Täydellinen sähköjen uusiminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja 0132, 3.4.2014.

  1. Selli

    Selli Gearhead

    Mää oon just parasta-aikaa laittamassa omaan Kamarooni Painlesin 12piiristä simppeliä settiä ja toistaiseksi on asiallinen ollut. Jonkuverran pitää tehä ite mutta ei mua haittaa. Täysin orggis setissä olisi ollut aivan liikaa juttuja mun tarpeisiin.

    Puhaltimen kytkeminen tuottaa harmaita mulla mutta eiköhän se sieltä aukea ku pääsee sinne asti.
     
  2. 0132

    0132 Gearhead

    Minun käsittääkseni tuossa ei oo minkäänlaista lukitusruuvia vaan siinä on vaan sellainen pykälä mikä lukitsee sen sinne reikään. Ja sitä painamalla ratin kiinnityksen takaa saa irti. Ei ainakaan uuden virtalukon mukana tullut mitään ruuveja eikä ollu ruuville oikeen paikkaakaan.

    En osaa sanoo ite ainakaan tuosta vanin tolpasta että kuin hyvin osat käy tohon caminoon. Paljonko siitä pyydät?
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    GM on käyttäny tuota lukituskielellä olevaa lukkoa jonnekkin 70-luvun lopulle asti. Sitten sen jälkeen tuli se ruuvilla lukittu malli. Ei sovi ristiin.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ja sit kun vaihdat niitä liittimiä ja johtoja älä kolvaa/tinaa johtoja ei kestä tärinää vaan katkeilee. Jos haluaa tinata liittimiä niin vain varovasti se tina kun "ui" sinne johdon väliin ja sit katkeaa liittimen tyvestä, tympeimmillään eristeen rikkoutumatta
     
  5. 0132

    0132 Gearhead

    Pien tilanneraportti tähän aiheeseen. Eli tosiaan päädyin tilaamaan Nippeli-Tepolta tuon 12 sulakkeen sarjan. Yllätys oli suuri kun sieltä ei tullut muuta kuin sulakerasia, pari relettä ja sulakerasialta lähtevät johdot. Noh hain sitten lisäks muutaman kymmenen metriä viittä eri väristä johtoa metritavarana ja 7-napasta kaapelia takavaloille.

    Nyt on lämmityslaitetta vaille kaikki sähköt vedetty ja tähän mennessä kaikki toimii niin kuin pitääkin. Alkuperäsistä katkasijoista sain elvytettyä pari mutta valokatkasijan ja virtalukon joutu vaihtamaan tarvikeosiin. Iltasin töiden jälkeen kun 17-23 välillä johtoja veti niin meni semmonen about 5 päivää.

    Sanoisin että pirun helppo nuo oli loppuen lopuks vetää, kun hieman vaan jakso aina pysähtyä miettimään. Vaikken olekkaan koskaan ennen sähköjä mihinkään kulkuneuvoon laittanut. Tais kokonaisuudessaan nuita vetäessä ja kokeillessa palaa ainoastaan tasan yks sulake.

    Oishan sitä valmiilla sarjalla vielä helpommalla päässyt ja ehkä vielä vähän selkeämmät ja siistimmät johdotukset tullut, mutta pääsinpähän harrastamaan ja harjottelemaan. Ja nyt kun on ite vetänyt jokaisen piuhan niin jos jotain vikaa tulee niin tietää tasan tarkkaan että missä mikäkin johto menee.
     
  6. Jupe

    Jupe Gearhead

    Nyt on asenne kohdallaan! Onneksi olkoon uusien / toimivien sähköjen vuoksi.
     
  7. make_110

    make_110 3rd gear

    Minä asentelin tuon Tepon sarjan myös.
    Sarja paikallaan ja tänään pitäisi alkaa testailemaan.
    Suht yksinkertainen asennella, mutta tosiaan tarvii lisää johtoja jonkun verran.
    Minä meinasin jokaisen johdon merkata erikseen vielä kirjoitin teipillä.
     
  8. 0132

    0132 Gearhead

    Itekkin mietin että kun nuita tuosta kojetaulun lopullisen paikalleen asentamisen jälkeen vielä niputan niin vedän valot, vilkut, lämppäri yms omiin nippuihinsa ja merkkaan sitten ne niin pitkälti kun vaan pystyy.
     
  9. make_110

    make_110 3rd gear

    Testattu ja niputettu, enää merkkailu.
    Löytyisiköhän jostain piuhoja jossa lukisi tekstit: esim.heater, lights yms. jo valmiina vai onko jotain kirjoitinta jolla sais merkkailtua suoraan.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sellasia kutiste lenksuja ainakin on joissa on numerointi on olemassa.

    Hintaa ja mistä saa en tiedä
     
  11. ViLU

    ViLU Gearhead

    Dymo tai vastaava tarratulostin ei enää montaa kymppiä maksa. Ostin itelleni aikoinaan Brother merkkisen kapulan ja ne laput mitä oon konehuoneeseen tulostellut niin on ainakin pari vuotta jo pysynyt. Saahan niihin sitten sellaisia teippejä mitkä kestää melkeen mitä vaan.

    Niin, ite ainakin oon laittanu ne tarrat piuhaan sillain poikittain, että näyttää ihan lipputangossa olevalta lipulta. Saa pitkääkin tekstiä jos lystää.
     
  12. make_110

    make_110 3rd gear

    Dymolla tms. merkkailenkin, mutta muistelin jossain nähneeni kirjoittimen joka pystyi kirjaamaan myös johtoihin.
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tehtiin mopoon sähköjä ja hain velipoijjaalta tämmösen 3M wire markerin lainaan:

    [​IMG]

    No ei tota sit kuitenkaan käytetty. :) Testasin kuitenkin sen verran että hyvin pysyy kiinni.
     
  14. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Kukas noita myy :eek: ??
     
  15. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Saahan noita valmiita sähköasennussarjoja plug and play menetelmällä ja vielä omaan 50-luvun chevyyn. Kuulostaa hienolta, mutta esim. valoille ei ole mitään releistyksiä näissä sarjoissa... Kuitenkin jos haluaa tehdä sähköt hyvin niin ne releet on oltava valoille, äänimerkille, polttoainepumpulle, flektille ja jne.

    Itte piirsin 1m*1m kartongille koko auton sähkökuvat, enkä merkinnyt kaapeleihin mitään.

    Kaapeleiden värien valinnassa käytin seuraavaa tapaa:
    maa = musta, hot all time=punainen, releiden ohjaus=vihreä, anturit=tumman vihreä, ajovalot=keltainen, parkit=ruskea, käyttösähkö (esim. polttoainepumppu, flekti) =violetti. eli jos jo asennusvaiheessa erittelee käyttötarkoituksen mukaan kaapelin värin niin tuohan se jotain selkeyttä.

    Täältä tilasin kaikki kaapelit sekä tarvittavat liittimet:
    http://www.autoelectricsupplies.co.uk/category/10
    http://www.autoelectricsupplies.co.uk/category/1
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

  17. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Tuol olis hiukan erilaisia, mutta putiikki on Englannissa, menee tilaamiseksi...
    http://www.autoelectricsupplies.co.uk/product_list/67
     
  18. Minimies

    Minimies 3rd gear

    Vastaavia löytyy suomestakin http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=2730
    ja saahan nuita tilattua kaikkiin sähköliikkeisiin....
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    Noita nummeroita saa lähimmästä sähkötarvikeliikkeestä myös muovisina "c"-renkuloita ja jotka siis ihan vaan painamalla kiinnitetään piuhaan.

    Edit: katos vaan, tehän mainostittekin niitä jo
     

Kerro tästä muillekin!