Nitronationals 2014

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja homer, 5.6.2014.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    American crew chiefien kyky saada laitteet kulkemaan kertoo siitä että vaihtelevista olosuhteista on paljon kokemusta eikä sielläkään ole suinkaan aina parhaat mahdolliset pidot joka radalla ja joka kisassa.
    Säädöt tehdään nähtävästi faktoihin perustuen eikä olettaen että "ehkä siellä seuraavalla rundilla on jo parempi pito".

    Täällä on totuttu vaatimaan aina tietynlaista rataa ja usein on kuullut kommentteja tyyliin: "ei mitään hyötyä mennä edes testaaman ku ei siellä ole pitoa kuitenkaan".
    Mistäpä sitä kokemusta tällä asenteella tulisikaan.
    Siinä on paljon enemmän PRO:ta että kykenee kilpailemaan kaikissa olosuhteissa kuin siinä että on ensimmäisenä syyttämässä rataa jos ei hallitse hevosiaan.

    Tämänvuotiset kisat olivat jopa mielenkiintoiset pidon takia ja heikkotehoisemmillekin suorastaan tarjottiin mahdollisuutta pärjätä jos vain teamit ja kuskit malttoivat suhtautua olosuhteisiin realistisesti.

    Myös turvallisuudesta on paljon puhuttu ja noitten pro-vehkeiden kohdalla asia on niin että ne pystyy kyllä säätämään vaarallisiksi ajaa myös hyvällä radalla jos vetää kaikki ruuvit kaakkoon.
    Huonolla radalla homma on tietysti haastavampi ja koko teamin täytyy tämä ottaa tosissaan.
    Turvallisuudesta pystyy loppupelissä vastaamaan vain teami ja kuski, ei rataryhmä jonka päälle asia usein kaadetaan.

    Pitää myös muistaa että ensi vuonna se rata saattaa olla ihan helvetin paljon huonompi jos sattuu sateinen viikonloppu, joten kyllähän nämä oli aivan mainiot kisat!
     
  2. xo

    xo 1st gear

    Kiitos Artsi,vihdoin asiallinen kommentti joka on 100% totta,kisat olivat minusta hyvät, koska nyt erottuivat tiimit joilta löytyi taitoa löytää ne säädöt esim;Anitan ja Nataasin teamit löysivät nopeasti ja joka pro ryhmässä erottuivat muutamat tiimit taidoillaan, ja niinkuin Artsi kirjoitti niin usa:ssa ajetaan hyvinkin vaihtelevilla radoilla koska siellä ymmärretään että koko laji perustuu siihen miten tiimi pystyy autoa säätämään,siellähän on joka tiimillä jäsen joka vain tutkii radan ja olosuhteiden muuttumista
     
  3. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Takanäyttäjä vois olla se joka eniten seuraa kisoja ja muuttuvia olosuhteita koska hän kuitenkin päättää mitä latua ajetaan.
     
  4. xo

    xo 1st gear

    Niin voisi,mutta tarkoitin tiimiläistä mikä ei tee muuta eli tutkii myös toisten lähtöjä ja käy radalla aina kun se on mahdollista mittareineen varsinkin kun oma lähtö lähestyy ja raportoi yleensä radiopuhelimin,eli ei ole pilttuussakaan jatkuvasti,ja useat tiimithän ajavat monella autolla sillä tavalla ne saavat nopeammin tietoa molemista radoista
     
  5. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Todella hieno idea sellainen tyyppi vois myös auttaa rataryhmää omilla tiedoillaan kun on nähnyt auton tiedonkeruun tietää millainen rata on ollut ajaa nythän me testataan rataa vain iltaisin omilla laitteilla näin saataisiin tietoa radasta pitkin päivää ja molemmat osapuolet hyötyisivät :p
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Voishan sinne ottaa vaikka 5 ukkoa mukaan tutkimaan ja ihmettelemään miltä rata vaikuttaa, siihen vain tarvitaan pelimerkkejä, kukas sen väen maksaa?
    Harrastelijatiimeillä tuskin on varaa maksaa ylimääräisiä ukkoja seisomaan lähtöalueelle, vai oonko mä ihan väärässä lajissa?
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Hieman turhaa sanoa että parempaan ei pystytty, "kun ei ollut tekijöitä", jos porukkaa ei kysytä mukaan.
    Toimitsijoilla on kuitenkin palstansa missä voisi jakaa tietoa milloin tapahtuu mitäkin ja missä väkeä tai apua voitaisiin tarvita...

    Itse en hirveän hyvin osaa ennustaa muiden ehtimisiä ja tekemisiä tai tarpeita.
     
  8. MIAMIRACING

    MIAMIRACING 1st gear

    Ei varmaankaan tarvii olla mikään valopää jos aikaa on täällä mollata kovan duunin tehneitä heppuja niin ottaa yhteys fyyraan tai esim pateen ja kysyä milloin jeesiä tarvii! :eek:


     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    En tietääkseni ole mollannut kovaa duunia tehnyttä porukkaa, vaan sitä tapaa millä asiat on hoidettu.

    Eli jos apua tarvitaan, miksi sitä ei pyydetä?
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Toisen tiimin omistajan kanssa turisin sunnuntaina eikä häntä ainakaan hirveästi miellyttänyt se että jäivät normaalitasostaan pari kymppiä.

    Mut jotain tekivät paremmin, koska saivat öljynporaustornin loikkaamaan sen verran reippaasti.
     
  11. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Ai Maltan pojilla alkaa TMD:ssä sellainen 5.33 oleen normitasoo? Syvä kumarrus sinne suuntaan, kyllä me ollaan täällä Sohjolassa ruotsalaisten kanssa sitten vielä aika aloittelijoita tässä lajissa, huippusuorituksella vois päästä noihin lukemiin
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Vaikee sanoa heidän normaalitasostaan, mutta sitä mieltä oli että 2 kymppiä kovempaa pitäisi päästä... Satasista ei puhuttu mitään, ainoastaan kympeistä.
     
  13. 67Camaro

    67Camaro 1st gear

    ISO respekti DRF:lle ja koko väelle jotka olivat tehneet älyttömän työn radan puolesta ottaen huomioon sen valitettavan yllätyksen uudelleenasfaltoinnissa joka pisti pakan aikatavalla uusiksi, aika ei todellakaan ollut puolella. Helvetti, kaverit esim nitroissa koko PE-LA yön kumittivat, vain yhtenä esimerkkinä.

    DRF : Ilman heidän älyttömän rohkeaa vetoa koska olisi Alastaron strippi uudistunut??

    Supporttia heille edelleen prkl !

    Tässä pomppoilevaa pokkariklippiä :
    http://cam67.1g.fi/kuvat/dragracing/201 ... NATIONALS/
     
  14. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

     
  15. SC 285

    SC 285 1st gear

    Artsi puhuu kyllä ihan asiaa. Tosin toi että on totuttu tietynlaiseen rataan.... Onhan se tietty niinkin, mutta miksi ei saisi vaatia hyvää rataa. Tolla ajatusmaailmalla noi vois sit ihan yhtä hyvin järjestää siellä Kalajoella ja sanoa sit vaan tiimeille et voi voi kun ette osaa säätää. Tosin näinhän mulle on jo osaavien toimitsijoiden puolesta tultu kertomaan oikeen varikolla ja viimeksi eilen. Ja myös oikeen neuvottu kuinka pitäisi tehdä... Kummallista kyllä nämä asiantuntevat henkilöt eivät ruuvaa kenellekkään...

    Ja ihan totta olen itsekin sanonu myös esim. tämän vuoden avauksesta että turha mennä kun ei siellä ole kuitenkaan pitoa... On totta ettei kokemusta kerry jollei aja, mutta jokainen savuille mennytkin lähtö maksaa. Ja pahimmillaan se maksaa paljon enemmän kuin onnistunut veto. Rahalla saa kokemusta, niin se vaan on. Niin.... Sehän on tietty mun ongelma jollei ole rahaa...

    Mä olen pirun ylpeä mun äijistä, että saatiin perjantaille se 6.0 veto. Eikä lauantaina menty mitenkään "on siellä varmaan parempi pito" asenteella. Jopa löysättiin säätöjä, mutta ei uskottu että pito olisi niin paljon huonompi kuin perjantaina. Tämä nyt vaan on fakta. Siitä ei olla ketään sormella osoitettu, eikä tulla osoittamaan. Siksi en ymmärrä eräitä tahoja, miksi ottavat asiat niin henkilökohtaisesti. Kaikki tekivät minkä pystyivät. Joskus se riittää ja joskus ei. Toisaalta myös kummastuttaa tämä ettei mitään saisi kritisoida. Ei kukaan opi jos aina uskotellaan että kaikki on hyvin... Oli asia sit mikä hyvänsä.

    Toi että tiimillä olisi heppu joka koko ajan tutkisi rataa... Kyllä, hyvä idea. Mut niinku Mikkis sanoi niin jokainen sellainen ukko joka siitä tarpeeks ymmärtää, maksaa...
     
  16. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Ensi vuonna ollaan taas kaikki toivottavasti vähän viisaampia ja ainakin vuoden vanhempia sit yritetään entistä kovemmin. Tätä kautta on vielä jäljellä niin varmasti jostain löytyy myös pitoa eli onnea uusille yrityksille
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tottakai saa ja pitääkin kritisoida puolin ja toisin mutta syyttely ja vastuun siirtäminen muille on sit oma lukunsa.
    Toivottavasti ette kokeneet minun kritiikkini kohdistuneen nimenomaan teidän tiimiin, ei todellakaan, se perustui vuosien mittaan nähtyyn, kuultuun ja koettuun.
    Itse asiassa olin itsekin todella iloinen teidän hienosta 6.0 vedosta ja odotin jopa itse kilpailusta teidän todellista näyttöä. Sunnuntain lähdön mentyä savuiksi harmitti itseäni varmasti yhtä paljon kuin teitäkin.
    Mutta tässähän teille tuli sitä arvokasta kokemusta jota ei voi saada kuin näin.
     
  18. SC 285

    SC 285 1st gear



    En ainakaan minä kokenut. Kokemusta kyllä tuli erittäin monessa asiassa. Vaikkei asianomaiset tätä palstaa luekaan niin suuri kiitos Linbergeille, Monty Bugejan tiimille ja Erbacherille. Apuja ja neuvoja saatiin paljon. Tosin ei liity säätöihin mutta kaikkeen muuhun.

    Sunnuntain värssylle pehmennettiin autoa lisää lauantaista. Mut ei niin ei. Tota on spekuloitu paljon mitä olis pitänyt tehdä toisin ja mitä ei. Homma oli hyvin pienestä kiinni.
     
  19. fury poika

    fury poika 3rd gear

  20. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä noilla alkkisputkikuskeilla oli homma hallussa, sillä kaikki nelä ajoivat 5.8 tai alle. Olisiko radan lukutaito olla kohdallaan.
     

Kerro tästä muillekin!