vika-->ratkaisu keskustelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jonski, 5.7.2014.

  1. jonski

    jonski 3rd gear

    Eli jos laittas pystyyn sellasen keskustelun, mihin porukka saa kertoilla autojensa vian/ongelman (esim. nykimine jossai vauhissa) JA mikä on ollu ratkasu siihen, eli ei mitää kyselyitä mikä vois olla vikana. Sori jos tälläne jo jossain on, en ainakaa löytäny. Helpottas kovasti vian etsintää ja tietysti näitä on mukava lukea muutenki, että saa tietoa. Ja jos oikein hienosti tekee nii avais omansa MOOTTORI, VAIHTEISTO etc osioihin ja joku ylläpidosta nostais ne tiedotteisiin.. mitä ois porukka mieltä?
     
  2. kingsway

    kingsway Gearhead

    No mulla oli käyntihäikkää ja nykimistä kierroksilla ja käynnit oli aivan perseestä. Kaikki pytyt ei ollu mukana ja maantieajo oli ihan mahdotonta. Vika alko ihan yhtäkkiä. Joutokäynti oli kuitenkin hyvä. Syttyvialta se tuntu koko ajan.
    Vikaa hakiessa mittasin ja/tai vaihdoin aivan kaiken sytkäpuolelta, jopa käytin tulpat irti ja mittasin ja säädin elektrodien kärkivälit. Vikaa vaan ei löytyny.
    Lopulta vaimea supsutus paljasti yhden pytyn olevan pimeenä ja viaksi osoittautui sytytystulppa, jonka keskielektrodi oli katkennut tulpan sisältä. Sitä ei nähnyt päällepäin, vaikka aiemmin käytin tulpat irti. Kaiken lisäksi tulpat oli melko uudet, niin ei sitä oikein osannu epäillä.
     
  3. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Viitaten Jonskin viestiin. Mielestäni hieno idea. Nämä keskustelut ja ongelmien selvittelyt täällä palstoilla perustuu kokemuksien vaihtoon, sisältäen myös vähemmän olennaista tietoa. Tämän "vähemmän olennaisen tiedon" selaaminen vie aikaa, kun etsii sitä täsmä ongelmaa ja ratkaisua. Kun itse Ilmoittaa "mielenkiintoisen" vian ja siihen TÄSMÄ ratkaisun, niin jollekulle siitä voi olla vähillä klikkauksilla nopea apu. :D
     
  4. Fargo

    Fargo Gearhead

    Mulla oli opelin Vectra joka oli jumittanut ajonestonsa pysyvästi päälle.

    Ratkaisin vian paalaamalla opelin.
     
  5. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Viisas mies, ei voi muuta sanoa :rotfl:
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ideana todella hyvä, mut ei kauheen toimiva kaikkeen tilanteeseen, kun vikoja on niin monta kuin autojakin sekä "asentajia"

    Esim.
    -vikana vikut vilkkuu miten sattuu ja milloin haluaa
    -ratkaisu sen peltisen vilkkureleen kotelo menee lyttyyn kun katsuri polkaisee liian innoissaan seisontajarrua

    Mutta mites jos joku sähöpate onkin viritellyt itekseen omiaan



    Kuten yhessä voyagerissa, laittaa ajovalot päälle niin mankka sammuu
    Jos joku osaa kertoa tähän ongelmaan vastauksen niin olen kiitollinen jää paaaljon tutkimista pois
     
  7. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Oletko kenties itse kytkenyt mankan? Pitäskö vaihtaa virta/heräte/maa johdon paikkaa?

    Mittaa mikä niistä häviää valot kytketessä.
     
  8. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    Sekin riittäisi jos kyselijä vaikka editoisi alkuviestiä. lisäten sen perään asioita sitä mukaa kun kokeilee eri ongelmanratkaisuja ja lopuksi tietenkin sen lopullisen korjauksen ja vian.

    ei sitten tarvisi alkaa etsimään useiden sivujenkin takaa sitä vastausta ongelmaan.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tehdas radio omissa johdoissa omilla liittimillä

    Kattelen missä siellä on näitä tollopeloton kytkentöjä ja poistelee ne niin luulisi alkavan toimia :wink:


    Hetkinen.... jenkki kyseessä niin täytyypä kattoa, et onko mittarin himmennin vedetty tappiin eli samalla häviää mittarinkin valot, mutta niitä ei huomaa :eek:




    Mut yhtenä esierkkinä käytin sitä, ettei välttämättä tälläinen vika->ratkaisu palsta toimi kunnolla, mut vinkki palstana saattais olla todella hyvä vaikka just tohon tulppa hommaan.
    En ite ainakaan ensimmäisenä osais lähteä sytytys vikaa etsimään paketista otetusta tulpan ytimestä


    Tai sitten esim. avensiksessa laturin pultit ei mahdut tulemaan pois paikaltaan, mutta se ei haittaa laturin korvassa on kolo pulttia varten.

    Tälläisiä neuvoja olisi todella näppärä olla listattuna jonnekkin

    ja kans erikoisissa paikoissa olevien pulttien sijainnit tai jotkin pikku nippelit jotka ei saa tippua vaikka laatikon sisään, vaan tekee sen aina jossei tiedä
     
  10. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    semmonen keksintö on tehty kuin automaattisäätöinen kytkinvaijeri. Eli kummassakaan päässä ei ole säätöruuvia, vaan toisessa päässä on iso mötikkä sisältäen jousen ja lukituskynnet jotka puree vaijerikuoren spiraaliin. Teoriassa venyttämällä runkoa avataan lukitus ja sitten samaan aikaan painetaan kasaan tms.. ja lukitaan vielä jollain. Yhden joutunut purkamaan osiin ja pitämään nippusiteillä kasassa asennuksen ajan.

    Ratkaisu: Osta suosiolla uusi vaijeri, ja pidä lukituspalat huolella paikoillaan kunnes vaijeri on asennettu.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Laadi vianetsintäkaavio missä asianmukaisista kohdista nuoli lopputulemaan "paalaa auto" :rotfl:

    Kaikkiaan taitaa olla niin että syyt johonkin oireeseen on niin merkki ja mallikohtaisia, että mitään universaalia täsmäohjeistoa on paha mennä tekemään.

    Vianetsintäkaavioiden tarkoitushan olis juuri tuo, seuraat vaan kaaviota ja menet korjaamaan vian. Tarkoitan oikeita tehtaan oppaiden kaavioita, en mitään chiltonin :wc:

    Käytännössä se ei mene ihan noin, ja tosiaan yleensä on joku tyyppivika mikä 90% tapauksissa on syynä, jolloin on tyhmää käydä läpi 20 sivua kaaviota jos se täsmätieto vaan olis jossain saatavilla. Siinä on nuo merkkitopikit kaikkein parhaita.
     

Kerro tästä muillekin!