Pontiac transport hukkas kipunan, apuja kiitos

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Fargo, 2.5.2014.

  1. Fargo

    Fargo Gearhead

    Ponu on 3,8 koneella ja 92 vuodelta. Tuli mulle tallille ja on kovin kaukana kotoa. On jo ennestään vaihdettu kampuran anturi ja puolien alle moduuli muttei sytyttele. Hyviä ehdotuksia kehiin, saisin laitettua ton ja ajettua kotiinsa viikonloppuna, omistajalla jo ikävä.
     
  2. Fargo

    Fargo Gearhead

    Itse itselleni vastaten että vikakoodeja ilmestyy 17,18 ja 42

    Eikö kellään ole ideoita??
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jostain muistelen lukeneeni että jakopään ylärattaasta voi irrota hal-anturin magneetti. Magneetti on kiinni rattaassa muovipidikkeessä.
    Voiskohan sen testata silleen että mittaa että tuleeko anturilta sähköpulssia kun starttaa?
    Syttymoduli saa tuossa tiedon kampiakselin tunnistimelta ja nokka-akselin tunnistimilta suoraan.

    '92 Buick LeSabren vastaavalla koneella tehdasmanuaalista:
    Syttyohjauskortilta kuuluu tulla nokka-anturin valko/mustaan 10V jännite.
    Nokka-anturin ruskea/valkoinen on "camshaft sensor input" (antaa pulssia syttymodulille?).
    Harmaa/valkoinen on nokka- ja kampiakselin antureiden yhteinen joku "sensor return".
    Eli luulisin että jos mittaa volttimittarin matalan jännitteen tasavirta alueella niin ruskea/valkoinen - harmaa/valkoinen välillä pitäisi jotain tapahtua startatessa. Tämä ei ole tieto, kattelin vaan manuaalia.
     
  4. Fargo

    Fargo Gearhead

    Hienoa, kiitos jo tästäkin!

    Nokkasensori otettiin just irti ja magneetti oli paikallaan. Tänään ei enää ehdi mittailla mutta huomenissa uusitaan varmuuden vuoksi molemman anturit. Lisäarvailut ja otaksumat on tervetulleita.

    Muistelen että noin -90 mallinen Buick 98 kävi kyllä mutta poltti ses-valoa kun oli magneetti karannut öljypohjaan. Ja tämä vessa ei nyt siis lupaakkaan ja kipinä on karkuteillä.
     
  5. Fargo

    Fargo Gearhead

    Nyt on uutta kampiakselin ja nokan anturit, piuhat tutkittu silmämääräisesti ja ei edelleenkään herää...
     
  6. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    jostain muistelisin kuulleeni että viallinen öljynpaineanturi saattaisi estää koneen pyörimisen ? liittyykö siihen että auto luulee että ei ole öljynpaineita eikä täten anna käyntilupaa ? :lol:
     
  7. Fargo

    Fargo Gearhead

    Mun käsitys on että öljynpaineanturi pysäyttäis bensapumpun. Kun eihän koneessa ole öljynpaineita ellei se pyöri ja mielestäni pitäis kipinän tulla vaikkei ois paineita aluksi.
     
  8. quad4

    quad4 3rd gear

    Vikakoodit 17=spark reference circuit, 18=cam/crank error ja 42=ignition control circuit. Eli tuntuisi liittyvän sytytyspuolelle. Sytytyspuolien alla on ohjausyksikkö jonka päässä on riviliitin jonka vasemmassa reunassa plus johto tarkasta jännite. Viides johto vasemmalta (musta valkoisella raidalla)on miinus tarkasta jännite. Jos ei ole miinusjohtoa niin ohjausyksikkö maadottuu pohjan kautta alumiinitelineeseen. Tämä on yksi ongelmapaikka koska alumiini hapettuu. Puhdista teräsharjalla jos hapettunut. Katso lisäohjeita http://easyautodiagnostics.com/gm_ignit ... dule_1.php
     
  9. Fargo

    Fargo Gearhead

    Noniin, muumibussi käy.

    Vika oli ICM:n maadoituksessa, korjaantui kun kunnolla putsattiin pinnat. Sen jälkeen auto käynnistyi mutta tulikin vikakoodit 17,18,41 ja 42.

    Vaihdoin Standardin tarvikeanturin tilalle alkuperäisen nokka-anturin ja sen jälkeen tulikin enää koodi 18.

    Sitten räplättiin ja ihmeteltiin kaikkea kunnes yhtäkkiä ei enää koodeja.

    Pitää vielä huomenna kokeilla pysyykö kaikki koodit poissa.

    Kiitos quad4:lle vinkistä!
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites rikkaimurissa noi koodit kaiveltiin esille?

    Itellä tallissa ihmettelyn alla 5 vuotta akkutyhjänä seissyt transportti
    Sellainen vika kanssa on et pyyhkijät pyyhkii koko ajan ja viiksestä ei kuulemma tee mitään, mut ite en ole sitä ropeloinut
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Uppista kun kukaan ei vastannut
     
  12. kapa73

    kapa73 2nd gear

  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kiitosta
    katellaan huomenissa mitä koodeja antaa ja palataan astialle
     
  14. PK

    PK 1st gear

    Pyyhkijät asettui mulla aikoinaan, kun otin pyyhkijän moottorin irti ja tinasin sen tulevan johdon liittimet kunnolla piirikorttiin. Oli ihan silmällä havaittavia irtoamisia juotoksissa.
     

Kerro tästä muillekin!