halkeilleen kojelaudan korjaaminen / peittäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja eekoo, 21.9.2013.

  1. eekoo

    eekoo Gearhead

  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ei kait tuo ole kuin sellainen rätti, joka heitetään kojetaulun päälle? Eihän siinä ole mitään ihmeellistä. Ns. dash capit on sitten erikseen.
     
  3. eekoo

    eekoo Gearhead

    joo niinhä se on mutta miten siistit kanttaukset jne, ilmeisesti muotoon ommellut kojelaudan ilmanvaihto ym. reiät. Eihän se kalliskaa olisi vaikka kokeeksi tilaisi..
     
  4. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Tuo on semmoinen suojus mikä tulee suojaksi siihen entisen päälle,mutta ei sinnepäinkään kuin ehkä ajattelit että "korjaisi"halkeilleen entisen katseenkestäväksi ja huomaamattomaksi.
    Onhan se toki parempi kuin halkeillut pinta katsella mutta näkee puolisokeakin että halpa poppakonsti.
    Sehän toki riippuu kunkin tavoitteesta mikä ok ja mihin tähtää sekä tietty automallistakin paljonko kannattaa/pystyy/haluaa panostaa.
    Onhan tuo ilmaista jos vertaa vaikka että hommaa uuden/lähettää korjattavaksi esim Just Dashes tms.
    Käytettyjä ehjiä voi ehkä löytyä tai ei kun en tiedä mikä vehje.
     
  5. stailaaja

    stailaaja 1st gear

    just tolleen, huomaa kyllä lirvakkeet kaukaa :) oon jenkkeihin nähnyt laitettavan kojetaulua nukkaamalla kuntoon, tulee kerrassaan komee mutta tietty kojetaulu pitää irrottaa ja lähettää sit verhoilijalle :wink:
    ja löytyy monta väriä, ei tartte väkisin olla rallimusta :D
    el camino ja avo cäkkyläkin muuttu aikaslailla kun tempo nukkaa kojetauluun.
    keinari tai ohennettu nahka menee sitten kaavoittamalla ja koristetikillä kojetauluihin mutta taas maksaa enempi ku mexikaanojen viritykset.
    tampereella ainakin verhoiluhommat osataan laittaa kuntoon.
     
  6. CDC

    CDC 1st gear

  7. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Eikös nuo lirpakkeet kojelaudan päälle ole tarkoitettu tuonne etelämpänä suojaamaan juurikin auringonpaahteelta. Noita nähnyt uudemmissakin autoissa jotka tulleet lämpösemmiltä alueilta.
     
  8. eekoo

    eekoo Gearhead

  9. Damned

    Damned Gearhead

    Minkälainen rakenne tuolta halkeilleen pinnan ja pehmusteen alta yleensä löytyy? Lasikuitua? Peltiä?
     
  10. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Riippuu varmaan aikas pitkälti merkistä ja vuosimallista..
     
  11. radebel

    radebel 1st gear

    Ite korjailin tuollaista sl mersua ja katselin youtubesta millä ne nuota halkeamia korjaa. Itse tein näin, eli löysin kotopuolesta tuollaista muottivahaa, johon voi valaa esim kynttilöitä ym sisälle, se levitetään ja annetaan kuivua, tulee sellanen silikonimainen lörppö kuivuessaan. Siihen saa jäämään sen esim kojelaudan tekstuurin kun levittää sen vaan siihen päälle matoksi ja antaa kuivua. Sitten parhaaksi paikkausaineeksi totesin semmoisen 2komponenttisen puskurin paikkaus mömmön. Se jää aavistuksen elastiseksi. Ensin lämmittelin kojelaudasta halkeaman reunat kuumailmapuhaltimella ja painelin alas (nehän on yleensä komeesti pystyssä), ja sitten liippasin sen mömmön siihen uraan. Annoin kuivua ja katsoin tarkasti ettei tule yli sieltä halkeamasta. Sitten jos se jäin kuopalle niin tasoittelin niin kauan että jäi tasaiseksi. Sitten se viimeinen silaus, eli levitin samaa paikkausainetta vähän yli sen halkeaman ja lätkäisin sen tekstuuri sapluunan siihen päälle ja täytetty hiekkapussi päälle painoksi ja annoin kuivua. Kuivuttua rapsuttelin omasta mielestäni ylimääräiset pois ja Sem:n väri päälle. Sain onnistumaan omasta mielestäni aika hyvin, ei sitä paikkakohtaa erota jos ei osaa sitä hakea.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  12. radebel

    radebel 1st gear

    Kokeilin kyllä ihan liimamassallakin mutta se värin liuotin sitten liuotti sen liimamassan mukanaan, tuo oli ainut mikä kesti sen värin ohentimen.
     
  13. HELL2

    HELL2 Gearhead

    Talvella korjailin 76 Letukan kojelaudan päällisen....reilun 100 taalaa nuo on uudet amerikoissa ja saa 15 eri väriäkin....korjasin silti entisen irralleen otettuna: kittailin halkeamia lasikuitu ja muovikiteillä..hyvin onnistu mutta haprakka päällinen halkesi aina jostain uudelleen eli ihan turhaa työtä oli tuo vaihe....ostin motonetin lasikuitusarjan ja hölväsin koko kojelaudan yläpuolelta sillä....loppu halkeilu eli tuo olisi kannattanut tehdä ensin....kaksi kerrosta hyvin telaten ja ylitaittaen.tämä tuli sitten tasoiteltua hiomalla verhoilusileyteen...kitata ei enää tarvinnut....verhoiluksi liimattiin suht paksu kangas kokeilumielessä hyvin on kestänyt pakkaset ja nää auringot...keinonahan liimaus/venytys joskus irtoaa tuulilasin alla olevan kuumuuden ansiosta(verhoilija maestron kertomaa..ei kokemusta)
    summasummarum...ehkä nyt tilaisin sen uuden päällisen :oops:
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Et kehtaa laittaa ihan aineita näkyviin millä korjasit. Nyt kun olisi Polaran tuulilasi irti ja yksi halkeama paikottavana kojetaulussa.
     
  15. Blaaseri

    Blaaseri 1st gear

    Blazerin kojelaudasta paikkasin halkeamat ja ruuvinreiät Plastic Paddingin lasikuitukitillä http://www.motonet.fi/fi/tuote/602569/P ... kitti-165g , helvetin kova hiominen siinä oli mutta ihan omaa silmää miellyttävää jälkeä sillä sai kun veti vinyylimaalin päälle. Ainut miinuspuoli on, että pinnan tekstuuria siihen ei saa, eli pinnasta tulee sileä.
     
  16. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Jos halkeamat peittää vaikka tuolla lasikuitukitillä niin saiskohan sen kojelaudan pinnan tekstuurin jotenkin "homogenisoitua" ryppymaalilla? Siihen päälle vielä joku oikean sävyinen maali.
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    kopioi sen kuvion jostaan muualta esmes silikonimuotiksi ja painaa sillä kuvion vielä pihkaseen paikkauskohtaan, sittennii vielä pintakäsittelee sävyt kohilleen.

    kaipaa vaan etukäteistä käytettävissä oleviin matskuihin tutustumista ettei painatuskohde lässähdä ku kurapaska kuuskuukautisen tassuissa,
    tai lähde muotin mukana, tai ole liian kovettunut että kuvio siirtyisi tms.

    Edit: vastaavaa konstia käyttävät mm. nahkajakkaroiden palkeenkieliin.
     
    Muokattu: 13.9.2017
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    -69 mussukan kojelaudan päällys oli halki ihan joka paikasta. Sitä liimasin uretaanimassalla ja ihan polyesterikitillä, sitten reilusti hiomakoneella muoto takas. Tarkat kaavat, ja mustaa keinonahkaa ommellen. Muodosta johtuen ei pelkkä liimaus onnannu, vaan oli ommeltava ihan käsipelillä peltirunkoon tehtyjen reikien kautta kiristykset sopiviin kohtiin. Suutarilta piti viä hakee kengänpohjalankaa... Jos työmäärää vertaa uuteen reproon, niin niitä olis varmaan saanu useemmankin. No, teinpähän ite, eikä nyt ollu ihan huonokaan.
     
    Rotten ja rane58 tykkäävät tästä.
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Joo '85 Capricen kojelautaa tässä on ajatus entisöidä, pari pikkuvikaista löytyy niin jos toista kokeilis niistä elvyttää. Uusia ei saa muuta kuin niitä dash capejä mutta se on mielestäni huijausta ;)

    Novan kojis tuli aikoinaan vaihdettua suosiolla uuteen, kun niitä kerran saa.
     
  20. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    veistää kohoumat helvettinkiin ja putsaa rakoset rasvanpoistoaineella ja kuivattaa aineet vidduun, sivelee rakoihin akryylimassaa ja tasottelee pinnat suoriksi. kuivuttua hiekkapaprulla hoitelee pienet epätasaisuudet ja sitten...

    ns. rappaa mattamustan päällemmaalattavan röpämassan pintaan :eek:
     

Kerro tästä muillekin!