Dartin jarrujen vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja coupemopar, 17.3.2009.

  1. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Siis tohon -67 Darttiin? Nehän olis käyny suoraan... :odroll:
     
  2. AteV8

    AteV8 Gearhead

    No joo ja ei. Sillon oli 74 kori työn alla, mutta tukivarret täsmälleen samat katkenneet kuin nyt. :oops:
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Helpoin tapa on edelleen se että sorvaa pienelle pallolle kartioholkin joka tiukkaa sen noihin uudempiin olka-akseleihin. Ne taas voi ottaa vaikka Aspenista, muistaakseni ne käy ja toimivat samalla myös droppi olkapäinä. Jos muistan oikein niin alapallo on pikkasen eri kohdassa kuin Dartissa. muuten samat.
     
  4. seppis88

    seppis88 1st gear

    Termos! Päivitän omaan 73 darttiin aspenin levyjarruja eteen. Niin olen ymmärtänyt että ei ole niin suurta väliä tuleeko satula etu vai takapuolelle akselia ,riippuen tietysti jarruletkun pituudesta. Omaan laitoin etuakselin takapuolelle ja näyttäis vähän siltä että kun kääntää renkaat linkkuun ni satulas ottas melkein kiinni iskarin korvakkeeseen. Vai vaikuttaako kenties siihen asiaan tällä hetkellä kun auto on tunkattu ylös ja etunavat on ns.täysin riipuksissaan alhaalla?
    Jos joku haluais vähän valaista asiaa.
     
  5. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Voi vaikuttaa, laita vanteet alle ja laske auto alas ja tarkista sitte ottaako mihinkää kiinni. Mutta huomioi myös ulos-/sisäänjoustot, eli jos esim ajat pihaan ja renkaat linkussa osut katukiveykseen niin silloin voi sisäänjoustossa ottaa satula kiinni esim siihen iskarinkorvakkoon.

    Jos se ei oo lähellä sillon ku on ajoasennossa vanteet alla eikä näytä ottavan jos joustaa sisään/ulos niin sillon ei oo ongelmaa. Tarkista aina vanteet alla, auto maassa tommoset asiat.
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Pyöriä riiputtaessa satula voi ottaa kiinni iskarin korvakkeeseen, etenkin jos vielä puuttuu stopparikumi niin ripustukset roikkuu vieläkin alempana. Tee niin kuin PIKKU-KALLE kirjoitti eli tarkastukset auto pyörillä ja joustojen ääriasennoissa. Yksi mikä saa aikaan satulan kolistelua iskarin korvakkeeseen, on epäedulliset pyöränkulmat > lisää casteria (3-5 ast. kallistusta taakse). Ja tietty camberia maltillisesti (0,25-0,75 astetta yläreunasta sisäänpäin) eikä sitä väsähtänyttä pyörät lintassa ilmettä.


    Päivitin ensimmäisen sivun viestiäni jarruletkuihin liittyen (sivun toiseksiviimeinen viesti).
     
  7. seppis88

    seppis88 1st gear

    Ok.täytyy tässä huomenissa lähteä perehtymään aiheeseen ja laskemaan dartti renkailleen. Paljon kiitoksia neuvoista!
     
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Dusterissa ja Valiantissa oli sama "ongelma", ei pitäis ottaa kiinni kun tukivarret on ajoasennossa eli pyörät on maassa ja paino päällä.
     
  9. seppis88

    seppis88 1st gear

    Ok. Ja voihan ne satulat vaihtaa tietyst etuakselin etupuolelle jos ne syystä tai toisesta ei mahu olemaan takana ,mikäli sikäli letkuis riittää pituus
     
  10. seppis88

    seppis88 1st gear

    Joo testasin et ne satulat ois mahtunu kyllä olemaan akselin takapuolella. Mutta laitoin kuitenkin akselin etupuolelle ku näytti et nää aspenin jarruletkut sai järkevämpään asentoon. onkoha suomesta saatavissa takapiirille painesäädin. Vai pitääkö tilat jenkeistä?
    Ja mihi se ois viisain asentaa?
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Eikö autossasi ole alkuperäistä proportianaaliventtiiliä vai eikö se toimi? Meneekö takajarrut ennen etusia lukkoon, vai miten oireilee?

    '73:ssa pitäisi olla proportionaaliventtiili yhdistetty paine-eroventtiili+jakoblokki palikan kanssa. Vanhemmissa oli komponentit erikseen. Alkuperäisiä ei ole tarkoitettu korjattavaksi, vaan ne on vaihdettava uuteen. On noita avattu ja putsattu mujusta yms. Uusiakin ihan Mopareihin tarkoitettuja valmistetaan.

    Proportional valve eli proportionaaliventtiili on takajarrupiirissä suhteellisesti painetta alentava venttiili. Esim. monissa Mopareissa propolle tulevasta paineesta 300 psi ylittävältä osalta leikataan 50% pois (esim. 500 > 400 psi) . Jotkut jälkituotantoa olevat "propot" ei ole oikeasti proportionaalisia, vaan pelkkiä virtauskuristimia.

    Etu- ja takapiirien välissä on paine-eroventtiili (pressure differential valve). Kun jommasta kummasta piiristä paine laskee tai häviää, niin venttiili liikkuu reunaan maadoittaen anturin virtapiirin ja kojelaudassa syttyy merkkivalo ilmaisemaan vikaa jarruissa. Ominaisuutensa vuoksi tätä venttiiliä kutsutaan myös nimillä safety switch tai warning switch tai brake light warning switch.

    Etupiirissä voi olla metering valve (GM: hold off valve) estämässä etujarruja lukkiutumasta herkästi liukkaalla alustalla. Esim. joissan Moparin malleissa venttiili pysyy kiinni 3-135 psi välillä. Mopareissa näitä on lähinnä farkuissa ja painavemmissa malleissa.

    Ilman venttiilejä osa toimisi pelkkänä jarrunesteen jakoblokkina (distribution block).

    Kun em. venttiileitä integroidaan yhteen yhtenäiseksi osaksi, tulee siitä yhdistelmäventtiili (combination valve). Valitettavasti yhdistelmäventtiileitä nimitetään virheellisesti pelkästään proportionaaliventtiileiksi.

    Alkuperäistyyppiset yhdistelmäventtiilit propoilla maksaa Jenkeissä n. 80 USD, säädettävät virtauskuristimet puolet tästä. Jälkimmäisiä ainakin saa Suomesta ja ne pitää asentaa niin ettei ole säädettävissä ajon aikana. Eli käytännössä konehuoneeseen takajarrupiiriin.

    Takarumpujarrujen äkäiseen kiinnihaukkaamiseen on usein syynä liian kauas säädetyt jarrukengät. Säädettäessä käsijarrusysteemi pitää löystää, sitten säätää kengät niin lähelle että vähän kahnaa ja lopuksi käsijarrun säätö.

    Entäs etujarrujen teho? Olisiko syytä yrittää sitä parantaa esim. varmistamalla satuloille tulevan riittävästi painetta ja asentamalla kunnon jarrupalat?
     
  12. seppis88

    seppis88 1st gear

    Joo tosiaa ymmärsin väärin ku luin noista jarrujen päivityksistä. et ei oo mitää vikaa tai ainakaa pitäs olla
    :)Ja tuoho jakotukkii tulee kaks piuhaa. Et se on siinä samassa. Ja luultavammi pelaakii viel.
    Kiitoksia tosi paljon neuvoista.
    Ja anteeksi maalaisuuteni:-D
     
  13. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Edelleen tarvis apua -67 Dartin ohjauskulmiin.
    Eli apukuskin puolelle pistetty offset puslat mutta silti positiivista camberia ellei säädä keulaa liian alas että saa nollaan.Kuskinpuolella tätä ongelmaa ei ole.
    Eteen pistetty Aspenista yksmäntäiset levyjarrut,voiko tässä sekoitella jotku osat niin että säätövara ei riitä.Juuri käytin katsastuksessa ja kaikki oli ok.
     
  14. MJF

    MJF Double Gearhead

    Onko puslat varmasti oikein päin? Haiskahtaa vähän kolarivauriolle?
     
  15. Jora78

    Jora78 Gearhead

    Puslat on oikein,putkikeulahan siinä on.Silmämääräisesti kaikki näyttäis olevan samanlailla kuin toisella puolen.Voiko alatukivarsi olla erilainen/vääntynyt?Täytyy purkaa ja alkaa selvittää asiaa paremmin.
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Ei mullakaan kyllä camberia saanu identtiseks mitenkään Satellitessa, toisella puolella oli plusalla ja toisella miinuksella mutta ei kyllä huomaa ajossa mitenkään kun säädettiin vaan max casterit.
    Eli jos saat vaan caster/auraus mieleiseks ni en ottais suurta stressiä siitä camberista.
     

Kerro tästä muillekin!