Epätasainen käynti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja A/C, 9.7.2013.

  1. A/C

    A/C 1st gear

    Joo eli on ollut jo pidempään sama ongelma Chevyssä, eli varsinkin tyhjäkäynnillä huomaa ettei kaikki ole aivan OK. Tehot tuntuvat olevan tallessa mutta itse kone tärisee käydessään; samalla tietysti koko auto sen mukana - käynti on siis epätasaista.

    Pakoputken vierellä kun kuuntelee, niin aina välillä kuulee sellaista "tsup tsup tsup" ääntelyä eli aivan kuin jollain syklillä sieltä tulisi ilmaa vähän enemmän tai sitten ei saa kipinää jokin pytty välillä?

    Oireet ovat ehkä hieman lievenneet kun on tullut vaihdettua varaosaa koneeseen. Käynti on parantunut paljon kun on saanut alipainevuodot syrjäytettyä mutta edelleen se "sweet spot" on hakusessa.

    Ryyppy on säädetty ja se toimii niinkuin pitää. Saastelaitteet kaikki löytyy ja toimivat.

    Tähän asti vaihdettua:
    - jakajan kansi ja pyörijä
    - tulpat (AC Delco)
    - alipaineletkuja
    - antureita (alipainetoimisia, lähinnä saastelaitteille)
    - bensafiltteri
    - ilmafiltteri
    - imusarjan tiivisteet

    Mitä voisi vielä seuraavaksi kokeilla?
    Liekkö syynä sitten kaasari jota ei mahdollisesti ole 30 vuoteen avattu vielä kertaakaan (Quadrajet)? Voiko aiheuttaa epätasaista käyntiä?

    Oheessa kaksi videota jossa yritin saada oireen (lähinnä äänen) taltioitua, jospa havainnollistavat asiaa hieman enemmän:

    http://www.youtube.com/watch?v=twmJJCjL0MM

    http://www.youtube.com/watch?v=DoAUyGL6FWE

    Toivottavasti löytyy yhteistuumin jokin ratkaisu pulmaan. Alkaa itseltäni loppua jo ideat kesken...
     
  2. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Epäilen että tuossa voisi olla tyhjäkäyntisuuttimessa jotain tukosta.Itselle osui viime kesänä samantyylinen homma,oli tosin pahemmat oireet kuin mitä noissa pätkissä näkyi.Paineilmalla puhallusta tyhjäkäyntisuuttimille niin voi helpottaa jos ei huvita koko kaasutinta aukoa ja siivota.
     
  3. A/C

    A/C 1st gear

    Missäs tällainen tyhjäkäyntisuutin sijaitsee?
    Mikä mahtaa olla englanninkielinen nimitys moiselle jos etsisi vähän infoa netistä lisää...?
     
  4. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Löytyy kummastakin ensiökurkusta kaasuttimen etureunan puolelta.Jos otat kaasuttimen irti ja katsot sitä imusarjaa vasten tulevalta puolelta niin näkyvät hyvin.Tuossa kuva aiheesta,nuolen osoittama reikä jossa näkyy säätöruuvin kärki on se ns. suutin [​IMG]
    Noiden suhautus paineilmalla voi tosiaan auttaa.Omassa qjetissä oli jotain ruostehitumössöä toinen suutin täynnä.
     
  5. Karck

    Karck 3rd gear

    Videoiden perusteella mun mielestä toi käy helvetin hyvin. Tsupsuttelustahan puhutaan sitä että venttiilit vuotas.

    Epäilen että ei ole kaasari vika, mutta hyvä puhdistaa jos auto on vaikka seissy nykypensan kanssa talven tai pitempiä aikoja joskus.

    Ootko tarkistanu myös sytkän johdot?
     
  6. A/C

    A/C 1st gear

    Lumet suli ja saman ongelman kanssa painitaan edelleen.

    Kaasarin purin, puhdistin ja kasasin takaisin käyttäen uusia osia sekä tiivisteitä. Vastaa kaasuun paljon paremmin kuin ennen, mutta tyhjäkäynnillä koko moottori ja samalla myös toki autokin tärisee.

    Testailin lämpimällä koneella seuraavaa: ilmanputsari irti laitoin ryyppyläpän hieman kiinni ja kuuntelemaan pakoputken tuottamaa ääntä: tuo alkuviestissäni kuvailema "Tsup tsup tsup..." ääni häviää.
    Toki myös tyhjäkäyntikierroksetkin nousevat kun kone käy rikkaammalla. Tuntuu, että tietyn kierroslukeman jälkeen koneen käynti tasaantuu. Tapahtuu tuossa 1200 - 1300 RPM eteenpäin. Kone ei enää heilu ollenkaan.

    Kylmällä koneella ei näitä oireita ole.

    Viittaisiko johonkin kovaan alipainevuotoon kerran kone tykkää, kun ryyppyläppää menen sulkemaan ja näin rikastan seosta?

    Mielenkiintoinen efekti tapahtui kun yritin paikantaa alipainevuotoja grillikaasua käyttäen. Kun kaasua osoitti (ohuella putkella) virranjakajaan, noin 3-4 sekunnin pitämisen jälkeen kuuluu poksahdus. Koneen käyntiääni ei muutu miksikään, mutta näitä poksahteluja tulee. Tarpeeksi monta kertaa kun yritin, antoi hieman liekkiäkin virranjakajan kohdalle.
    Mistä tuo "backfire" ilmiö tulee?
    Pystyykö nuo jakajat vuotamaan kipinöitä sen verran, että sytyttää tuon grillikaasun kun pitelen sitä hetken siinä lähellä?
    Miten tuon jakajan kipinävuodon voi todeta jos se sitä mahdollisesti tekee?

    Paljon kysymyksiä... mutta tekisi mieli pistää tämä kone nyt kuntoon, mielellään tämän kesän aikana joten kaikki apu on tervetullutta.
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    oletko koittanut rikastaa tyhjänkäyntiseosta. laihalla käydessä kone rupee pätkimään ja sutkauttelee kaasarista.
     
  8. A/C

    A/C 1st gear

    Sitä ei ole vielä kokeiltu.
    Tarkoitatko niitä kahta säätöruuvia joiden pitäisi sijaita kaasarin etuosassa alhaalla? Ovat edelleen sinetöity tehtaalta, eli pitäisi rikkoa ne peiteosat jotta pääsisi käsiksi.
    Mutta luulisivat olevan oikeissa säädöissään kun ei ole kukaan niitä aiemmin ruuvannut?
     
  9. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Jokusen kipinävuodon olen onnistunut aivan pimeässä katsoen bongaamaan kun kone käy.
     
  10. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Onko nokka vaihdettu,vakionokalla pitää käydä tasaisesti kuin Singer,mutta kun nokka jyrkkenee huonontuu tyhjäkäynti,kierrroksilla tasaantuu.
     
  11. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Jos koneessasi on venttiili vuoto pakopuolella voit testata sen vähän pakoputken päätä isommalla pahvinpalalla. Auton käydessä tyhjäkäyntiä pidä pahvinpalaa pakoputken edessä. Jos venttiilit kunnossa työntää pakokaasu pahvia tasaisesti poispäin, jos taas pakoventtiili vuotaa hakkaa pahvi välillä pakoputken päähän kun tulee sinne kuulumaton imu... :odroll:
     
  12. Väne

    Väne Gearhead

    Oikeasti tyhjäkäyntisuutin on tyhjäkäyntiputken alapäässä oleva kuristus. Se on myös ahtain kohta koko kaasarissa ja yleensä vähän tukossa jos kaasari on päässyt kuivumaan. Eikä puhdistu täysin ainakaan paineilmalla, se pitää porata auki tai sarhata vaikka rautalangalla.
    http://www.highperformancepontiac.c...ter_quadrajet_carburetor_tuning/photo_05.html
    Kuristus alkaa noin 38milliä alaspäin rungon päältä, koko jotain 0.5-1mm riippuen kaasarista, mikä versio se on?
    Jakajahan ei voi olla ilmatiivis ja koska pyörijä ja johtojen navat eivät kosketa toisiaan niin jakajassa hyppää kipinä samallai kuin pytyssä. :odroll:
     
  13. A/C

    A/C 1st gear

    Nokka on alkuperäinen, autolla ajettu kohta 168tkm eli hirveästi väljää ei luulisi vielä olevan?

    Kaasarin kun peruskorjasin niin se oli liukenemassa vuorokauden ja lähinnä keski- ja yläkierroksilla käyttäytyminen parani huomattavasti. Vastaa kaasuun heti.

    Jostakin luin, että ketju voi olla venynyt joka aiheuttaisi huonoa tyhjäkäyntiä. Olisi ainakin helppo testata se seuraavaksi. Alkaa käydä keinot muuten vähiin.

    Kylmänä tuntuu käyvän kaikkein parhaiten; alipainetta tuottaa tarpeeksi, ei tärise ja pakokaasujen ulostuloääni on tasaista. Toki silloin on automaattiryyppy käytössä eli saa aikas rikasta seosta.
     
  14. Toope

    Toope 2nd gear

    Onko siinä pcv jumissa?
     
  15. A/C

    A/C 1st gear

    Ei ole PCV jumissa, uusi on laitettu alkuperäisen tilalle.
     
  16. rakkari

    rakkari 3rd gear

    oletko mitannut tps anturin tai tutkinut seos solkun toiminnan..?
     
  17. A/C

    A/C 1st gear

    Ei ole TPS eikä pahemmin muitakaan sähköantureita. Kyseessä siis export-mallinen Caprice eli tietokone ohjausta ei ole alunperinkään tässä ollut.
    Kaikki saastevehkeet ovat paikoillaan ja toimintakunnossa. Konehuone siis niin alkuperäiskunnossa kuin olla voi muutenkin.

    Asiasta toiseen. Mitä kannattaisi laittaa kaasarin kasassa pitävien pulttien kierteisiin kun löystyvät n. 100km ajelun jälkeen? :eek:
    Eli niihin, jotka kulkevat koko kaaaarin rungon läpi. Myös ne neljä isoa pulttia jotka yhdistävät kaasarin imusarjaan löystyvät.
     
  18. Väne

    Väne Gearhead

    Mitäpä sitä jakopäätä tutkimaan jos rikkaampi seos auttaa.

    Vaikka seosruuvit periaatteessa on oikeassa säädössä niin bensalaatu ym. vaikuttaa. Ja jos kaasuläpät ei ole samassa säädössä kuin alunperin niin seosruuvien säätökään ei ole enää oikea.
    Jos läppäakseli on timmi eikä puneella ja läpät tarpeeksi kiinni niin voit kokeilla säätää seosruuveilla rikkaammalle, mutta ensin pitäis varmistua siitä että tyhjäkäyntiputket on kunnolla auki.

    Yleensä ne pultit punotaan niin tiukkaan että koko kaasari vääntyy pilalle.. Karkeat rikat pulttien alla auttaa tai sitten teet pientä vikaa kierteeseen, joku kovettumaton liimakin varmaan auttais, tai ihan pikku tippa lukitetta.
     
  19. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Kevyen lukitteen kannalla olisin minäkin.
     
  20. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    Laitetaas tähänkin aiheeseen kysymys. Oire on että auto tärisee. Kulkine on eri leiriä, eli Ford Torino 1971 351C ja C6-automaatti. Auto on, sen neljä vuotta mitä on mulla ollut, tärissyt jonkin verran, mutta olen luullut sitä ominaisuudeksi. Nyt vaihdoin imusarjan alumiiniseen ja kaasarin 750 Holleysta 600 Edelbrockiin. Käynnistyy ja toimii paremmin kuin ennen, pysyy käynnissä paljon pienemmillä kierroksilla, mutta tärisee alakierroksilla aivan pirusti. Peilit helisee sekä vapaalla että vaihde päällä. Mitä pienemmät kierrokset, sitä kovemmin tärisee. Kaikki pultit ovat kiinni ja kannakekumit näyttävät olevan ok. Olisiko antaa vinkkiä vian hakuun?
     

Kerro tästä muillekin!