Meikäläisen LS moottori pohdintaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MikkoV, 30.6.2014.

  1. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Joo, meikäläisellä on nyt viidettä kautta avaamaton LS3 motti käytässä luisulelu (drifting) 2gen Camarossa.

    Toistaiseksi ei ole ihmeemmin joutunut tutustumaan motin tuon sielunelämään mutta nyt tultiin sen eteen :oops:

    Kolme ekaa kautta tuolla mentiin 500hp nokkavireisenä vaparina, nyt puolitoista kautta "jatkoajalla" ja pikku riskilla keskipakoahtimella ryyditettynä puolen baarin ahdoilla ja runsaalla 700hp tehoilla viinakäyttöisenä.

    Koneen oikeasti ahtokäytöön teko on ollut ajatuksissa siitä asti kun ahdinsetin hommasin, mutta likviditetti/aika/know-how hommaan on pidätellyt.

    Nyt viimein patista korkkasi jotain, puskee reilusti painetta jäähdytysjärjestelmään ja pitäisi päättää mitä tuon kanssa tekee. Aikaa on, mutta vajaan kuukauden päästä ajetaan taas kilpaa.

    Eka kysymys eilisen kisan jäljiltä on mitä meni, sen näkee kun parin päivän päästä purkaa kikkareen auton nokalta pois ja ainakin yläkerran auki.

    Pahveja nähtävästi menee, mutta mitäköhän nää L92 kannen notkumisjutut on? Ja korjaus siihen?

    Seuraava ajatus.
    Mikä on järkevää jatkon kannalta?

    Mä näen kolme vaihtoehtoa

    1) Tehdään motti kuntoon, "kunnolla", kestämään ahtokäyttöä

    2) Heivataan ahdin, ja tehdään mottii kunnolla, stroukki vaparina.

    3) Ostetaan jatkoaikaa, hommaamalla asap rautalohkoinen LQ tms. ja ajetaan loppukesä ja katsotaan sitten mitä tehdään pitkällä aikavälillä.

    Tehoa tarvitaan, runsas 600hp riittää, mielummin yli 700hp. Mutta nyt puolentoista kesän kokemuksella ahdetun kanssa pelaamisesta vaihdan kyllä hiukan raakaa voimaa huolettomuuten.

    Aika paljon tässä hetkessä ratkaisee mitä meni ja mitä heti tarvii, kaikki edellä mainitut jutut on edelleen rajallisia mutta SM-sarja on kesken. Tuntuu että kovin heikosti löytyy juttua interneetin uumenista kansivaivoista.

    Lueskelen englantia sujuvasti, mutta saamari tuntuu että aina kun tarvis alkaa hakemaan tietoa teknisin hakusanoin, niin pitää myöntää että menee usein vähän hankalaksi.

    Ja vielä tiivistettynäm tän topikin punainen lanka,

    -Tää kansivaiva, tunnetut viat ja lääkkeet,

    -Ahdinkoneen rakentaminen, mitä huomioida ja mitä vaihtoon.

    -Vaiko sen stroukki vaparimosan pykääminen edellisen sijaan?
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Re: Meikäläisen äLäS moottori pohdintaa.

    Mä en näistä tiedä yhtään mitään, mut kirjotampa tähän nyt näköjään kuitenkin.. Kansipahvi sieltä vaa antautu, vaiha ne uusiin ja aja kausi loppuun ja keskity uuteen mottiin sitte talvella.
    Viisaammat jatkakoon esim. mitkä pahvit kestää parhaiten, cometikit? ja mitä ensi talvena tehdään..
     
  3. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Kansipahvit (Cometic MLS kuulemma ainakin hyvä) ja Arpin pultit tai studit lähtee tilaukseen huomenna joka tapauksessa.

    Tällainen hieman ihmetytti. LS3 poraus 4.065". Ja esim noi MLS Pahvit ilmoitetaan tuohon kumminkin 4.060 alkaen?
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuskin tuon 4.060" pahvin käyttäminen 4.065" porauksessa on sinänsä mikään riski, tiiviste tulee "yli" ainoastaan .0025" eli 6 millin sadasosaa.

    Enemmän huomionarvoista on kuinka tuonkokoinen tiiviste istuu sinne kannen puolelle jos palotila on jostain kohtaa porausta leveämpi ja saattaakin jäädä näin tyhjän päälle.
     
  5. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Orggis tiivari näytti olevan 4.080 ja 0.051 paksu. Cometicia saa samoilla mitoilla, ja LS9 tiivisteet myös sopivat.
     
  6. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    Kyllähän ne on nostelleet noita kansia LS3:sta. Iso poraus ja piirunverran ohuempi dekki, niin ei se muuta tarvii. Yleensä kyllä huomattavasti kovemmilla paineilla, mitä sulla käytössä.

    Sulla on varmaan viinan kanssa siellä reilusti ennakkoa ahdoillakin? Se myös vaikuttaa sylinteripaineisiin.
    ARP:in studit ja LS9:n tiivarit olis mun ehdotelma, jos vain paffi mennyt. Ja mahdollisesti kattoa sitä syttyä vähän konservatiivisemmaksi.
    Ootko imulämpöjä seurannut vedoissa? Tietysti viinan kanssa se on vähän arpapeliä, kun se kuitenkin jäähdyttää sylinteriin kulkeutuvaa ilmaa aika tehokkaasti, siihen sekoittuessaan.
     
  7. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Konservatiiviset on ennakot, nopeasti logia katsellen 6-7 astetta noin. Ei haettu mitään maksimitehoja viime vuonna säädöissä vaan päinvastoin yritettiin rajoittaa ja tehdä turvalliset kartat. Kun ahtopaineet "karkasivat" niin veti vähän laihalle, 1200cc suuttimet loppuu...? tai Fuelab prodigy 1500 pumppu, -10an linja? Mikää noista ei kyllä pitäisi mun mielestä näillä tehoilla

    Imulämmöt ei nouse juurikaan.

    Oliko syy miksi LS9 tiivarit esim Cometiccien sijaan?

    Ja oliko tietoa voiko noi arpin studit vain ruuvata nipussa olevaan alakertaan ilman huolta huomisesta? Ettei vaikuta poraukseen / sylinterin muotoon vakiopultteihin verrattuna.
     
  8. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    No on tosiaan maltilliset ennakot sitten. Suuttimet saattoi olla rajoilla laihalle vetäesssä jos paine karkasi reippaasti, paljonko sulla on bensanpaine? Ja jos ne esim.4bar paineilla loppui kesken, niin siellä oli hetkellisesti aika rajusti jerkkuakin kyllä koneessa. :-?

    Viina vaatii tosi reippaasti suutinta. Omat mitoitin siten, että ahdoilla pitää olla vähintään 45% prosenttia enemmän kakkua saatavilla, jos verrataan 98:lla riittävään polttoainemäärään(INJ. DC max. 80%)

    Musta ei ole tarpeellista sijoittaa cometicceihin, kun nuo 7-kerroksiset LS9-tiivarit kestää helposti tuolla 700hv kombinaatiolla. Eriasia jos tarvii esim. eri paksuiset tms.

    En ole kyllä törmännyt, että arp:it vaikuttais poraukseen/sylinterin muotoon. Itseasiassa nuo vakio TTY-pultit runnotaan kovemmalla momentilla kiinni, kuin arpit.
     
  9. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Cometic vs. Ls9 tiivari kaatuis cometicciin koska sen saa sponsorin kautta sopivasti, samoin Arpit. Gm osaa ei...

    Bensapaineet 4.5bar kiinteä, ei säädä imusarjan paineen mukaan. Oli voimaa aika mukavasti tosiaan, nelosella vielä tyystin holtiton ajettava :) Silläpä ei tullutkaan mittareita paljon tiirailtua, muttei kuitenkaan talven jäljiltä oikein eroa hahmottanut.
     
  10. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Eikö toi kiinteä pa-paine voi aiheuttaa ikäviä lambda-piikkejä molempiin suuntiin?

    Foorumeilta olen lukenut että nuo isoreikäiset L92 kannet notkuu huomattavasti herkemmin kuin nykyään niin epäseksikkäät katedraali-(trukki)kannet.

    Tiivisteissä MLS on herkkä just noiden L92:n (ja erityisesti alulohkon) kanssa.

    Ruotsissa Arthursson on kehittänyt oheiset pahvit jotka näyttäis toimivan sitten kun muut pahvit on lentäneet välistä pois:
    http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7
     
  11. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Mitään dramaattisia vuotojälkiä tai kansien kieroutta ei löytynyt.

    Mutta jotain pientä, ja sylinterit hieman oudon näköiset. Menee varmaan e85 piikkiin.
    [​IMG]

    Ja sit tämä, venttiilit varmaan leijunut? Joissain männissä ei mitään jälkeä, muutama tämän näköisiä.

    [​IMG]
     
  12. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Outo juttu, venajouset aika tarkkaan herra Lunatin ilmoittamissa arvoissa, kaikki.

    Kuinka paljon tollanen runsaan puolen kilon paine mahtaa vaikuttaa tarvittavaan jousijäykkyyteen. Vai mistä pirusta alkaa etsimään vikaa itsestään syntyviin venttiilikoloihin.
     
  13. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Paljon sä oot kierrättänyt sitä?
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tuollain äkkiä laskettuna 2" venttiili jossa 8mm varsi poislaskettuna tekis sellasen 20kg lisää jousen tarvetta paineella 1kg/cm2, joka on aika lähellä 1bar. Joten ei kauheasti mutta kuitenkin senverran että kannattanee ottaa huomioon?
    Ja täähän pätee mekaanisesti ahdetussa vaan imuventtiiliin.

    Onko mäntä-venttiilivälys tällä nokallas kohillaan, ettei kosketus johtuisi siitä? Ite pitäisin turvallisena välyksenä luokkaa 2,5-3mm, mutta toi on enempi mielipidekysymys, joku voi olla vähempi konservatiivinen kuin minä tuossa asiassa :odroll:
     
  15. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Eli puolella kilolla ei juuri mitään vaikutusta

    Mittailin jousipaineet, sen mitä kotikonstein pystyi... :)

    [​IMG]

    Seetipaineet aika liki 70kg, kaikki jouset +-2kg sisällä. 9mm auki 145kg, kaikki jouset vieläkin samassa haarukassa. Ei ole paljon väsähtähtänyt, tai siis mitään.

    Kierrätetty on, rajoitin 6600rpm ja sitä tää laite on kyllä nähnyt.

    Jakopäätä on vielä avannut kun passeli vetäjä on toisella verstaalla, mutta tilasin compin säädettävän jakopääsetin tuplaketjulla.

    Ja männän ja venttiilin välystä ei ole ikinä katsottu, vaihdoin silloin aikanaan uuteen koneeseen nokan ja jousisetin ja kun PTV piti olla riittävä, en alkanut kansia poiskaan purkamaan. Tarvii nyt mitata kun saa kannet koneistamolta. Erikoista vaan jos johtuu siitä, kun jäljet männissä ei ole yhteneviä.

    Tuo muuten menee niin että isoimmat jäljet on lohkon oikealla puolen, vasemmalla selkeästi pienemmät tai ei juuri ollenkaan.
     
  16. El 60

    El 60 Gearhead

    Muistatko jousien numeroo? Onko toi auki paine vähän lutku.. vai/kai se enemmän puristuu ku 9mm. ?
     
  17. MikkoV

    MikkoV Gearhead


    Muistan, ja puristuu. 15.2mm, ei vaan riittänyt vaaka. 400lb/in noi oli, eli vajaa parisataa kiloa.

    Jouset
    https://www.lunatipower.com/News.aspx?id=28

    O.D. 1.306 inch; I.D. 0.676 inch; Max lift: 0.660 inch; Seat load: 153 lb/in @ 1.810 inch; Open load: 400 @ 1.150 inch; Rate: 379 lb/in; Coil bind: 1.100 inch

    Nokka
    http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=3240
     
  18. El 60

    El 60 Gearhead

    Kai noi "normisti" olis ok mut vedät kumminkin jatkuvasti rajotinta vasten ja paukuttaa putkessa ? . :)
    Nokan ajotus kohillaan?
     
  19. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Siis oliks ihan hydraulinokka? Jos on, niin vakionostajien ja isojen imuventtiilien (ja varsinkin jos on painavat aftermarket vipat ja nokassa xer-lobet) kanssa on tietyillä porukoila ollu venttiilien leijumisongelmia.
     
  20. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Vakionostajat (rulla) ja vakio neulalaakeroidut vipat. Toi nokkahan ei hirveän raju ole, ja pitää huomioida että ajetaan jo viidettä kisakautta.

    Tota ajettiin penkissä harvinaisen paljon. en muista numeerisia arvoja kun ongelma oli että voimaa tulee liikaa (koneen kestolle). Rajailtiin paineita ecun ohjaamalla ahtovuodolla ja säädöt vedettiin turvalliseksi. tehoja rajattiin hiukan ennakoilla.
     

Kerro tästä muillekin!