öljykanavat puhtaaksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja arskatehtaalla, 2.5.2014.

  1. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Mikäs olisi hyvä konsti saada öljykanavat laakerivaurion jälkeen varmasti puhtaaksi? Tuossa sbc:ssä kun on nuo kolme pääkanavaa ja varsinkin tuo keskimmäinen meinaa tuottaa päänvaivaa..
    Se kun menee/kiertää nokkalaakerien takana/alla koko matkan ja laakerissa vaan pieni reikä..

    Onko kukaan avannut niitä proppuja kytkimen puolelta, saako nätisti irti/uudelleen pitämään?

    Ajattelin josko sieltä käsin antaisi vaikka pitkällä putkella tms sinne paineilmaa ja liuotin pesua. Olisko ideaa? :odroll:
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jos ne on sellaisia ruuvattavia proppuja, niin saahan ne pitämään. Ja saa sellaisen pakkaspropun mallisenkin pitämään, kun vain reikä on puhdas ja propun lyö kunnolla paikoilleen. Laittaa vaikka sellaista kovettuvaa tasotiivisteainetta (ei siis mitään silikoonia) ohkaisen kerroksen reikään ja sitten proppu paikoilleen.

    Reikiä olen rassaillut aseenpuhdistussarjalla ja puhdistusaineilla.
     
  3. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Jep joo, ne proput ja tulpat taitaa tulla pakkasroppusetin mukana. Sellasii pitkii piippurasseja saa kait vauhtikaupasta, tai voihan niihin hitsata jatkopätkän jos jää lyhkäseks. Viimesimmät rassaukset tein niin et 6 ja 8mm tankoon rälläkällä millin viilto ja hiomanauha siihen väliin ja porakoneella pyöritin. Ja tota bräkleania kun on tyrkyllä, niin sitä ruutannu ja puhallellu. Lampulla sohinu kanavan vastapuolelle, tai jostai risteävästä reiastä, ja kattoo et kanava on puhas.
     
  4. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Jos ne etupään "pakkasroput" koppaa jollain tangon pätkällä irti niin pystyyköhän ne käyttää uudelleen vai meneekö uusiin puihin?
     
  5. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Onkos tämä kyseessä oleva lohko,josta ne öljykanavat tarvis saada puhtaaksi,niin onko tämä työnalla oleva lohko (tyhjä lohko)?...Ajattelin,että lähtisköhän ne öljykanavat puhtaiksi,jos lohkon veisi jäähdytinkorjaamoon ja pyytäisi että laittaisivat sen happokylpyyn (ensin tietysti kaikki proput irti lohkosta).?
     
  6. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    bräkleeniä ja paineilimoo!

    oma sbc pyöriny vielä laakerivaurion jälkeen 30 min :rotfl:
     
  7. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Varmaan hyvä idea mutta tämä ei tule kyseeseen tälläkertaa.. Seuraavaan projektiin kyllä hyvä vinkki! :eek:

    Jos jollain sattuu olemaan uusia noita öljykanavien roppuja niin saapi rohkeasti tarjota!
     
  8. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Juu...Tosiaan,jos on mahdollista viedä lohko happokylpyyn (esim.Isomman rempan yhteydessä)Niin ilmanmuuta kaikki kanavat auki 8)
     
  9. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Aihetta sivuten, onko noista moottorinpesuaineista esim. Forte jotain iloa kun ei vielä ole tarvetta purkaa konetta? Epäilen kuitenkin ettei aivan puhdasta pannun sisäpuolella ole kun 30 vuotta on nipussa ollut.
     
  10. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Minulla on kokemusta tuosta Forten moottorin puhdistusaineesta...Aikoinaan oli tilanne,että yksi Bensakoneinen mersu "söi" öljyä,vaikka ei ollut ajettu,kuin n.220tkm :eek: :odroll: ...Ja omistaja oli sitä mieltä,että puretaan kone,ja rengastetaan se,jolloin öljynkulutus myös loppuu :-? ....No minä olin jo valmistautunut tähän moottoriremonttiin,kunnes yksi jannu sanoi,että "Kokeilkaa sillä forten puhdistusaineella.?!"...Ja me sitten kokeiltiin...Ja kappas kappas...Mersulle ei enää öljy kelvannutkaan :lol: ...Eli se puhdistusaine oli liuottanut mäntien öljyrenkaat auki,ja kone pelasi taas niinkuin pitikin 8) ....Jäi se koneen purkaminen kokonaan pois :-? ....Tosin eihän tämä Fortekaan välttämättä 100% anna takuuta :-?
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sen nokkalaakerin reiän kautta ei saa puhdistettua laakerin ympäri kiertäviä kanavia.
    Kun avaat ne takapään proput ja lyöt sieltä kautta myös etuproput pois niin sitten ruiskuttelet liuotinta ja paineilmaa runkolaakereille menevistä kanavista kohti pääöljykanavaa. Näin saat ryönät pois nokkalaakereiden takaa ja auki olevasta pääkanavasta ne on sitten helppo huuhdella edelleen pois.

    Etupään peltiproppuihin ei välttämättä mitään mömmöjä tarvitse vaan ne lukitaan paikalleen lyömällä kanavan suulle taltalla tai pistepuikolla lukitukset, aivan kuten ne on alunperinkin.
     
  12. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear


    Kiitos, näillä kokeillaan!
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Se proppusarja jossa tulee uudet pakkasroput ja öljykanavien tulpat maksaa jotain muutaman kympin, joten vanhoja ei kannata uudestaan paikoilleen lyödä. Ja roput pitää poistaa varsinkin laakerivaurion jälkeen että varmasti saa vanhat laakerisilput pois kanavista.
    Sama juttu vanhassa ja paljon ajetussa plokissa, kaikkee tervaa ja mämmiä saattaa kanavista löytyä, kaikki ei vaihtele öljyjä ja sit sitä sludgee on kyllä yleensä löydettävissä niistä kanavista....
     
  14. Toope

    Toope 2nd gear

    Jos hyvän haluaa,niin suosituksena roput irti ja lohkolle lipeässä keitto. Sen jälkeen räkleeniä ja paineilmaa kanavista läpitte,jos sen jälkeen joku "pakteeri" vielä on kanavassa niin on kumma.Ja ne öljykanavien päätyroput on ihan piece of cake pistää UUSILLA osilla takas kiinni,tai sit tekee kierteet ja pistää semmoset tulpat liiman kera.Toki ne jengat ennen keittoa.
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    ostat aseen puhdistussarjan ja rassaat sillä ensin ne kanavat sitten niitä pesuja
     
  16. pizzamake

    pizzamake Gearhead

  17. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Tuohan näyttää hyvältä setiltä. Onneksi löytyy itsestänikin sen verran metsämiestä, että löytyy itseltä kiväärin puhdistussarja joka juurikin pääsi uuteen virkaan..:)
     
  18. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Toimiiko nuo happokylvyt myös alumiini-/kevytmetalliosien kanssa? Vai häviävätkö olemattomiin? Ja onko noita erilaisia?
     
  19. kalle39

    kalle39 1st gear

    Hapolla ja emäksellä on erilaiset liuotus ominaisuudet. Talvella "pilasin" yhden lohkon pitämällä kuumassa happokylvyssä liian kauan (kaksi vuorokautta). 12h olisi riittänyt, liuos oli laimea 4% sitruunahappo liuos. Syövytti sylinterit,runkolinjan ja dekit. Täydellä koneistuksella pelastettavissa.
    Mitä tulee lipeään eli emäkseen, se liuottaa alumiinia. Happo taas ruostetta rauta-osista.
    Happoja ja emäksiä saa hakea ihan kaupasta. Bilteman kaustinen sooda on 100% lipeä, käytetään putkien avaamiseen.
    Puuilo myy betonilattian pesu ainetta joka käy myös sikojen ripuli lääkkeenä tuote on 100% sitruunahappo.

    Lämpö auttaa näissä hommissa kummasti, mutta pitäkää järki päässä etenkin keittoaikojen suhteen. Varsinkin hapoissa.
     
  20. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Eli järkeä käyttäen pystyy tuollaisen valurautalohkon ja alumiinikannen muodostaman yhdistelmän öljykanavat puhdistamaan hapolla?

    Toiminneekohan myös jäähdytysnesteen kanaviin?
     

Kerro tästä muillekin!