Kiilahihnan paikallaan pysyminen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Swinger71, 19.5.2014.

  1. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tampereelta vähä alas Huittisissa mutsi ja mummo vainaa sanoivat D:een T:eeksi. Karjalan evakoita tosin. Dee ja F ei taipunut ei, paitsi jossain nimis esin Danny oli Danny eikä tanny. Kerran siellä faija teki DeSotoon jotain säätöjä ja mä tietty mukana konehuoneessa. Mummo ajatteli huutaa slangiksi mitä te duunaatte? Se tuli kuitenkin mitä te tuunaatte? Jee! Mä oon tuunannut jo 50 vuotta. Oliks ot?
     
  2. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Mulla on kans vähän samaa ongelmaa moparin 383:ssa joskin hihna pysyy paikallaan, mutta on kovin herkkä luistamaan kun jenkoja on yli 5k. Viime kesänä vedätin jostain Citikasta ameriiiikan tyyliin ohi jonka yhteydessä remmi luisti sitten sen verran että kuumeni/katkes/hyppäs päältä pois ja komean höyrypilven saattelemana tien poskeen rullaten Citikan päristäessä ohi.

    Ongelmana tuntuu olevan tuo vesipumpun hihnakosketus joka on samaa luokkaa kun Mudracerin kuvassa eli varttikierros tms. Ajattelin kans sovitella samaan tapaan tuollasta ohjainrullaa kuten tuolla jossain kuvassa jo olikin jolloin tuota hihnakosketusta sais vähän kasvatettua tuon vesipumpun hihnapyörän ympäri.

    Oliko jollain pidempää kokemusta, että meneeko tommonen selkäpuolelta ohjaava rulla ihan vaan tommosena rullana vai tarvisko siihen sorvata pienet reunaolakkeet?
     
  3. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Tai bombeeraa sen rullan. Tosin silloin hihnan keskilija pitäs olla tiedossa ja toimivuus kapealla hihnalla on varmaan aika kyseenalaista..
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Voisko se siiva tulla siipipyörästä jossa ne siivet pitää remmin akselilla

    ja sit kääntynyt muotoon siiva siive;n sijaan
     
  6. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    suappivoorumilta:

    Remmisiivusta on puhuttu vanhojen traktoreiden yhteydessä savossa, ehkä siiva on ollut käytössä muilla murrealueilla.

    ja

    siivapyörä on svetisismi (remskiva)
     
  7. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Onko sulla sileä vai hampaallinen toi remmi? Itse huomasin sen kun laitoin sileän, se ei pysynnyt paikalla. Mutta kun tuli hampaallinen, kaikki ongelmat poistui.
     
  8. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Hamppalinen 11.9mm
     
  9. Mandula

    Mandula 1st gear

    Itellä tuli yhen työkoneen huoltomanuaalissa eteen englanninkielinen sana "sheave", jota ihmettelin vähän aikaa.

    Sanakirjasta sitten löyty käännös sheave = hihnapyörä
    Tuon kun ääntää ääneen, tuleehan siitä se siiva ekana mieleen ;)
     
  10. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Minun veikkaus, että kuten monet muutkin tekniikan "slangisanat" ruotsinkielestä vääntynyt kotimaiseksi.
    Remskiva = hihnapyörä
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tää on mun suosikki, tuo aksila särähtää jotenkin korvaan vielä siivaakin pahemmin!
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aiemmin kehuin koneistettuja hihnapyöriä, ja kaiketi ne hyvät onkin mutta linjassa hihnan on kuljettava ja joustamattomia kiinnikkeitä silti täytyy käyttää....

    Onko joku lähestynyt aihetta siinä mielessä että kuinka kova kehänopeus olis vielä mahdollista normaalille kiilahihnalle? Noin niinkun vaikka m/min tai m/sek, tai missä vaan yksikössä?

    Tossa omassa syteeemissä mitä aloin erittäin vahvasti viime lauantaina epäileen sattuneesta syystä pyörii toi apulaitehihna n. 3500m/min täysillä kierroksilla, onkohan vaan liikaa?
    Sen vieressä kyllä pyörii hammashihna n. 4400m/min ja kyllä sekin on suurinpiirtein ruodussa pysynyt....
    Onks asiaa kukaan tältä kantilta ajatellut, tuleeko kiilahihnalle joku raja joissain nopeuksissa vastaan niin että homma ei kertakaikkiaan enää onnistu? :odroll:
     
  13. El 60

    El 60 Gearhead

    Tua mun vehjes tykkää venäyttää moniurahihnan. Ilmeisesti lämpö tekee tepposet. Talven jälkeen ihmettelin kun hihna liika pitkä.. lyhkäsempää tilalle. Kuukauden ajot ja automaattikiristin taas tapissaan.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    masensin sähköflektin viskon tilalle, kiilahihnamurheet (gatesin tuumaset) loppu siihen, tosin pattia kierrätetään vaan 5 tonnia, toisaalta kampuran siiva on jättesuuri.

    PS: Studit ja headersit yms. häiritti itteeni aikalailla kun palstalle aikoinaan tulin koska olin tottunut puhumaan peltipakosarjojen pinnapulteista, toki murteellakin ryyditettynä.
     
  15. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Onhan se rikkaus nämä murteet ja miten samaa asiaa nimitetään eripuolella suomea ihan eri nimellä.
    Tulee mieleen kun kaasarikeskusteluissa aina ihmettelen joka kerta kun puhutaan imusta kun imu ei toimi tai imu on otettu pois käytöstä ja mä aina ihmettelen et hitsi kun se kaasarihan tarvii sitä imua kun ei se paineellakaan toimi, mut kysehän on ryypystä :)
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joskus kultaisella -90 luvulla telkusta tuli ohjelma Helsinki- Tukholma offshorekisasta, jossa toimittaja Sikke Sumari kysäisi muskelipaatin tekniikkapuolesta, ja iloinen mekaanikko kertoili, että koneina on kaksi letukan pikkulohkoa! Meinasi toimittaja pyörtyä kuullessaan moisen uutisen.

    Hantta
     
  17. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    jos kiilahihna ei pysy kunnolla , niin onhan se varma et hihnapyörä/-t on kulunut:hihnapyörän "sivut" jotka osuu hihnan sivuihin on kuluneet kuperaks , oikee profiilinen hihna ja suorat sivut hihnapyörissä , mulla on ainakin pysyny hyvin ihan normikokosilla peltipyörillä mukana muistaakseni 975 pitkä kiilahihna yli 8000r/min omas 327 sbc:ssä , ja mun kombinaatios on isohalk. taipuvalapanen propelli kiinni vesipumpus , et sellaista
     

Kerro tästä muillekin!