öljykanavat puhtaaksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja arskatehtaalla, 2.5.2014.

  1. Kossu44

    Kossu44 Gearhead

    Ainakin lipeällä lähtee. Keittää koko lohkon lipeä kylvyssä ni on röörit varmaan auki. Ei kannata kovin tujua sekotusta tehdä ettei lähdee liikaakin tavaraa. Ja muistaa henk. Koht. Suojaimet, lipeä etenkin on vaarallisempaa ku vois kuvitella. Kodinputkimies on noin 5% lipeää+väri tapletti ja kyl silläkin saa kädet herkiks.

    Edit. Tuo happo ei toimi niin hyvin rasvaan/öljyyn, paremminkin käyttettäväks ruosteen poistoon. Jäähy kanavat putsaa kalkkeumasta kans mut lipeä vie öölit paremmin.
     
  2. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Kiitokset kaikille neuvoista.

    Ajatuksena on puhdistaa motti huolella ennen purkua ja remonttia. Jäähdytysjärjestelmään happoa ja öljytilaan joko lipeää tai sitten dieseliä. Jos lipeää käyttää öljytilassa ei vissiin kannata käyttää mutta dieselillä voisi kone käydä ja mahdollisesti puhdistua. Tai sitten ekaksi naftaa ja hapot jäähdyttimeen. Ja jos vielä jäi pas*aa niin lipeäkylpyä perään kun motti on osina.

    Jos näillä eväillä sisuskalut olisivat melko puhtaat työn alkaessa. Vai laskinko väärin?
     
  3. Toope

    Toope 2nd gear

    Älä nyt missään nimessä happoja kaatele jähdytysjärjestelmään,se syö sen pashaksi alta minuutin.Lipeässsä voit uittaa rautalohkoa sen 24h-72h(80-120C),mut alumiiniosat häviää ympäriltä nopeasti,riippuen kylvyn kylläisyydestä* (n.max 6kg/200L)Hapot on sit erikseen noihin ruoste tai peittaus hommiin.

    *esim:biltema caustic soda=100% lipeä.

    ja lipeän vaarallisuudesta sen verran,että se polttaa vitusti joutuessaan silmiin,ei niinkään iholla tai muualla.Mut en suosittele peseytymistä siinä muuten kuin saippuan muodossa.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Meneekö laakerit vaihtoon?


    Jos menee kaikki laakerit vaihtoon niin kokeile jos haluat omalla vastuulla mitä se saab kerholaisten diesel pesu tekee todellisuudessa koneelle,
    eli kone käyttölämpimäksi ja sit puolisen litraa dieseliä sekaan ja kierroksia 2000 tuntumaan tai päälle, muuten hukkuu öljyn paineet näin pidetään vartti ja liemet ulos, sit ohjeessa on, et dieseliä koneeseen jolla huuhdotaan öljypohja, mut sullahan kone menee avaukseen niin tätähän ei silloin tartte.


    Kuvia jos vaan mahdollista ja kertomusta et miten homman teit.
     
  5. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Rebuild kitti olisi tarkoitus laittaa ja siinähän uudistuu muunmuassa laakerit. Nokka-akselin soisi pysyvän ehjänä.

    Kuvia otetaan jahka pääsee tekemään. Tallipaikan pitäisi varmistua näillä viikoilla. Siihen asti pidetään vehjes ajokunnossa. Tämän jälkeen voi vanhat laakeroinnit uhrata.
     
  6. Toope

    Toope 2nd gear

    Jos haluat vain pestä koneen ennen purkua,niin ihmettelen miksi riskeerata kampuran tai nokan laakerikaulat naftapesulla.Jokatapauksessa sulla tarkoitus laakeroida kone ja pestä osat,ja tarkistella paikat niin täysin turha riski polttaa/naarmutella pintoja naftapesulla ensin.Siitä saattaa arvonnassa osua jättipotti kuiteskin,toki naftapesu on ok ja toimiva,jos tarttee vain saada kone puhtaaksi ilman availua. :eek:
     
  7. Rimmed762

    Rimmed762 1st gear

    Tottahan tuokin. Muutamassa avatussa on vaan ollut sen verran kattilakiveä jäähdytyskanavissa ja liejua öljytilassa, että mielellään ottaisi ne pois ennen purkua.

    Pistetään harkintaan. Mikäli nyt varoitusten jälkeen kuitenkin sen pesen niin otan ennen ja jälkeen kuvia ja en edes hermostu "mitä mä sanoin"-kommenteista. :)
     

Kerro tästä muillekin!