmisteta 8)
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ riippuu miten noita tilastoja lukee....Itse asiassa mopar henkilöautojen myynti on aivan hirveessä jamassa, myynti on romahtanut viime vuodesta niin että ilman Ram pikuppien ja jeepin tosi vahvaa myyntiä koko lafka olis ottanut reippaasti takapakkia, saattais olla pian taas konkurssikypsä.

    Challenger on kyllä hieno auto.
     
  13. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Näinhän se valitettavasti vähän on, eli komeita kasvuprosentteja toki on mahdollista saada kevyemminkin kun "pohjalta ponnistetaan"... Ja pickupit kai tosiaan muodostavat useammankin valmistajan busineksen selkärangan.

    Niihin liittyen tarinoinpa ihan vähän minun Challengerini edellisestä omistajasta. Jo hieman harmaantunut herrasmies on erään Arizonan pikkukaupungin poliisipäällikkö. Herra oli tosiaan hommannut itselleen paikalliselta Dodge-dealerilta uuden 2011 Challenger SRT8:n pitkällisen haaveilun jälkeen, ja pitänyt siitä erittäin hyvää huolta sen pari vuotta. Itse asiassa vähän liiankin hyvää; osoittautui että vempele olikin sille aivan liian arvokas aarre, se ei juuri "uskaltanut" autolla ajella, piti lähinnä vain tallissa turvassa pahalta maailmalta. Lopulta se sitten viime keväänä meni ja treidasi sen - mihinkäs muuhun kuin uuteen Ram -pickuppiin. Niillä kai sitten voi painaa ihan huolettomasti menemään... :)
     
  14. asperiini

    asperiini Gearhead

    No niin, nyt on verotuspäätös RAM SRT-10 pikkarista kädessä.
    Nettiautosta olivat löytäneen 2 samanlaista ja niiden perusteella yleiseksi myyntihinnaksi oli saatu 37177,- € ja alennusten jälkeen verotusarvoksi 16.558,14 €. Autoveroprosentti 47.90% ja on ns. täyden veron pakettiauto.
    Asiakkaan autoverotushakemukseen liittämät dokumentit olivat ainakin tässä tapauksessa todettu merkityksettömiksi.
    Jatkotoimenpiteitä harkitaan mutta kilvet haetaan nyt tällä.
     
  15. kippo761

    kippo761 3rd gear

    Dokumentit voivat tehdä yllättävän comebackin oikaisuvaatimuksen muodossa... Muistanet varmaan että tiettyjä haasteita niissäkin oli. Mutta niitä ja muitakin kikkoja voidaan edelleen kokeilla. Laitan sulle mailia niin pohditaan mitä tehdään.

    Ei sen puoleen nimittäin kyllä tuo Tullinkaan materiaali millään muotoa vakuuta ketään. Kaksi netti-ilmoitusta & termi yleinen myyntihinta eivät aikuisten oikeasti mahdu samaan lauseeseen. Autoverolain mukaan yleinen vähittäismyyntiarvo on vahvistettava siten, että se kuvastaa ajoneuvon yleistä hintatasoa riittävällä tarkkuudella ja todennäköisyydellä sekä siten, että verovelvollisten yhdenvertaisuus varmasti toteutuu. Tulli on jossain aiemmissa KHO-väännöissä mennyt itsekin toteamaan että ”yksittäisiä hintahavaintoja, esimerkiksi yksittäisiä myynti-ilmoituksia tai tarjouksia, ei voida pitää luotettavana osoituksena siitä, mikä on ajoneuvon yleinen hintataso Suomessa.” Olemme tästä asiasta varmaankin Tullin kanssa harvinaisen samaa mieltä.
     
  16. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

  17. Erska

    Erska Gearhead

    Nyt alkaa jo käymään mielessä että mitäköhän pitää myydä ja paljonko täytyy ottaa pankista piikkiä jotta tuollaisen saa kilpiin tähän maahan? Alko meinaan polttamaan... :D Mitäs on uuden SRT8 vero tässä reikämaassa?
     
  18. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Aika vaikea sanoa vielä, kun hintaa ei ole vielä kerrottu. Mutta tuolla Challengertalk.comissa on veikkailtu 70-75 t taalaa. Eli sellanen 55 t eur. Siihen parikymppiä tullia ja alvia. Rahti + tuvit pari tonnia. Uskaltaisiko tässä julkisesti kysyä kippo761:ltä autoveroarviota? Se voi olla ihan mitä vaan. Veroprosentti olisi nyt varmaan se 50. Verrattaisiinkohan tuota johonkin GT500 Shelbyyn?
     
  19. kippo761

    kippo761 3rd gear

    No siis johonkin Shelbyynhän sitä pitäisi verrata... Mutta kun niitä ei Suomen markkinoilta juurikaan löydy, niin Tulli oletettavasti vetää taas mutkat suoriksi ja käyttää tavanomaisempaa GT:tä.

    Saahan siihenkin näppärästi tarvittaessa USA-kertoimen Amerikan hinnoittelusta. Eli jos vaikkapa tämä Hellcat maksaa siellä vaikka sen $75000 ja 2015 Mustang GT Premium about $38720, niin Tullin perinteisellä logiikalla Suomessakin hintaeron "pitäisi" olla samaa luokkaa. Kun jostain kaivetaan virallisen maahantuojatahon 2015 Mustang GT-hinta Suomessa, niin Hellcatin verotusarvo olisi tällä menolla siis noin 2x sen verran.

    Ja veroprosentti on noilla hv-spekseillä varmasti ihan tapissa eli tämän 50%.

    Eli jos haluaa uudenkarhean Hellcatin tänne tuoda, niin veroa voi odottaa pääsevänsä maksamaan about yhden uuden (Suomi-)Mustang GT:n verran...
     
  20. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Eli jos sellaisen 150 t eur varaa, niin pitäisi saada uusi Hellcat täällä kilpiin. Tai no, jos vielä muutostöistä maksat jollekulle ja diilerille jotain, niin ei riitä...
     

Kerro tästä muillekin!