Sbc383 tyhjäkäynti hukassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jpe, 28.4.2014.

  1. jpe

    jpe 3rd gear

    En nyt ihan summissa :) alipaineet eivät nouseet enempää 2 kierroksen jälkeen mutta se tyhjäkäynnin soutaminen väheni sitä mukaa kun ruuvasi lisää auki. Tuossakohtaa melko ok, molemmat ruuvit toki saman verran.

    Sytkä on Msd 8365 eli ei erillistä boksia. Sieltä tulee nykyisillä asetuksilla mekaanisia 20 astetta ja perusennakkoa on toiset saman verran nyt. Alipaineilta voisi tulla vielä 10 lisää, mutta tulppasin tuon nyt kun laitoin 21 perusta. Onhan tuo 41 kokonaisennakko jo aika paljon mutta nuo kannet ei oikein tunnu toimivan kovin pienilläkään. Jos alkaa nakuttaa, niin pitää vaihtaa sytkään pienemmät mekaaniset.

    Sen verran vielä tein, että laitoin sytkän maadoituksen parempaan paikkaan ja poistin kokeeksi tuon filtterin niin tuntuisi käyvän tasaisemmin. Nyt voisi vielä kokeilla säätää seosruuveja takaisin kiinni niin näkee alkaako jälleen soutamaan.
     
  2. jpe

    jpe 3rd gear

    Huomasin sellaisen homman kun sammutin kuuman koneen, että toisiopuolen kiidytyspumppu ruikkii tasaiseen tahtiin tavaraa. Vaikka tosiaan motti oli jo sammuksissa. Soutaminen johtunee kyllä tuosta.

    Se jousi joka tuota pumppua käyttää on punainen ja säädetty niin että siinä on pieni välys ennenkuin alkaa painaa pumpun käyttövipua. Onko tuo väärin vai mistä tuo ruikkuminen voisi johtua? Kaasari kuumenee melkoisesti, joten bensa siellä varmaan kyllä laajeneekin mutta auttaako bensapinnan laskeminen lisää tuohon?
     
  3. ViLU

    ViLU Gearhead

    Käytä kone käyttölämpötilaan ja kurkkaa kaasariin, että ruikkiiko siellä mikään silloin. Ne kiihdytyspumput ei kyllä vaikuta tähän tyhjäkäyntiin nyt mitenkään ja jos niitten kalvot olis rikki niin bensat valuis sieltä pumpun käyttövivun juuresta pihalle.

    Edit: Tulipa mieleen vielä semmonen, että kuinkas löysät jouset on jakajassa sisällä?
     
  4. jpe

    jpe 3rd gear

    Ilmeisesti "kiehuu" ja ruikkii siksi, luilisi tuon sekoittavan jos käynnissä tekee samaa. Käynnissä hivenen vaikea vaan todeta tuo. Jakajan jouset oli ne mitkä vakiona oli paikallaan, olisko ollut että 3 tonnissa on jo kaikki mekaaniset mukana.

    Nyt tulee parin päivän tauko ruuvaamiseen, viikonloppuna taas.
     
  5. Luckyluke

    Luckyluke 3rd gear


    Ihan mielenkiinnosta kysyn et miten jarrutehostin/jarrut toimii noilla alipaineilla? Mulla on sbc 383 ja siinä xe274h ja alipaineet 14 hg tyhjäkäynnillä ja 10-11 hg vaihde päällä. Tuntuu ettei alipaineet oikein riitä jarruihin.
     
  6. jpe

    jpe 3rd gear

    Ihan hyvin riittää paineet jarruille, pää- ja työsylinterien suuhteellinen koko lieneen erilainen. Silloinkun motti meinaa stumpata, eli kun varvin käy noin viidessäsadassa niin jarrut vetää toki hivenen kovemmaksi.
     
  7. 383

    383 Gearhead

    Mula on 6hg hyvin riittää tosin on alipainekannu vielä lisäksi
     
  8. jpe

    jpe 3rd gear

    Laitoin kaasarin alle tuumaisen muoviraiserin. Johan loppui bensan ruikkiminen ja käynti huomattavasti tasaisempi. Kaasari pysyy paljon viileämpänä ja ajettavissa pienen kuumana seisonnan jälkeenkin, joten ilmeisesti ongelmat johtuivat pääosin tästä.

    Edelleen seosruuvit joutuu kyllä pitämään silti melko paljon auki ja toinen tuntuu kovin "löysältä". Onkohan noissa joku tiivisterengas, voisiko vuotaa tuolta ilmaa ja siksi vaatia paljon kierroksia auki?
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Seosruuvin reijässä on sellanen korkkirengas, mutta sen tehtävä ei ole niinkään tiivistää vaan estää sen ruuvin itsekseen pyöriminen. Vanhemmiten kuoleentuvat ja siksi ruuvit alkaa pyöriä turhan herkästi.
    Jos se tottelee seosruuveja ja pelaa muutenkin ok niin anna vaan olla niitten "melko paljon auki".
     
  10. jpe

    jpe 3rd gear

    Hommasin laajakaistamittarin ja hivenen yllätti mittaustulokset. Eli tyhjäkäynnillä ja vapaalla afr melko optimissa 14 paikkeilla mutta kun vaihteen iskee päälle ja varvit tippuu niin afr nousee heti yli 15 ja sitten kun alkaa kuumana miettimään käydäkö vai ei niin afr heiluu jopa 17:ssa eli pirun laihalla.

    Holleyn seosruuvit kolme kierrosta auki, eikä lisäavailu auta asiaa. Pienellä kaasulla AFR pyörii 12-13 lukemissa eli taas rikkaan puolella eli tuolloin tavaraa riittää kyllä.

    Ts. tuo tyhjäkäynnin ongelma ei johtu power valvesta. Pitääkö nyt siis ruuvata primääriläppiä lisää auki, jotta tuo transition reikä olisi enemmän auki tyhjäkäynnillä ja sitten vastaavasti toisiopuolen läppiä kiinnipäin jotta kierrokset tyhjäkäynnillä ei nouse liikaa? Vai miten tuohon tyhjäkäyntiin ja seosruuveihin saa lisää säätövaraa?
     
  11. El 60

    El 60 Gearhead

    Voisit koittaa rajottaa niitä tyhjis ilmasuuttimia jollain rautalangan pätkillä, siitä sais osviittaa josko vaatis pienempää ilmasuutinta. Bensanpinnat muuten vaikuttaa yllättävän paljon tyhjis seoksiin.

    http://www.ford-trucks.com/forums/11335 ... ues-2.html
     
  12. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Transfer slot: http://www.crankshaftcoalition.com/wiki ... nsfer_slot
     
  13. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Tuolla ketjun alkupäässä ehdotettiin jakajan alipaineletkun siirtämistä ported liitännästä suoraan imusarjan alipaineeseen. Oletko jo kokeillut tätä? Tällä tavalla omassa SBC:ssä tyhjäkäynti parani huomattavasti. Sytkäennakko on selkeästi suurempi ilman että tarvitsee perusennakkoa lisätä.
     
  14. jpe

    jpe 3rd gear

    Edellisessä kärryssä oli suoraan imusarjan alipaineessa, mutta tuossa tuppaa tapahtumaan vaan niin ainakin automaatin kanssa että kierrosero vaihde vapaalla ja päällä on entistäkin isompi kun alipaineen vaihtelu vaikuttaa vielä sytkäänkin jo heti tyhjäkäynnillä. Eli tässä yhteydessä en tuota ole vielä kokeillut kun nokasta johtuen tätä eroa on muutenkin aika paljon, mutta voisihan tuotakin silti vielä testata.


    muoks.

    Tuota tyhjäkäynnin rikkautta silti kannattanee kokeilla, eli lisää transfer slotia näkyviin tai sitten ilmaa vähemmälle jollain kikkailulla. Nuo idle air bleedit kun eivät vissiin näissä ole vaihdettavia. Myös mahdollisia ilmavuotoja pitänee metsästää entistä tarkempaa tuolta kaasarin suunnalta.

    muoks muoks

    Niin onko niin että näissä tuo "idle fuel restriction" suutin on vaihdettavaa mallia, eli isompi tuollainen jostain ?
     
  15. El 60

    El 60 Gearhead

    Perus hollikassa pora hommia.
     
  16. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

     
  17. fmila

    fmila Gearhead

    Oletkos kokeillut ajossa kilisteleekö nyt tuolla 41 asteen ennekoilla ajossa ja kuinka herkästi?
    Jos ei vielä kilistele niin pitääkö ajoitusmerkit paikkansa? Millainen dampperi (siis värinänvaimeennin)? Jos vaikka olis ulkokehä päässyt vulkanoinnista liikkumaan? Elikkäs käännä jakajasta ennakkoa niin kauan lisää, et rupee käymään nätisti ja sen jälkeen säädä seokset lambdan kanssa kohilleen. Sitten vaan kokeilemaan kuin rokkaa ja kilisteleekö pahasti. Myös tuo alipainesäädön käyttö imasarjasta antaa saman avun, eikä kilistele sit vedättäessä, kun se putoo pois. Sitäkin apua voi rajoittaa jonnekkin 6-8 asteen tietämille jotta voi pitää keskipaot kohillaan.

    t.AM
     
  18. jpe

    jpe 3rd gear

    Ei kilistele vielä näillä ennakoilla. Dampperi on uusi fluiddampperi, ajoitusmerkki samassa missä edellisessäkin dampperissa. En ole tosin varmistanut ajoitusmerkkiä. Tuota lisäajoitusta voisi kyllä testailla.

    Tänään irroitin kaasarin ja säädin primääripuolen läppiä lisää auki niin että näkyvä transfer reikä suunnilleen neliön mallinen. Vastaavasti sääsin toisioläpät menemään kokonaan kiinni, olivat hivenen raollaan. Tuloksena afr:t rikkaammalla vaikka seosruuvit nyt enää 2.5 kierrosta auki. Nyt vaihde vapaalla varvit melko tarkkaan tonnissa ja afr 13.5 ja 14 välissä. Vaihde päällä varvit tippuu nyt vähemmän jonnekin tuonne 800 paikkeille ja afrrät 14 ja 14.5 paikkeilla eli hyvät. Tosin kuumana välillä edelleen rykäisee ja afr heilahtaa nyt päälle 15, ei enää tuonne yli 16-17. Tuon kuumana rykimisen vaihde päällä kun vielä saisi pois niin tämähän kävisi jo hyvin.

    Tuntuisi toimivan paremmin, mutta pitää varmistaa ajelulla huomenissa.


    [​IMG]
     
  19. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    If you choose to run straight manifold vacuum to your vacuum advance in order to gain the additional timing advance at idle, you must select a vacuum advance control unit that pulls in all of the advance at a
    vacuum level 2” below (numerically less than) the manifold vacuum present at idle.
    If the vacuum advance control unit is not fully pulled in at idle, it will be somewhere in its mid-range, and it will fluctuate and vary the timing while the engine is idling. This will cause erratic timing with associated unstable idle rpm.

    http://www.crankshaftcoalition.com/wiki ... _Specs.pdf
     

Kerro tästä muillekin!