Sl 560 -88 köhii lämpimänä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja radebel, 12.5.2014.

  1. radebel

    radebel 1st gear

    Paskat, tuli lähtö ulkomaille tänäiltana. Lauantaina sitten jatkuu säädöt.
     
  2. karra

    karra Double Gearhead

    Saitko tuon ei-vähäpäästöiseksi? Sehän onnistuu alle 1.12.1988 käyttönotetuilla. Eikös katsastus ole vielä vaiheessa noista vilkkuasioista päätellen?

    Minulla olisi yksi 560 SEC jollain lailla toimiva EHA, se veti laihalle tasaisessa ajossa. Olisi joutilaana, oletko Jokimaalla lauantaina?
     
  3. radebel

    radebel 1st gear


    Juu katsastus on vielä vaiheessa. Sain vikalistan jota olen tässä hiljalleen kursinut kasaan. Kait se menee ei vähäpäästöisenä, mutta pitää kysyä siltä katsastussedältä. Sain tuon säädettäväksi ensviikon perjantaiksi, jos se kaveri sais tuohon jotain järkeä. Nyt se toimii välttävästi, laihalla tuo omanikin oli loppujen lopuksi ollut kun tulpat oli aivan ku ei ikinä käytetyt ku ruuvailin niitä tossa irti. Voi olla että jotain sieltä vielä menee vaihtoon. Laitoitko omaasi sit uuden eha:n? Miten sulle selvis että se oli tuo eha? Omani toimii kun unelma kun eha töpselin nykäsee irti.
     
  4. radebel

    radebel 1st gear

    Noniin, eilen kerkisin taas vähän vääntämään ja kääntämään, heti kun eha ta käänsi laihemmalle niin vanhat oireet palasi. Nyt tein sit niin että eha on 5 min rikkaammalla ja otin pääruuvista 10min takaisinpäin. Nyt toimii ok mutta vieläkään tuo ei ole täydellinen. Kylmänä pukkaa vieläkin mustaa ja lämpimän ei vedä niinkun pitäis, vetää kyllä mutta ei ponkase niinku pitäis, eikä vastaa kaasuun niin napakasti kun kylmänä.

    Olisko mitään järkeä, jos laittais pääruuvin siihen missä se oli alkujaan ja säätäis pelkästä ehasta? Tätä ajattelin siksi että kun nyt oli pääruuvia kiritty 25min ja ehata kun otti 5min auki niin ihan samat oireet palasi välittömästi. Voisko eha olla jotenkin paskana? Ihan aluksi kun en ollu säätänyt mitään niin eha töpselin ku otti irti niin auto toimi moitteetta lämpimänä.
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    onko bensapaineita mitattu?
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    jos se motti on joskus toiminut kunnolla niin nyt siitä on joku mennyt rikki. se ei tuu kuntoon ruuveja vääntelemällä.

    olethan tankannut auton tänä vuonna

    mittaa ne bensanpaineet.

    mittaa ilmamäärämittarin resistanssi.

    mittaa lämpötila anturin resistanssi kun kone on lämmin

    varmista että antureiden johdot on ehjiä.

    jne. jne.

    vanhemmassa mesen kasi koneessa hiukan vastaavat oireet kun oli paineensäädin rikki.
     
  7. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Säätimen tarkistaisin ensimmäisenä, koska se aiheuttais suoraan noi oireet. Tuntuu oudolta että jos kone on toiminut niin se korjautuis ruuveja pyörittämällä. Ellei joku ole niitä pyöritellyt :D joku siellä on pettänyt ja kone on laihalla, pahin mitä tulee mieleen niin ruuveja säätämällä se saadaan käymään suht hyvin mutta silti se luultavasti on laihalla ja saat tuhottua koneen siitä.
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ja chevyssä ainakin voit todeta lämpötila anturin käyttämällä koneen kunnolla lämpimäks ja sen jälkeen irrottaa lämpötila anturin ja koittaa startata. Sama toisin päin eli kone kylmänä ja siltaa anturin piuhat niin tietää onko anturille tulevat piuhat ehjänä...

    EDIT: molemmissa tapauksissa starttaaminen hankalaa
     
  9. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    +1

    Kyllä,ihan itsellään ei mene säätely hommiksi..Jotain muuta on pielessä..
     
  10. radebel

    radebel 1st gear

    Enpä ole niitä mitannut...mistä ne mitataan?
     
  11. radebel

    radebel 1st gear

    Täytyypä kokeilla tuota. Anturin tosin olen sinne vaihtanut mutta kaikenkaikkiaan johtosarja on hieman hapan, pahimmat olen sinne vaihtanut uusiin.
     
  12. radebel

    radebel 1st gear


    Nojoo tuota olen itsekkin miettinyt. Mutta tilanne tämän kanssa on ollut se että se on californiassa jäänyt seisomaan koska se ei ollut mennyt pakokaasuista läpi. En tiedä onko siellä koitettu sit ruuvata vai ei. Ongelmana oli kuitenkin se että imupuolen kumit oli kaikki ihan moro, sekä suuttimen putket ja o-renkaat. Lisäksi valtaosa alipaineletkujen kumiliitoksista oli hajalla, ja ne on siihen nyt tehty.

    Voinko minä ite tarkistaa tuon säätimen jotenkin ja mistäpäin se löytyy?

    Googlettelin tuossa niin taitaapi olla tuo bensapaineen säädin just tuo EHA venttiili siinä pumpun kyljessä?
     
  13. radebel

    radebel 1st gear

     
  14. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Mersuista sen enempää tietoa omaavana mut... Rockautossa myy ton näköstä säädintä ja näyttää olevan alipaine ohjattu, sen letkut olit ilmeisesti kattonutki jo, sit vois kokeilla imeä siitä jollain et vuotaako se?
    http://www.rockauto.com/catalog/moreinf ... cc=1195321
     
  15. radebel

    radebel 1st gear

    Vaihdoin sinne äsken tuon kumin, ku se vanha oli aivan koppura. Eipä ollut vaikutusta. Kokeilin imaistakkin siitä niin lujaa kun pystyin mutta ei siellä tuntunut olevan elämää. Kuinkahan jäykkä se pitäisi olla? Pitäisikökään sitä saada liikkumaan imaisemalla? Tuola ei ainakaan tapahtunut mitään.
     
  16. radebel

    radebel 1st gear

    Se alipaineletku oli tuossa liitetty moottorin ja ilmanputsarin välillä menevään huohotinletkuun, onkohan oikeessa paikassa?
     
  17. username

    username Gearhead

    Sen pitäs olla kytketty ilmamäärää mittaavan lautasen ja kaasuläpän
    väliselle alueelle eli ei siis niinku normiruiskussa joissa se on
    kytketty kannen ja kaasuläpän väliin, jos se paineensäädin hajoaa
    niin yleensä kalvon läpi pääsee bensaa sinne paineentunnistus letkun
    puolelle myös.
    Tuosta lämpöanturista, kuulostaa että se lämpöanturi toimii kerran
    seokset muuttuu kylmä vs. kuuma sekä ecu toimittaa tietoa ehalle.
    Ootko tarkistanu myös sen ruiskun alaosassa olevan kumikaukalon jonka
    avulla ruisku kiinnittyy imusarjaan/kaasuläppään,onko kunnossa?
    Bensanpainemittaukseen tarviit mittarin lisäksi liitännän
    ryyppysuuttimeen ja jakajan runkoon sekä vaihtoventtiilin.

    Tuossa ruiskussa on myös alkeellinen diagnostiikka mistä voi ihmetellä
    sen toimintaa pulssisuhdemittauksen avulla.
    http://www.landiss.com/mixture.htm
     
  18. karra

    karra Double Gearhead

    Soneran netissä on joku ongelma, en saa kaikkia sivuja auki nyt, esim tuota rockautoa... toinen sivu missä kerrottiin määräjakajan seoksen säädöstä on siis se perussäätö. Jos EHA on pielessä niin en ole varma miten tuo perussäätö tulisi tehdä.

    Itsellä oli se ongelma että tasakaasulla nyki. Kevyesti kaasua painamalla vika poistui. Kaikki muut tarkastetiin ja järkevät osat kuten syttypuoli laitettiin kaikki uutta. Vika oli EHAssa.

    EHAssa on se jousi sisällä joka kait ajastaan kuoleentuu. Jos EHAn sisällä olevaa ruuvia säädetään auto saattaa toimia jollain osa-alueella mutta se säätö on vain tekohengitystä, se ei korjaa veltostunutta jousta.

    Esim K-Jetronicissa EHAa ei ole laisinkaan. KE-Jet siis ainakin teoriassa vie vähemmin bensaa maantiellä koska EHA osaa ECUn viestin perusteella laihentaa seosta. Ja tarpeen mukaan kait rikastaa.

    Kuulemma EHAn tunnit tulee aina joksus vaan täyteen eikä siihen auta kun uusi osa, niin kävi minulla - ongelmat poistui. Tosin maantiekuluts nousi, nyt en pääse maantielläkään alle kymppiin oikein millään mutta eipähän enää nyi...

    Tässä ko osa sieltä mistä itse tilasin, halvemmalla en mistään löytänyt: http://www.partbob.com/pressure-regulat ... 002-1.html
     
  19. radebel

    radebel 1st gear

    Noniin, eilen tuli sitten taas ropattua, otin tuon paineensäätimen tuolta käteen. alipaineletkun pää oli ihan pehu. Sitten tietysti kokeilin vähän herkistellä sitä kun se siinä niin sopivasti oli kädessä. Se jousikuormitteinen lautanen taisi olla jumissa, kun sitä sit punnas tarpeeksi niin se lähti liikkeelle. Tämän tuloksena se sitten luonnollisesti rupes myös vuotamaan. Eli eilen sitten tilasin uuden rockautosta, ja vähän muutakin sälää samalla. Mutta yllättäen tuo mun herkistely vaikutti nyt niin että kun olin kääntänyt seosta sen 15min rikkaammalle niin herkistelyn jälkeen se oli aivan liian rikkaalla. eli pukkas tyhjäkäynnilläkin mustaa. Käänsin sen takaisin siihen mistä sitä alunperin rupesin säätelemään ja mustat katos putken päästä, eikä se kyllä enään sitten nikotellut, mutta ei liioin ollut niin sähäkkä kun rikastin päällä kylmänä. Eli nyt kädet kyynerpäitä myöden ristissä että uusi paineensäädin ratkaisee sitten nuo ongelmat. Jos ei niin sitten täytyy keskittyä siihen EHA:n. Viikonpäivät nyt varmaan menee että paketti saapuu niin pääsee testaileen sitten. Ei viitti ajella kun se kusee sitä bensaa ettei ole tulessa koko rohmu. Palaan asiaan kun saan tuon uuden möykyn kiinni.
     
  20. radebel

    radebel 1st gear



    Jostain luin että kun hommaa uuden EHA:n niin se uusi pitäis taas säätää. Jouduitko säätämään omaasi vai oliko ihan plug and pray homma?
     

Kerro tästä muillekin!