peräkärryn jousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Philadelphiaflyers, 29.8.2004.

  1. mitä eroa on jos peräkärryssä on kiertovääntöjousitus eikä lehtijouset: kumpi on parempi, olen ostamassa kärryä, jossa on kiertovääntöjousitus, kannattaako ostaa, vai lehtijousellinen.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Lähipiiristä löytyy molemmat ja oman kokemuksen perusteella en suosittele kumijousihärveleitä. Tosin kuulemma AL-KOn tekemä kumiakseli ei pompota mutta omia rahojani en riskeeraisi. Omassa kärrissäni on lehtijouset ja iskarit eikä perässä tulemista huomaa kuin peileistä, mitään pompotusta tai jytinää ei kuulu. Eriitäin hyvä alusta.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ehdottomasti lehtijousien kannalla, jos valita saa.

    Sammakonkoivet on kamalan kovat pompottajat ilman kuormaa, mutta antaa kuorman alla samantein periksi.
     
  4. kiitoksia kommenteista, kertokaa vaan lisää mielipiteitänne!!
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tota, onks toi kiertovääntöjousitus joku kumihässäkkä, vaiko vääntösauvajousitus? Vääntösauvajousitushan on ihan hyvä ja vie vähemmän tilaa kun lehtijouset.
     
  6. käsittääkseni se on juuri vääntösauvajousitus, eli ihan hyvä siis?
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toimintaperiaate on kuin vääntösauvajousituksessa mutta joustavana elementtinä on kumi eikä metallitanko. Eikä toimi yhtä hyvin.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest


    niin se on siis ilmeisesti juuri metallitanko? eli ihan hyvä kai?
     
  9. se on käsittääkseni metallitangolla oleva vääntojousitus, eli ilmeisesti hyvä?
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No ei oo mutta jos et kerran muuten usko niin kokeile. Varoitettu on.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    itellä ollu kärryssä kumihässäkkä 13v.ei ongelmia ,tyhjänä väh,än isoissa montuissa hyppii,mutta eikö kärryssä yleensä kuljeteta tavaraa eikä terveisiä,en ainakaan huvikseni viitsi tyhjää kärryä vedellä
     
  12. menu*

    menu* Gearhead

    Kyllähän se kärry on ainakin rakentajalla melkein puolet matkoista tyhjillään. Toisaalta muutaman kilometrin matkoja hyviä teitä kiskoo varmasti millä vaan.
    Kumivääntöakseli on se budjettiratkaisu ja löytyy yleensä halvemmista (eniten myydyistäkin, joten monella niitä on) kärreistä. Tuo pomppiminen tyhjänä lienee se suurin miinus. Joissain malleissa olen nähnyt myös iskarit lisänä, niiden luulisi auttavan. Pientä muulia mainostivat "teräsvääntöakselilla", päällepäin rakenne näytti kyllä ihan samalta kuin kumiväännöt, tiedä sitten onko mimmoinen, muutenhan ko kärry ei ole ihan tukevinta mahdollista tekoa.

    Jos ei hintaero ole liian iso niin valitsisin kuitenkin lehtijouset+iskarit. Oma kärry on lehtijousilla ja kyllähän se nätisti / pomppimatta perässä seuraa. Mullakin kärri tosin seisoo suurimman osan ajasta taivasalla/hangessa, joten melkeinpä tärkeämpänä pitäisin hyvää pintakäsittelyä ja muuten tukevaa rakennetta.
     
  13. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Pitemmille reissuille ehdottomasti kunnon jousilla varustettu kärry. Esim toi ylö alumiini 600kg kantavuudella kestää kyllä viedä 800kg:n yleiskauhan mutta en kehoita ketää kokeilemaan. Veturin pitää olla iso jotta tollasen hyppyrotan kanssa pärjää..

    Joissakin kärryissä olen nähny kierrejouset, onkos hinnoissa paljon eroo?
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Samaa mieltä kuin useimmat muutkin näyttäis olevan eli meillä on lehtijousilla varustettu vanha vuosimallia -84 Muuli ja se ainakin tulee auton perässä niin nätisti ettei sitä aina muista siellä olevankaan :D
    Ei pompi eikä poukkoile oli sitten tyhjänä tai lastattuna. Tolla meidän kärryllä on mm. viety paljon tavaraa meidän mökille (loppumatka suomalaista perushuonoa hiekkatietä) mut nätisti on pysynyt tavarat kärryssä paikoillaan eikä koko kärryä tarvi sen suuremmin huomioida, ehkä joihinkin pahempiin röykkyihin tulee vähän hiljenneltyä, jos muistaa :wink:
    Sen verran pitää kyllä mainita että kaveri jolta mä sen aikoinaan ostin oli kunnostanut ja muokannut sen kelkan kuljettamista varten, joten tossa meidän kärryssä on kyllä jousia vielä paranneltu orggikseen nähden. Ja siinä on tuninkiakin, jotkut muoviset biltemapölykapselit :oops:
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    kylläpäs siinä runosuoni kukkii, mulla on 600kg:kärrys aina tonni löpöö päällä,ja ne kumi hässäkät,ja toimii, kärryn oon kylläkin tehny ite
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jaa, no kun vähän ajattelet mitä luet niin tuossa edellä puhuttiin nimenomaan pompottamisesta tyhjänä. Kuorma päällä kyllä kaikki versiot toimii.
     
  17. kiitoksia monista kommenteista, tulin nyt siihen johtopäätökseen teidän kokemuksien johdosta, että hylkäsin vääntövarsikärryn ja aion hommata lehtijousellisen, kiitoksia kaikille !
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    No se nyt on ainakin varmasti toimiva ratkaisu. Kuten alussa sanoin uudehko AL-KOn kumijousiakseli ei kuulemma pompota mutta kokemusta siitä ei mulla ole. Mutta kuvittelen että useamman vuoden kuluttua tuollainen kumisysteemi joku kovettuu tai haurastuu eikä enää toimi kuten uutena. Lehtijousia voi aina takoa ja iskareita vaihtaa.
    Mutta viisaammat neuvokoon paremmin.
     

Kerro tästä muillekin!