Venemoottorin ja maammoottorin erot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 54474N4, 5.5.2014.

  1. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Onko Fordin 302 vene- ja automoottoreissa eroja, muuten kuin mitä asennusalusta (vene/auto) apulaitteilta ja kiinnityksiltä vaatii. Sopiiko esim. osat keskenään? Tehoissa tms. eroja? Tykkääkö pussihousut tai tosiharrastajat kyttyrää, jos kuulee että autossa on venemoottori? Meneekö kone "heittämällä" kiinni entisen 302 paikalle autoon?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tiivisteissä voi olla eroa ja venekoneissa on usein suurin mahdollinen öölipohja mitä kyseiseen koneeseen (auto)tehtaalta saa. Eikä sitä tarvii kenellekkään kertoa jos sellaisen laittaa.
    Ja tehot on "vanhoja" hummia yleensä.
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Eikös joissakin venekäyttöön tehdyissä versioissa ole tukevampaa tavaraa sisäkaluina
    Ainakin 454 MerCruiser (Chevy) -koneissa?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se on enemmän kiinni ilmoitetusta tehosta ne sisukalut kuin pelkästään siitä että se on veneessä.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Eikös noissa ole imusarjat ja nokat optimoitu eri vääntöalueille?
    Jotkut marinekoneet pyörivätkin erisuuntaan.
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Eri suuntiin pyörivätkin koneet on sisukaluiltaan samoja, lukuunottamatta nokkaa ja jakopäätä, ja apulaitteita, mutta maalaushomman jälkeen veneenkone käy autoon heittämällä.

    Hantta
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja pikkutarkennuksena: Lohko on sama, joskus venttiilit on marinekoneessa rosteria, ja esim. uudemmissa 454- koneissa on marinemallin messinkiset pakkasproput myös autokäytössä. Veneen kaasari on hiukan ahne, mutta hätätapauksessa käy autoon, kuten nokkakin, mutta vain hätätapauksessa:)

    Hantta
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja jos sekoitetaan vielä soppaa, niin jossain päin Suomenniemeä liikkunee -60 luvun puolivälin Buick Spesial 350 cid Yamaha- koneella, ja ainakin täältä lähtiessä oli alkuperäisellä venenokalla.

    Hantta
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikös se Hessun kone ollu metallisininen, muistaakseni. Ei siinä mitään ihmeellistä venenokkaa ollut mutta on voinut olla Vetten kone takoakselilla, korkeammilla takomännillä jne.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Mudracer kirjoitti: Eikös se Hessun kone ollu metallisininen, muistaakseni. Ei siinä mitään ihmeellistä venenokkaa ollut mutta on voinut olla Vetten kone takoakselilla, korkeammilla takomännillä jne.
    Ihmeellinen tai ei, mutta veneennokka kuitenkin. Männistä ei tietoa, kun vaan öölipohja oli irti, ja kaksipulttinen alakerta oli. Liikkui myös ainakin yhden kesän orkkiskaasarilla, mutta menovesi kelpasi turhankin paljon.

    Hantta
     
  11. revariver

    revariver Gearhead

    Mulla ainakin noissa venekoneissa ollut pinnapultteja lohkon takapäässä vetolaitteen kiinnitykseen, täytyy vaihtaa usein pulteiksi vaihteistoa varten. Jakopäänkoppa rautaa kun autoissa alumiinia.Apulaitteet ainakin laturin ja vesipumpun puolesta näyttäisivät olevan aika samoja. Kyllä ajattelin Galaxieen laittaa ton oman OMC 302 koneen jos ei kohta mee kaupaks.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En ole ikinä sellaiseen venenokkaan törmänny ja väärinpäin pyörivässä koneessa nokka on ihan sama kuin normisuuntaan pyörivässä niinkuin apulaitteet ja jakajakin.
    Kaikki meriveteen kosketuksissa olevat osat on jotain muuta kuin alumiinia.
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Josko ei starttia lasketa apulaitteeksi, ja jakopää on ratasvetoinen.

    Hantta

    P.s kyllä ne pinnapultit voi sinne kaaveliin jättää, joskaan ei ainakaan helpota asennusta autoon:)
     
  14. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Kiitoksia tiedoista. Mites niiden osien sopivuus keskenään? Esim. startit, kaasarit, laturit, öljynsuodattimet, termostaatit jne.
     
  15. hantta

    hantta Double Gearhead

    Termostaatti kansineen on ihan eri, öljynsuodatin sama, jos ei siirtojalkaa, kaasari sopii, muttei toimi hyvin, jakaja menee uusiksi, samoin apulaitteiden raudat pääsääntöisesti. Startti sopii, jos hammasluku täsmää, samoin laturi sopii. Sen verran vielä alumniiniosista, että olen nähnyt alumiiniset imu, pakosarjat, ja kannet, joskin niiden pintakäsittely on extraa vesitilojen osalta. Jakajasta puuttuu alipainesäätö, ja yleensä ajoitus on suoritettu sähköisesti.

    Hantta
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites öljy pumppu tollasessa väärin päin pyörivässä? onko sille sama miten päin se pyörii?
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    ratasjakopää laittaa yläkerran pyörimään oikeinpäin, eli pumppu on sama.

    Hantta
     
  18. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Jonkun verran uivan kaluston kanssa pelanneena ja erilaisia marinemoottoreita ihmetelleenä ja auton moottoreihin verranneena on seuraavia havaintoja.

    -Kipinä- ja liekkisuojaus, veneissä moottorit ovat yleensä pienissä tiloissa ja polttoaineen höyrystymisen takia kipinä- ja liekkisuojia on enemmän. Startissa usein törmännyt.

    -Kaikissa venemoottoreissa ei ole ollut alipainesäätöä vaan sytkä on kuin kerralla säädetty yhteen käyttöön. Venehän "kiipeää koko ajan ylämäkeen". Tästä on sen verran vähän kokemusta, etta ihan hirveän vahvalla rintaäänellä en tätä esitä. Uudemmissa on varmasti elektronisesti ohjattuja. Nokka-akseleissa havaittu samoja piirteitä.

    -Pakosarjat yleisesti eroavat. Juuri nämä pienet konetilat sekä tarve jäähdyttää pakokaasuja kunnolla.

    Eroja kun katsoo niin vilkaise vaikka Lancing Marinen sivuja ja havaitsee aika tehokkaasti mitä marinointisarjat yleensä sisältävät. Ja siinähän tulee ne olellisesti eroavat osat.

    Venemoottoreita on asennettu välillä autoihin ja toisin päin on tehty useammin. Pakko udella, että miksi? 302sia on autokäyttöön tehtyjäkin ihan hyvin liikenteessä ja venemoottoreina paljon vähemmän. Saattaisi olla vähemmän työlästä ja halvempaa myydä venemoottori apulaitteineen ja ostaa auton moottori. Saattaisi saada jopa paremman.

    Ja edellisissä kommenteissa pitää kompata Hanttaa. Kaikki täsmää omiin tietoihin.
     
  19. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Tulin ostaneeksi auton johon oli vanhan kutosen tilalle sujautettu 302 omc, ainakin edellisen omistajan kertoman mukaan. Lähinnä kyselin sen vuoksi, että tietää mitä etsiä varaosatiskillä.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei nämä Volvopentan, merkkarit, yamahat ja muut ole tehneet omia moottoreita vaan ne on tilattu autotehtaalta. Omat marinointisatsit on sitten lisätty niihin. Ei niissä peruskoneissa ole mitään sellaista joka estää asentamasta kumpaan tahansa.
    Ja niissä virranjakajissakin on ennakonsäätö, mutta alipaine-ennakkoa ei ole kun ei ole normiajossa alipainettakaan.
    Mulla on Oldsin 403kikkarassa marinehollikka ja toimii kuin puikki. Ainoa ero on siinä että vaikka se on vaakkumitoiminen niin toisiopuolellakin on vaihdettavat suuttimet. Etupiiriin vaihdoin suutinrungon selllaiseen jossa on jakajalle alipaine.
     

Kerro tästä muillekin!