ihmeellisiä ostajia taas liikkeellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja steelofamerica, 4.4.2010.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    On sekin aika riskiä lähteä katsomaan autoa ilman rahoja jos tuleekin ostovillitys. Vaikka onhan niitä huvikatselijoita joilla ikinä rahaa olekkaan.
     
  2. budweiser

    budweiser Gearhead

    "Mutta en katsomatta lähettäisi 10-15% hinnasta jos kyseessä on täysi miina.[/quote]"

    Samaa mieltä, tämä on just oikea periaate jos arveluttaa se kaupan kohde tai myyjä, silloin ei vaan reilunpelin hengessä pidä myyjältäkään pyytää varausta vaan järkätä aikaa ja mennä paikalle...joskushan tää on vaikee paikka kun tarjolla on jotain mikä pitäis saada ja muutkin sen haluaa...yleensä se oma varmuus ja mielenrauha tulee kun tekee ensin "läksynsä kunnolla" eli tietää tasan tarkkaan mitä on hakemassa ja on realistinen kaupan kohteen suhteen ja jättää ne päiväunet muille...Nämä kun sisäistää on aika helppo karsia jyvät akanoista ja lähettää se käsiraha.

    Äkki-innostuneet hössöttäjät on pahimpia " varaajia", yleensä se pyydetty varaus unohtuu jo parinpäivän päästä ja mahdollinen oikea ostaja on saatettu karkottaa tällä turhalla varauksella...


    -Omissa ostoksissani oon noudattanu ruotsalaisten viljelemää kansanviisautta "räddä pojkar får aldrig" ja lähettänyt käsirahan aina kun on tarvinnut : ) maailmalla kauppaa tehdessä deposit on sääntö eikä poikkeus.
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eipä noista tekstiviesteillä varauksen tehneistä ole kuulunut sen jälkeen mitään. Kuten arvata saattoi. Jos sen varauksen tosiaan haluaa tehdä, niin voisi edes soittaa.
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Totta nuokin. Tx viesteillä myin uuden lukon Danaan ja se oli kyllä sarjassa ihmeellisiä ostajia. Mulla lukko offipalstalla myynnissä halvalla. Tuli tx hei tehdään kaupat. Vastasin ok ja lähetin osoitteen ja noi mun tiedoissa olevat satelliitti lukemat. Sano tulevansa neljän jälkeen. Aika suhteellinen käsite tuo "neljän jälkeen". Kas neljän jälkeen tuli soitto että oon sun pihalla. Naapurin pihalla tosin ja käskin ajaa takapihalle. Poka marssi inöön, vilkas lukkoa ja löi tinkimättä rahat kouraan ja lähti. Kyse muutamasta satasesta.
    Nykyään helppo kun menee jotain katsomaan niin kännykällä tehdä tilisiirto varausrahaksi jos ei pankiautomaattia ole lähistöllä. Säännöt on selvät. Sovitaan aika koska ostaja maksaa loput. Ja saa tietty tuotteen. Jos ei siihen mennessä mitään kuulu myyjä saa pitää varausrahat ja myydä tuotteen muualle.
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Klo. 4:15 yöllä tulee tekstiviesti; "Onko sitä kantta" Ilmeisesti kysyjä on kiinnostunut ostamaan yhden Volvon kannen, mikä minulla on myynnissä toisaalla.

    Enpä viittiny vastata...
     
  6. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Tähän ei jäänyt yhtään mitään lisättävää. :wink:
     
  7. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    Pakko jakaa tämmönen tarina. Möin viimeviikolla Neonin kahdelle tummaihoiselle, luultavasti afrikan tummaihoisia. Tulivat ostamaan autoa nettiauton ilmoituksen perusteella, missä oli mainittu auton kunto, teho ja kulutustiedot. Tutkittiin yhdessä autoa, todettiin näkyvät viat ja mahdolliset tiedossa olevat viat. Oli myös puhetta että auto täytyy katsastaa 2.7.14 mennessä. Tarjosin toista laatikko vikaista neonia tämän ensimmäisen lisäksi edullisesti varaosa autoksi että siitä saisi mahdollisia tarvittavia varaosia ja myös talvirenkaat. Ei kelvannut. Myös kauppakirjassa mainitaan että auto myydään siinäkunnossa ja niillä varusteilla kun se kaupantekohetkellä on ja autolle ei myönnetä mitään takuuta. Nyt on puhelin soinut kuumana kun ostajan (Isä? ja Tytär) Veli soittelee että olen myynyt tiedottomille isomoottorisen? kohta katsastamattoman auton. Myös suku on pyörinyt työpaikkani pihalla etsimässä minua kun en ole kerennyt vastaamaan puhelimeen (HUOM! KÄYN TÖISSÄ!) toisin kun he?...Nyt auto pitäisi korjata samaan hintaan täysin uudenveroiseksi ja tietenkin minun täytyisi antaa heille ilmaiseksi tietenkin myös se varaosa auto ja työpaikkani vaihtaa osat veloituksetta. VAIKKA HE ITSE KIELTÄYTYIVÄT KAIKISTA TARJOTUISTA OSISTA (varaosa auto)JA KORJAUKSISTA! (mahd. osien vaihto lisähintaan)...No onneksi suomessa on laki sentään puolella että ei täällä nyt ihan mitenpuuttu voi näitä autokauppoja tehdä, kauppakirja on kovasana!.

    Outroadrebels/Jouni
     
  8. Fargo

    Fargo Gearhead

    Samankaltaisia kokemuksia ja ainoa mitä murjaani multa saa on hauleja jollei poistu pihalta sekunnissa. Luurin lyön kiinni jos kuulostaa ählämille.

    Voi olla että karkottanut tosiostajia mut jos ei ymmärrä suomea/englantia niin olen huomannut paremmaksi jättääkaikenlaisen kanssakäymisen ja kaupanteon sikseen. Melkein vuoden sai tapella neekerin kanssa joka kävi useitakertoja ostattelemassa kuorma-autoa ja aina oli liian kallis, käskin joka kerta painua vittuun jos ei rahat riitä. No kerran sit tuli ja halusi sen auton, ei silti niin että olis rahaa ollut tarpeeksi mut jätti käsirahan ja mä hölmö otin. Sovittiin kuukausi haku ja maksuaikaa, kirjoitin kuitinkin missä tämä mainittiin. No, ei rullahuulta näkyny ja 8kk päästä joku vosu soittelee sen puolesta ja haluaa rahat takas. Käskin sen painua helvettiin ja melkein vuoden se ja nigga + suku halus rahat takas. Auto oli vieläkin pihas mut ei ollu halua maksaa kauppasummaa mut silti alko veisuu et liian kallis ja pitää myydä puolella hintaa mut kuitenkin antaa käsiraha takas. Mina halu minu raha se hoki vaan.

    Saatana :mad:
     
  9. JOVA82

    JOVA82 1st gear

    viiestä puhelusta 2 vaikuttanu tosiostajilta,
    Toinen lupas vähän yli puolet pyynnistä, mutta en oikein lämmenny. Otin numeron talteen kyllä siltä varalta että myöhemmin lämpenen. joskin pyyntihintakin on kolmenumeroinen, että sinällään ei oo järkyttävä hinnan heitto.
    Toinen sano, että tulee maanantaina hakemaan, Ei oo näkyny eikä kuulunu. Joskin jotain asioita piti kuulemma "hallitukselta" tarkastaa...
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Joku soittelin muuan päivä sitten ja halusi vaihtaa soutuveneen ja peräprutkun asuntovaunuun

    Kertoili, et on hyvä ja kallis paketti arvokkaampi kuin koko vaunu
    Sanoin, ettei vene kiinnosta kun itellä on jo 4 venettä on normaalia, katamaraani ja kaks runkonen, niin tää vaan selittää, että kuunteles millainen mun vene on, noh minä kuuntelemaan... " se on tasaperäinen sellainen soutuvene ja hondan 6 heppanen 4-tahti perä moottori"

    Minä siihen, ettei vene kiinnosta kun se on niin vaikea myydä uusia saa tonnilla kaupasta ja se prutku ei monta sataa maksa, tää sit urputtamaan jotain mitä en kuunnellut

    Totesin, et myy ite se vene ja hae vaunu käteisellä, niin ei kuulemma rupea sitä soittelua kuuntelemaan, eikös vaihdeltais.
    Totesin, ettei vene kiinnosta niin toivotteli päivän jatkoja ja luuri kiinni :rotfl:



    Jos se soutuvene+prutku paketti on reilusti vaunun pyyntiä arvokkaampi niin luulisi et se on nopea myydä, kun tää myyjä ehdokas vielä kehui, et viikossa menee kaupaksi
    Jos se oikeesti menee noin nopeasti kaupaksi pistää hinnaksi vaunun pyynni ja huutaa ensimmäiselle soittajalle sen kiinni. Ja jos vaunusta saa tingittyä sehän on vaan voittoa
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    ^No se selväsitikin tiesi minkälaisia puheluja on odotettavissa jos alkaa sitä myymään ;-)

    Ei käy kateeksi henkilöitä jotka myy työkseen, varsinkin autoja... Ostaminen on niiin paljon helpompaa, mutta sillä ei kyllä kauan elä.
     
  12. Teemu T.

    Teemu T. 3rd gear

    Muuan autokauppias sanoi joskus, että jos asiakas lähtee jotain asiaa vaimolta kysymään, niin ei kannata odotella takaisin. Niitä kavereita ei ole ikinä näkynyt uudelleen...
     
  13. pikileka

    pikileka 3rd gear

    Kyllä tällä alalla monta katoamisilmotusta olis pitäny tehdä.. On lähetty automaatille tai kotiin rahoja hakemaan. Vaan eipä ole kuulunut.
     
  14. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Itse en usko kaupan toteumista,ennenkuin on rahat kourassa ja nimet papereissa :-? ...Itsellekkin on kohdalle sattunut useampia näitä tyhjänpuhujakusipäitä,jotka sanoo puhelimessa "Tulen silloin hakemaan ym..."...En edes varaa kenellekkään mitään...Vaan ostaja on vasta silloin ostaja,kun tosiaan rahat on kourassa,ja nimet papereissa....Näin se vaan menee :-?
     
  15. bayside

    bayside Gearhead

    Se verran voin mäkin kertoa, että löytyy sellaisia ostajia/koeajajia, jotka vaan "keräävät koeajoja". Sitten voi kaverille kertoa, että "oon ajellu Corvetella ja Challengerilla ja Viperillakin ja ei oikein oo mun makuun". Kipeitä tyypejä.
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mites raati näkee tuo käsirahan tässä tilanteessa: puhelimessa ostaja varaa auton näkemättä ja sanoo että jos vastaa kuvausta niin kaupat tulee. No sitten auton nähtyään ei hänen mielestään vastaakaan kuvausta tai hinnasta ei päästä yksimielisyyteen. Kenelle käsiraha jää?

    Jos ostaja ei ilmaannu paikalle varauksen päättymisajankohtaan mennessä, silloin raha luonnollisesti jää myyjälle.
     
  17. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Jos kysymyksessä ei ole petos, käsiraha jää myyjälle. Maksamalla käsirahan ostaja on hyväksynyt hinnan.
    Ei kai kukaan ihan oikeasti maksa käsirahaa näkemättä tavaraa?
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Miksi ei maksaisi? Jos kohde on sellainen mitä aiiina halunnut / halpa / myyjän pyytämä käsiraha kohtuullinen. Riski/panossuhteestahan tuossa on kyse: jos riski menettää käsiraha tai saada pa*kaa käteen on pieni siihen nähden mitä voi saada kaupassa kaiken mennessä nappiin, itse ainakin olisi valmis tuohon. Jos esim. pääsee paikalle vasta viikon päästä ja kohde on siihen mennessä tod.näk. myyty.

    Tilaileehan jotkut autoja Rapakon takaa näkemättä ja maksavat ehkä jopa koko kauppasumman ja rahdin etukäteen.
     
  19. Fargo

    Fargo Gearhead

    Käsiraha on 10-20% kauppasummasta ja mikäli ostaja menee puihin jää käsiraha myyjälle. Tunnetaan myös terminä varausmaksu ja tätä kannattaa käyttää jos kirjallisen sopimuksen tekee.

    Ainoa millä ostaja saa rahan takaisin on tilanne missä myyjä on antanut vääriä tai harhaanjohtavia tietoja ja silloin on kyseessä tilanne joka täyttää petoksen tunnusmerkit ja oikeuttaisi jo sinällään kaupan purkuun.

    Kannattaisi käyttää todennettavaa menetelmää keskustelussa eli sähköpostia tai kaupankohteen vieressä tehtyä sopimusta.

    Siinä vaiheessa kun ostajalla on ollut mahdollisuus itse tutkia myytävä tuote ja maksaa käsirahan tai koko kauppasumman on myyjä vahvoilla. Monesti kun soittelee vanhoille jäärille tai muille sekopäille täyttyy petoksen tunnusmerkit jo puhelimessa kun kehuvat romujaan mutta se ei poista ostajan velvollisuutta tarkastaa tavara.

    Parhain menetelmä sähköpostitse on kertoa ostajalle että lähettää hänelle kuvat kaikista pyytämistään kohteista ja kaikissa kysymyksissä kunnosta tai toimivuudesta pidättäytyy vastaamasta tai ilmoittaa selkeästi että kyseessä on vain oma mielipide.
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kiitos, näillä pärjää. Jos nyt ylipäätään on pärjätäkseen tai raaskii myydä mitään sellaista jota joku haluaisi varata.
     

Kerro tästä muillekin!