TF727 Turbiini tärisee?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Kerpo, 24.4.2014.

  1. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Potilas on '78 New Yorker, jossa nokalla on hiukan piristetty 440 ja laatikkona tietenkin 727.
    Auto on ruvennut pitämään melko voimakasta tärinää tyhjäkäynnin ja 1800 kierroksen välissä.
    Parhaiten tärinän huomaa, kun moottorijarrutuksessa antaa kierrosten laskea alle 2000 kierroksen, mutta tärinän huomaa kyllä selvästi myös tasaisesti 1500-1800 kierroksen välimaastossa ajellen.
    Vaihde päällä liikennevaloissa odottelukin on tuskallista, kun koko auto tärisee ja tuntuu kuin auto pyrkisi tyhjäkäynnilläkin väkisin jarrua vasten eteenpäin. Vielä mystisemmän ongelmasta tekee se, että välillä (erityisesti lämpimänä) tyhjäkäyntivärinät häviää :)

    Vaihdoin pari viikkoa sitten apurungon ja korin väliset puslat alumiinisiin, niin nyt tuntuu koko kori resonoivan värinöiden tahtiin. Tärinä on kyllä ollut jo ainakin vuoden verran olemassa, ja väittäisin että on muuttunut kokoajan pahemmaksi. Taka-akseli ja kardaani on talven aikana rempattu ja ne ei vaikuttanut tärinään.
    Onko enää muita vaihtoehtoja kuin hajallinen turbiini? Mielellään varmistuis, että vika on varmasti siinä, kun ilman nosturia se laatikon irroitus on vähemmän mukava projekti :-?
     
  2. jpe

    jpe 3rd gear

    Omassa th350:ssä oli sama oire ja turbiini oli rikki. Testattiin käyttelemällä turbiinin pultit irti, en tosin tiedä miten riskialtista tuo on käyttää noin mutta niin tehtiin ja täristys loppui heti. Sitten vaan turbiini tilaukseen.
     
  3. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Kai se pitää vaan uskoa, että huippulaadukas TCI Sizzler :lol: turbiini ei kestänyt rääkkiä. Moparissa toi pultit irti käyttely ei onnistu, kun startin hammaskehä on turbiinissa eikä vetolevyssä.
     
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Onko kampiakseli sisäisellä vai ulkoisella tasapainotuksella?
     
  5. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Sourcen 4.25" stroker kampiakeli, eli sisäisellä painotuksella.
     
  6. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Ravistaako myös neutraalilla jos antaa kierroksia?
     
  7. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Ei mielestäni ravista. Hitaasti kierroksia nostaen siinä 1500rpm kohdilla käynti hetkeks hiukan muuttuu, mutta luulisin sen johtuvan kaasarin siirtymisestä tyhjäkäyntipiiristä pääsuuttimille. Siitä ylöspäin kiertää täysin ilman värinöitä.
     
  8. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    Jatkan tätä aihetta. Oire on että auto tärisee. Kulkine on eri leiriä, eli Ford Torino 1971 351C ja C6-automaatti. Auto on, sen neljä vuotta mitä on mulla ollut, tärissyt jonkin verran, mutta olen luullut sitä ominaisuudeksi. Nyt vaihdoin imusarjan alumiiniseen ja kaasarin 750 Holleysta 600 Edelbrockiin. Käynnistyy ja toimii paremmin kuin ennen, pysyy käynnissä paljon pienemmillä kierroksilla, mutta tärisee alakierroksilla aivan pirusti. Peilit helisee sekä vapaalla että vaihde päällä. Mitä pienemmät kierrokset, sitä kovemmin tärisee. Kaikki pultit ovat kiinni ja kannakekumit näyttävät olevan ok. Olisiko antaa vinkkiä vian hakuun?
     
  9. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Voisin omalta osaltanikin jatkaa aihetta, kun turbiini on nyt vaihdettu, mutta tärinä jatkuu edelleen. Lootakin tuli avattua eikä sieltäkään mitään hajallista löytynyt. Todella ärsyttävää, kun maantiellä kierrokset tuntuu usein osuvan just tohon 1500-1800rpm aluelle, jossa kone tärisee.
     
  10. starsky

    starsky 1st gear

    Etupään dampperin (värähdyksenvaimentaja suomeksi) kunto kannattaa tarkistaa. Onko ajoituksen nollakohta liikahtanut dampperissa? Dampperin ulkokehän ja sisäosan välissä oleva kumi pettää ajan myötä ja ulkokehä alkaa elää omaa elämää.
     

Kerro tästä muillekin!