12-bolt posi traction lukon shimmaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Petri R., 16.7.2014.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Saisko tähän ohjeet, millä tuo otsikon mukainen lukko shimmataan oikein?

    Novaan koottiin 12-pulttinen lukkoperä uusilla levyillä ja jonkun netistä löytyneen ohjeen mukaan shimmattiin, mutta se paukuttaa mutkissa aikalailla kunhan perä vaan lämpenee. Kohta ois akseli taas pöydällä, tottunu jo että kaikki tehdään kahteen kertaan mutta jottei kolmatta kertaa tarvittaisi, niin nyt se oikeaoppinen metodi tuon lukon shimmaamiseen?
     
  2. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Mitä öljyä laitoitte sinne perään?...GM:n perä tarvii sen lisäaineen,joka estää tätä käännöksissä paukkumista.
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Öljy on LS SAE 85W-90, lisäainetta on täys purkki ja eikun paukuttaa. On tässä akselin irroittamisessa ja purkamisessa takana sekin, että välitys alkoi huutamaan 40-50mph vauhdissa sen jälkeen ku antoi kerran kunnolla happea.
     
  4. 383

    383 Gearhead

  5. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Aivan asiallinen artikkeli, mutta kysymykseni koskee levylukon shimmausta, ei välityksen.
     
  6. 383

    383 Gearhead

  7. country sedan

    country sedan Gearhead

    Juutubessa haku toms differential posi rebuild antanee vastauksen..
     
  8. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Artikkeli luettu asekä Tom-sedän video samasta aiheesta katseltu. Tuohon ei näköjään mitään momenttia ole annettu niinku esim. Volvon perissä (Dana), vaan säätö on että "if the case turns easily, a thicker shim package is required", eli säätöarvoa ei ole annettu edes niin tarkkaan kuin venäläisessä sotilaskuorma-autossa, joissa kannenpultit kiritään jotenkin niin että "yhden käden voima puolen metrin varrella".

    No, tulee mitä tulee. Shimmejä vähennetty 0.005" molemmilta puolilta eli 0.010" yhteensä. Ilman tuota kevennystä lukko oli kyllä ihan homotiukka, ei meinannut pyöriä käsin ollenkaan, ja yhteensä 0.020" vähennys oli liikaa. Nämä siis sellaisia mutuarvoja joissa videon pyörittelyn keveyttä ja hauiksen kokoa on visuaalisesti vertailtu omiin.

    Säätö tehty ilman sitä jousihärdelliä joka työnnetään lopuksi tasauspyörästön sisään, sitä ei näkynyt käytettävän tuossa artikkelissa ja/tai videossa. Jousireteli tässä kuvassa. Tuon kun lupsautta paikalleen niin lukkoa ei enää pyöritä paljain käsin.

    Olenko vielä oikeilla jäljillä tässä hommassa?

    edittiä...:
    Eli nuista jousista. Artikkeli sanoo:
    Eli noi jousetko pitää jättää pois tolla kaavalla? :eek:
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ymmärsin ton enkun kielisen niin et jos se lukko shimmataan virheettömäksi voi noi jouset jättää pois ja sen myötä pintojen kestoikä kasvaa


    Mut se mistä sen oikean preloadin löytää ja mittaa?, mut noi jouset tekee tekstin mukaan sen, et hieman sinnepäin shimmaamallakin toi lukko toimii oikein koska noi jouset tekee tarpeeksi esijännitystä vaikka shimmit ois hieman liian ohuita
     
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eli onnistuisko toi shimmaus ja mittaus jos olisi kaksi vaikka katkennutta akselin pätkää toinen kiinni ruuvipuristimessa ja toiseen sopiva mutteri migillä ja siitä momentti avaimella mittaamaan

    Ja enkun kielisen tekstin mukaan et kun laittaa uudet kitkat sinne niin pienellä preloadilla 50 kertaa molempiin suuntiin ja sit shimmataan välys kohalleen, eli jos vanhoilla toimivilla pinnoilla kasaa niin mittaus ja shimmaus.


    Täshän oppii itekkin jotain :)
     
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Mulla on kaksi 30-rihlaista jämävetaria joista on tarkoitus tehdä juuri tuollainen työkalu.

    Joo, näin ajateltiin tehdä kun on n.500 mailia nyt ajettu tuo taka-akseli kitkoineen.

    Joo, kyllä tää nyt taitaa itellekin selvitä :) Se on vielä mysteeri, mitä tapahtui pinjonissa kun hammaskosketus on äänen ja merkkausvärin perusteella muuttunut aivan sisäkehälle. Pinjonin mutteri on kuitenkin kiinni eikä pinjonissa tunnu välystä, että siellä olisi joku löysännyt...
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    mikä on end play/hammasvälys nyt kun kosketus on poskellaan? Saattanu päästä isoratas siirtymään sivusuunnassa jos shimmit ei oo ollee riittävän piukat,
     
  14. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Itseasiassa, pantiin merkille että vaikka poskilaakereiden shimmit laitettiin kyllä tiukkaan kokoamisvaiheessa ns. perseenlevittimellä, niin vasemman puolen shimmit sai nyt kaivaa suoraan meisselillä pois perän purkuvaiheessa. Pinjoni ymmärtääkseni vääntää tuossa perässä lautaspyörää/lukkomurikkaa oikealle kun ajetaan eteenpäin, joten oisko esim. oikeanpuolen poskilaakeriin jäänyt jotain löysiä ja yhden kunnon hauenlähdön aikana löysät siirtyneet vasemman puolen shimmeihin. Perän huuto alkoi saman tien.

    Hammasvälys/backlash yritettiin mitata mutta meidän täytyy siihen tuunata vielä sopivaa työkalua jolla saa yoken pidettyä eksaktisti paikallaan. Uudella ajamattomalla laakerilla oli sen verran pyörintävastusta, että silloin mittaus heittokellolla onnistui yoken liikahtamatta. Näppituntuma kuitenkin jäi, että välys oli nyt luokkaa 0,30-0,40mm, kun se kokoamisvaiheessa oli 0,20–0,22mm. Mutta siirtääkö se hammaskosketusta???
     
  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    kyllä se siirtää,
    yokehan vedetään armottoman tiukkaan ja jos siinä tapahtuu muutosta niin sen kyllä yleensä purkuvaiheessa huomais.
     

Kerro tästä muillekin!