Moottorin ilmanotosta/saanista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 17.6.2014.

  1. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    ei ole tekopaikkoja tarvikkeita eikä mitään niin huono tehdä! kui pitkä se scooppi pitää olla sitte? eikö se laiteta ilmanputsarin päälle? noi suunilleen?
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Perusmalli tulee konepeltiin, ja shaker tulee ilmanputsariin.

    Hantta
     
  3. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    Mikä on perusmalli ja shaker?
     
  4. Mutku

    Mutku Gearhead

    Silläkin riskillä, että tämä on selvitetty moneen kertaan, niin:

    Perusmalli leivotaan konepeltiin/-kuituun kiinni. Olkoon tuo scooppi mallia "pulkka nurinpäin"
    - linkissä esimerkkitoteutus (ei minkään autotehtaan vaan yksinäisen harrastajan oma versio): http://www.fiberpartsconcepts.com/image/60245838.jpg
    - tuon scoopin alle tulee konepeltiin iso reikä (Chevroletin tehdastoteutus): http://www.69pace.com/images/Paint/1969 ... MG8964.jpg
    - tuollainen scooppi on sitten mieluummin auki tuulilasinpuoleisesta päästä, eli takapäästään. Tuulilasin juuressa on kuulemma joku alipainealue, josta saadaan sitä ilmaa konehuoneeseen (linkissä taas ei minkään autotehtaan vaan yksinäisen harrastajan oma versio):
    http://www.cowlgaugeconcepts.com/images ... wlhood.gif
    - toisessa päässä scooppia (eli edessä) sen ilmanottoaukon tulee olla sitten korkealla, vaikka vähintään sen tuuman. Noin päin ilmanotto on toteutettu esimerkiksi seuraavalla lailla (ei minkään autotehtaan vaan hyvin yksinäisen harrastajan oma versio):
    http://www.vfnfiberglass.com/8592cam.jpg
    - tai sitten ihan konepellin etureunassa (Pontiacin tehdasversio) http://www.amcarguide.com/wp-content/ga ... am-air.jpg
    - seuraavassa linkissä etupäästään avoin ehkä kaikkien aikojen rumin uuteen autoon koskaan tarjottu ja myyty tehtaan scooppi (American Motors Company): http://farm3.static.flickr.com/2662/391 ... height=770

    Shaker tarkoittaa scooppia joka on itse kaasarissa/koneessa kiinni.
    - konepelti on vain (paikallaan) siinä (hytkyvän) scoopin ympärillä (seuraavassa linkissä ei minkään autotehtaan vaan yksinäisen harrastajan oma versio):
    http://www.dankoreproductions.com/wp-co ... d_9497.jpg
    - shakereita on sekä etu- että takapäästään ilmaa yrittäviä, seuraavaassa linkissä Pontiacin tehdasversio takaapäin aukinaisesta
    http://www.ridelust.com/wp-content/uplo ... ans-am.jpg


    Hurjia ovatten. Osa toimivia ja osa enemmän showta? Loppuhuipennuksena yksi tehtaalta tullut ihan "normaaali" 60-luvun ilmanottoratkaisu (Plymouth): http://www.bangshift.com/assets/images/ ... rabber.jpg
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Perusmalli on pulkka pellissä ja reikä konepellissä, ja shaker on nimensä mukaisesti tutisija, joka on kiinni kaasarissa, sisältäen ilmanputsarin, ja pellissä on reikä, eli kun avaat konepellin, on siinä reikä, ja scooppi kököttää edelleen kaasarissa kiinni.

    Hantta
     
  6. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    aaaa okei kiitti tiedosta! laitanki ostoilmotuksen scoopista.
     
  7. Co2

    Co2 3rd gear

  8. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    pikkasen kallis hinta
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites oisko sellainen mahdollinen, et joku pönttö puhdistin ja sille putket/letkut sellaiseen pömpeliin joka on käytännössä kaasarin ympärillä eli mahdollisimman alhaalla?


    Jos imu putki on vaikka 3" niin ei se lie hirveää rakoa tarvii jos kaikkialta ympäriltä ilmaa saa imettyä?
     
  10. jpe

    jpe 3rd gear

    Tällainen viritys. Itse putsari tulee pellistä läpi skuuppiin ja putsarikotelo kumilistoineen tiivistyy konepellissä reiän alareunoissa olevaan toiseen kumilistaan. Lisäksi vielä kärsä ulos kun skuupin läppä aukeaa vaan kaasu pohjassa.


    [​IMG]
     
  11. hara64

    hara64 1st gear

  12. Co2

    Co2 3rd gear

    tuo snokkeli kaasarin päälle malli on toinen mitä olen myös miettinyt...todennäköisesti pääsis vähän halvemmallakin silloin.

    edit: ja paskat näemmä.... :D
     
  13. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Tilapuutteen takia laitoin tollasen, mahtuu just 2gen camaron pellin alle: [​IMG]
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuohan ois hyvä mutta tosiaan $$
     
  15. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Minulle on jäänyt käsitys, että vapareissa toisaalta tuotu konehuonetta viileämpi raitis ilma ei tuo merkittävää tehon ja väännön lisäystä siihen, jos ilma otetaan sinällään konehuoneen lämpöisenä kiertoon.

    Jos jollakulla on asiasta faktaa puoleen tai toiseen, niin en liene ainoa, joka on siitä tiedosta kiinnostunut.
     
  16. saresks

    saresks Gearhead

    Mikä sit on merkittävää? Toiset ne törsää rahoja vaikka hypersuperpuoliin ja billettiunderdivehihnapyöriin saadakseen muutaman lisähevosen. Kyllä tuo raitisilmasyöttö on siinä seurassa järkevä sijoitus kulunkeihin nähden. Nimittäin sillä saa muutakin hyvää kuin hevosia - mm. nakututksen ehkäisyä.
    Täähän menee näin, että venttiilien ja koneen geometrian määräämä tilavuus täyttyy ilmanpaineen vaikutuksesta. Jos siihen tilavuuteen mahtuu enemmän happiatomeja (=viileämpää ja sitä kautta tiheämpää ilmaa), niin se on aina hyvä. Jos vielä kaasaripelissä muistaa korjata seokset tiheämmän ilman mukaan, niin vielä parempi.

    Tuosta teoriaa, josta voi kalkuloida oman vehkeen laskennallista tehonlisää:
    http://www.engineeringtoolbox.com/air-t ... d_771.html
     
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ton nakutus herkkyyden on huomannu tässä vuoden aikana kun tullut ton nakutusvalon kanssa leikittyä niin talvella ei ole mitään tietoakaan pingeistä ja sitä mukaan kun sää lämpenee alkaa nakutusherkkyys lisääntyä, helteellä on aivan selvä ero kun vertaa kylmempään keliin eli kylmä ilma on hyvästä.
     
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    Tuosta sareksen linkistä voi laskea sen kuinka paljon väärään kohtaan asennettu scuuppi syö tehoa. Matala scuuppi kehittää alipainetta ja imee konehuoneesta lämmintä ilmaa ilmanputsariin.

    Muistakaa mitata imuilman lämpötila ennen ja jälkeen scuupin asennusta. Käytännössä huomaatte miten turhan kapistuksen autoonne asensitte. No noihan on lähinnä ulkonäön takia. Itse olen mitannut lämmöt veneestä ja autosta. Käytännössä sama lämpötila ku ulkonakin. Autossa tosin mekaaninen flekti joka tuulettaa tehokkaasti konehuoneen.
     
  19. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Tuossa on varmasti perää, mut itse ainakin ohjaan sen viileen ilman ilmansuodattimeen ja moottoriin en konehuoneeseen.
     
  20. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

Kerro tästä muillekin!